SSF:
Us (2019) | 🌑🌑🌕🌕🌕 |
Adelaide och hennes familj på fyra tar en välbehövlig semester och reser till Santa Cruz, Kalifornien för några dagar av sol, bad och vindrickande med vänner. Men när natten kommer står plötsligt fyra främlingar utanför deras hus, främlingar som har en kuslig likhet med de själva.
Jordan Peele slog en home run med sin debut Get Out (2017) - en briljant film på alla sätt och vis som jag gillade mycket. Mina förväntningar på Us var därför ganska höga även om jag hade i bakhuvudet att det skulle vara svårt att komma upp i samma nivå. Att det skulle vara så här medelmåttigt dock, det trodde jag inte.
Där Get Out lämnade mig med lite att grubbla över med sin sköna samhällskommentarer ger mig Us inget sånt att minnas. Och det är okej, en kul skräckfilm att inte ta alltför seriöst kan också sitta fint men problemet är att den är varken kul eller speciellt läskig. Den har sina stunder av båda, men hittar ingen balans som känns rätt.
Farsan (Winston Duke) spelar som om han vore med i en parodi, likt Scary Movie (2000). Familjen är på vippen att bli mördad men han finner ändå tid att vara vitsig. Tonen i den här filmen är så jävla förvirrande och jag vet inte när jag ska ta saker på allvar. Höjden av dumhet kommer i en scen - som helt avbryter intensiteten - där antagonisten ger en lång förklaring till händelserna. Som att filmmakarna fick panik över att publiken kanske inte fattar och kastade in någon nödlösning.
Lupita Nyong'o är grym dock. Hon levererar större parten av det kusliga med framförallt en röst som är djupt störande. Hennes karaktär var den enda jag i slutändan var intresserad av, de andra kunde lika gärna bli hackade till döds vad jag brydde mig. Santa Cruz är också alltid ett nöje att se på film med sin nöjespark och pir även om jag är lite jävig där.
Ingen home run den här gången men Jordan Peele är fortfarande en spännande regissör. Det finns mycket av kvalitet i Us och atmosfären lyckas han stundtals klockrent med. Sammantaget är den dock långt ifrån lika briljant som hans debut.