2017-03-18, 17:22
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Beauty and the Beast (2017)

Belle är en intelligent, vacker och självständig ung kvinna som tas till fånga av Odjuret och fängslas i hans slott. Trots sin rädsla blir hon vän med slottets förtrollade invånare och lär sig se bortom Odjurets skräckinjagande yttre. Belle inser att det finns ett gott hjärta och en sann prins under odjurets yta.

Disney fortsätter med sitt segrartåg genom att göra live-action remakes på sina klassiska tecknade filmer. Den här gången är det Skönheten och Odjuret som får den "hederliga" äran att bli "nytolkad".
Om ni läst mina recensioner på Maleficent, Cinderella och The Jungle Book. Kanske ni förstår att jag inte är något fan utav dessa typer av filmer som Disney håller på med just nu.

Jag gick in och förväntade mig absolut ingenting utav denna filmen, och befarade att den i slutändan skulle vara poänglös och att scenerna är scen för scen kopierat ifrån originalet.
Det jag befarade var tyvärr sant. Beauty and the Beast är ännu en överskattad och överhyllad Disney live action film som inte direkt gör något nytt med materialet.

Det finns många saker som gör att jag inte uppskattar denna filmen. Men något positivt finns där ändå att säga.
Kevin Kline som Belles far Maurice är det bästa med filmen. Faktum är så är rollen omskriven mer i denna och gjord mycket bättre. Han har en mer tredimensionell karaktär som inte spelas tokig, utan mer som en vanlig människa. Samt du har en legenden Kevin Kline som spelar rollen, vilket verkligen förgyller. Så det är en faktor som denna filmen gör bättre än originalet, Maurice karaktären.
De utvecklar även LeFou karaktären, men genom att göra det så blir han smartare än Gaston och där av känns namnet något misstolkande. Då han inte är den dumma personen. Josh Gad gör helt okej ifrån sig också i rollen.
Angående bögskriverierna om att LeFou nu är homosexuell, så är det bara överspelat till max. Faktum är så märker man inte av det alls i filmen, och ingen hade märkt något om Disney inte gick ut med det. Där är till och med en annan karaktär i filmen som får på sig kvinnokläder och blir allmänt glad av det. Vilket hintar ännu mer än vad de någonsin gör med LeFou i filmen. Du finner mer homosexuella undertoner i Sagan om Ringen.

Det är också en någorlunda snygg film att kolla på. Vilket in princip alla dessa live-action filmerna har gemensamt. Det ser bra och snygga ut scenografimässigt och klädmässigt.
De förklarar också i denna att när förtrollningen väl inträffar i början och häxan lägger förbannelsen. Så lägger hon även en förbannelse på byborna som gör att de glömmer bort slottet och dess invånare och de som jobbar där. Detta var något jag alltid undrade över i originalet, att ingen av byborna direkt känner till slottet eller sagan om odjuret. Men den nämner heller aldrig något om att en förbannelse har lagts på byborna i den, vilket den gör här. Vilket är en enkel väg ut och en "bra" förklaring till varför byborna inte är bekanta med slottet i just denna versionen.

Okej, vad är då dåligt?
Först och främst är det scen för scen kopia av originalet, faktum är så är nästan kameravinklarna desamma på många scener. Vilket bara ställer mig till den viktigaste frågan av de alla: Vad är ens meningen? Jag kan lika gärna sitta hemma och kolla på originalet som är bättre gjord och en bättre film i allmänhet (kommer in på de andra detaljerna sen).
Filmen gör ingen nytolkning eller tar några nya chanser, utan kör på ett säkert kort som kommer gå hem hos den allmänna publiken. Är inte meningen att man ska göra en nytolkning eller förbättra det som var sämre med originalet, samtidigt som man gör något nytt med sådana här remakes? Så som det ser ut nu så är dessa filmerna totalt meningslösa och bara enkla pengasuccéer för Disney.

Där är nya scener tillagda. Men dessa scenerna tillför inte tillräckligt med nytt för att filmen ska kännas som en nytolkning, och scenerna känns mer bara utdragna och tillför inte särskilt mycket till handlingen i stort. Snarare bara "filler" för att göra filmen längre.
Där är tre nya låtar, men gud bevars om jag ens minns dessa låtarna. Det var inte dåliga direkt, men ingen som jag kommer komma ihåg direkt i efterhand eller gå och nynna på. Jag är fullt medveten om att med tanke på att jag är uppvuxen med originalet så kommer jag komma ihåg de låtarna mer. Vem vet, de som växer upp med denna kanske går och nynnar på de nya låtarna istället i framtiden.

Filmen känner också för att förklara allting åt tittaren. Ett perfekt exempel är i början när Maurice sitter i sitt hem och fixar en sak. Allt vi ser är han sittandes och hummar på en låt, och vi ser en tavla på hans fru. Där vet vi allt genom ett visuellt berättande, och jag svär på att barn också lär förstå via den scenen.
Men senare genom en magisk bok. Som för övrigt är ett extra tillägg i filmen, men den nämns aldrig igen förutom i denna scenen och är endast med så filmen tvunget ska förklara vad som hände med Belles mor. Vi får se att hon dör av pesten och att hennes far flyr med Belle som spädbarn. En ganska så meningslös scen i mitt tycke, då vi reda förstod detta genom tavlan och kunde bilda vår egen uppfattning. Att hon dog av pesten kunde man lista ut som ett av alternativen med tanke på årtiondet filmen utspelar sig i.
Vilket jag menar med att de extra scenerna filmen har med är ganska så meningslösa och tillför ingenting. De är heller inte tillräckligt kreativa eller nytänkande för att man ska kunna känna att där är något nytt eller unikt med denna filmen.

Effekterna är för de mesta bra på tjänstefolket där de är olika ting som lever. Faktum är så är där en scen i slutet involverande dem som verkligen var en av de bättre sakerna med filmen.
Men effekterna på odjuret var inte bra. Det såg ganska så fejk ut och jag köpte aldrig för en sekund att Belle och Odjuret var i samma scen tillsammans, även ifall nu Dan Stevens var i de praktiska scenerna under inspelningen. Så såg det aldrig äkta ut för mig.
Den ikoniska scenen där de dansar som har blivit en av de mest ikoniska filmscenerna som är pampig och maffiga, är här otroligt tam och rent av lam.

Kemin mellan Belle och Odjuret är också lika spännande som när vatten och olja gifter sig. Med andra ord, rent åt skogen. Emma Watson och Kevin Kline har bättre kemi med varandra än vad hon har med Dan Stevens. Det kändes inte äkta eller naturligt, och jag vet inte om det har med hur de porträtterar låtarna eller Emma Watsons skådespel, men det klickade aldrig för mig och jag fick aldrig känslan av att de i slutet var kära i varandra.

Låtarna är också exakt desamma, men jösses Emma Watson kan inte sjunga alls. Jag vet inte om det var min biograf eller om det var ljudet i filmen, men det var nästan ur synk under första sångnumret när hon sjöng. De andra gångerna så var det nästan Russell Crowe varning på när hon sjöng. Vilket kan ha en stor betydelse under de scener hon har med Odjuret, då det är en musikalfilm detta egentligen också. Men musiknumren var inte imponerande, och det märktes otroligt tydligt att det var sjungit i en studio och var ADR.
Vilket gör att filmen misslyckas genom att vara en musikal också.

Luke Evans som Gaston glömde jag nästan bort, vilket är väl det stora hela. Han är ganska så bortglömd i rollen och gestaltar den väl ungefär som man förväntar sig. Inget stordåd, men inget nytt att tillföra till rollen direkt. Jag minns originalversionen mer i skrivande stund. I alla fall hans brösthår.

I sin helhet har vi ännu en Disney live-action film som inte gör något nytt med materialet. Jag förstår att Disney kör på ett säkert kort här och det är enkla pengar de kan dra in, genom att bara kopiera originalet och förgylla den allmänna publiken.
Men när den inte tillför något nytt, ser jag ingen poäng med att den ens existerar. Du kan lika gärna sätta på originalet hemma och barnen kommer få lika mycket nöje av den, nej stryk det, de kommer få mer nöje än av denna.
För trots att den är nästintill kopia av originalet. Saknar den kemin mellan Belle och Odjuret. Den har ganska så tafflig i sin regi och redigering. Den kända dansscenen är väldigt stel och tam i jämförelse, och som en musikal känns den bara plastig då allting är sjungit i en studio och när ens huvudperson inte kan sjunga har man stora problem. Belle i denna versionen är inte alls lika intressant eller tredimensionell som hon är i den tecknade.
Visst Kevin Kline som Maurice är en förbättring mot originalet, och han är det bästa med filmen. Även LeFou får en förbättring. Samt att filmen är för det mesta snygg att kolla på. Men det räcker ju inte i det stora hela. Du har en film på två timmar varav 80% är scen för scen kopia av originalet, och det nya den tillför är inte tillräckligt nytänkande för att det ska kännas originellt. Det kommer mer av sig som utdragna scener som är där bara för att fylla ut tiden.
Jag vet om att där är folk där ute som kommer älska denna filmen, jag vet om att där är en publik för dessa filmerna, och verkligen njut av filmerna. Det är uppenbart mer gjorda för er än för mig. Jag personligen sitter då hellre hemma och ser originalet igen, då den ger mig så mycket mer än vad denna meningslösa filmen gav.

2.5 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt2771200/?ref_=nv_sr_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=e3Nl_TCQXuw

Fan, du skriver så långa och utförliga recensioner att det blir jävligt lätt att sätta upp filmen i fråga på se snarast-listan eller då jag sitter isolerad i en stuga med just den filmen på dvd som enda underhållning-listan. Tack ska du ha.
Citera
2017-03-18, 18:13
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Concussion (2015) | 🌑🌑🌓🌕🌕 |

Huvudskador inom amerikansk fotboll har på senare år debatterats flitigt. Det här är den sanna historien om neuropatologikern Dr. Bennet Omalu - amerikansk immigrant från Nigeria och ironiskt nog totalt ointresserad av sporten - som väckte den debatten på allvar när han kunde bevisa ett samband mellan utövandet och hjärnskador som lett till irrationellt beteende, för tidig död och i många fall självmord hos tusentals före detta spelare. Han kallade det CTE. Men NFL ville inte höra om något som kunde skada deras anseende och attackerade honom hårt.

Ett intressant och kontroversiellt ämne med en fantastisk skådespelare i huvudrollen som vet hur man porträtterar verkliga personer och kan bära en film. Det här hade potentialen att bli så mycket bättre. Men manus/regi gör sitt bästa för att tappa tittaren när de inte kan bestämma sig för vilken röd tråd de ska satsa på. Amerikanska hjälte-vinkeln? Kampen mot NFL-pamparna? Familjelivet? Det är alldeles för ofokuserat. Fördjupningen av Omalu med hur han träffade sin fru och bildade familj är till exempel olidligt tråkigt och tillför ingenting.

Det lyfter tyvärr aldrig, det blir aldrig riktigt dramatisk vid någon punkt. men ämnet är så intressant och Will Smith är så oerhört bra att hans kamp för att få ut sanningen i ljuset ändå blir engagerande. Ska en nigerian komma till USA och försöka förstöra vår nationalsport? Aldrig! Bara där har vi ju en grym konflikt och det är den som håller intresset uppe.

Det stora galleri av bikaraktärer blir lite av en röra men jag gillar många av dem. Speciellt David Morse som porträtterar Mike Webster - en legend som efter karriären sjönk ner i droger och sjukdom (CTE, skulle det visa sig) och levde långa perioder i sin bil. Morse visar upp galenskap på ett skrämmande sätt men ger honom även human sida.

En film som lever på den starka historien den bygger på. Och det räcker ganska långt, jag gillar den överlag men den lämnar en besviken och kluven - tack för det intressanta ämnet men synd att ni inte kunde underhålla bättre, ungefär. Hur som helst - sevärd!
Citera
2017-03-18, 23:08
Medlem
Dr_Dollars avatar
Kong: Skull Island
https://www.youtube.com/watch?v=YAbI4w95cTE

Samuel L Jackson borde sluta vara med i alla filmer som produceras i Hollywood

Lite för tunn för min smak, och lite för mycket "barnfilm"
Spindlar stora som hus, termiter stora som tåg...nja.

3/5
Citera
2017-03-18, 23:15
Medlem
hundsatans avatar
The serbian film, eller nä, snabbspolade igenom. För mycket helt enkelt.
Citera
2017-03-18, 23:25
Medlem
Geomeisters avatar
State of Grace (1990): http://www.imdb.com/title/tt0100685/...nm_flmg_act_42

Varning: Läs INTE på speciellt mycket om denna film utan om du är intresserad av maffiafilmer så rekommenderas denna varmt. Jag läste på omslaget efter filmen och där stod fan allt. Titta på filmen bara. Den här är värd att chansa på.

Ed Harris. Gary Oldman och Sean Penn. Samtliga spelar bra. Ed Harris spelar.. Ed Harris? Klippt och skuren för rollen. Sean Penn är här cirka 30 år och den unga Sean Penn är betydligt mer intressant än samma man i äldre år (åtminstone enligt mig) även han gör en bra roll. Det som är kanske mest intressant är dock att se Gary Oldman som ung. Här spelar han något helt annat än den typen av roller han gör som äldre.

Soundtracket är gjort av Ennio Morricone.

Handlingen är en mix av "buddy-movie" och maffia. Innehåller en hel drös med minnesvärda scener. Både mer actionfyllda, sorgliga och roliga. Det enda jag inte tyckte bidrog med särskilt mycket var Sean Penns romantiska del. Tyckte den kunde kortats ner till hälften, men det är ett mindre klagomål.

Uppfriskande att se en riktig film kontra skitfilmen Far Cry jag såg tidigare idag

Betyg? 3,5 / 5
Citera
2017-03-19, 03:05
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Pionjär (2013)

Norsk film om tiden innan oljan, man planerar en jättelik oljeledning.

Rörig historia om dykning och politik.
Lite snäll ikväll
3-/5
Citera
2017-03-19, 08:36
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Beauty and the Beast (2017)

2.5 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt2771200/?ref_=nv_sr_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=e3Nl_TCQXuw

Jag var också och såg den, men jag uppskattade den lite mer än du gjorde (kanske beror det på att jag inte minns den tecknade versionen särskilt tydligt och att jag därför inte reagerade över kopierade scener).

Eftersom du redan beskrivit handlingen utförligt så nöjer jag mig med att konstatera att jag gav den 7/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Citera
2017-03-19, 11:26
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Fslling down (1993)

En dag, får en vanlig man, i en vanlig stad nog, och börjar en kamp mot samhället.

Ungefär så kan man beskriva Michael Douglas resa då han lämnar sin bil i motorvähskön.
Vi får heller inte glömma Robert Duvall som polisen som är honom på spåren.
Finfina skådespelarinsatser i en både tänkvärd och underhållande film.
4/5
Citera
2017-03-19, 18:26
Medlem
Neatlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
State of Grace (1990): http://www.imdb.com/title/tt0100685/...nm_flmg_act_42

Varning: Läs INTE på speciellt mycket om denna film utan om du är intresserad av maffiafilmer så rekommenderas denna varmt. Jag läste på omslaget efter filmen och där stod fan allt. Titta på filmen bara. Den här är värd att chansa på.

Ed Harris. Gary Oldman och Sean Penn. Samtliga spelar bra. Ed Harris spelar.. Ed Harris? Klippt och skuren för rollen. Sean Penn är här cirka 30 år och den unga Sean Penn är betydligt mer intressant än samma man i äldre år (åtminstone enligt mig) även han gör en bra roll. Det som är kanske mest intressant är dock att se Gary Oldman som ung. Här spelar han något helt annat än den typen av roller han gör som äldre.

Soundtracket är gjort av Ennio Morricone.

Handlingen är en mix av "buddy-movie" och maffia. Innehåller en hel drös med minnesvärda scener. Både mer actionfyllda, sorgliga och roliga. Det enda jag inte tyckte bidrog med särskilt mycket var Sean Penns romantiska del. Tyckte den kunde kortats ner till hälften, men det är ett mindre klagomål.

Uppfriskande att se en riktig film kontra skitfilmen Far Cry jag såg tidigare idag

Betyg? 3,5 / 5

Gary Oldman är helt fantastisk i den. I mitt tycke hans bästa prestation någonsin.
Citera
2017-03-19, 19:13
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
Gary Oldman är helt fantastisk i den. I mitt tycke hans bästa prestation någonsin.

Ja! Av någon anledning tänkte jag på Terminator 2 gällande just denna Oldman prestation. Hade han varit en karaktär i den filmen tror jag han hade passat mycket väl in. John Connors storebror eller något!

The Man Who Came Back (2008): http://www.imdb.com/title/tt1013651/?ref_=nv_sr_2

En som jag kallar det "C"-film. Det känns som en "vanlig film" samtidigt som den känns som en b-film. Prestationerna och scenerna varierar mellan båda slagen. Det är svårt att sätta fingret på, men tidigt in i filmen fick jag en känsla av att något inte var som det skulle.

Huvudpersonen är egentligen den enda jag gillar i termer av prestation även om hans roll också ballar ur och blir aningen "b" emellanåt. Resten är överdrivna, intetsägande eller bara konstiga.

I en vanlig film med denna handling hade det här kunnat bli en bra action/western/hämndfilm, men med fjantig dialog, konstiga val av scener och vissa aningen ologiska moment når det inte hela vägen. Jag var nära på att avbryta filmen tidigt, men valde att titta vidare. Det händer mycket i filmen så någon slags underhållningsvärde finns det ändå. Underhållande, men inte nödvändigtvis bra.

Betyg? Stark 2 / 5
Citera
2017-03-19, 19:37
Medlem
Merwinnas avatar
http://www.imdb.com/title/tt0477470/

Ambassaden i byggnaden (2005). Sherif Khairy, en egyptisk man som egentligen inte är något särskild, men som ändå har en fantastisk förmåga att ragga kvinnor och att hamna i konstiga, extrema situationer, har arbetat i Dubai i 25 år. Han återvänder till Egypten där han i alla år har ägt en lägenhet, som han inte ens har tittat till under tiden verkar det. Till sin fasa upptäcker han att byggnaden där lägenheten ligger har tagits över av Israeliska ambassaden... då araber som bekant inte precis älskar judar.

Fantastiskt rolig egyptisk komedi med djupare undertoner, och det tycker jag fast jag såg den utan text och därför inte förstod så mycket av dialogen! Men man förstår handlingen i stora drag ändå, och de flesta av skämten då de är mycket fysiska och inte bara verbala.

Huvudrollen spelas av Adel Imam, som har förmågan att skapa komedi med bara sin närvaro och sitt minspel. Han är en kortvuxen, senig, äldre herre med kort hals och inte alls snygg om man ser honom på en stillbild, men det går faktiskt ändå att förstå hur han med sin charm sin och avväpnande personlighet kan charma kvinnor.

Många komiska scener i filmen handlar om hur han - ofta med olika unga, vackra kvinnor i sällskap - ska gå förbi alla de "Men in Black"-liknande israeliska säkerhetsvakter med stenansikten som bevakar ambassaden... Och särskilt en av dem (deras chef?) blir alltmer förundrad över hur denne lille, oansenlige man ständigt kan släpa hem så snygga, unga kvinnor!

Det är även vacker musik, och fina flygbilder över arabvärlden.

8/10.

P.S. Om någon är förvånad över att jag kan gilla en arabisk film fast jag är Sd, så vill jag förekomma alla frågor med att jag inte har något emot araber. Jag tycker att de är människor de med! ...så länge som de håller sig i Arabvärlden...
Citera
2017-03-19, 21:49
Medlem
nihilverums avatar
The Love Witch (2016)

Elaine (Samantha Robinson) är en vacker ung häxa på jakt efter en man att älska. I sin gotiskt viktorianska lägenhet utvecklar hon trollformler och häxbrygder för att sedan ragga upp män som hon förför. Hennes trollformler är dock för effektiva och offren börjar radas upp. När hon slutligen möter sina drömmars man är hon så desperat att hon drivs till vansinne...

Stilren anspelning på gamla 1970-talsskräckisar i Technicolor, och huvudrollsinnehavaren är onekligen mycket sevärd, inte minst i samband med de återkommande nakenchockerna. Med min förkärlek för det gotiska kan jag inte undgå att gilla filmen trots lite lågt tempo emellanåt.

Betyget blir 7,5/10 eller 4/5 på Filmtipset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in