Halloween (2018)
Michael rymmer från en buss under en transport mellan två dårhus och letar upp sin syster.
App app app...
... filmen är en direkt uppföljare till originalet så tramset att Michael och Laurie skulle vara syskon gäller inte, och det är väl det enda positiva jag har att säga om filmen.
Hard Boiled: Väldigt hård hong kong-rulle (antar jag), riktigt så där skönt överdrivet våldsam (body count måste räknas i hundratal) men ändå bra story, handlar om undercover snutar, gangsters och en hederlig polis som ska hämnas sin partner. John Woo förstås som de flesta känner till, tror det är en av hans bättre filmer. 8/10.
Meatball Machine: Har missat denna komiska film. Det existerar en del filmer som försöker återskapa känslan av lågbudget 80-tals splatterfilmer, det är inte ofta de lyckas. Vet inte om det var syftet med MM, men det var nästan känslan jag fick. Kanske inte så nyskapande men en frisk fläkt om vi jämför med västerländska filmer av idag så experimenteras det inte lika mycket längre - Återkommer till det med nästa film. Vi hade t.ex. den nördiga killen som förvandlas till ett freak, vilket påminner lite om filmer som The Toxic Avenger m.m. Massa komiskt överdrivna situationer. Fanns även en del roliga effekter, t.ex. parasiten. Parasiten är en varelse som tar över människors kroppar och transformerar dem till cyborg-zombies eller något som måste slåss mot varandra. Rekommenderar för de som älskar asiatisk film. 7/10.
Basket Case 3: Den sista och avgörande filmen i serien om de otursförföljda bröderna Duane och Belial av Henenlotter som ligger bakom en av mina favoritfilmer (Frankenhooker). Om de två tidigare filmerna var smått bisarra är denna som en surrealistisk feberdröm. De två bröderna är från början sammansatta tvillingar (Belial är deformerad) som blir separerade efter några år, vilket är handlingen i den första filmen, att de ska hämnas på läkarna som utförde operationen. I den andra filmen har de hittat till ett hem för diverse freaks och i tredje filmen gör hela hemmet en utflykt för Belial och ett annat freak ska bli föräldrar och de måste till en läkare. Som jag hintade om i texten i förra filmen så skapas inte sådana filmer längre (kanske inte är helt sant), den är dock inte lika bra som de två första filmerna, men gillar inslagen av svart humor. 5/10.
The Fly: En klassiker av Cronenberg. Jeff Goldblum spelar forskaren som skapat en maskin för teleportering och lyckas med konststycket att kombinera hans genetiska material med det av en fluga, vilket resulterar i en intressant utveckling. Ganska mörk men ändå seriös film med några groteska scener. 8/10.
Gammal skräck av Carpenter med bla Kurt Russell, fungerade helt klart, speciellt en vinterkväll som denna då den utspelar sig i minst sagt vintermiljö. Skön gammal skräckfilm!
... filmen är en direkt uppföljare till originalet så tramset att Michael och Laurie skulle vara syskon gäller inte, och det är väl det enda positiva jag har att säga om filmen.
Men om den är en uppföljare till originalet så är de väl syskon?
Det sägs till och med i filmen.
Men om den är en uppföljare till originalet så är de väl syskon?
Det sägs till och med i filmen.
Nej. Lauri säger att det gått rykten om att de skulle vara syskon, en anspelning på att tvåan etablerade att de var syster och bror. Men den här filmen struntar i alla filmer som gjorts efter originalet. Så nej, det är inte syskon.
Glenn Ford som ingenjören i en riktig noirfilm.
Hela dialogen var så där, liksom lite tät och dov.
Man har väntat på Glenn i den lilla staden han råkar passera.
Inte just på honom, men någon med samma kroppsstorlek som en bankdirektör.
Det visar sig att bankdirektören har en plan, och det är att dö, låta flickvännen ta ut alla pengar han har gömt i ett bankfack i sin bank.
De båda super ner Glenn, och kör mot ett vägstup.
Men flickvännen har blivit kär i Glenn, och bankar bankdirektören i huvudet istället, och bilen åker ner för stupet.
När sedan Glenn nyktrar till så övertygar hon Glenn om att inte gå till polisen, det var ju han som hade slagit ihjäl bankdirektören, och hon skulle bli medbrottsling, det vill du väl inte, blink, blink.
Glenn börjar agera kriminalreporter och förhör allt och alla som varit inblandade, och lyckas klura ut hur flickvännen, genom dubbla identiteter, lyckats lura alla.
Hon haffas just när hon ska hämta 250000$ i bankfacket
Ganska hyfsad film, men någonstans känns den ändå inte rätt.
Jag kan inte riktigt sätta fingret på det.
Men 3/5 är den absolut värd.
Ett misslyckat rån lämnar fruarna till de kriminella från dådet i skuld, så för att rädda sig själva måste de ta vid där makarna lämnade av.
Rent spontant så kändes det som att filmen försökte täcka alldeles för många ytor. Mer än vad filmen kunde hantera. Flertals olika familje tragedier, politik, korruption, rasism, feminism, sexism, karaktärsutveckling, romantiska konflikter m.m.
Hade filmen bara begränsat sig lite och haft ett hårdare fokus på vad som påverkade berättelsen som mest så hade det varit mindre rörigt. Inte för att filmen är komplicerad, den är faktiskt rätt klyschig.
Men det är som att man börjar kolla på en film som är premissen jag skrev i början av inlägget, men sen istället får en massa andra knappt halvfärdiga kortfilmer mellan början och slutet.
Fann i slutänden bara en huvudkaraktär underhållande, vilket som jag tyckte var synd.
Utöver den karaktären och faktumet att mycket av speltiden var snyggt filmat så har jag inte så mycket positivt att säga om filmen.
... så har jag inte så mycket positivt att säga om filmen.
5/10
Du glömde nämna att Elizabeth Debicki har sjukt schyssta tuttar.
Halloween 4: The Return of Michael Myers (1988)
Samma setting som första men inte alls samma stil. Första var krypande smygskräck, fyran är oslagbar bulldozersurvival. Men jag gillar't. Schyssta mord dessutom. 3/5.
Du glömde nämna att Elizabeth Debicki har sjukt schyssta tuttar.
Jag skrev ju att jag fann en huvudkaraktär underhållande som sagt
Men mer seriöst, hon levererade grymt mycket bättre än de andra i filmen och hennes roll var den mest intressanta.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!