2019-06-28, 11:16
Medlem
Ambelains avatar
"The White Crow" - (2018)
https://www.imdb.com/title/tt5460858/?ref_=rvi_tt

Ralph Fiennes, m.fl.

---

Biografisk historiedrama om en avhoppande sovjetisk balettstjärna (Rudolf Nureyev).

Nureyev dansar alltså balett.
Och han är helt övertygad om att han minsann är bäst. Den allra bästa.
Någonsin, typ.

Men trots att han är världens mongo, så försöker filmen visa att han minsann har ett riktigt "känsligt sinne" som förmår uppskatta "fin konst".
Den "fina konsten" representeras i filmen av hans besök på en nattklubb där avklädda kvinnor dansar Can Can, och viftar på gumpen.
Det tycker Nureyev är mycket roligt.

Men hemma i Sovjet, så blir han sur på sin balettlärare, och han kräver att få en bättre sådan.
Det får han.
Det visar sig vara Raplh Fiennes, som spelar Pushkin.

Pushkin är en äldre snäll farbror, som har en mycket ung hustru i värsta slynåldern.
Frun låter Nureyev flytta in hos dem, och hon inleder strax ett skamlöst sexuellt förhållande med honom - när Pushkin inte är hemma.

Ja, så handlar filmen ju också lite om hans avhopp.
Men inte så mycket.

---

Vad jag läst om filmen så var det många som klagade.
Men jag håller inte med dem om det.

Filmen var kanske inget mästerverk precis, varken berättartekniskt eller ens vad skådespelarnas insatser beträffar.
Men så dålig var den ju inte.

Och balettdansandet verkade ju bra.
Iaf vad jag kunde förstå ...

---

Betyg

3 av 5
Citera
2019-06-28, 15:55
Medlem
bombaccis avatar
Anastasia (1956)

Yul Brynner och hans medhjälpare ska försöka övertyga andra om att de hittat tsarens dotter för att hon (dvs) de ska kunna leva på arvet och försvara de pengar som getts till dem för att hitta tsarens dotter. Ingrid Bergman spelar kvinnan som blir utvald att spela Anastasia, Bergman är själv osäker på sin identitet.

Ingrid Bergman vann en Oscar för bästa kvinnliga huvudroll för denna film. Väldigt fina miljöer och filmen utspelas både i paris och Köpenhamn. Väldigt duktiga skådespeare och fina miljöer. Någon enstaka gång känns filmen lite långsam men den är en mysig film att kolla på och njuta av skådespelarnas insatser och miljöerna. Fick lust att resa till Köpenhamn efter att ha sett filmen.

Betyget blir högt, 7/10 bra jobbat!
Citera
2019-06-28, 16:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Anastasia (1956)

Yul Brynner och hans medhjälpare ska försöka övertyga andra om att de hittat tsarens dotter för att hon (dvs) de ska kunna leva på arvet och försvara de pengar som getts till dem för att hitta tsarens dotter. Ingrid Bergman spelar kvinnan som blir utvald att spela Anastasia, Bergman är själv osäker på sin identitet.

Ingrid Bergman vann en Oscar för bästa kvinnliga huvudroll för denna film. Väldigt fina miljöer och filmen utspelas både i paris och Köpenhamn. Väldigt duktiga skådespeare och fina miljöer. Någon enstaka gång känns filmen lite långsam men den är en mysig film att kolla på och njuta av skådespelarnas insatser och miljöerna. Fick lust att resa till Köpenhamn efter att ha sett filmen.

Betyget blir högt, 7/10 bra jobbat!

En av de verkligt stora filmerna, skulle jag säga. Men när den var ny (och fortfarande när jag såg den för första gången), så visste man förstås inte om Anna var Anastasia eller inte. Nu vet man efter DNA-prov att hon INTE var det, och därför blir filmen kanske inte lika spännande för dem som ser den första gången nu. Den lever ju s.a.s. (förutom alla de vackra bilderna) på spänningen emellan att man ibland tror att Anna är Anastasia, och ibland inte.
Citera
2019-06-28, 18:31
Medlem
Die Hard 4.0 (2007)

Terrorist hotar nationens säkerhet och kidnappar till råga på allt dottern till polisman...

Mycket explosioner, high concept block buster. Inte lika bra som originalet men i paritet med tvåan och trean...

Betyg: 3/ 5
Citera
2019-06-28, 18:36
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystic_handyman
Die Hard 4.0 (2007)

Terrorist hotar nationens säkerhet och kidnappar till råga på allt dottern till polisman...

Mycket explosioner, high concept block buster. Inte lika bra som originalet men i paritet med tvåan och trean...

Betyg: 3/ 5

Enligt mig skulle dom inte ha gjort några fler efter 3:an. Det är 3 riktigt feta klassiker som ej behövde den avdankade sura flintskallen som Willis numera är i nya uppföljare.
Citera
2019-06-28, 19:20
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Enligt mig skulle dom inte ha gjort några fler efter 3:an. Det är 3 riktigt feta klassiker som ej behövde den avdankade sura flintskallen som Willis numera är i nya uppföljare.

Tycker ändå att 4:an besitter kvalitéer för att vara en underhållande actionfilm, mycket bättre än exempelvis femte filmen som var totalt skräp. Ärligt talat har jag aldrig varit något stort fan av tvåan, trots Franco Nero som skurk och Renny Harlin bakom spakarna, visst är det en habil bakisfilm men inte alls i klass med första och tredje filmen.

På tal om Willis, vad tyckte du om Death Wish-remaken, om du sett den?
Citera
2019-06-28, 20:38
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Tycker ändå att 4:an besitter kvalitéer för att vara en underhållande actionfilm, mycket bättre än exempelvis femte filmen som var totalt skräp. Ärligt talat har jag aldrig varit något stort fan av tvåan, trots Franco Nero som skurk och Renny Harlin bakom spakarna, visst är det en habil bakisfilm men inte alls i klass med första och tredje filmen.

Jag rådiggade den faktiskt, störde mig inte alls på Willis och fick nästan upp hoppet om han igen, att det är Eli Roth som står bakom spakarna gjorde nog också väldigt mycket! och jäävlar vad snygg hon dottern är.
Citera
2019-06-28, 21:09
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Rakii

Då kommer den naturliga följdfrågan - hur risig är femman? Är den ens sevärd..?
Citera
2019-06-28, 21:43
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:

Det brukar bara bli värre och värre med sånna här historier, Terminator också. Har ej sett 5:an dock.
Citera
2019-06-28, 21:57
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
En av de verkligt stora filmerna, skulle jag säga. Men när den var ny (och fortfarande när jag såg den för första gången), så visste man förstås inte om Anna var Anastasia eller inte. Nu vet man efter DNA-prov att hon INTE var det, och därför blir filmen kanske inte lika spännande för dem som ser den första gången nu. Den lever ju s.a.s. (förutom alla de vackra bilderna) på spänningen emellan att man ibland tror att Anna är Anastasia, och ibland inte.

Ja kanske det. Jag tänkte mest på storyn och inte så mycket på historien. Men jag vet om att jag blev påverkad av filmen. Gillar yul brynner och Ingrid Bergman var bra så efteråt gick jag in på rojalistiska föreningens hemsida jag tog min sans till fånga men vacker film o lite intressant med historia. Det stora minuset med den här filmen var att ljudet var så lågt på min dvd så fick titta med engelsk text o ha dubbelt så hög volym mot vad jag brukar ha för att ljudet var så lågt. Men jag vände mig efter ett tag. Fin film att ha i samlingen.
Citera
2019-06-28, 22:18
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Jag rådiggade den faktiskt, störde mig inte alls på Willis och fick nästan upp hoppet om han igen, att det är Eli Roth som står bakom spakarna gjorde nog också väldigt mycket! och jäävlar vad snygg hon dottern är.

Jo, säga vad man vill om Eli Roth men han kan sina grejer då det kommer till att göra genrefilm, även om Death Wish inte direkt är lika våldsam som Hostel och The Green Inferno så är det en bra remake. Nu kanske jag svär i kyrkan, men föredrar faktiskt remaken framför Michael Winners originalfilm med Bronson. Det är en åsikt jag sällan har, att remakes är bättre än originalfilmerna, men här var jag tvungen att ändra åsikt.

Som du varit inne på så är ju Willis lite utav en sur gubbe numera, men han kan om han vill fortfarande vilket han bevisade som hämnande familjefader. Just i Die Hard 5 var han enbart trött, men har förmodligen en del med manuset att göra och filmen blev ju därefter i slutändan med.

Citat:

Vill man se hur man inte förvaltar arvet av en bra filmfranchise på bästa vis så är den given att ta sig en titt på, men ingenting som jag skulle rekommendera att man kastar dyrbar tid av sitt liv på att se.
Citera
2019-06-28, 22:58
Medlem
InsectOverlordss avatar
På tal om en trött Bruce Willis, såg Glass idag.

Jag är ett stort fan av Unbreakable och tyckte att Split var underhållande. Glass var därför en riktigt stor besvikelse, en händelselös röra med dålig dialog(inte förvånande med tanke på upphovsman), men framför allt med dålig regi. Tänker speciellt på scenen ute vid sjukhusets entré. Om det är något The Last Airbender har lärt oss så är det att Shyamalan ska hålla sig så långt borta från en actionscen som möjligt.

Det var kul att återse Sam Jackson som Mr. Glass, utöver det fann jag inte mycket att glädja mig åt i den här filmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in