2022-02-07, 18:21
Medlem
snurresprettiss avatar
Pinocchio, 2021

Välgjord och skicklig. Klart sevärd. Rekommenderas varmt.
Citera
2022-02-07, 21:59
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 2006
Filmen var Rocky Balboa
https://www.imdb.com/title/tt0479143/?ref_=nv_sr_srsg_0

En gång i tiden (sexton år sedan!) såg jag denna på bio. Enda Rocky-filmen jag sett på bio. Då var jag ung och ville ha "action". Lite fel film för det, då. Jag minns att jag tyckte den var rätt bra, men var inte vad jag önskat mig.

Spola fram till idag!

Då Rocky-filmerna (och Creed) är rätt lika varandra hade jag faktiskt glömt bort en del. Blandar ihop en del saker och glömmer bort annat. Rocky V ansågs som en flopp och många år senare ville Stallone avsluta serien på bättre sätt. Det tycker jag i stort han gör med denna.

Premisserna för filmen är att frugan Adrian har gått bort, sonen är vuxen och lever helt annat liv. Rocky har ett bra liv på flera sätt, men delvis fast i det förflutna. Har man sett någon Rocky-film vet man ungefär vad som kommer hända sen.

Överlag känns det som att det är väsentligt mer monologer här än i någon av de andra filmerna. Vill man bara se boxning och träningsmontage är detta fel film. Snarare tvärtom. Den här handlar mer om nostalgi och livsval. Jag tycker nog Stallones skådespeleri (som många klagar på, "he can't act") passar bättre på detta vis än i många andra filmer. Överlag tycker jag skådespeleriet fungerar.

Upplägget är godkänt det med. Den "onda" i filmen hade jag förträngt totalt. Det tror jag kan vara medvetet. Istället för att någon Carl Weathers, Dolph Lundgren eller Mr. T som ska vara filmens mittpunkt blir det annat fokus. Helt okej för min del.

Filmen ger en del tänkvärda poänger om livet, musiken fungerar lika bra som alltid (Bill Conti!) och den var faktiskt värd att se igen. Trots att alla dessa filmer är så lika och jag visste hur den skulle sluta så var den värd ett varv till.

Det negativa? Slagsmålsscenerna är kanske de mest trista i hela serien. Så många onödiga vinklar. Närbilder på lite vem som helst. Dessutom möter Rocky en söt vit kvinnlig karaktär i filmen och hennes son visar sig vara mörkhyad. Big deal? Egentligen inte, men känns så onödigt och tidstypiskt. Det bidrar inte med något väsentligt och blir bara forcerat. Att de använder Apollo Creeds son i "nästa film" känns betydligt mer genomtänkt.

Utöver Sylvester Stallone är Burt Young (Paulie) den största nostalgiska dragkraften. De klippte bort en bra scen med honom, vilket var lite synd.

Betyg av IMDB? 7,1 / 10
Betyg av mig? 6,3 / 10
Citera
2022-02-07, 22:59
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Pinocchio, 2021

Välgjord och skicklig. Klart sevärd. Rekommenderas varmt.
Vilken utav dom?
Det är mycket Pinocchio nu.
Citera
2022-02-08, 05:26
Medlem
Django skjuter alltid först
Django's pappa dör. En annan får tag på hans efterlämnade pengar och Django är ute efter att ta pengarna som är hans till sin ägo. Alltid trevligt med Spaghetti-Western.

Betyg? = 6 av 10
Citera
2022-02-08, 09:00
Bannlyst
Aparecidos (2007)
Regissör Paco Cabezas
https://www.imdb.com/title/tt0836683/

Filmen utspelas i Argentina, Malena och Pablo har bestämt sig för en resa för att Pablo ska veta mera om sin far. Filmen utspelas i Argentina och är spansktalande.
Filmen var spännande dessutom fanns mycket utredning i filmen och man kan bli lite nervig i filmen, för man vet inte vad som händer riktigt.
Slutet var lite oförutsägbart. Jag kan tipsa om filmen.

7/10
Senast redigerad av Iwannakissrihanna 2022-02-08 kl. 09:03.
Citera
2022-02-08, 17:20
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Vilken utav dom?
Det är mycket Pinocchio nu.

https://www.youtube.com/watch?v=FXYr0XcjBpE

Denna
Citera
2022-02-08, 18:55
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
https://www.youtube.com/watch?v=FXYr0XcjBpE

Denna
Misstänkte det, men den är ifrån 2019.
https://www.imdb.com/title/tt8333746/?ref_=tt_urv
Såg den för ett tag sen, rätt så ok.
Det finns andra lite nyare, en tecknad.
Denna - https://www.imdb.com/title/tt1488589/?ref_=nv_sr_srsg_0
Och, Tom Hanks kommer ut med en snart som låter/ser intressant ut!
Denna - https://www.imdb.com/title/tt4593060/?ref_=nv_sr_srsg_5

'Pinocchio all the way'
Citera
2022-02-08, 20:43
Medlem
Trollmias avatar
Cannonball Run I 1981
Cannonball Run II 1984

Dessa två är klassiker på banan. Jag är säker på att de varit uppe i denna mastodonttråd både en, två o fem gånger. Men här kommer det igen.

Jag älskar dem!! Slapstick-humor över hela banan. Och vi får inte glömma HIM!!!

Kända ansikten från första filmen: Burt Reynolds, Dom de Luis, Roger Moore (som spelar nån slags variant på sig själv och James Bond), Dean Martin & Sammy Davis Jr (namn som ingen ungdom efter år 1990 känner till kan jag tro), Jackie Chan, och förstås - den galne doktorn (älskar musiken de har fått tillsammans varje gång han dyker upp) Jack Elam. Mer kända namn finns med men dessa är underbara och välkända, för oss som är filmfantaster.

Kända ansikten från andra filmen: Burt Reynolds o Dom de Luis är kvar... släng in lite Shirley MacLaine, Telly Savalas, Richard Kiel (Jaws från James Bond: Moonraker), den galen Doktorn är kvar, Tony Danza och en orangutang. Dean Martin och Sammy Davis Jr är med också och gör sina roller utmärkt. Till o med Frank Sinatra är med i en liten pyttesnuttig cameo...

Det är billiga skratt och underbar varm humor. Dessa två filmer lättar upp en grådaskig dag oavsett om det är pga av bakfylla eller väder.

Första filmen 4/5
Andra filmen 4,5/5

Handling? Finns ingen egentligen handling förutom - de ska köra ett race från början till slut - vem som vinner? Det vet ingen? Man måste se hela vägen igenom...

PS: Alla genusfantaster hatar filmen kan jag lova er - eller så älskar de dessa... för brudar vet att köra sitt race i dessa filmer...
Citera
2022-02-09, 00:09
Medlem
Nattvardsgästerna
En av Ingmar Bergmans bättre filmer. Handlar om en präst som börjar tappa sin tro som han kämpar med att återfå. Gunnar Björnstrand visar att han är en kanonskådis. Jämför honom i denna filmen och I 'Det sjunde inseglet', vilken skillnad och vilken förmåga att vara de olika rollerna. Jag har själv varit i Gunnar Björstrand's kläder och grubblat en massa om tro. Därför så är detta den Ingmar Bergman - film jag kan relatera mest till. Även fast jag tycker att 'Det sjunde inseglet' är den mest underhållande filmen som I.M har gjort.

Betyg? = 8,5 av 10
Citera
2022-02-09, 01:14
Medlem
Disney-Psychos avatar
Quella villa accanto al cimitero
På det hela taget en väldigt bra skräckfilm. Bra skådespelare, kuslig stämning och effekterna är både snygga och välgjorda. Första gången jag hörde talas om filmen var när jag läste en bok om ett uppmärksammat kriminalfall där en viss person som blivit känd som "Obducenten" hade filmen i sin ägo. Varför det omnämns i boken kan man ju undra.
Citera
2022-02-09, 05:44
Medlem
Fanny och Alexander
Dags för 5-timmars versionen.
Citera
2022-02-09, 06:35
Medlem
Herr.Dittlings avatar
They call it murder (1971)

TV film om en ett mord, och en utredning.

Det här var verkligen ingen höjdare.
2-/5

IMDB 5,5 = 3,0
228 röster
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här