2017-03-20, 19:52
Medlem
johnussss avatar
Den senaste Resident Evil. DEN VAR FAN VÄRDELÖS. Fick fan ett milt epilepsianfall av i varje actionscen. Otroligt jobbigt filmad. Ännu en filmserie dom förstör med uppföljare efter uppföljare.
Citera
2017-03-20, 20:01
Medlem
Arlorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Nää, det tycker jag inte.
Jag tycker om den med Jack Black. Upptakten gör den speciell. Istället för att endast fokusera på Kongs frihetsberövande och amok får karaktärerna ett djup. Tror att jag skippar Skull Island.
Citera
2017-03-20, 21:08
Medlem
Furiennas avatar
"Agora" (2009)

Filmen handlar om filosofen Hypatia, som levde i Alexandria i Egypten på 300-talet e Kr. På hennes tid placerade man även naturvetenskaperna under paraplytermen "filosofi", och hon sysslar framför allt med vad vi idag skulle kalla för fysik och astronomi. Hypatia har ju turen att hennes far var filosof, matematiker och astronom före henne. För det är annars mycket ovanligt att den här tidens kvinnor får studera, och rent av omöjligt för dem att få hålla föreläsningar för manliga studenter. Men för Hypatia gör man länge ett undantag, och flera män kommer att beundra henne. Men när staden börjar slitas itu av religiösa motsättningar, så börjar även Hypatias liv bli allt svårare. Kristendomen blir snart närmast allenarådande i Alexandria. Och då kan stadens biskop Kyrillos inte längre tåla att en kvinna, som till råga på allt inte ens är kristen, har ett så starkt inflytande över många män i Alexandrias elit. Till och med Orestes, stadens prefekt, är en av Hypatias beundrare och elever. Men det är snart inte möjligt ens för honom att skydda henne från Kyrillos hatiska propaganda...

Detta blir mot slutet en riktigt otäck film, som gör allt för att visa hur långt fanatiker kan gå och hur lätt masspsykoser kan uppstå...

Mitt betyg: 8/10.
Senast redigerad av Furienna 2017-03-20 kl. 21:10.
Citera
2017-03-20, 23:48
Medlem
Igni-ferroques avatar
The Handmaiden.

En film där jag kände vemod när sluttexten började rulla, dels för att jag var berörd av filmens handling men framförallt för att det var en film som jag gärna skulle vilja se för första gången igen.

Bildspråket var i mina ögon mycket bra, vissa sekvenser påminde mig litet om vissa scener från trikoloren. Dvs outstanding.

Själva intrigen var även den stark och håller för hela filmlängden.

5/5.
Citera
2017-03-21, 21:51
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Rogue One (2016) | 🌑🌑🌑🌕🌕 |

Det ryktas att Imperiet bygger ett supervapen, ett som kan förstöra hela planeter. Rebellerna inser att detta prompt måste stoppas och planerar ett livsfarlig uppdrag för att stjäla ritningarna. För det finns hopp - en av Imperiets ingenjörer sägs vara en avhoppare och när hans dotter Jyn Erso ansluter sig till Rebellerna ökar chanserna för att komma in. Tillsammans med piloten Cassian Andor och en brokig skara krigare ger de sig ut för att rädda galaxen.

Den här gillar jag mycket bättre än barnsliga The Force Awakens från förra året. Den lite mörkare tonen passar mig perfekt, jag känner att något faktiskt står på spel nu. Regissören Gareth Edwards visar respekt för de andra filmerna utan att ständigt försöka tillfredsställa fansen. Många referenser blir det såklart, men de är subtila och smakfullt gjorda. Som till exempel när Rebellernas krigspiloter dyker upp och ger en härlig nostalgikänsla till 70-talet (lite gammalt och bortglömt material användes faktiskt) - de passar in i historien som just nu berättas och är inte bara ett publikfrieri.

Fokus ligger på den här historien, och med överraskande bra karaktärer och tyngden i berättelsen blir det engagerande. Felicity Jones i huvudrollen är lysande, men bäst är Diego Luna som jag favoriserat sen han gjorde en oförglömlig insats i westernrullen Open Range (2003). Ben Mendelsohn gör också en grym skurk som brottas med fiender från alla håll och kanter.

Vissa strider faller in i löjlig-kategorin men det vägs upp av en episk tredje akt som påminner om ett slag från andra världskriget där de stormar stränder mot nazister (sorry, stormtroopers). En helt fantastisk avslutning som behövdes efter en svag mellanakt och det hela knyts ihop när en gammal antagonist dyker upp och dominerar i en läcker sekvens.

Det är fortfarande ganska tramsigt på sina håll där humorn är inget att skriva hem om, jag kan inte komma ifrån den känslan. Men det här äventyret bryr jag mig om på ett helt annat sätt än många andra Star Wars filmer. Dess allvarligare och lite skitigare ton resonerar bättre. Ett rymdäventyr som inte bara är en uppvisning i effekter - så ska det se ut!
Citera
2017-03-22, 00:01
Medlem
skreks avatar
Red State (2011)

När jag var ung gillade jag Kevin Smiths filmer. Idag vet jag inte vad jag skulle tycka om jag såg om Clerks och Mallrats. Men den här filmen gör man ganska osugen på att se om dom. Det är en soppa som inte riktigt vet vad den vill vara på ett dåligt sätt. En ond kristen sektledare som hata bögar, någon slags flört med tortyrporr fast mycket mesigare, lite actioninslag, lite saker som jag tror ska vara humor. Det svänger hit och det svänger i dit och på slutet när det ska vara någon slags moral svänger det hela vägen ner i diket. Hela filmen känns lite amatörmässig på ett sätt jag tycker han borde vara förbi vid det här stadiet. Det känns som en debutfilm från någon som ännu inte hittat sin form. Det var väl kanske det jag gillade med hans tidigare filmer, då var det ganska charmigt. Men böghat och folk som blir avrättade och grejer är ju inte så charmigt i sig så det funkar inte. Nu blev jag mindre sugen att se Tusk också. Den har ju varit rätt utskälld men jag tyckte det var en rolig idé. Vi får se om jag får lust att se den så småningom. Okej, jag ska ge den här filmen att den har något som kunde varit bra, men det funkade bara inte för mig.

War of the Worlds (1953)

Här har vi grejer däremot. HG Wells rymdinvasionshistoria berättas i en stil som nästan är som en dramadokumentär om något som verkligen hände vilket ju passar med tanke på att det var så den ursprungliga radiopjäsen var. Det är lite mer fokus på dramatiserade delar, men filmen inleds med en berättarröst och låtsasbilder på olika planeters yta och så vidare. Pseudovetenskapligt och så vidare, javisst. Men kul och berättarrösten återkommer lite senare i filmen också för att knyta ihop saker.

Eftersom jag kände till storyn sedan innan var det ju rätt ospännande, jag såg den mest för det visuella och tycker det var riktigt snyggt filmat. Många roliga färger att titta på när lasrarna skjuter och atombomber sprängs. Överlag ruskigt bra specialeffekter också. Det är en gammal film så ibland kan det vara lite halvostigt men vissa scener hävdar jag skulle funkat i en modern film och ansetts ganska snyggt gjort. Och det helt utan CGI, här är det modeller. Ett måste för alla som gillar gammal hederlig scifi.
Citera
2017-03-22, 18:12
Medlem
Geomeisters avatar
Den unge Zlatan (2015): http://www.imdb.com/title/tt5280626/?ref_=nm_knf_t1

Varning: Dokumentär, men då den visats på bio likt en "vanlig film". Räknar jag den som så.

Filmen berör klubbarna MFF, Ajax och lite Juventus. Sent 1990-tal och tidigt 2000-tal. Man får se en del sidor känns personliga och vissa saker undrar jag egentligen vart dom fått det ifrån. Zlatans privata kamera?

Överlag är det en lågmäld dokumentär och inte speciellt flashig. Det hade kunna varit betydligt mer om snygga mål och massa kända fotbollspelare. Personligen hade jag gärna sett kanske några mer kända svenska namn och kanske någon mer världsspelare, men då tidsramen för filmen är begränsad kan jag ändå förstå att det inte var massa Mellberg och Messi.

Jag är osäker på hur mycket denna film ger någon som redan kan MYCKET om Zlatan. Tror det här är mer för sådana som kan halv-mycket. Underhållningsnivån var okej, men tempot hade kunnat vara högre också.

En "helt okej"-dokumentär, men inget man hade behövt se på bio precis.

Betyg? Svag 3 / 5
Citera
2017-03-22, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Den unge Zlatan (2015): http://www.imdb.com/title/tt5280626/?ref_=nm_knf_t1

Filmen berör klubbarna MFF, Ajax och lite Juventus. Sent 1990-tal och tidigt 2000-tal. Man får se en del sidor känns personliga och vissa saker undrar jag egentligen vart dom fått det ifrån. Zlatans privata kamera?
Mycket av materialet som används blev över från inspelningen av dokumentären Vägen tillbaka - Blådårar 2 (2002). I den följer regissörerna MFF:s säsong i Superettan och man fokuserade i synnerhet på Zlatans framfart. Tydligen samlade dom på sig så mycket material att det fanns stoff för en till film.
Citera
2017-03-22, 18:53
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Patriots Day (2016) | 🌑🌑🌑🌑🌕 |

För polis Tommy Saunders var jobba säkerhet under Boston Maraton 2013 bara en sista nödvändighet innan han skulle avancera till högre rank. Men dagen blev allt annat än rutin - två bomber smäller av, 3 personer dör, hundratals skadas och hela Boston lamslås av skräck under de följande dagarna. För gärningsmännen är fortfarande på fri fot och utredningen trampar vatten, de måste fångas in innan något mer händer och Saunders leder jakten.

Peter Berg och Mark Wahlberg sadlar återigen upp för att tackla en verklighetsbaserad historia som osar av amerikansk patriotism. Den följer i stort sett samma recept som tidigare, men det här är ändå Peter Bergs bästa film. Boston målas upp som den perfekta amerikanska idyllen i en ganska smörig inledning men så fort bomberna smäller av förvandlas det till en intensiv thriller där det snåriga polisarbetet skildras detaljrikt och utmynnar till en gastkramande jakt på Tsarnaev bröderna.

De fruktansvärda skadorna på främst benen på offren är riktigt otäckt att se och det är där den realistiska tonen sätts. Sen blir stämningen tung och jobbig, nästan som Nightcrawler (2014), när bröderna tar sin tillflykt i mörkret. Filmen har inte gett dem någon större bakgrund och det gör dem oberäkneliga för tittaren - kidnappningen av den stackars kinesen till exempel känns som det kan gå hur som helst trots att man känner till utfallet. När det sen följer en skottlossning som självaste Michael Mann skulle vara stolt över är det så nervigt att man inte kan ta ögonen från skärmen.

Mark Wahlberg är sitt vanliga jag, en bra rollprestation men han är skönt nog inte i fokus. Kevin Bacon måste också nämnas som gör en trovärdig roll som stressad FBI-agent. De som spelar offren gör också en väldigt bra insats och väcker sympati för händelsen.

Sammanhållningen av Bostons invånare i denna tuffa tid är ett stort tema i filmen och det är välgjort på gränsen till rörande, men det är inte det som jag främst tar med mig. Vi vet att Berg kan det där med att hylla "essensen av Amerika", men här visar han också upp att han kan skapa en spänning utöver det vanliga och det imponerar stort på mig.
Citera
2017-03-22, 20:23
Medlem
MuscleSharks avatar
The Transformers: The Movie (1986) http://www.imdb.com/title/tt0092106/

Den som gillar Transformers serien kommer gilla filmen utan tvekan.
Även den som inte känner till Transformers så bra, men som gillar old school animerade serier/filmer kommer gilla denna.
Om man är ett hardcore fan så finns dock risken att man önskar att man aldrig såg Michael Bay's mediokra verk från 2007 (om man nu sett den).

4/5 autobots blir mitt betyg
Citera
2017-03-22, 22:10
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwe
Mycket av materialet som används blev över från inspelningen av dokumentären Vägen tillbaka - Blådårar 2 (2002). I den följer regissörerna MFF:s säsong i Superettan och man fokuserade i synnerhet på Zlatans framfart. Tydligen samlade dom på sig så mycket material att det fanns stoff för en till film.

Kanske blir en titt på den filmen längre fram!
Citera
2017-03-23, 08:21
Medlem
Tvonds avatar
Pandora 2016 http://www.imdb.com/title/tt6302160/?ref_=nv_sr_2

Katastroffilm från Korea om "Fukushima" katastrofen och den levererar rejält, Bästa jag sett på länge och koreanerna levererar snygga miljöer spännande handling och specialeffekter .

Stark 8 av 10 i betyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in