2019-06-17, 18:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheOriginalJulhund
Har själv sett den några gånger nu och det var faktiskt inte så länge sen jag såg den sist. Frågar man mig så är filmen ett mästerverk och jag anser det vara minst sagt konstigt att den inte ens blev Oscarsnominerad.

Mästerverk? Oscarsnominerad? hmmm, hella naah
Citera
2019-06-17, 19:35
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Harry and the Henderssons och året var 1987
https://www.imdb.com/title/tt0093148...nm_flmg_act_89

Barnvänlig 80-tals film i stil med E.T och Gremlings. Handlingen är i det stora förutsägbar, men tycker ändå dom får in en och annan scen/detalj som överraskar.

Det är mycket som är stereotypiskt i denna film. Den anonyma hustrun, den energirike sonen och den dryga tonårsdottern. Med dessa hade dom verkligen kunnat komma på något roligare, det är dock bara den dryga tonårsdottern jag har svårt för. Pappan spelad av John Lithgow gör filmens skådespelarinsats och gör det bra.

Själva "Harry" är välspelad även om jag tycker dom kunde tagit allt ett steg längre gällande mycket. Tydligen är det samma skådespelare som är Predator i det originalet och efterföljaren.

Musiken tycker jag sitter helt rätt och det förstärker särskilt slutet av filmen. Det här var första gången på ett tag jag lämnade en film nöjd. Är man en sentimental stackare som jag rekommenderas denna film.

Betyg?

Classic! Riktig nostalgitripp!
Citera
2019-06-17, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoubleWood
Jag tyckte den var rätt bra, man får tänka till lite granna så landar men i ett etiskt dilemma.
Hilary Swank gissar jag var AP01, dvs den första "dottern", AP02 såg vi rester av i ugnen där AP03 grävde.

"Dotter" är egentligen "Mother", eftersom droidens mål var att skapa en nyare och bättre människoras som kan ersätta de förra, som robotarna utrotade. "Dotter" blir "mamma" i slutet av filmen.

Jag tycker det var intressant/kul med referenser till "Portal" ("vill du ha tårta?") och "Terminator" (både flygfarkosten och "dozers" hållande av sina vapen var lik de från Terminator).
Ja.

Okej den enda reflektion jag gjorde var när droiden satt på en stol i en dialog och pysslade med något. Jag kunde inte se varför en robot behöver vila benen och sitta korrekt i arbetspositon.
Citera
2019-06-17, 23:00
Medlem
Kickexs avatar
Deadwood: the movie

Hearst är tillbaka. Och det kan bara innebära mer trubbel för de bekanta kuksugande ansiktena i Deadwood.

Att ta en paus från red dead redemption och direkt ge sig in Deadwood måste ha varit den lenaste övergången jag har gjort när det kommer till bokstavligen allt som har hunnit hända i år.
Det kändes bara så otroligt rätt när titeln ploppade upp.

Och visst är det härligt att Deadwood fick ett välförtjänat farväl trots allt.
Ett hastigt och halv-intressant farväl, men en förbättring i vilket fall.

I överlag kändes dock de flesta karaktärernas plats i filmen malplacerat.

”Kärleks dramat” med Jane var alldeles för sött för den Deadwood värld jag svagt minns, och Al med sitt tillstånd kändes sorgligt nog alldeles för dystert och nästan meningslös.

Övriga karaktärer dök dessutom upp lite här och där, då och då, när det passade utan större förklaring för att få speltiden att funka.

Men kan inte klaga allt för mycket. Denna filmens ankomst var ändå för mig helt oväntat.

Så den får ju automatiskt bonus poäng trots att man glömt en hel del av serien, vilket som objektivt egentligen borde påverka betyget. Men som sagt, att filmen ens blev gjord visade sig vara en plötslig överraskning.

Filmen känns inte heller som en film, utan snarare som två vanliga avsnitt. Så någon större ”pay off” eller svar på alla frågor bör man inte förvänta sig. Utan det är som tidigare nämnt snarare 2 ytterligare Deadwood avsnitt som knyter ihop så mycket som 2 ytterligare Deadwood avsnitt hade kunnat hinna. Med åtanke på att flera år dessutom har passerat.

En svag 7/10
Citera
2019-06-17, 23:15
Medlem
Geomeisters avatar
Death at a Funeral och året var 2007
https://www.imdb.com/title/tt0795368...1?ref_=nv_sr_1

Brittisk humor.

Det var Peter Dinklage (Game of Thrones) som fick mig att se denna film. Han är även med i en amerikansk remake med samma namn ifrån 2010.

Introt är stilrent, men sen tar det en bra bit innan något av intresse händer. Det såg inte positivt ut, men senare delen av filmen blir faktiskt riktigt rolig. Den går ifrån 2 / 5 till något betydligt bättre. Hade hela filmen hållit samma kvalitet hade det varit en riktig höjdare. Som den är nu är den godkänd och lite där till.

Betyg?

Citera
2019-06-17, 23:47
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Death at a Funeral och året var 2007
https://www.imdb.com/title/tt0795368...1?ref_=nv_sr_1

Brittisk humor.

Det var Peter Dinklage (Game of Thrones) som fick mig att se denna film. Han är även med i en amerikansk remake med samma namn ifrån 2010.

Introt är stilrent, men sen tar det en bra bit innan något av intresse händer. Det såg inte positivt ut, men senare delen av filmen blir faktiskt riktigt rolig. Den går ifrån 2 / 5 till något betydligt bättre. Hade hela filmen hållit samma kvalitet hade det varit en riktig höjdare. Som den är nu är den godkänd och lite där till.

Betyg?

Instämmer, den mjukar upp tittaren med en ljummen tredjedel av filmen.

Men när jag tänker tillbaks så funkar det nog bättre så. För sen när den drar igång så slår den verkligen till en ordentligt, just pgd av inledningen.
Citera
2019-06-18, 01:03
Medlem
Schakalen (1997)

Ökänd yrkesmördare får i uppdrag att likvidera John Doe...

Klassisk Hollywood-film baserad på roman skriven under kalla kriget - fungerar det? Ja, faktiskt...

Betyg: 3/ 5
Citera
2019-06-18, 01:46
Medlem
TheOriginalJulhunds avatar
Panic Room
Jag tycker att Fincher är en ganska ojämn regissör. Han har en del klassiker i bagaget men har gjort mycket skit också. Den här filmen tycker jag är bra även om han har gjort bättre (Seven och The Game för att nämna ett par). Den är spännande och underhållande och Jodie Foster gör som vanligt bra ifrån sig, likaså Forest Whitaker och Jared Leto. Och så får man se Kristen Stewart i en av hennes tidiga roller.
Citera
2019-06-18, 11:41
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheOriginalJulhund
Panic Room
Jag tycker att Fincher är en ganska ojämn regissör. Han har en del klassiker i bagaget men har gjort mycket skit också. Den här filmen tycker jag är bra även om han har gjort bättre (Seven och The Game för att nämna ett par). Den är spännande och underhållande och Jodie Foster gör som vanligt bra ifrån sig, likaså Forest Whitaker och Jared Leto. Och så får man se Kristen Stewart i en av hennes tidiga roller.

Ja han är rätt ojämn, personligen tycker jag denna är en utav hans sämre.
Citera
2019-06-18, 11:42
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystic_handyman
Schakalen (1997)

Ökänd yrkesmördare får i uppdrag att likvidera John Doe...

Klassisk Hollywood-film baserad på roman skriven under kalla kriget - fungerar det? Ja, faktiskt...

Betyg: 3/ 5

Denna klassiker brukar jag se om då och då, filmer görs inte på sånt där sätt längre!
Citera
2019-06-18, 17:09
Bannlyst
Hounds of Love (2016)

En tonåring blir kidnappad av ett par som håller henne fånge.
Sett flertal såna filmer och den är kanske den minst intressanta jag sett.
Har några bra scener men musikvalet speciellt i slutet av filmen är en jävla komedi, riktigt uselt.
Kolla på Room (2015) med den där idioten Brie Larson istället.

5/10

https://www.imdb.com/title/tt3896738/?ref_=rt_li_tt

The Endless (2017)

Två bröder är med i en cult som dem inte vet om dem vill vara med i riktigt.
Regissörerna Justin Benson och Aaron Moorhead som även spelar huvudrollerna gör det ganska bra och tycker deras tidigare verk är okej.
Gillar känslan i filmen som är som en mardröm och hur dem har filmat men kan blir lite väl utdragen och tråkig.
Kommer fortsätta att titta på deras kommande verk iallafall.

5.5/10

https://www.imdb.com/title/tt3986820/?ref_=nm_knf_i1
Citera
2019-06-19, 00:05
Medlem
jay.simpsons avatar
Hereditary
Toni Collettes roll, rollprestation liknar Jack Nicholsons Jack Torrance. Hon gör filmen intressant. Inte en renodlad skräck mer psykologisk thriller som tar upp skuld och sorg. Som sagt är skräck subjektiv jag blev inte rädd.

Familjemiddag
https://youtu.be/5ocTY0EuWbY

Jäkligt imponerande för att vara en debut från Ari Aster. I sommar släpps hans andra film som utspelar sig i Sverige midsommar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in