SSF:
Patriots Day (2016) | 🌑🌑🌑🌑🌕 |
För polis Tommy Saunders var jobba säkerhet under Boston Maraton 2013 bara en sista nödvändighet innan han skulle avancera till högre rank. Men dagen blev allt annat än rutin - två bomber smäller av, 3 personer dör, hundratals skadas och hela Boston lamslås av skräck under de följande dagarna. För gärningsmännen är fortfarande på fri fot och utredningen trampar vatten, de måste fångas in innan något mer händer och Saunders leder jakten.
Peter Berg och Mark Wahlberg sadlar återigen upp för att tackla en verklighetsbaserad historia som osar av amerikansk patriotism. Den följer i stort sett samma recept som tidigare, men det här är ändå Peter Bergs bästa film. Boston målas upp som den perfekta amerikanska idyllen i en ganska smörig inledning men så fort bomberna smäller av förvandlas det till en intensiv thriller där det snåriga polisarbetet skildras detaljrikt och utmynnar till en gastkramande jakt på Tsarnaev bröderna.
De fruktansvärda skadorna på främst benen på offren är riktigt otäckt att se och det är där den realistiska tonen sätts. Sen blir stämningen tung och jobbig, nästan som Nightcrawler (2014), när bröderna tar sin tillflykt i mörkret. Filmen har inte gett dem någon större bakgrund och det gör dem oberäkneliga för tittaren - kidnappningen av den stackars kinesen till exempel känns som det kan gå hur som helst trots att man känner till utfallet. När det sen följer en skottlossning som självaste Michael Mann skulle vara stolt över är det så nervigt att man inte kan ta ögonen från skärmen.
Mark Wahlberg är sitt vanliga jag, en bra rollprestation men han är skönt nog inte i fokus. Kevin Bacon måste också nämnas som gör en trovärdig roll som stressad FBI-agent. De som spelar offren gör också en väldigt bra insats och väcker sympati för händelsen.
Sammanhållningen av Bostons invånare i denna tuffa tid är ett stort tema i filmen och det är välgjort på gränsen till rörande, men det är inte det som jag främst tar med mig. Vi vet att Berg kan det där med att hylla "essensen av Amerika", men här visar han också upp att han kan skapa en spänning utöver det vanliga och det imponerar stort på mig.