"The Band's Visit" - (2007)
https://www.imdb.com/title/tt1032856/
---
Mysdeppig lätt komedi som handlar om polismän på vift.
Egyptiska musikpoliser åker till Israel för att uppträda, men villar bort sig redan första dagen och blir körda till fel by.
Nu är goda råd dyra.
För de befinner sig i öknen, utan minsta tillstymmelse till kultur så lång ögat kan nå.
Men damen i falafelrestaurangen ömkar sig över dem - eller smider hon dolda planer måntro - och låter hela orkestern spendera natten hos henne och hennes släktingar.
Missnöjet sprider sig, och högste befälet är missmodig.
Men damen är i gasen, och i värsta "Butch-stil" skrider hon bredbent tillväga, med vilt svingandes armar.
Nu ska ingen behöva gråta över spilld mjölk, tycks hon mena.
Eftersom alla bör på gruvliga öden, så är det svårt att få samtalet att rulla på - iaf förutom för mongot vid telefonkiosken som står och uppehåller sig där varje natt.
Han vänta rpå att "sin flickvän" ska ringa.
Men ... gör hon det?
Har han ens en flickvän.
Eller är han mongo?
Mongon finns det förresten gott om i berättelsen.
Bla ett som hävdar att det blåser som havet i hans öron.
- "Heeeela tiden."
*"Woooooooosssssssssshhh* förklarar han till den yngste musikpolisen, som svarar med en förskräckt blick.
Sen går de på rullskridskodiskotek och lyssnat på Boney M.
Unge musikpolisen ska lära öron-mongot hur man raggar på flickor.
Mongon blir glatt överraskad över musikpolisens alla knep och knåp, som han tycks ha på lut innanför sin vidöppna Michael Jackson-kavaj.
Sen går det som det går, och inte ett öga är torrt.
---
Jag blev egentligen ganska så överraskad över filmen.
Den var bättre än vad man kunde tro, iaf än vad jag kunde tro.
Vissa sener ville jag spela tillbaka för att titta på igen.
Riktigt skickligt gjort måste jag erkänna, och skådespelarinsatserna var i toppklass.
Och helt klart fanns det fler bottnar än vad man kunde se på ytan, och möjligheterna för tolkning är öppna.
Därför är det också svårt att säga exakt vad den syftade till, om den hade något djupare budskap eller inte.
Men Att det fanns fler lager, det kan man åtminstone konstatera.
En riktigt sevärd film helt enkelt.
Jag kommer säkert att se på den igen, särskilt om jag vill visa den för någon väninna tex.
Det hade den passat bra för.
Och jodå, jag kan rekommendera den. Jag tror inte någon hade blivit besviken.
---
Betyg
4 av 5