2019-04-14, 14:51
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Även om jag som sagt kan uppskatta sättet som den är gjord på så stannar den inte kvar i min minnesbank något längre tag. Betyget blir en enkel tvåa.

2/5
Jag gav den förvisso en trea när det begav sig men så här ett och ett halvt år senare minns jag inte särskilt mycket av vare sig handling eller något annat. Det som dyker upp är en flashback på ett hotell och en skottlossning mot ett hus på landet i ett snötäckt landskap och... det är väl ungefär det. Charles Aznavour som spelar huvudrollen (och tyvärr gick bort 2018) lyssnar jag däremot på då och då, han har gjort en del bra låtar som t ex Désormais.
Citera
2019-04-14, 15:18
Medlem
Kickexs avatar
I, Tonya

En konståkare med tuff uppväxt och ett väldigt skakigt förhållande med sin make kämpar för att bli världsbäst i en sport som motsätter hennes image.

För att vara en film om konståkning, vilket man skiter fullständigt i, så var den rätt så överraskande bra.
För den fokuserar minst lika mycket på hängivenhet, misshandel och känslan att vara oönskad.

Hur mycket av det som var sant vet jag inte men det kändes ibland som att dom spelade med ett säkert kort genom att inte riktigt framhäva något konkret om problemen som uppstår och vad alla hade för koppling till det.

Men annars var det väldigt bra framträdanden från skådespelarna och ett par få gånger riktiga guldkorn till musikval.

Hur det dock bryts till en berättarröst från diverse personers perspektiv kändes ibland överflödigt. Vissa gånger var det lite småsmart klippt till den metoden men andra gånger kändes det som att det hade räckt med att bara visa det istället för att även förklara vad man redan ser händer.

7/10
Senast redigerad av Kickex 2019-04-14 kl. 16:04.
Citera
2019-04-14, 18:08
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Jag gav den förvisso en trea när det begav sig men så här ett och ett halvt år senare minns jag inte särskilt mycket av vare sig handling eller något annat. Det som dyker upp är en flashback på ett hotell och en skottlossning mot ett hus på landet i ett snötäckt landskap och... det är väl ungefär det.

Ja, jag vill inte säga att den var substanslös eller svår att få nåt grepp om men det var som att man bara inte riktigt fastnade för den. Händer ibland med filmer som egentligen är helt okej men slutkänslan blir mest meh.

Citat:
Charles Aznavour som spelar huvudrollen (och tyvärr gick bort 2018) lyssnar jag däremot på då och då, han har gjort en del bra låtar som t ex Désormais.

Det där var en trevlig upptäckt vilket jag tackar för! Hade ingen aning om att karln var en så pass bra sångare.
Citera
2019-04-14, 21:10
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Tobor the great (1954)

Familjefilm om en robot.

Faktiskt en riktigt trevlig familjefilm som tyvärr blivit bortglömd.
3/5
Citera
2019-04-15, 01:36
Medlem
Geomeisters avatar
Iskariot och året var 2008
https://www.imdb.com/title/tt1014765...nm_flmg_act_34

Det här känns som ett svenskt försök till en tidig Martin Scorsese rulle eller något åt det hållet. Det är flera kända skådespelare, budgeten är inte jättestor, dom har tänkt till för att undvika en del klichéer och våldet är brutalt.

Medan jag såg denna film svängde "betyget" i huvudet på mig. Dialogen är, som ofta i svensk film, krystad eller ganska usel. Det finns undantag, men bättre dialog hade gjort mycket. Scenerna är av varierande kvalitet.. Allt ifrån intetsägande/dåliga till oväntat bra. Handlingen är inte alls lika förutsägbar som man först kan tro, filmen har ett "meddelande" utan att vara övertydlig och filmen fick mig faktiskt att känna något (vilket långtifrån alla filmer får).

Ingen jättelätt film att rekommendera då filmnördar kanske kräver mer och den är inte av intresse för folk som mest ser på såpoperor eller mainstream-filmer, men när allt var sett och klart var den faktiskt inte så dum.

Betyg?
Citera
2019-04-15, 08:08
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Blue gardenia (1953) Blå gardenia

Ung växeltelefonista dricker sig berusad, och vaknar upp i tron att hon begått ett mord.

En riktigt fin twist som man inte hade anat.
Spännande noirfilm, 4/5
Citera
2019-04-15, 09:17
Bannlyst
The Night Comes For Us (2018)

Några skådisar från The Raid är med i denna film och har typ samma klass i fighting scenerna.
Jag kände inte för nån av karaktärerna och kunde inte bry mig om dem dog eller ej.
Riktigt jävla blodig o kreativa sätt att mörda folk på, kul att dem använder pinnar o svärd 2018 hehe.
För att vara en Netflix film är det väldigt bra, men har ett dåligt manus.
En underhållande rulle.

6.5/10

https://m.imdb.com/title/tt6116856/?ref_=m_nv_sr_1
Citera
2019-04-15, 10:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schibban
The Night Comes For Us (2018)

Några skådisar från The Raid är med i denna film och har typ samma klass i fighting scenerna.
Jag kände inte för nån av karaktärerna och kunde inte bry mig om dem dog eller ej.
Riktigt jävla blodig o kreativa sätt att mörda folk på, kul att dem använder pinnar o svärd 2018 hehe.
För att vara en Netflix film är det väldigt bra, men har ett dåligt manus.
En underhållande rulle.

6.5/10

https://m.imdb.com/title/tt6116856/?ref_=m_nv_sr_1
Jo, inte alls i samma klass som The Raid rullarna. Fightingscenerna är dock ännu mer brutala.
Citera
2019-04-15, 11:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Jo, inte alls i samma klass som The Raid rullarna. Fightingscenerna är dock ännu mer brutala.

Nej det håller jag med om, The Raid är riktigt jävla bra
Citera
2019-04-15, 16:06
Medlem
zxcvb45s avatar
Hamburger Hill

Jag är personligen ganska intresserad av vietnamkriget och hade inte sett denna, läste massa reviews som löd att den skulle vara väldigt sanningsenlig med vad som egentligen hände samt jargongen mellan soldaterna under kriget, några välkända ansikten är även med. Då och då kommer någon riktigt schysst låt också. Tycker den var mycket bra, kanske inte en av dom vassare från detta kriget men det är såklart svårt att ta ner Apocalypse Now och Plutonen från toppen.

7/10

https://www.imdb.com/title/tt0093137...1?ref_=nv_sr_1
Citera
2019-04-15, 16:47
Medlem
aina08s avatar
The Way Back (2010)

Drama
2010
133 min

Går att se på Netflix.

Jim Sturgess
Colin Farrell
Ed Harris
Gustaf Skarsgård
Saoirse Ronan
Mark Strong
Dragoş Bucur

Manus är från boken The long walk och handlar om en polsk krigsfånge som beslutar sig för att fly från ett Gulagläger i Sibirien. Tillsammans med några andra fångar får man följa deras flykt till fots, genom Sibirien, Gobiöknen och Himalaya till Indien.
Filmen blev Oscarsnominerad 2011 för bästa smink.

En helt ok film med bra skådespeleri och bra filmning i varierade miljöer.
Kanske förflyttas man lite väl snabbt igenom filmen. Det känns tex som man skulle velat se mer av vissa händelser.
Mer action i trailern än i själva filmen, men den blev inte direkt långtråkig men kunde haft mer dramatik och fart.

https://www.youtube.com/watch?v=GuCnjLdfXWw

IMDb: 7,3/10
Mitt betyg: 6/10 (Tämligen bra)
Citera
2019-04-15, 17:02
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
The Way Back (2010)

Drama
2010
133 min

Går att se på Netflix.

Jim Sturgess
Colin Farrell
Ed Harris
Gustaf Skarsgård
Saoirse Ronan
Mark Strong
Dragoş Bucur

Manus är från boken The long walk och handlar om en polsk krigsfånge som beslutar sig för att fly från ett Gulagläger i Sibirien. Tillsammans med några andra fångar får man följa deras flykt till fots, genom Sibirien, Gobiöknen och Himalaya till Indien.
Filmen blev Oscarsnominerad 2011 för bästa smink.

En helt ok film med bra skådespeleri och bra filmning i varierade miljöer.
Kanske förflyttas man lite väl snabbt igenom filmen. Det känns tex som man skulle velat se mer av vissa händelser.
Mer action i trailern än i själva filmen, men den blev inte direkt långtråkig men kunde haft mer dramatik och fart.

https://www.youtube.com/watch?v=GuCnjLdfXWw

IMDb: 7,3/10
Mitt betyg: 6/10 (Tämligen bra)

Såg också denna nyligen, en helt okej rulle, gillar speciellt Farrells rolltolkning, men inget speciellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in