Citat:
Ursprungligen postat av
PsychoChiller
Jag la Ben Fosters namn på minnet när jag först såg honom som Eli i Freaks and Geeks. Sen glömde jag naturligtvis bort honom helt och hållet till han kom och lovade guld och gröna skogar i 30 Days of Night. Tyvärr ville inte resten av filmen vara lika äcklig som Foster.
Jag har faktiskt fått tummen ur och sett en jäkla massa film dom senaste veckorna. Inga superbra rullar, dom bästa var nog Super Dark Times (2017) och 300: Rise of an Empire (2014) (första filmen suger ju alla pungar men uppföljaren var fan bra), men den senaste, Pokémon Detective Pikachu (2019), var tyvärr apdålig. Inte för att jag hade förväntat mig ett mästerverk men jag hade i alla fall hoppats att actiondelen skulle sitta. Det gjorde den inte, satan så trist film.
Titta gärna på verklighetsbaserade kriminaldramat "
Alpha Dogs" om du gillar Ben Foster.
Många kändisar med i den filmen förutom Ben Foster.
Bruce Willis är även med. Och Emile Hirsch, justin Timberlake, och några andra till.
Filmen är baserad på ett äkta brottsfall, där en liten kille "råkade" bli kidnappad och sen mördad, egentligen som ett enda stort missförstånd.
Ben Foster spelar den kidnappade killens storebror.
Han är något som udda som en judisk nynazist som samtidigt är Gangsta-Wannabe och knarkare av mått mätta. Han är också en hejare på Tae Kwon Do.
Han blir emellertid ovän med sitt haschsäljande kompisgäng, som Emile Hirsch är ledaren för.
Och allt går utför så snabbt att ovänskapen resulterar i hot om våld och skjutningar.
Ben Foster hotar med att slåss, och Emile Hirsch blir rädd då.
Ben Foster gör inbrott i Hirschs hus, och bajsar på storarumsmattan (när Hirsch gömmer sig i badrummet).
Sen råkar Hirsch få syn på Fosters lillebror när han fotvandrar längst motorvägen.
Så de stannar skåpbilen och Tar honom.
Men de vet inte riktigt vad de ska göra med honom. Det är mest som en grej de gjorde för att tvinga Ben Foster att besinna sig och börja snacka med dem istället för att hota med Tae Kwon Do-sparkar och sånt.
Så Hirsch och hans kompisar (Justin Timberlake bla) tar med lillebrodern på fester och låter han röka hasch gratis. De låter honom även få lov att ha badbassängssamlag med två söta tonårstjejer.
Till slut går det upp för Ben Foster, och hans pappa och styvmor, att lillebror är kidnappad.
Och då går det inte att snacka.
Han blir vansinnig, totalt Bananas, och rusar genast åstad till närmsta diskotek vad han går in och börjar sparka sönder näsorna på de stackars dansande ungdomarna.
Hirsch får reda på det, och blir ännu räddare.
Och Hirsch har en "kompis" som är en äkta Wannabe, som verkligen Älskar Hirsch över allt annat.
Elvis heter han (på riktigt, alltså karaktären i verkligheten heter Elvis, inte skådespelaren).
Han övertalar Elvis att det är han som måste mörda lillebror.
Och det gör han ju, för han älskar Hirsch.
Så han, och Justin Timberlake (Timberlake försöker få lillebror att löpa, men lillebror vill inte eftersom han har kommit att tycka om honom, och lita på dem) tar med sig lillebror upp bland bergen.
Där tar allt slut.
---
En sevärd film.
Och Ben Foster gör en minnesvärd prestation som vansinnesgalning ... =)