2019-04-07, 10:37
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Our man in Havana (1959). Vår man i Havanna.

Brittisk damsugarförsäljare blir hemlig agent.

Såg den för mycket länge sedan, vill minnas att jag tyckte den var bra.
Kanske ska man inte se om filmer igen, jag vet inte.
Men idag föll den mig inte i smaken.

Sorry Alec, 3-/5

En vacker Mercedes 300 SL roadster får vara med, och en Hillman skymtade förbi.
Senast redigerad av Herr.Dittling 2019-04-07 kl. 10:56.
Citera
2019-04-07, 13:32
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The neanderthal man (1953)

En sabeltandad tiger härjar i Californien, där finns även en galen vetenskapsman.

Konceptet känns kanske inte helt obekant, och det var det inte heller.

Ovanligt taffligt smink.
Nästan så dålig att den blir kul.
Lyfter i alla fall till en 2--/5

Lusigt nog verkade alla bilar vara av märket Nash.
Bäst var vetenskapsmannens lilla käcka stationsvagn.
Citera
2019-04-07, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Gillade också den, betydligt stabilare hantverk jämfört med de andra filmerna i serien (främst de två första) om Avdelning Q. De andra filmerna i serien är inte dåliga direkt, men gillade du denna skall du också se föregångaren Flaskpost från P som var helt okej men inte lika bra som Journal 64. Kul att se Fares Fares i egenskap utav svensk filmtittare, han har växt enormt mycket på mig genom åren sedan debuten i Jalla Jalla.

Om du tycker om att läsa är ju alltid förlagorna till nämnda filmer om Carl Mörck värda att investera tid i!

Tack för tipset.
Ska kolla dom andra filmerna i serien.
Kanske risk att man blir besviken om den inte är lika bra som den sista.
Tycker också att Fares växt. Han borde kunna slå igenom internationellt, för kvalitén har han...
Citera
2019-04-07, 15:54
Medlem
Fjantors avatar
Green Book - https://www.imdb.com/title/tt6966692...2?ref_=nv_sr_2

Förjäkla fin film...

5/5
Citera
2019-04-07, 16:11
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liggist
Tack för tipset.
Ska kolla dom andra filmerna i serien.
Kanske risk att man blir besviken om den inte är lika bra som den sista.
Tycker också att Fares växt. Han borde kunna slå igenom internationellt, för kvalitén har han...

Jo jag håller med, han har ju som sagt medverkat i ett par Hollywoodfilmer, var väl med i Safe House med Denzel Washington men i en liten roll. Verkar mest vara aktiv nere i Danmark och sen i Sverige ibland men det internationella genombrottet tycks ta tid på sig.
Citera
2019-04-07, 17:09
Medlem
Geomeisters avatar
Hannibal och året var 2001
https://www.imdb.com/title/tt0212985...nm_flmg_act_45

Jag gjorde fel och såg "Red Dragon" före denna film. Den här kom året innan och är mer sammankopplad med "Silence of the Lambs". Har du intresse så se dom i ordning!

Originalet blev något av en 90-tals klassiker och många år efter dyker en uppföljare upp.. Hit eller miss? Måste säga att jag gillade denna film. Det märks att dom inte bara gör en billig kopia av originalet utan flera stora skådespelare slängs med och handlingen har flera sidor.

I Red Dragon är Anthony Hopkins knappt med, men här syns han till mycket. Han är bra. Både brutal och lite rolig. Julianne Moore gör en bra fortsättning av Jodie Foster karaktär. Ray Liotta är den mest tveksamma karaktären (då kanske mer för vad han spelar än hur han gör det). Gary Oldman har en minst sagt udda roll också som många kan ha svårt för, men jag gillade den.

Hur bra gick denna på bio? Flera scener (speciellt mot slutet) känns INTE som något ur en vanlig Hollywood-rulle. Det är vidrigt, men den fick mig att känna något genuint så den lyckades.. Antar jag.

Filmen hoppar mellan karaktärer och Anthony Hopkins anti-hjälte (eller vad man ska kalla det) blir lite som en superhjälte som gör lite vad som helst och alltid klarar sig. Jag kan förstå att det är svårt att svälja och ta seriöst, men hur som haver fann jag denna film överlag mycket underhållande trots diverse tveksamheter.

Intresset finns att se Hannibal Lector (filmen utan Hopkins) hos mig!

Betyg?
Citera
2019-04-07, 17:34
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Postal inspector (1936). Överfallet vid 14e gatan

Pengarna efter ett postrån spåras av en postagent och en nattklubbssångerska.

Postal inspector var ungefär lika spännande som titeln antyder. 2/5
Citera
2019-04-07, 18:11
Medlem
aina08s avatar
Unicorn Store (2019)

Indie/komedi
92 min.

Brie Larson
Samuel L. Jackson
Joan Cusack

En inte så lyckad konstnär som sparkats från konstskolan och jobbar som vikarie på ett kontor får chansen att uppfylla sin dröm om att skaffa en enhörning, något som inte borde vara möjligt.

En indiefilm, dramakomedi. Helt ok i brist på annat men inget som går till historien.
Familjeband, drömmar, barndom och fantasi.

https://www.youtube.com/watch?v=r_51UsTDBAE

IMDb 5,2/10
Mitt betyg: 4/10
Citera
2019-04-07, 22:41
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Hannibal och året var 2001
https://www.imdb.com/title/tt0212985...nm_flmg_act_45

Jag gjorde fel och såg "Red Dragon" före denna film. Den här kom året innan och är mer sammankopplad med "Silence of the Lambs". Har du intresse så se dom i ordning!

Originalet blev något av en 90-tals klassiker och många år efter dyker en uppföljare upp.. Hit eller miss? Måste säga att jag gillade denna film. Det märks att dom inte bara gör en billig kopia av originalet utan flera stora skådespelare slängs med och handlingen har flera sidor.

I Red Dragon är Anthony Hopkins knappt med, men här syns han till mycket. Han är bra. Både brutal och lite rolig. Julianne Moore gör en bra fortsättning av Jodie Foster karaktär. Ray Liotta är den mest tveksamma karaktären (då kanske mer för vad han spelar än hur han gör det). Gary Oldman har en minst sagt udda roll också som många kan ha svårt för, men jag gillade den.

Hur bra gick denna på bio? Flera scener (speciellt mot slutet) känns INTE som något ur en vanlig Hollywood-rulle. Det är vidrigt, men den fick mig att känna något genuint så den lyckades.. Antar jag.

Filmen hoppar mellan karaktärer och Anthony Hopkins anti-hjälte (eller vad man ska kalla det) blir lite som en superhjälte som gör lite vad som helst och alltid klarar sig. Jag kan förstå att det är svårt att svälja och ta seriöst, men hur som haver fann jag denna film överlag mycket underhållande trots diverse tveksamheter.

Intresset finns att se Hannibal Lector (filmen utan Hopkins) hos mig!

Betyg?

Total Lifetime Grosses
Domestic: $165,092,268 46.9%
+ Foreign: $186,600,000 53.1%
= Worldwide: $351,692,268
Citera
2019-04-07, 23:05
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Total Lifetime Grosses
Domestic: $165,092,268 46.9%
+ Foreign: $186,600,000 53.1%
= Worldwide: $351,692,268

Låter helt okej
Citera
2019-04-07, 23:22
Medlem
Geomeisters avatar
Nurse Betty och året var 2000
https://www.imdb.com/title/tt0171580...1?ref_=nv_sr_1

Det finns ett avsnitt av "Vänner" där Joey är "Dr. Drake Ramoray" och en dejt tror att han ÄR doktor i verkliga livet. Den här filmen är byggd på liknande idé. Skulle inte förvåna mig om det kommer därifrån då det finns klara likheter.

Filmen följer inte det traditionella konceptet för amerikanska komedier, vilket är ett litet plus. Utan den blir lite som Forrest Gump där en udda huvudperson hamnar i olika situationer och förutsägbarheten försvinner. Inget alls emot det, men Renée Zellweger håller inte intresset uppe som huvudkaraktär och övriga skådespelare känns som man bara plockat ihop folk hur som helst. Personkemi finns sällan på plats.

Jag skrattade till vid några tillfällen och vissa scener är godkända, men helheten blir aldrig lika rolig, rörande, dramatisk eller spännande som dom kanske hade hoppats. Det blir en gryta av allt där vissa saker smakar bra, men inte tillräckligt många för att man ska ta maten en gång till!

Betyg?
Senast redigerad av Geomeister 2019-04-07 kl. 23:27.
Citera
2019-04-07, 23:56
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: The Highwaymen (2019) | 🌑🌑🌑🌓🌕 |

Bonnie och Clyde går inte att stoppa. Trots att enorma resurser har satts in för deras infångande så kommer de hela tiden undan, och kropparna de lämnar efter sig är uppe i tvåsiffrigt. Som en desperat åtgärd återkallas den pensionerade Texas Rangern Frank Hamer för att hitta dem och sätta stopp för deras våldsturné, en gång för alla.

Jag gubbgnällde lite förra året när jag recenserade klassikern Bonnie and Clyde (1967). En bra film, men den spädde ju bara på den romantiska bilden av dem som karismatiska turturduvor som busade lite när de i själva verket var kallblodiga mördare som absolut inte förtjänade den status de hade på 30-talet. Det verkar som mina böner blivit besvarade för här kommer en film som fokuserar på jakten, helt från polisens perspektiv där Bonnie och Clyde reducerats till just ansiktslösa mördare.

Så jätteintressant blir inte jakten i denna film som är alltför utdragen och periodvis ganska seg. Men det är svårt att inte njuta av Kevin Costner och Woody Harrelson tillsammans som två gamla rävar med tveksam kondis och pricksäkerhet. Costner är som gjord för en roll som den här, och Harrelson är nog min favorit-sidekick som lyfter allt han är med i. Jag trivs i deras sällskap. Deras jakt blir aldrig riktigt spännande men det är nära nog en njutning att se dem snubbla runt på brottsscener och klå upp vittnen.

30-talet är också trovärdigt återskapat och flera scener är filmade från där sakerna faktiskt skedde - som det slutliga bakhållet där över 100 skott avfyrades. Ljud, bild och detaljerna från depressionen är på topp. Däremot lämnar klippningen en del att önska då en del scener känns poänglösa, de dryga två timmarna kunde gott ha kapats med 20-30 minuter.

Överlag så trivdes jag tillsammans med den här filmen. Jag fick ju min önskan - Bonnie och Clydes gloria blev brutalt nedplockad. Hur tråkigt det än kanske är att följa polisarbetet istället för mördandet så uppskattar i alla fall jag den här vinkeln och med solida prestationer från fantastiska skådisar så blev det för mig aldrig tråkigt. Dock, den är nog inte för alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in