Har tänkt att det vore kul att se om gamla skräckfilmer. Först ut var "
My Bloody Valentine" från 1981, director's cut.
My Bloody Valentine är en skräckfilm av typen slasher och släpptes ett år efter
Friday the 13th, så vissa likheter finns det, även om inte Friday the 13th var den första slashern. Handlingen utspelar sig i en liten kanadensiskt stad tror jag och fokuserar på ett gäng unga gruvarbetare, som snart ska fira valentine's day med sina respektive flickvänner. Grejen är bara den att tjugo år tidigare så skadades en gruvarbetare vid namn Harry Warden vid samma datum och han hatar verkligen Valentine's Day.
Så han mördade massa folk tjugo år tidigare och nu verkar det som han kommit tillbaka för ännu en trevlig liten massaker. Som ni märker är det inget speciellt originellt och skådespelarinsatserna är vad man kan förvänta sig, men jag tycker ändå att det är en ganska underskattad slasher och jag gillar miljöerna runt filmen med gruvsamhället, men kom ihåg att se den längsta versionen, den är väl ganska blodig fast ändå lite seg på 1:33 min. Slutet är ju lite cheesy, men ändå lite creepy och
sången var bra också.

5.5/10.
Sedan blev det
Maniac från 2012 - då jag inte hittade originalet oklippt.
Om My Bloody Valentine var en småtrevlig slasher så var denna rulle snäppet värre - Mer intensiv och otrevlig, mera verklig. Vissa scener var svåra att ta sig genom, redan i det initiala anslaget där en ung tjej blir förföljd så inser man att det här inte kommer vara en trevlig film. Filmen handlar om en "galning" spelad av Elijah Wood (lite konstigt att se han i en sådan film), en seriemördare som härjar runt i en storstad och som sedan blir besatt av en tjej. Vissa scener är ganska grafiska, men klarar man att se bortom det så tycker jag det var en ganska intressant film. 7/10.