2019-08-26, 14:55
Medlem
Geomeisters avatar
The Tower of Death och året var 1981
Kan även gå under namnen: Si wang ta eller The Game of Death II
https://www.imdb.com/title/tt0076709...1?ref_=nv_sr_1

Bruce Lee dog ung. Branschen ville tjäna pengar på honom och hans legend. Många år senare gjordes denna film där man plockat ihop färdiga scener och ett par stillbilder för att klistra ihop en film av Bruce Lee. Resultatet?

Lika underhållande som exempelvis The Way of the Dragon, men det märks rätt tydligt att något står fel till. Istället för ett klassisk handling med udda humor blir det mest bara action och många nödlösningar för att täcka upp den självklara bristen.

Bruce Lee filmernas klippning kanske aldrig varit av hög klass. Här blir det löjligt. Musiken, konstanta actionscenerna (som fortfarande är underhållande) och alla överdrivna moment gör att filmen fortfarande är ganska underhållande. Särskilt bra är den dock inte.

Betyg?

Citera
2019-08-26, 17:47
Medlem
Asterix den magiska drycken (2018)
https://www.imdb.com/title/tt8001346...1?ref_=nv_sr_1

Asterix, Obelix och Miraculix åker iväg från byn för att försöka hitta en ung druid som ska ta över efter Miraculix.

Nja, tyckte inte att filmen var så bra.

4/10
Citera
2019-08-27, 21:06
Medlem
mrbooms avatar
Tænk på et tal (1969) Gillade stilen men bankrånarens och femme fetalens handlingar/motiv makes no sense efter en stund.
Betyg 5/10

Återkomsten/The Return (2003) Sjysst drama/äventyr med fint foto men dom konstnärliga och djupa religösa anspelningarna enbart för att göra filmen pretto gör att betyget stannar på 6/10
Citera
2019-08-27, 22:13
Medlem
TheOriginalJulhunds avatar
Kit och kassaskrinsmysteriet
Abigail Breslin gör väldigt bra ifrån sig och filmen i sig är helt okej även om hon medverkat i bättre rullar.
Citera
2019-08-27, 23:40
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.imdb.com/title/tt0033078/?ref_=fn_al_tt_1

Son of the Navy (1940). 11-årig pojke - söt, käck och lagom uppkäftig såklart - är på rymmen från ett barnhem, tillsammans med en hund. Han letar efter en mamma och en pappa, som kan adoptera honom. Självklart stöter han på både och... och det blir en massa förvecklingar. Båda vill ha pojken, och tävlar och bråkar om honom - men som ingen av dem är gift får ingen av dem adoptera. Hur ska detta dilemma lösas..?

James Dunn är som vanligt lätt att tycka om, i rollen som underofficer i flottan och "pappa" till pojken. Han verkade alltid så frisk och sund och trevlig och anständig, även - eller kanske trots att - han inte brukade spela några större hjältar.

Småtrevlig och harmonisk film, även om den helt uppenbart var propaganda för att unga killar skulle bli intresserade av flottan. Det här 1940, after all...

7/10
Citera
2019-08-28, 02:13
Medlem
I Saw What You Did
Seg och tråkig TV-thriller som jag inte har nån större lust att se igen.

Freaks
Härlig gammal klassiker som står sig!
Citera
2019-08-28, 15:16
Medlem
Dolores Claiborne
Nu har jag förvisso inte läst boken än men det här är faktiskt en av mina favoriter när det gäller Stephen King-filmer.
Citera
2019-08-28, 18:05
Medlem
Geomeisters avatar
Hidden Figures och året var 2016
https://www.imdb.com/title/tt4846340...=nm_flmg_act_7

Baserad på verkliga händelser i USA under tidigt 1960-tal.

Det här är klassisk Hollywood. Välgjord film som använder en del klassiska Hollywood-verktyg. Du kommer förmodligen känna igen en rad olika skådespelare däribland Kevin Kostner, Kristen Dunst, Jim Parsons och Mahershala Ali. Samtliga har en medelstor eller mindre roll. Det är dock tre kvinnor som har huvudrollerna. Skådespeleriet är överlag på bra nivå även om vissa roller kan känns väl stela (Jim Parsons..).

Filmen är en hyllning till tre utstående mörka kvinnor som historien tidigare "gömt". Är det en genuin historia eller något PK-maffian slängt till med? Det känns nästan som det senare, men ska tydligen vara en äkta historia. Filmen är väldigt politiskt korrekt. Hur det verkligen var i USA för snart 60 år sedan är svårt för mig att svara på, men dom drog till lite väl mycket i hur vita / svarta karaktärer framställdes. Det märks att det är mainstream och amerikanskt. Lite mer nyans hade inte skadat.

Trots många karaktärer och fler delhandlingar är filmen lite väl lång för sitt eget bästa. Båda huvuddelarna av handlingen har mer eller mindre framställts tidigare på vita duken och är relativt förutsägbara. Att klippa ner kanske tjugo minuter hade hjälpt. Då fokuset är på kvinnor tror jag filmen lämpar sig bättre mot kvinnor än män (även om dom försökt balansera filmen för att attrahera så många som möjligt).

Allt som allt som en välgjord Hollywoodfilm. Inget som jag riktigt gick igång på, men då jag ser film som är kass, medioker, okej, godkänd, mycket bra och suverän måste jag erkänna att man kan se betydligt värre filmer än denna.

Betyg?

Citera
2019-08-28, 18:16
Medlem
Apocalypse L.A. (2015)

Virus gör människor till zombier och en efter en faller offer för epidemin. Ett kompisgäng måste evakuera och garantera sin säkerhet...

En i raden av zombiefilmer, inget utöver det vanliga...

Betyg: 2/ 5
Citera
2019-08-28, 18:41
Pokemon - Detective Pikachu

Förvisso en barn/ungdomsfilm men helt ok. Slapp vänta de "klassiska" 30 minuter före man fick se några "roliga djur". Det dolde verkligen inte att detta är Pokemon-film från första minut.

3/5 helt ok bakisfilm ingen blockbuster precis :P

*edit aldrig spelat spelet förutom Pokemon Go men de var tillräckligt för att känna igen nästan alla Pokemons...
Citera
2019-08-28, 18:52
Medlem
Pain n Gain. (Med wahlberg mfl) finns på Netflx

Hade inga höga förväntningar direkt men den var faktiskt riktigt bra. Wahlberg spelar en riktig idiot och de andra huvudkaraktärerna också. En uppfriskande fläkt. Handlar om 3 kroppsbyggare som ledsnar på livet som löneslavande medelmåttor, och bestämmer sig för att göra något åt saken...

Klart sevärd. Särskilt om man lyfter skrot själv.

Betyg 4/5
Citera
2019-08-28, 19:00
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyngdlyftare
Wahlberg spelar en riktig idiot och de andra huvudkaraktärerna också.
Det är vad jag tycker är lite udda.
Har hört från flera personer att dom tycker att filmen romantiserar denna kriminella trion, men dom målas upp som riktiga jubelidioter i filmen....

Det är en ”olycka” i filmen som känns att det tar deras ”parti” mem utöver det så förstår jag inte riktigt folks syn på filmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in