2017-01-06, 21:13
Medlem
nihilverums avatar
Titanoboa: Monster Snake (2012)

Det är lätt hänt att man misstolkar titeln och får för sig att detta är en skräpfilm i samma anda som exempelvis Mega Shark vs. Giant Octopus, men det här är i själva verket en dokumentär om hur biologer upptäcker högst verkliga fossil efter en enorm, utdöd ormart. Man ger den namnet Titanoboa (boa av titaniska proportioner), och det med all rätt: ormen var 15 meter lång, en halvmeter i diameter och vägde över ett ton. Med utgångspunkt i det första fyndet av en kota från dess ryggrad skildras arbetet med att bedöma hur stor den faktiskt var och i förlängningen ge i uppdrag åt en modellbyggare att skapa en modell i naturlig storlek.

Fascinerande dokumentär om ett mycket effektivt rovdjur, där man diskuterar både hur den kunde bli så stor och varför det inte längre finns så här stora ormar. Välgjorda animationer som visar hur Titanoboa kan ha sett ut och agerat vid jakt på byten.

Betyget blir 8/10 eller 4/5 på Filmtipset.
Citera
2017-01-06, 21:46
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Bronson 2008 med tom hardy.

En film om englands mest omtalade fånge Micheal peterson aka charles branson som suttit i fängelse i större delen av sitt liv. Samt verkar älska att slåss mot allt och alla. Vars önskan att bli känd som den tuffaste fången tydligen. Intressant film om en riktigt tvistad person. Tom Hardys genombrottsroll. Välgjord och snyggt filmad. Den riktiga karlen verkar som sagt inte riktigt klok.

7/10
Min favoritfilm av Nicolas Winding Refn. Suveränt skådespeleri och huvudpersonen är ju - som sagt - en "speciell" karaktär...
Citera
2017-01-07, 00:38
Medlem
Merwinnas avatar
http://www.imdb.com/title/tt6104760/?ref_=nv_sr_1

My Christmas Love (2016). Hallmark TV-film som utspelas i juletid. Två unga, söta, blonda systrar bor med sin far som är änkeman. Den ena (Janet) ska snart gifta sig, den andra (Cynthia) letar och väljer fortfarande bland de många unga männen som finns runt henne i någon kapacitet.

Plötsligt börjar fantastiska presenter anlända till huset: första dagen får de en rapphöna i ett päronträd, andra dagen två turturduvor, tredje dagen tre franska hönor o.s.v.... allt åtföljt av unga skådespelare/sångare/dansare som uppträder i fantastiska, elaborata dräkter. Cynthia, som är den enda kvarvarande singeltjejen i huset, utgår ifrån att presenterna är en uppvaktning till henne från en hemlig beundrare, och hon påbörjar ett detektivarbete för att ta reda på vem av de unga männen hon känner det är... Det uppstår många dråpliga situationer när hon gissar fel, och

Jo, det är såklart fånigt. Men om man kopplar bort hjärnan lite, så är det här en jättefin film om kärlek, familjsammanhållning, vänskap, vad som är viktigt i livet o.s.v.. Inramat av fantastiska påkostade juldekorationer, dräkter och scenerier med många statister. Och massa julmusik såklart. Jag fick massor av julkänsla - typiskt nu när Julen är slut! - ska komma ihåg denna till nästa jul och titta på den då redan i Advent! :-)

8/10
Senast redigerad av Merwinna 2017-01-07 kl. 00:41.
Citera
2017-01-07, 13:24
Medlem
hugTracersbutts avatar
Har tänkt att det vore kul att se om gamla skräckfilmer. Först ut var "My Bloody Valentine" från 1981, director's cut.

My Bloody Valentine är en skräckfilm av typen slasher och släpptes ett år efter Friday the 13th, så vissa likheter finns det, även om inte Friday the 13th var den första slashern. Handlingen utspelar sig i en liten kanadensiskt stad tror jag och fokuserar på ett gäng unga gruvarbetare, som snart ska fira valentine's day med sina respektive flickvänner. Grejen är bara den att tjugo år tidigare så skadades en gruvarbetare vid namn Harry Warden vid samma datum och han hatar verkligen Valentine's Day.

Så han mördade massa folk tjugo år tidigare och nu verkar det som han kommit tillbaka för ännu en trevlig liten massaker. Som ni märker är det inget speciellt originellt och skådespelarinsatserna är vad man kan förvänta sig, men jag tycker ändå att det är en ganska underskattad slasher och jag gillar miljöerna runt filmen med gruvsamhället, men kom ihåg att se den längsta versionen, den är väl ganska blodig fast ändå lite seg på 1:33 min. Slutet är ju lite cheesy, men ändå lite creepy och sången var bra också. 5.5/10.

Sedan blev det Maniac från 2012 - då jag inte hittade originalet oklippt.

Om My Bloody Valentine var en småtrevlig slasher så var denna rulle snäppet värre - Mer intensiv och otrevlig, mera verklig. Vissa scener var svåra att ta sig genom, redan i det initiala anslaget där en ung tjej blir förföljd så inser man att det här inte kommer vara en trevlig film. Filmen handlar om en "galning" spelad av Elijah Wood (lite konstigt att se han i en sådan film), en seriemördare som härjar runt i en storstad och som sedan blir besatt av en tjej. Vissa scener är ganska grafiska, men klarar man att se bortom det så tycker jag det var en ganska intressant film. 7/10.
Citera
2017-01-07, 13:28
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hugTracersbutt
Sedan blev det Maniac från 2012 - då jag inte hittade originalet oklippt.

Få tag i originalet (!) - boooorde inte vara så svårt. Ett underskattat skräckmästerverk.
Citera
2017-01-07, 13:48
Medlem
hugTracersbutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FugitiveDuck
Få tag i originalet (!) - boooorde inte vara så svårt. Ett underskattat skräckmästerverk.

Jo, tanken är väl att se den filmen så småningom, för det är en av dem jag inte sett tidigare. Har inte letat så värst noga heller Så ska nog gå.
Citera
2017-01-07, 18:08
Medlem
NixYOs avatar
Den senaste filmen jag såg var Sphere. Sphere är en sorts »science fiction«-film som ej skulle kunna produceras av Hollywood idag. Filmen är egentligen ett väldigt påkostat kammarspel med förhållandevis få skådespelare snarare än en påkostad mastodontfilm. Dessutom så kändes den inte speciellt PK. Exempelvis så tror jag att det hade ansetts för kvinnofientligt att skildra Sharon Stone som en psykiskt instabil marinbiolog, om filmen hade spelats in idag. Samuel L. Jackson kändes inte som någon inkvoterad tokenneger, som många afro-amerikanska skådespelare i moderna »science fiction«-produktioner känns. Dessutom så slapp vi alla töntiga scener, där huvudpersonerna sitter i videosamtal med alla världsledare; bl.a. South Park har drivit med detta:

South Park - Finland Gets Nuked
https://nup.pw/c5k7pj.webm

10/10
Citera
2017-01-07, 19:27
Medlem
JefCostellos avatar
La fille seule (A Single Girl, 1995)

Utspelas till större delen under en dag i unga Valeries (Virginie Ledoyen) liv. Hon har precis fått veta att hon är gravid och filmen inleds med en lång scen på ett cafe där hon berättar det för pojkvännen Rémi (Benoit Magimel), som reagerar ungefär som varje tjugoårig arbetslös man skulle reagerat, inte enbart med glädje alltså. Därefter vidare till hotellet Valerie precis fått en osäker anställning på. Det är här största delen av filmen tar plats och det är en arbetsplats som har sina nackdelar; rumsbetjäningar som blir fel, jobbiga gäster, sura och ibland trakasserande arbetskamrater.

Filmer som i stort är i realtid kan lätt bli tråkiga och den här faller kanske inte alla i smaken men hos mig gick den hem. Möjligen är någon biroll lite överdrivet grisig direkt, vad vet jag, jag har varken jobbat på hotell eller varit en ung söt tjej, men det mesta känns annars trovärdigt och dialogen är bra skriven. Största äran ska dock Virginie Ledoyen ha. Hon är med i varje scen och hon är mycket bra i huvudrollen, om än lite väl medveten om sitt utseende då och då. Vad jag förstått ansågs det på 90- och början av 2000-talet att hon skulle bli en av de stora franska skådespelerskorna (det finns en del) men så har det tyvärr inte blivit. Varför vet jag inte, dåliga filmval månne, men att hon har/hade talang råder det inga tvivel om. Rekommenderar filmen till alla som gillar små slice-of-life-stycken emellanåt.

4-/5
Citera
2017-01-07, 20:37
Medlem
Rocket-Queens avatar
Paterson (2016, Jim Jarmusch)

När man ska se en film av Jim Jarmusch vet man ungefär vad man ska vänta sig. Man ska inte förvänta sig någon handling, eller förklaringar till varför vissa saker händer. Paterson är en trevlig liten småstadsfilm som utspelar sig i Paterson, New Jersey och handlar helt enkelt om en busschaufför, hans fru, och deras bulldog.
Jarmusch har en viss typ av humor som kommer fram i denna film, och flera av hans kännetecken som t.ex. musikercameos hittar vi även här (i detta fall Method Man). Man blir engagerad i filmen utan att riktigt veta varför, och när filmen är slut är jag riktigt tillfredsställd. Definitivt Jarmuschs bästa film på ett tag.

4/5
Citera
2017-01-07, 22:02
Medlem
nihilverums avatar
Kidulthood (2006)

En skildring av en grupp missanpassade ungdomar i Londons utkanter, som dras in i gängkriminalitet av olika slag, med tillhörande missbruk och våldsamheter.

Ganska rörig handling och överlag halvdana skådespelarinsatser.

Betyget blir 5,5/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Citera
2017-01-08, 09:11
Medlem
Harry-Greys avatar
Postcards from the Edge (1990, Streamingtjänst, 101 min)

Directed by: Mike Nichols
Screenplay by: Carrie Fisher
the Players: Meryl Streep, Shirley MacLaine, Dennis Quaid & Gene Hackman
Cinematography by: Michael Ballhaus
Musicy by: Carly Simon

Snabbrecension

Filmen känns som sagt väldigt ärlig, något som också syns i slutresultatet där skådespelarna både har vågat att se och bete sig misslyckat. I övrigt så lämnar filmens utseende en del att önska, ibland så känns det mer som en TV-produktion snarare än en film-film. Det är väl detta som gör att mitt betyg inte direkt skjuter i skyarna. Men vad gör det när man har en Meryl Streep (vilken fantastisk skådespelerska) i topptrim. Det är verkligen värt att se filmen bara för hennes och Shirley MacLaine's tjafs sinsemellan.

Men kom jag närmre människan Carrie Fisher då? Absolut, även om hon har vart lite tvetydig till liknelser mellan henne och huvudkaraktären så känns det ju för en utomstående som att det är en ren biografi. Postcards from the Edge har givit mig en helt ny bild av en person som för mig mest tillskrevs Star Wars och bortkastade möjligheter. Ett spännande tillskott av djup som gör att jag nu förstår varför som så många sörjdes hennes bortgång, och då inte bara förlusten utav den uppdiktade prinsessan Leia, utan även förlusten av den verkliga Carrie Fisher.

Beyg: 3,5 (Här finns tillräckligt att tycka om, se den!!!)

Läs mer om filmen på min blogg: the Shinbone Post
Citera
2017-01-08, 13:27
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Trollbunden (1945). Spellbound

Ett mentalsjukhus väntar en ny chef.
Men någonting verkar lurt med den nya chefen.

Efter att ha sett ett antal moderna filmer, och som vanligt blivit besviken, så var det dags för en riktig film.
Trots en osannolik historia, så tycker jag ändå att den är spännande ända in kaklet.
Dalis dekor är också något riktigt extra, som gör filmen sevärd

Det här kändes rätt en snöig januarieftermiddag.

4+/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in