Robert Redfords sista film som huvudperson? Han verkar varit med i filmer efteråt så det verkar inte blivit hans sista gång på film åtminstone. RR är inget namn åtminstone jag ser särskilt ofta längre, men tittar man runt på IMDB har han faktiskt varit väldigt aktiv i branschen på olika sätt än idag.
Filmen är baserad på en verklig berättelse, men likt Clint Eastwoods The Mule är filmen gjord på ett sätt så att den inte direkt känns så.
Handlingen och vissa scener i filmen känns som "hatten av" för Paul Newman och hans roll i Cool Hand Luke. Kan ha fel, men skulle inte förvåna mig om det finns någon sanning i det. Det finns även en skön scen som fick mig att tänka på filmen "Heat".
Robert Redford, Sissy Spacek, Casey Affleck och Danny Glover är filmens kända ansikten för mig. Spontant känns det som att Sissy Spacek och speciellt Danny Glover hade kunnat få mer tid i rutan. Skådespeleriet är överlag godkänt. Robert Redford mycket charmig.
Filmen lunkar på och blir aldrig riktigt spännande, men har ändå ett visst element av "var går den nu?". Delvis beror det på bra manus, men även på ganska dålig klippning. Filmen hoppar lite i tid och bland olika platser. Den känns lite flytande/flummig nästan. Inget jag gick igång på, men inte det värsta jag sett heller.
Det är mestadels lättare jazz som är filmens soundtrack. Inget jag kommer lyssna på direkt, men fungerade för filmen.
Ingen ny favorit film, men helt okej film. Gillade många mindre detaljer och idéer som förmodligen inte skulle kommit med om det bara var att berätta en historia från A till B för att tjäna snabba pengar.
Betyg?
IMDB: 6,7 / 10
Geomeister: Svag 3 / 5
Senast redigerad av Geomeister 2020-01-12 kl. 22:51.
Filmen är kort och dom får faktiskt in en genuin film på dessa 70 minuter (kontra det med många filmer idag som är 120 minuter +). Handlingen är inte riktigt som jag föreställde mig och den innehar intelligens även dialogen är ofta intelligent (inte alls så daterad som man skulle kunna tro).
Effekterna och miljöerna tycker jag överlag åldrats bra. Filmen är snart 80 år gammal (!) så jag vet inte riktigt vad vissa kan förvänta sig som kanske blir besvikna.
Min Blu-Ray utgåva har mer än två timmars bonus-material. Kanske väl mycket om man inte är extremt intresserad, men i mångt och mycket sevärd.
Tyvärr greppade filmen mig inte särskilt mycket. Jag tycker dess historiska värde är större än underhållningsvärdet. Det ska vara en far och son relation i filmen som, trots välgjord dialog, mer framstår som två företagspartners. Även om mycket åldrats bra är stunderna som är skräck / action rätt tråkiga att titta på idag. Även överspel och gammal "nu kommer det läskiga musiken" bidrar till att stunderna som Wolf Man är väsentligt mindre intressanta än det mer mänskliga.
Med tanke på filmens ålder är den okej. Är man intresserad av äldre film / filmhistoria - Varför inte. Är man en vanlig 21 åring som tycker första Bond filmen med Daniel Craig är gammal och vill se en bra film? Nja. Då finns det annat att titta på.
Har medvetet låtit bli att se filmen under drygt femton år. Har ett stort intresse för andra världskriget med tillhörande händelser men har ofta svårt för spelfilmer i ämnet, blir nämligen lätt besviken. Så var dock inte fallet denna gång. En recension är kanske onödig då filmen är så pass gammal och många av er säkert sett den, men för dig som är nyfiken på den redovisas mina åsikter nedan.
Filmen är bra. Väldigt bra. Fokus ligger självklart på Adolf Hitlers sista skälvande tid som führer i hans bunker i Berlin och skådespelaren gör det väldigt bra. Vidare får vi följa hans sekreterare Traudl Junge som försöker hantera den påfrestande sista tiden i bunkern där det tyska rikets undergång efter tid blir ett faktum. Vad som gör filmen så bra är att även andra kända nazister porträtteras, och inte på det torftiga sätt med amatörskådespelare och voice-over som så ofta annars. Speer, makarna Goebbels och Jodl är några av de människoöden vi får bevittna.
En western med främst Joaquin Phoenix, Jake Gylllenhaal och John C. Reilly. En udda mix? Kan tyckas.
Det känns som skaparna försökt göra varenda scen unik och det finns en jäkla massa scener i denna nästan två timmar långa film. Det är väldigt vackra vyer av olika slag samt att kameravinklarna är både här och där. Det är ofta bra, men kan kännas som att försöket att göra varje scen unik går över att berätta en sammanhängande och intressant historia.
Filmen har definitivt varierade och välgjorda moment. Dialogen är stundvis bra, men kan flumma loss rätt rejält. För varje riktigt snygg vy eller handlingsmässigt spännande/rörande sak finns det minst en eller två flummiga eller intetsägande saker som händer. Mitt intresse under filmens gång var ljummet även om det stundvis kunde väckas.
Om westerns / spaghetti-westerns dog ut för att vara förutsägbara eller löjliga är denna tvärtom. Det är ganska allvarligt, men ändå kände jag inte särskilt mycket för karaktärerna. Många scener fångar saker som är realistiska (och ofta glöms bort i film), men bidrar inte mer än så. Exempelvis borstar dom tänderna i en scen, men scenen är kort och tillför inget annat. Musiken är motsatsen till traditionell western-musik vilket jag inte riktigt uppskattade i detta fall.
Skådespeleriet är det inget fel i sig, men filmens konstanta udda sätt att föra handlingen framåt gjorde att den kändes lite schizofren. Det här är en film jag ville gilla mer än vad jag faktiskt gör. Tänker inte rekommendera eller be någon se upp för denna film, men var medveten om att det INTE är en Clint Eastwood eller John Wayne-typ av western du kommer se på.
IMDB har givit ett rätt bra betyg och jag kan förstå det, men mig lämnade filmen relativt oberörd.
Betyg?
IMDB: 7,0 / 10
Geomeister: 2,8 / 5
Senast redigerad av Geomeister 2020-01-13 kl. 18:19.
Underhållande film humor blandat med drama. Typisk film för handlingen, feelgood-drama. 60-talets USA, segregerat södern. Svart hyllad pianist boendes i NY gör en turné genom segregerade södern. Som chaufför och livvakt har han en dörrvakt från NY som har sina rasistiska åsikter om svarta. Med italienskt ursprung har han också låg status bland andra amerikanare.
Alltid kul att upptäcka musik. Ali vann Oscars för bästa manliga biroll. Mahershala Ali har gjort sig ett namn i Hollywood sen moonlight och en av huvudrollerna i tredje säsongen av True Detective. Viggo Mortensen gör rollen som chauffören Vallelonga. Riktiga Vallelonga har haft ett antal småroller i Scorsese filmer och en återkommande roll i Sopranos.
Senast redigerad av CyberIngmar 2020-01-13 kl. 18:33.
Brian Banks.
En amerikansk fotbollspelare som felaktigt blir dömd för att ha våldtagit en tjej.
Han får sitta ett bra tag, plus blir av med mycket stålar för skadestånd.
En verklighetsbaserad story, sevärd.
4/5
Black and Blue En negress snut råkar i trubbel och blir jagad av både negerbanditer och vita korrupta snutar. Det är även en korrupt negersnut men han dödas. En massa springande och skjutande innan det lyckliga slutet.
21 Bridges En neger snut jagar några banditer som skjutit ihjäl några snutar och hamnar i trubbel med korrupta snutar. En massa springande och skjutande innan det lyckliga slutet.
Noomi Rapace är säkerhetsvakt och räddar en snygg tjej, och det var väl ungefär det hela. Jag hade hoppats att den skulle vara mer spännande än vad den var. Det lite oväntade var att Noomis karaktär fick vara mänsklig (jämför t.ex. Gerard Butler i Olympus Has Fallen m.m. där man bara vill slå honom på käften).
Om två rivalserande gäng i hamnkvarteren i Brooklyn.
En film med Robert "Baretta" Blake, minsann
Ungdomsligisten Jimmy, som bara ställer till sattyg blir tillsist utkastad ur hemmet av sin far.
Genast blir han upplockad av den lokala gangsterbossen Brindle som erbjuder Jimmy pengar och lyx.
Jo, det är ett par småsaker han behöver göra, exempelvis vittna falskt i en rättegång.
Det gör Jimmy, men hans gäng kidnappar honom, och får honom på andra tankar.
Nu blir Brindle nervös, om Jimmy talar om allt han vet, så blir det stora problem.
Dom kan lösas om Jimmy dör.
Jimmy spåras upp av Brindle och hans gossar, men Jimmys pappa har fått reda på det, och skyndar dit och börjar slåss med en hoper gangsters.
Brindle åker fast, och Jimmy börjar gå i skolan.
Noirfilm hade man kallat filmen, och det tycker jag då rakt inte.
Däremot var den rätt tråkig. 2-/5
The Great War En rätt schysst film om krigets sista dagar. Amerikanska soldater har tagit en position från tyskarna. En pluton av negersoldater har hamnat bakom tyskarnas linjer och måste hittas och hämtas hem för att undvika att de massakreras när tyskarna försöker ta tillbaka positionen innan vapenvilan är ett faktum och de riskerar att förlora den biten av land till fransmännen.
Kriminalare med (som brukligt är i denna typ av sydkoreanska filmer) en stor portion humor. Polisen Tae-seok Jung är övertygad om att en seriemördare härjar i staden, men hans chef tror honom inte. Efter att mördaren ifråga gett sig på helt fel snubbe i form av en gangsterboss (spelad av alltid utmärkta Dong-seok Ma) får dock Jung den hjälp han behöver i form av gangsterns egna resurser och manskap i jakten på mördaren.
Lite fånig film som inte lyckades övertyga mig. Hade kanske funkat med en bättre antagonist än en relativt clueless mördare som enbart förlitar sig på opportunism och bonnröta, men nu uteblir istället spänningen.
5/10.
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Close
Noomi Rapace är säkerhetsvakt och räddar en snygg tjej, och det var väl ungefär det hela. Jag hade hoppats att den skulle vara mer spännande än vad den var. Det lite oväntade var att Noomis karaktär fick vara mänsklig (jämför t.ex. Gerard Butler i Olympus Has Fallen m.m. där man bara vill slå honom på käften).
Tror det har mycket att göra med att Rapaces karaktär är baserad på en verklig person, Jacquie Davis, som enligt regissörens egen utsago hjälpte med ge filmen mer trovärdighet.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!