Året var
2006
Filmen var
Rocky Balboa
https://www.imdb.com/title/tt0479143/?ref_=nv_sr_srsg_0
En gång i tiden (sexton år sedan!) såg jag denna på bio. Enda Rocky-filmen jag sett på bio. Då var jag ung och ville ha "action". Lite fel film för det, då. Jag minns att jag tyckte den var rätt bra, men var inte vad jag önskat mig.
Spola fram till idag!
Då Rocky-filmerna (och Creed) är rätt lika varandra hade jag faktiskt glömt bort en del. Blandar ihop en del saker och glömmer bort annat. Rocky V ansågs som en flopp och många år senare ville Stallone avsluta serien på bättre sätt. Det tycker jag i stort han gör med denna.
Premisserna för filmen är att frugan Adrian har gått bort, sonen är vuxen och lever helt annat liv. Rocky har ett bra liv på flera sätt, men delvis fast i det förflutna. Har man sett någon Rocky-film vet man ungefär vad som kommer hända sen.
Överlag känns det som att det är väsentligt mer monologer här än i någon av de andra filmerna. Vill man bara se boxning och träningsmontage är detta fel film. Snarare tvärtom. Den här handlar mer om nostalgi och livsval. Jag tycker nog Stallones skådespeleri (som många klagar på, "he can't act") passar bättre på detta vis än i många andra filmer. Överlag tycker jag skådespeleriet fungerar.
Upplägget är godkänt det med. Den "onda" i filmen hade jag förträngt totalt. Det tror jag kan vara medvetet. Istället för att någon Carl Weathers, Dolph Lundgren eller Mr. T som ska vara filmens mittpunkt blir det annat fokus. Helt okej för min del.
Filmen ger en del tänkvärda poänger om livet, musiken fungerar lika bra som alltid (Bill Conti!) och den var faktiskt värd att se igen. Trots att alla dessa filmer är så lika och jag visste hur den skulle sluta så var den värd ett varv till.
Det negativa? Slagsmålsscenerna är kanske de mest trista i hela serien. Så många onödiga vinklar. Närbilder på lite vem som helst. Dessutom möter Rocky en söt vit kvinnlig karaktär i filmen och hennes son visar sig vara mörkhyad. Big deal? Egentligen inte, men känns så onödigt och tidstypiskt. Det bidrar inte med något väsentligt och blir bara forcerat. Att de använder Apollo Creeds son i "nästa film" känns betydligt mer genomtänkt.
Utöver Sylvester Stallone är Burt Young (Paulie) den största nostalgiska dragkraften. De klippte bort en bra scen med honom, vilket var lite synd.
Betyg av IMDB? 7,1 / 10
Betyg av mig? 6,3 / 10