2022-11-26, 15:58
Medlem
Oakenshields avatar
Såg Lyftet (1978) på SF. Vet inte vad det är med svenska filmer från ens barndom för skådespeleriet är sådär amfetaminryckigt och gapigt och ska det föras en konversation ska det smällas och knuffas och härjas även om det är det lugnaste samtalet - men ett skönt tidsdokument, ser den gärna igen.

Öknamnen går inte av för hackor heller - Eleganten, Bromsbandet, Varan, Sundsvalls-Jesus osv.... scenen när de fyra kanaljerna skjuter upp och ska stjäla en bil för sitt bankrån är fantastisk. Sten Ljunggren gapandes och viftandes med en leksakspistol på banken. "Håll käften kärring, jag har inte druckit, håll käften!" Det är mycket håll käften och allsköns förolämpningar och öknamn filmen igenom. Samt boxarlegenden Bosse Högberg som stöddig langare på fängelset. Värd att ses!
Citera
2022-11-26, 18:49
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Broker / Min vackra stjärna (브로커 / Beurokeo) (2022) (ko)

En tonårsflicka lämnar sitt nyfödda barn utanför en babylucka, i avsikt att kyrkan ska ta hand om pojken. Emellertid utnyttjas lådan av två personer för pekuniära syften, varför polisen håller uppsikt på verksamheten. Det är i själva verket en av de två kvinnliga agenterna som lägger barnet i boxen.

De två babymäklarna plockar upp pojken och raderar videomaterialet, för att därefter köra iväg med babyn. Efter en tid dyker mamman dock upp, vilket komplicerar saken. Hon inser dessutom att de två handlar med barn på adoptionsmarknaden, och blir motvilligt en del av verksamheten.

Hon kan inte riktigt bestämma sig för om hon vill ta tillbaka pojken, eller tjäna en hacka, och dessutom har hon fler oegentligheter i bagaget. Småningom blir hon kontaktad av detektiverna, och man inleder ett samarbete för att få till stånd något slags upplösning.

Det rör sig dock inte om en renodlad kriminalhistoria, utan är ett drama med många bottnar och vindlingar. I rollerna har vi äldre storheter som Bae Doona och nyare som Lee Ji-eun, mer känd från artistbranschen.

Betyg: ★★★★

IMDB: 7.0 / 10

Trailer
Senast redigerad av provinsen-taiwan 2022-11-26 kl. 19:41.
Citera
2022-11-27, 03:20
Bannlyst
The Scorpion King 4: Question For Power

Jag tyckte första filmen var rätt så bra, men också händelserik film, det är mycket action i filmerna och det gäller även fjärde filmen.

After The Sunset (2004)

Det var en okej film, inte mer. Hyfsat spelat och skön tal sinsemellan. Men den var stundtals händelsefull.
Senast redigerad av Iwannakissrihanna 2022-11-27 kl. 03:32.
Citera
2022-11-27, 16:37
Bannlyst
Jurassic Park III

Filmen är några år gammal nu och den är underskattad film. Den är välgjord precis som första filmen, kanske ännu mera spänning.
Citera
2022-11-27, 19:44
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Hunt (헌트 / Heonteu) (2022) (ko)

Sydkorea i början 1980-talet är inbegripet i en våldsam demokratiseringsprocess och slutfasen av kalla kriget, med särskild tonvikt på det aldrig avslutade heta kriget med Nordkorea. Säkerhetstjänsten har till uppdrag att bevaka presidenten vid ett statsbesök i USA, men överraskas av en prickskytt som nära nog lyckas med sitt uppdrag.

Det visar sig att man har en mullvad inom organisationen, och man börjar nysta i vem som kan vara den hemliga agent Donglim som förser Nord med information. Förvecklingarna är omfattande, och leder småningom till en våldsam upplösning då presidenten avlägger statsbesök i Bangkok.

Som sig bör rejält med smaskigt våld av typiskt sydkoreansk kaliber, men också en alldeles för överdriven och orealistisk skildring, även om delvis förankrad i verkliga händelser.

Betyg: ★★

IMDB: 6.9 / 10

Trailer
Citera
2022-11-27, 19:59
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1979
Filmen var Quintet
https://www.imdb.com/title/tt0079770...nm_flmg_act_27

En knepig historia detta.

Det handlar om en mörk framtid då kylan knäckt de flesta. Folk verkar livnära sig på att spela ett sällskapsspel kallat Qunitet. Det visar sig dock handla om något mer seriöst än bara lite kul. Dessutom springer hundar runt och livnär sig på döda personer. Framtidsandan är minimal hos de få som lever.

Tankarna gick tidigt mot Dune eller Blade Runner fast med vinterlandskap. Den är dessutom filmad på ett speciellt sätt. Det mesta av filmen ses genom en lens där mitten är skarp, men lite halvt suddigt på sidorna. Vilket passar en mörkare historia som denna. Kul idé. Halvdant gjort.

Tyvärr är mycket dialog kryptisk. Handlingen inget vidare och saker förklaras för dåligt för att väcka större intresse. En start likt Star Wars hade inte skadat (förklarade text över en del av vad som skett). Det här är en av få filmer jag sett där det kan vara bra att läsa på om filmen innan för att kanske ha något mer i intresse i vad som händer.

Rösterna från IMDB säger 5,0 av 10. Tveksamt om jag skulle ge den ens det som betyg. Det här är en udda film som inte åldrats bra. Varken Paul Newman eller svenska Bibi Andersson kunde höja intresset.
Citera
2022-11-27, 21:24
Bannlyst
The Wolfman (2009)

Filmen hade en intressant och berättande början fram tills 3/4-delar in på filmen och den följer sin egen väg till handling och det är en gammal intressant värld. Filmen handlar om 1800-talet och dess varulvar om dess existens. Filmen handlar om att ett blidtörstande djur har mördat folk i byn, någonting varulvsliknande djur.

Polisinspektör från Scotland Yard vid namn Aberline anländer för att söka saken.

Filmen är inte läskig, men den var rätt så intressant. Sista delarna av filmen var mindre bra.
Citera
2022-11-28, 04:36
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1990
Filmen var Ghost
https://www.imdb.com/title/tt0099653/?ref_=nv_sr_srsg_0

Ett ungt par har flyttat ihop i stor lägenhet. Livet flyter på med bra vänner, äkta känslor, bra jobb och hela köret, men något händer som ändrar vardagen.

Filmen beskrivs som romantisk och romantik på film blir ofta vansinnigt stelt och tråkigt för mig. Här är en av undantagen. Det romantiska känns genuint, har rätt musik, blir sensuellt men inte för sexuellt eller krystat. Lägg till att filmen innehåller både djupare aspekter, fantasy, humor och action. Trots att en del visuella element inte åldrats bra och ser mer löjliga ut än annat så tycker jag skaparna fick ihop en bra helhet.

Filmen går åt både helt väntade och några oväntade håll. Flera olika perspektiv används och det känns välskrivet. Bra balanserad film. Förmodligen bra dejtfilm också.

IMDB säger 7,1 av 10 och jag ger tummen upp. Att se denna mitt i natten när folk snart ska iväg med sin måndagsångest satt fint. Helt klart ett minne. Nu kommer jag sova gott. Hoppas jag.
Citera
2022-11-28, 21:32
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Decision to leave (헤어질 결심 / Heojil gyeolsim) (2022) (ko / zh)

En klättrare hittas död nedanför en klippa, och man misstänker snart att hans kinesiska fru Sao-rae är skyldig till mord. Detta för att hon är likgiltig inför hans bortgång samt en del andra omständigheter.

Under övervakningen och den fortsatta utredningen förälskar sig detektiv Hae-jun i Seo-rae, vilket komplicerar saken. Seo-rae kan snart manipulera ärendet så att det läggs ned och bevismaterialet förstörs.

Sedermera möts de två igen, då Seo-rae har skaffat sig en ny man. Det bär sig dock inte bättre än att denne snart hittas död i en pool, varpå utredningen tas upp igen…

Ett mycket invecklat och utsökt filmat psykologiskt drama, med magiska Tang Wei i huvudrollen som Seo-rae.

Betyg: ★★★★

IMDB: 7.3 / 10

Trailer
Citera
2022-11-28, 22:14
Medlem
carminaburanas avatar
Something in the dirt

Såg fram emot denna, men det var en riktig besvikelse. 3/10
Citera
2022-11-29, 00:48
Medlem
Bartman777s avatar
Asterix 12 stordåd från 1975.

Jag älskar de gamla tecknade Asterix-filmerna och tänkte se igenom filmserien med de sex första filmerna. Det är väl dom som jag anser vara de "riktiga" Asterix-filmerna, sen gick det utför som med alla filmer och serier.

Detta är den tredje filmen i serien och jag tycker den är sämst av de sex, tillsammans med "Asterix och Kleopatra" som heller inte är särskilt bra. Denna handlar om att Asterix och Obelix måste utföra 12 stordåd för att inte bli förslavade av Rom. Klarar de av det blir de dock härskare över Rom istället.
Så man får följa Asterix och Obelix när de genomför de olika proven.

Denna film (tillsammans med "Asterix och Kleopatra") har inte alls samma sköna humor i samma utsträckning som de andra fyra filmerna i serien. Denna känns mest tråkig. De andra filmerna kan jag ligga och skratta åt för jag tycker de är så roliga.

Men nu har jag tre bra filmer framför mig att njuta av!
Citera
2022-11-29, 01:49
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1991
Filmen var Under Suspicion
https://www.imdb.com/title/tt0105691...m_flmg_act_113

En mordgåta under udda omständigheter och personlighet. Allt utspelar sig i Brighton (England) under sent 1950-tal. En före detta polis livnär sig genom att hjälpa folk skilja sig på ett enklare, men olagligt sätt.

Liam Neeson i huvudrollen och Laura San Giacomo i en halvstor roll.

Jag gillar filmens personlighet. Kul att det utspelar sig i Brighton istället för t.ex. London. Liam Neesons karaktär är inte en traditionell bra kille och polisarbetet är roligare att följa än i en del liknande filmer. Det är äkta naket med och filmen följer inga direkta "regler" utan lite vad som helst händer.

Problemet är att filmen fastnar någonstans mellan slumpmässigt nonsens och smart genomförd handling. Tycker filmen aldrig riktigt får till något vidare djup heller. Slutet känns mer konstlat än smart.

IMDB bjuder på en 6,4 av 10. Jag är lite mer negativ denna gång. En okej film där nakenheten och brittiska kaxigheten väger tyngre än själva röda tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in