2019-06-20, 08:55
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Jo, jag håller med dig. Panic room är knappast hans bästa, men den är inte dålig imo. 2,5/5 eller så.
Någon alien 3 är den ju inte.

Och bättre än social network imo.
Citera
2019-06-20, 09:53
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheOriginalJulhund
Dracula
Även om jag tycker att Nosferatu som kom några år innan är strået vassare så är denna gamla goding från 1931 också en klassiker. Bela Lugosi är episk i titelrollen. Har sett denna på originalspråket tidigare men har hört mycket gott om den spanska dubbningen så bestämde mig för att ge den en chans nu, vilket jag inte ångrar även om jag nu råkar tycka att filmen gör sig bättre på engelska.

Nu vet jag inte om det var du som var något otydlig i ditt inlägg ovan. Men den Spanska versionen är inte bara en dubbning, det är en helt annan film även om handling och manus är identiska. Det är andra skådespelare, regissör, crew osv.
Citera
2019-06-20, 12:08
Aladdin 2019. Aladdin från 90 talet är en av mina favorit Disney filmer. Älskar sångerna karaktärerna ( visst kanske lite ensidiga ) skämten och atmosfären.

Hur är remaken? Vet att många hatade skönheten och odjuret remaken ( den animerade är min favorit Disney film) men jag tyckte ändå om den.

Denna är ... okej.. har några bra skämt helt ok sångnummer och scener. Karaktärerna är ok. Will Smith är duglig som the genie . Men även om de har lagt till mer karaktär i karaktärerna känns det som filmen saknar...karaktär helt enkel.

Mycket som gjorde den animerade så storslagen var skämten ( tack vare Robin) sångerna hur de ändrade snabbt och kom på kreativa skämt och visuella förändringar.

Visst förstår att man ska ändra om lite så att inte allt blir 100% kopia. Men det kändes som de tog bort så mycket som var så bra. Tex hur Aladdin lurade anden att rädda honom från grottan.

Hur jafar lurade in den första tjuven in till grottan , hur anden ( återigen Robin ) transformerades i takt med sina skämt . Bara några exempel som de hade tyvärr förändrat till det sämre .

Samt att jago hade ”en papegoja vanlig röst” var också tråkigt

Så ja helt ok film överlag men saknar charmen och humorn samt (pun ) magin från den animerade filmen

Så en 5/10 blir det
Citera
2019-06-20, 12:19
Medlem
The night of the hunter (1955)
Trodde den skulle vara betydligt bättre . Lite av en så kallad klassiker men den tilltalade inte mig precis.
Robert Mitchum gör en bra skådespelarinsats ialla fall. Varken bu eller bä . Den duger men inget jag ser om .

Cape Fear (1962)
Gregory Peck och Mitchum. Jag tycker denna är betydligt smartare gjord än Robert De Niro versionen . Som bara är ett stalkande psykfall . Mer obehagligare undertoner i denna film . Sevärd i min bok .
Citera
2019-06-20, 14:37
Medlem
TheOriginalJulhunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Nu vet jag inte om det var du som var något otydlig i ditt inlägg ovan. Men den Spanska versionen är inte bara en dubbning, det är en helt annan film även om handling och manus är identiska. Det är andra skådespelare, regissör, crew osv.

Det var Dracula regisserad av Tod Browning och med Bela Lugosi i titelrollen jag såg. Denna alltså:
https://www.imdb.com/title/tt0021814/
Citera
2019-06-20, 15:25
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex

Personligen håller jag Alien 3 högre än Panic Room, som är en film jag aldrig tänker på alls då man diskuterar Finchers CV, säger väl egentligen ingenting om filmens kvalité men det är en typisk 2/5-film hos mig.
Citera
2019-06-20, 16:39
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheOriginalJulhund
Det var Dracula regisserad av Tod Browning och med Bela Lugosi i titelrollen jag såg. Denna alltså:
https://www.imdb.com/title/tt0021814/

Jo det förstår jag.

Den spanska "dubbningen" du hör mycket gott om brukar avse den spanska versionen av Tod Brownings Dracula. De spelades in samtidigt i samma studio parallellt. Den engelska versionen på dagen, den spanska på kvällen/natten.

Att det skulle finnas en omtalad spansk dubbning av Tod Brownings version med Lugosi som Dracula har jag aldrig hört talas om eller läst någonstans. När det skrivs eller talas om att "den spanska är bättre" , så är det alltid den spanska versionen som avses och alltså ingen dubbning. Bl.a. för att den är en halvtimma längre och på det hela taget bättre enligt vissa.

https://www.imdb.com/title/tt0021815...ef_=tt_trv_trv

Så förmodligen har du sett fel film och bara sett en rak dubbning av den engelska versionen och inte den spanska filmen som de facto avses som "den bättre" av vissa.
Senast redigerad av SadEyes 2019-06-20 kl. 16:55.
Citera
2019-06-20, 17:56
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
Hur jafar lurade in den första tjuven in till grottan , hur anden ( återigen Robin ) transformerades i takt med sina skämt . Bara några exempel som de hade tyvärr förändrat till det sämre .
Lär förmodligen inte ta och se filmen men från trailern såg jafar väldigt generiskt ond ut. En skurk utan personlighet.
Citera
2019-06-20, 19:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex

Men Fincher har ändå regisserat följande:
Alien3
Panic Room
Fight Club
Se7en
The Game
The Social Network
Benjamin Buttons otroliga liv
Mindhunter (serie)
House of Cards (serie)
Gone Girl
Zodiac

En av de bästa regissörerna i modern tid, imo.
Citera
2019-06-20, 19:59
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Men Fincher har ändå regisserat följande:
Alien3
Panic Room
Fight Club
Se7en
The Game
The Social Network
Benjamin Buttons otroliga liv
Mindhunter (serie)
House of Cards (serie)
Gone Girl
Zodiac

En av de bästa regissörerna i modern tid, imo.
Jo visst är jag ett fan. Men vissa är ju bokstavligen mästerverk så skillnaden är ju svår att undvika.
Citera
2019-06-20, 21:39
Medlem
Ograsts avatar
Om ni har några timmar av ert liv som nu vill avvara finns "The Meg" på netflix nu. Den handlar om en förhistorisk haj som gladeligen äter upp folk. Och Jason Statham är med. Betyg 1.5
Citera
2019-06-20, 21:47
Bannlyst
Super Dark Times (2017)

En ganska mörk film med skön känsla, tonåringarna spelar bra men ibland väldigt frustrerande hur dem agerar som känns fel o löjligt ibland.
Man känner igen sig själv i pojkarna som ger nostalgikänslor.

Kevin Phillips första långfilm och det märks lite.

6.5/10

https://m.imdb.com/title/tt5112578/?ref_=m_nv_sr_1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in