2022-12-16, 19:13
Medlem
Midnight Express (1978)
Om amerikanske killen Bill Hayes som åker fast för att smuggla hasch efter en semester i Turkiet. Han döms till ett mycket hårt straff.
Ingen bra bild som ges av turkar i filmen.
Våldsamma och korrupta plågar de honom rejält. Mycket stark film

5/5
Citera
2022-12-16, 22:50
Medlem
Senaste jag såg var American Made med Tom Cruise.

https://m.imdb.com/title/tt3532216/

Så jäkla glatt överraskad av den rullen!! Hade noll förväntningar, inget Tom Cruise-fan, men den var riktigt underhållande. Fanns en skön humoristisk underton genom hela filmen, samtidigt som man sitter på nålar och undrar hur det ska gå. Baserad på verkliga händelser.

Konstigt nog är piloten (Cruise) rätt inspirerande med sin obrydda och lättsamma ”allt löser sig”-attityd. Och ens egna problem framstår som väldigt futtiga i jämförelse.

8/10 får den av mig.
Citera
2022-12-17, 13:56
Medlem
Ambelains avatar
"The White Dawn" - (1974)
https://www.imdb.com/title/tt0072403/

Louis Gosset Junior, Warren Oates, m.fl.

---

Under slutet av 1800-talet seglade valfångare omkring bland Grönlands lömska isar.

Och en av båtarna råkade kapsejsa, och den lilla besättningen fick ge sig iväg in på isen på jakt efter räddning.

Eskimåerna hittade dem.
Eskimåer som aldrig sett vita män tidigare.
De trodde att de vita valfångarna var "hund-människor."

Men de var vänliga och bjöd hem dem, och visade upp sina traditioner och sedvänjor för dem.
De t.o.m. låt valfångarna få dela säng med deras fruar - något som samtliga parter verkade ha uppskattat.

Det är alltifrån konflikt till missförstånd, fascination för det okända och "exotiska" liksom ett lika ömsesidigt förakt för varandra.

Men de lever alltså tillsammans, i några år.

---

EN mycket intressant film, som är på tok alldeles för "etnisk" för att kunna bli gjord idag.

En film om stora kulturkrockar man man kanske också mena.

---

Filmtekniskt vet jag inte om det var något överdrivet, men scenografiskt var det iaf en välgjord film.

Eskimåerna var riktiga eskimåer så de var inga skådespelare.
Jag undrar om de ens fick betalat, i något annat än fisk iaf ...

De fick iaf inte ens sina riktiga namn upptagna i rollistan.
Det bara stod "Lokala eskimåer."

---

Men filmen var mycket intressant.
Därmed sevärd också.
Inget jag ångrar att jag tittade på med andra ord.

Gillar ni främmande kulturer och exotiska inslag så kommer ni alldeles säkert tycka bra om filmen också.

---

Betyget för bli lite högre än bara en trea.
Men ändå inte så bra som en 4:a.

Betyg:

3.9
Citera
2022-12-17, 19:12
Medlem
Asmodeusvults avatar
I lagens namn (1986)

[Efter att ha blivit påmind om den av KalasPerifras här i tråden, inlägg en bit bakåt.]

Tyckte om att kastas tillbaka till åttiotalet. Uppskattade Ernst Günthers grymtande och generellt stämningen och flytet i filmen, förmodligen tack vare Kjell Sundvalls regi.

Baserad på Leif G.Ws Samhällsbärarna och fallet Machnow - som jag förmodar att det finns någon tråd om i brott och krim-forumet.

Bokens samhällskritik och grundläggande kriminalhistoria hamnar väl lite i skymundan för att få till en mer rafflande ”modern” thriller. Det blir inte helt väl uppdelat mellan de olika parallella handlingarna och vissa delar och scener som är ytterst dramatiska i boken sjabblas till viss del bort.

Bästa replikskifte.
Piketpolisbefälet Roger Häll (Stefan Sauk): Det är vi som bär upp den här skiten.
Kriminalinspektör Bo Jarnebring (Sven Wollter): Då tycker jag ni ska åka hem och sova, så ni orkar bära.

Johan Ulveson gör en bra roll som tanig nervös häktesvakt och Pia Green är utmärkt som ung hästsvanspolis som knäar buset på pungen om det behövs. Även Wolter och Sauk är helt okej i sina respektive roller.

Jag hade tidigare fått för mig att det var mer influerat av Baseballigan, men en sådan historia hade nog snarast kunnat vara en fortsättning. Den här historien visar mer upp hur generell desperation hos poliser på gatan av att åklagare släpper ut ”buset” direkt istället för att fälla dem i domstol kan se ut när polisen tar ut detta på just ”buset”.

Väl värd att ses av alla som gillar polisfilmer och av alla som vill minnas åttiotalet. Boken är betydligt bättre, men filmen är bra.

Finns på SVT Play.
Citera
2022-12-17, 21:37
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 2008
Filmen var Irene Huss: Guldkalven
https://www.imdb.com/title/tt1251733/?ref_=ttep_ep6

En överklass kille kallad "Guldkalven" hittas brutalt mördad och snart får man reda på att han är involverad i ett företag som gick i konkurs.

Detta är en överdriven historia som inte imponerar. Mest med tanke på skådespeleriet. Många kända svenskar är med, men få verkar ta filmen särskilt seriöst. Vilket visserligen gör den lite dum-rolig. Jag blev faktiskt på bättre humör av filmen, men inte på grund av dess djupa/mystiska eller välspelade kvaliteter.

Filmen är del sex av första uppsättningen filmer om Irene Huss. Man behöver inte direkt sett andra filmer för att hänga med i detta.

Fungerar bra om man ligger sjuk och inte orkar engagera sig i något mer avancerat. Inget jag annars rekommenderar.
Citera
2022-12-17, 22:54
Medlem
Asmodeusvults avatar
Cop Shop (2021)

Sån där modern action med en viss typ av humor där Attack på polisstation 13 möter Die Hard möter Snuten i Hollywood III blandat med referenser och små hyllningar till sjuttiotalets actionrullar plus twister här och där och hit och dit, ungefär.

Mycket action, bra upplagd ”smart” handling och helt okej skådespeleri med vettiga, hyfsat intressanta konversationer mellan all action.

Joe Carnahan har gjort ett bra jobb och fått fram en tajt, välskriven film fylld med roliga, intressanta karaktärer och sidokaraktärer.

Gerald Butler och Frank Grillo samt av Alexis Louder i huvudrollerna.

Gillar du trailern så kommer du gilla filmen. Om inte är detta helt säkert inte något för dig.

Trailer: https://youtu.be/ezHiQwwzEjU
Citera
2022-12-18, 00:52
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Året var 2008

////////

Fungerar bra om man ligger sjuk och inte orkar engagera sig i något mer avancerat. Inget jag annars rekommenderar.
Sådana filmer kan vara sköna att se emellanåt. Ibland behövs inte mer.
Citera
2022-12-18, 08:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Året var 2008

En överklass kille kallad "Guldkalven" hittas brutalt mördad och snart får man reda på att han är involverad i ett företag som gick i konkurs.

Detta är en överdriven historia som inte imponerar. Mest med tanke på skådespeleriet. Många kända svenskar är med, men få verkar ta filmen särskilt seriöst. Vilket visserligen gör den lite dum-rolig. Jag blev faktiskt på bättre humör av filmen, men inte på grund av dess djupa/mystiska eller välspelade kvaliteter.

Filmen är del sex av första uppsättningen filmer om Irene Huss. Man behöver inte direkt sett andra filmer för att hänga med i detta.

Filmerna är annorlunda, jäntemot liknande filmer.
Citera
2022-12-18, 13:07
Medlem
Vodos avatar
Jag såg ensam hemma igår. En klassisk och bra julkomedi. https://www.redfin.com/IL/Winnetka/6.../home/13788887 huset såldes nyligen för över 2 miljoner dollar. Tänk att bo i ett klassiskt filmhus.
Citera
2022-12-19, 02:55
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 2001
Filmen var I Am Sam
https://www.imdb.com/title/tt0277027/?ref_=nv_sr_srsg_0

En relativt förståndshandikappad man blir far till en dotter. Åren går. Med hjälp av äldre granne och vänner flyter det på, men då faderns intelligens är begränsad upplever skolan att dottern behöver tas hand om av någon annan när hon nått viss ålder. För hennes egen skull.

Det här är ett ambitiös drama där man följer en huvudperson, möter flera större biroller och ett gäng dyker upp mestadels för "comic relief". Frågorna filmen tar upp kan vara intressanta ur både intelligenta och känslomässiga perspektiv.

Filmen blir dock för spretig för mig. För många scener blir mest käbbel. Viss humor, viss charm och enstaka bra scener finns, men mycket känns som flummig utfyllnad. Sean Penn överspelar och en ung Dakota Fanning imponerar.

Betyget på IMDB är bra. Jag tycker inte filmen åldrats särskilt väl. Filmen känns delvis som en mix av Rain Man och Kramer vs. Kramer. Båda med Dustin Hoffman. Ser mycket hellre om någon av de två filmerna än denna i framtiden.
Citera
2022-12-19, 21:02
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Infinite (2021)

En psykiskt obalanserad man söker svar på sina märkliga tankar om tidigare liv.

Inte min typ av film
2/5

IMDB 5,4 = 2,96/5
51326 röster
Citera
2022-12-19, 21:11
Medlem
Palisongs avatar
JFK (1991)

Längesedan jag såg JFK, minns knappt nånting av handlingen eller vilka skådisar utöver Costner som var med så tänkte uppfriska mitt minne. En riktig långfilm med sina 3h 25m är det iaf.

Det är iaf ett mycket intressant ämne som jag å andra sidan tror aldrig kommer klaras upp i någon betydande bemärkelse. Men förstår att denna film ansågs vara kontroversiell hur som helst. Undra hur de skulle reagera då om de visste hur det skulle bli 30 år senare med alla konspirationer och konspirationsteorier

Mitt betyg blir 7.5/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in