SSF:
Fast Times at Ridgemont High (1982) | 🌑🌑 |
Under ett år får vi följa en grupp studenter i södra Kalifornien som fantiserar om, och utför, klumpiga försök till sex, jobbar pissjobb på snabbmatsrestauranger eller bara vill surfa och röka på.
Jag har inga nostalgiska band till den här filmen vilket verkligen hade behövts, tyvärr. Hade jag sett den som tonåring hade jag garanterat uppskattat många fler scener än jag gör idag som bitter gammal gubbe med ett mycket mer kritiskt öga. Det är liksom en highschool-sexkomedi från 80-talet med allt vad det innebär av sugande på morot som oralsex-träning, nakna bröst och (något förvånande) full frontal male nudity.
Jag har sett några jämförelser med den här och kungen av highschool-filmer, Dazed and Confused (1993) men för mig spelar de i helt olika ligor. Ridgemont High är så extremt pubertal i alla avseenden - vilket förvisso inte direkt missrepresenterar vardagen för en tonåring, men Dazed fångar tonårsvibbarna och sätter stämningen på ett mycket elegantare sätt utan att "liva upp" publiken med nakenhet då och då.
Det är intressant att manuset av Cameron Crowe baserades på hans egen erfarenhet då han gick undercover som student på en skola. Händelser som att beställa en pizza till klassrummet var något han bevittnade, och karaktärerna är baserade på verkliga personer. Intressant men taffligt utfört och ganska tråkigt. Jag tyckte så många scener var mediokra - som dejt-scenen som jag antar ska vara charmigt klumpig och rolig men som blir nästan olidlig på grund av Brian Backers avsaknad av karisma.
Jennifer Jason Leigh och Judge Reinhold glänser bland ett galleri av välkända ansikten (Nicolas Cage i en statistroll) och vem kan glömma Sean Penn parodiska surferdude Spicoli. Det är aldrig direkt tråkigt att titta på men storytrådarna är aldrig riktigt intressanta och tempot är makligt. Har man inga nostalgiska känslor och likt mig ser den för första gången så lär man inte tycka den har åldrats särskilt väl. Som representant för 80-talets sexkomedier är den förmodligen en av de bästa dock.