2019-08-30, 18:52
Medlem
Geomeisters avatar
Prisoners och året var 2013
Information: Lång!
https://www.imdb.com/title/tt1392214...1?ref_=nv_sr_1

Hugh Jackman och Jake Gyllenhaal i en relativt klassisk thriller. Stämningen och atmosfären i filmen är riktigt välgjord. Skådespeleriet, speciellt ifrån Hugh Jackman, är riktigt bra.

Dom flesta thrillers är lite för realistiska eller orealistiska. Antingen händer i princip ingenting eller helt absurda saker. Jag tycker den här höll en bra balans. Jag gillar även hur det inte endast fokuseras på en sak utan flera aspekter tas med. Man vet inte riktigt vilken väg filmen ska gå. Riktigt bra gjort av regissören som gör sin första större film!

Slutet tycker jag dock drar ner filmen en del. Det är en relativt långsam film som väcker upp en via olika scener här och där. Mot slutet känns det lite som att dom insåg hur lång filmen höll på att bli och sedan tog några genvägar för att inte dra ut på den alldeles för mycket. För min del hade den gärna fått vara 15-30 minuter längre och arbetat i samma tempo rakt igenom.

Även om slutet inte imponerade på mig måste jag säga att det inte är varje dag en sådan pass lång film kändes så lätt att se igenom. Tiden bara flöt förbi som det ska göra med en bra film. Det finns dock vissa scener jag skulle vilja sett mer av.

Betyg?

Citera
2019-08-30, 19:04
Medlem
Rofers avatar
Såg Once upon a time in Hollywood på bio igår. Det var 3h ren njutning, hade gärna suttit där 3h till. Stämningen och fotot var på topp!
Citera
2019-08-30, 23:49
Medlem
Herr.Dittlings avatar
5 fingers (1952). Affären Cicero

Spionhistoria från kriget, som lär ha verklighetsbakgrund.

En riktigt bra spionthriller.
7,7 på Imdb, och jag tycker nog att den höll måttet.
4/5
Citera
2019-08-31, 00:00
Medlem
Samizdats avatar
Take Me to the River (2015)

Helvete, vilken obehaglig film. I en film i övrigt fri från ljudspår är låtvalet som avslutar filmen alldeles utmärkt (och dessutom fyndigt). Dessförinnan har man suttit med nerverna på helspänn i över en timme.

Det är nog tur att filmen bara är drygt åttio minuter lång, med tanke på hur den fick mig att må. Eftertexterna slutade rulla för snart en timme sedan men jag känner fortfarande av filmen. Hjärtat i halsgropen och intensiva obehagskänslor. Detta är bland det olustigaste jag har sett på väldigt, väldigt länge.

4/5
Citera
2019-08-31, 00:47
Medlem
Geomeisters avatar
Revolution och året var 1985
https://www.imdb.com/title/tt0089913...nm_flmg_act_47

En episk film.

… Eller?

Al Pacino gör en ostabil roll och Donald Sutherland gör sin kanske sämsta roll någonsin. Annie Lennox (ja, DEN Annie Lennox) är med i en liten roll. Al Pacino och hans son har en relation som jag aldrig riktigt "köper". Det finns även en kvinna med i bilden som är med och skapar riktigt random moment genom hela filmen.

Det finns en ond kille som blir en blandning av IT-clownen och en Bond-skurk. Han var lite skoj, men passade in i ett gammalt krigsdrama lika mycket som äppelbitar på pizza.

Själva handlingen är inte alls olik Mel Gibsons "The Patriot", men man fattar inte riktigt vad som alltid händer här genom hela filmen. Dessutom känns den föga realistisk. Det tog inte väldigt lång tid innan jag slutade ta filmen på allvar och det måste man nog göra om man ska orka se klart den.

Vill man hitta kritik mot denna film kan man ganska enkelt slänga ihop en text ingen kommer orka läsa, men med det sagt fanns det något slags underhållningsvärde ändå. Det är så dålig att den blir bra i vissa scener, musiken hjälper filmen framåt (kan vara värd att spana in) och det finns faktiskt några moment som är genuint bra.

Betyg?

Citera
2019-08-31, 01:38
Medlem
TheOriginalJulhunds avatar
Monsters, Inc

Har hört mycket gott om denna ända sen den släpptes men av någon anledning har jag alltid undvikt den.... Tycker faktiskt den är bra och jag kan tänka mig att se den fler gånger.

The Green Inferno

Ja, jag brukar faktiskt gilla Eli Roths filmer () och det här är en av mina favoriter bland hans rullar.
Citera
2019-08-31, 16:29
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Caged (1950). Kvinnor i fängelse

Unga Marie hamnar i fängelse, och förändras

Väldigt tillrättalagd film som går ut på att ingen blir bättre i fängelse.
Men oväntat välgjord 3/5
Citera
2019-08-31, 17:16
Medlem
Geomeisters avatar
Chariots of Fire och året var 1981
https://www.imdb.com/title/tt0082158...1?ref_=nv_sr_1

Samma regissör som till gårdagens Revolution och det är lite dag/natt här. Endast fem år mellan släppen av dessa filmer. Det känns inte som samma regissör överhuvudtaget.

En brittisk film om löpning mellan dom två stora världskrigen. Dialogen är ofta underhållande, det är rätt stor charmfaktor på mycket, flera löpningsscener är bra och musiken (Vangelis) är magnifik (titelspåret kommer du känna igen oavsett vad du vet om Vangelis/denna film!).

Det negativa är att filmen hoppar mellan en rad olika karaktärer och platser utan vidare bra förklaring. Av någon anledning börjar religion och politik ta relativt stor plats i filmen (för att vara realistiskt för sin tid?). Underhållningsnivån sviktar en del genom filmen. Den ligger på cirka två timmar. Intresset åkte upp och ned. Åtminstone för mig.

Betyg?

Citera
2019-08-31, 17:20
Medlem
The Big Driver av S King. Inte den bästa men heller inte den sämsta. Kolla om ni verkligen är uttråkade.
Citera
2019-09-01, 08:24
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Cry of the city (1948). Ond stad

Polismördare jagas av sin kompispolis.

Orsaken till filmvalet var att, ännu en gång, en dam, Hope Emerson, som även var med i Caged.
En mycket obehaglig donna på närmare 190 cm, och stadigt byggd. Dessutom med ett styggt utseende.
Hope gav, mycket riktigt, den här filmen de få ljuspunkter man kunde hitta.
3-/5
Citera
2019-09-01, 11:07
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Untamed (1955). Otämjd

Romantiskt drama, i färg, om irländare som flyttar till Sydafrika

Kanske var det här jätteromantiskt, jag ville bara att det skulle ta slut.
Ologisk historia, men med vackra bilder. 2-/5
Citera
2019-09-01, 15:23
Medlem
Geomeisters avatar
Hak se wui och året var 2005
Alternativ titel: Election
Språk: Mandarin
https://www.imdb.com/title/tt0434008...3?ref_=nv_sr_3

Lanseras genom att Tarantino tyckte det var årets film. IMDB-betyget är också bra. Vad tycker jag?

Ett maffia-drama i Hongkong. En del action, men inte särskilt mycket. Kul att se en annan typ av maffia än det amerikanska/italienska. En del fina bilder av Hongkong och några intressanta scener av varierande slag. Jag vet dock inte om det var på grund av språket, att jag är seg i bollen eller om det var filmens fel.. Men en del scener blev rätt röriga.

Det handlar om att maffian börjar bli gammal och måste förnya sig. Två spelare är med och slåss om positionen som ledare. Så långt är det lätt att förstå, men sedan sluts det pakter, en rad olika mindre karaktärer dyker upp som man inte riktigt vet vem som är med vem och så bryts några av pakterna. Om det vore skådespelare jag hade haft full koll på hade det kanske var enklare att hänga med...

En helt okej film!

Betyg?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in