2022-06-16, 14:48
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FleraTallrikar
Har du sett allt av Jodorowsky och Buñuel?

Annars rekommenderar jag Mubi, om du inte redan har koll på den tjänsten. Där går definitivt att bredda vyerna oavsett hur mycket man redan sett. Just nu finns till exempel film från Taiwan, Tchad och Senegal där. Jag brukar passa på att använda Mubi när de erbjuder tjänsten för 10 kronor i månaden. Vanligtvis kostar det nog någon hundralapp. I så fall föredrar jag Cineasterna (bibliotekets gratistjänst med ett enormt utbud). Inte lika många överraskningar där, men ganska mycket bra film.

Tackar. Jag bor i Zürich och skall bärja gå på Arthouse och alla andra alternativa biograferna. Jag var gjupt inne i alternativ film förut men började tröttna på det med. Dags att börja om.
Citera
2022-06-16, 14:49
Medlem
Bewnhurs avatar
Det våras för Hitler / The Producers (1968)

En härlig liten film som handlar om två producenter som försöker fuska till sig pengar igenom att sätta upp en pjäs som är så förnärmande att den kommer att gå med förlust. Alla brukar prisa Gene Wilders insats i filmen men jag tycker att Dick Shawn stjäler showen som den avdankade hippien L.S.D och senare Hitler. Love Power är en förbaskad earworm också;

https://www.youtube.com/watch?v=BkYBJId7WZs

Filmen är inte Brooks bästa (Det våras för Frankenstein / Young Frankenstein) men långt ifrån hans sämsta (Det våras för rymden / Spaceballs). Filmen är lite seg innan bollen kommer i rullning men när den väl är igång så är det en höjdare.

7/10
Citera
2022-06-16, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Tackar. Jag bor i Zürich och skall bärja gå på Arthouse och alla andra alternativa biograferna. Jag var gjupt inne i alternativ film förut men började tröttna på det med. Dags att börja om.

Å fan, låter som att du helt enkelt är färdig med det. Tråkigt, men starkt att känna sig själv så pass bra att inse det. Är inte teater och mer "levande" kultur heller givande längre?

I så fall finns bara två alternativ - börja om som du säger, eller plocka ut favoriterna och upprepa dem
Citera
2022-06-17, 08:20
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Farlig kurva (1952)

Christer drömmer att få slippa sina studier och köra speedway istället.

En ganska okomplicerad film, men rätt kul att se ändå.
Tydligen var dåtidens slangyttryck Trast, som skulle betyda rädd, det har jag aldrig tidigare hört.
Och en Dyna-Panhard förgyllde också tillställningen.

3-/5

IMDB 3,5 = 2,11/5
18 röster
Citera
2022-06-18, 12:07
Medlem
Shoot the Living and Pray for the Dead (1971)

Klaus Kinski och hans gäng har rånat en bank på en ohygglig mängd guldtackor. Nu behöver dom hjälp med att korsa öknen till Mexiko. Den mystiske John Webb erbjuder sin hjälp mot hälften av bytet men är han verkligen den han utger sig för att vara...

En helt okej spaghettivästern utan riktigt höga toppar. Kinski är duktig som skurk men Paolo Casella i hjälterollen kändes lite blek.

Betyg: 3/5
Citera
2022-06-18, 12:07
Medlem
Ambelains avatar
"The Band's Visit" - (2007)
https://www.imdb.com/title/tt1032856/

---

Mysdeppig lätt komedi som handlar om polismän på vift.

Egyptiska musikpoliser åker till Israel för att uppträda, men villar bort sig redan första dagen och blir körda till fel by.
Nu är goda råd dyra.
För de befinner sig i öknen, utan minsta tillstymmelse till kultur så lång ögat kan nå.

Men damen i falafelrestaurangen ömkar sig över dem - eller smider hon dolda planer måntro - och låter hela orkestern spendera natten hos henne och hennes släktingar.

Missnöjet sprider sig, och högste befälet är missmodig.
Men damen är i gasen, och i värsta "Butch-stil" skrider hon bredbent tillväga, med vilt svingandes armar.
Nu ska ingen behöva gråta över spilld mjölk, tycks hon mena.

Eftersom alla bör på gruvliga öden, så är det svårt att få samtalet att rulla på - iaf förutom för mongot vid telefonkiosken som står och uppehåller sig där varje natt.
Han vänta rpå att "sin flickvän" ska ringa.
Men ... gör hon det?
Har han ens en flickvän.
Eller är han mongo?

Mongon finns det förresten gott om i berättelsen.
Bla ett som hävdar att det blåser som havet i hans öron.
- "Heeeela tiden."
*"Woooooooosssssssssshhh* förklarar han till den yngste musikpolisen, som svarar med en förskräckt blick.

Sen går de på rullskridskodiskotek och lyssnat på Boney M.
Unge musikpolisen ska lära öron-mongot hur man raggar på flickor.
Mongon blir glatt överraskad över musikpolisens alla knep och knåp, som han tycks ha på lut innanför sin vidöppna Michael Jackson-kavaj.

Sen går det som det går, och inte ett öga är torrt.

---

Jag blev egentligen ganska så överraskad över filmen.
Den var bättre än vad man kunde tro, iaf än vad jag kunde tro.

Vissa sener ville jag spela tillbaka för att titta på igen.
Riktigt skickligt gjort måste jag erkänna, och skådespelarinsatserna var i toppklass.
Och helt klart fanns det fler bottnar än vad man kunde se på ytan, och möjligheterna för tolkning är öppna.
Därför är det också svårt att säga exakt vad den syftade till, om den hade något djupare budskap eller inte.
Men Att det fanns fler lager, det kan man åtminstone konstatera.

En riktigt sevärd film helt enkelt.
Jag kommer säkert att se på den igen, särskilt om jag vill visa den för någon väninna tex.
Det hade den passat bra för.

Och jodå, jag kan rekommendera den. Jag tror inte någon hade blivit besviken.

---

Betyg

4 av 5
Citera
2022-06-18, 20:15
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Fantastic Four från 2015. Jösses vilket magplask.
Citera
2022-06-18, 21:15
Medlem
Geomeisters avatar
The Count of Monte Cristo | Året var 2002
https://www.imdb.com/title/tt0245844...nm_flmg_act_70

En klassisk berättelse som ni antingen känner igen eller inte vill ha förstörd. Tidigare har jag sett en TV-filmversion från 1975 av denna. Mycket av charmen oavsett version är just vändningarna. Därför råder jag den som är intresserad att bara chansa.

Jag gillade den gamla TV-versionen även om budgeten kändes begränsad och B-films kvaliteterna inte var långt borta ibland. Nu hade decennierna passerat och det var dags för en "riktig" film. Starten ger fortfarande inte världens bästa vibbar, men jag tycker kvaliteten visar sig efter en tid. Sannolikt har de lagt ner betydligt mer allt på denna film.

Det här blev en av Richard Harris sista filmer och Guy Pearce var mitt uppe i karriären. Överlag intressant skådespeleri. Dialogen ger sig själv tycker jag. Många bra citat finns att hitta.

Filmen är inte skriven direkt efter boken eller tidigare filmer utan lägger om en del relationer och ger sig själv friheten att inte bara vara "samma film". Ett intressant och lyckat drag tycker jag. Det finns nog vissa saker som var bättre i förra filmen, men överlag kändes det här som den överlägsna versionen.

Betyg av IMDB? 7,7 / 10
Betyg av mig: Stor tumme upp!
Citera
2022-06-19, 00:14
Medlem
eXistenZ (1999)

Virtual reality, tv-spel, organiska pistoler och poddar i en salig röra. Brukar gilla Cronenberg men den här förstod jag mig inte på, är kanske för full.

Betyg: 2/5
Citera
2022-06-19, 09:39
Medlem
snurresprettiss avatar
Captain Phillips, 2013 med Tom Hanks.

Verklighetsbaserad thriller. Riktigt bra måste jag säga.
Citera
2022-06-19, 10:33
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Simon and Laura (1955)

BBC vill spela in en såpa om ett gift skådespelarpar. Man väljer paret Foster, vars äktenskap är allt annat än lyckligt.

Det här var en film som lovade mer än den höll.
Trailern verkade bra, mina minnen när den visades för någon evighet sedan i TV var goda.
Men, i ärlighetens namn, pratade man sönder hela filmiden.
Bitvis blixtrade filmen till, men det var just bitvis.
Kay Kendall som spelade Laura var obekant för mig, tyvärr dog hon ganska ung i leukemi 1959.

Bra tanke, mindre bra framfört, 2+/5

IMDB 6,4 = 3,40/5
249 röster
Citera
2022-06-19, 15:44
Medlem
Killer Klowns from Outer Space (Chiodo, 1988)
Dåliga filmer är det bästa som finns. The Room och Birdemic är båda helt fantastiska filmer, så det var dags att se denna legendariska film. Vad kan man ens säga? Clownerna är underhållande, filmen är dålig på precis rätt humoristiskt sätt, och hela filmidén är så sjuk att man ofta skrattar rakt ut. Se den med öl och kompisar. Svår att betygsätta. Objektivt är den såklart usel, men den är helt fantastisk rolig. Dålig film på rätt sätt!
6/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in