2019-02-16, 11:15
Medlem
Geomeisters avatar
Dunkirk och året var 2017
https://www.imdb.com/title/tt5013056/?ref_=nv_sr_1

Krigsfilm? Mer en katastroffilm skulle jag vilja säga.

Christopher Nolan och Hans Zimmer tuffar vidare. Här har vi en film baserat på verkligheten och med ett fint/tänkvärt budskap. Klippningen är dock kaos.. Bokstavligt talat. Man följer en rad olika individer eller händelser mer och mindre. Det klipps hejvilt och väldigt få karaktärer får nog som helst personlighet. Det kanske är tanken och realistiskt, men det sänker underhållningsvärdet rejält.

Istället för dialog (det är väldigt lite dialog) är det musik och jag tycker inte det fungerar något vidare. Ibland fungerar det, men oftast inte.

Första halvan eller mer av filmen säger mig väldigt lite. Mot slutet blir den mycket bättre. Saker börjar sammankopplas och det blir mer dialog. Även fotot är bra gjort.

Det här är en film jag varken skulle rekommendera eller avråda någon att titta på, men 7,9 / 10 på IMDB? Nej. Inte en chans.

Betyg?
Citera
2019-02-16, 14:00
Medlem
toalet031s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister

Christopher Nolan och Hans Zimmer tuffar vidare. Här har vi en film baserat på verkligheten och med ett fint/tänkvärt budskap. Klippningen är dock kaos.. Bokstavligt talat. Man följer en rad olika individer eller händelser mer och mindre. Det klipps hejvilt och väldigt få karaktärer får nog som helst personlighet. Det kanske är tanken och realistiskt, men det sänker underhållningsvärdet rejält.

Istället för dialog (det är väldigt lite dialog) är det musik och jag tycker inte det fungerar något vidare. Ibland fungerar det, men oftast inte.

Första halvan eller mer av filmen säger mig väldigt lite. Mot slutet blir den mycket bättre. Saker börjar sammankopplas och det blir mer dialog. Även fotot är bra gjort.

Det här är en film jag varken skulle rekommendera eller avråda någon att titta på, men 7,9 / 10 på IMDB? Nej. Inte en chans.

Betyg?
Med det betyget, kollade du möjligtvis på en slapp laptop?
Citera
2019-02-16, 14:50
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toalet031
Med det betyget, kollade du möjligtvis på en slapp laptop?

Nädå. DVD och hyfsad TV!

På tok för grötig och för lite dialog för min smak. Skulle kanske sträcka mig till 3 / 5 på grund av att den blev starkare längre fram. Tankarna skenade iväg flera gånger första timmen för mig. Gillar annars Christoper Nolan. Memento, The Prestige, Interstellar och Batman Triologin gillar jag starkt. Inception måste jag nog se om någon dag innan jag uttalar mig
Senast redigerad av Geomeister 2019-02-16 kl. 14:59.
Citera
2019-02-16, 15:24
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Hade du hängt med på imax så garanterar jag att du hade haft en annan åsikt om musiken.
Det satte en på nålar, som med Interstellar, där blev jag dock nästan döv.
Citera
2019-02-16, 16:07
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:

Betyg?

Ett bevis på att namnet på regissören betyder allt för kritiker. Jävla pisshantverk, kejsaren är naken och kritikerna har tungan i hans röv.
Citera
2019-02-16, 16:10
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Ett bevis på att namnet på regissören betyder allt för kritiker. Jävla pisshantverk, kejsaren är naken och kritikerna har tungan i hans röv.

Gillar du någon av hans filmer? Jag är heller inget fan av Nolan. Ogillar speciellt Inception.
Citera
2019-02-16, 17:24
Medlem
Messerschmittzs avatar
Prospect 2018. Var väl lite sisådär i science fiction genren.

https://www.imdb.com/title/tt7946422/
Citera
2019-02-16, 17:33
Medlem
toalet031s avatar
Citat:
Nädå. DVD och hyfsad TV!

På tok för grötig och för lite dialog för min smak. Skulle kanske sträcka mig till 3 / 5 på grund av att den blev starkare längre fram. Tankarna skenade iväg flera gånger första timmen för mig. Gillar annars Christoper Nolan. Memento, The Prestige, Interstellar och Batman Triologin gillar jag starkt. Inception måste jag nog se om någon dag innan jag uttalar mig
Haha okej, var tvungen och fråga. Nolans filmer ska man dock alltid se på bio för att få hans verkliga vision.

Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Bra bevis du har där du!
Citera
2019-02-16, 18:06
Trevligt Folk /spoilers may occur/

Den välkända svenska dokumentären av Filip och Fredrik som handlar om exilsomalier boende i Sverige som ska representera Somalia i Bandy-VM i Sibirien. En playboy vid namn Patrick från Borlänge har detta som ett integrationsprojekt för att låta svenskar och invandrare mötas. Som hjälp tar de in den meriterade Pelle Fosshaug som förbundskapten. Även någon konståkerska var med för att slipa på andra specialdetaljer, har tyvärr redan glömt bort vad hon hette.

Väl framme i spelfasen så åker de på storstryk, men Patrick framhåller att minsann Norge slog Vitryssland med 22-1 (om jag inte minns fel). De första två matcherna slutar 0-13 respektive 0-12. Vid matchen mot Mongoliet så blir turnering till en Kalle Anka-turnering när mongolerna ger bort ett gratismål i utbyte mot 5 klubbor. Somalierna blir upprörda efter matchen, inte minst för att fel nationalsång spelades inför matchen. Patrick har inga klubbor att ge bort, hans hår är oranget, och ryssarna kan ingen engelska varpå det blir svårt att vara diplomatisk och köpa klubbor i en sportbutik, som ändå bara har en klubba till råge på allt.

Filmen är bra, men ändå en liten besvikelse. Man säger ibland att filmer har stil över substans, men här är det snarare substans utan stil. Filmer måste göras underhållande! MÅSTE!
Billy Tang som äger den Engelska Puben är ett inslag av stil och esprit. Hur mycket gemensamt har en invandrare från Hong Kong med invandrare från Somalia - mer än vad man kan tro kanske.

3/5 eller 3.5 diamanttvättar av 5.

Buy it of bang it.
Citera
2019-02-16, 18:18
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Gillar du någon av hans filmer? Jag är heller inget fan av Nolan. Ogillar speciellt Inception.

Insomnia är en rätt bra och jobbig thriller men annars, nej. Nolan kan definitivt styra upp bra actionscener men filmerna som helhet är för långa, för tråkiga, för röriga och försöker vara så coola utan ett uns av självdistans.
Citera
2019-02-16, 22:58
Medlem
Geomeisters avatar
Nick of Time och året var 1995
https://www.imdb.com/title/tt0113972...nm_flmg_act_69

Johnny Depp och Christopher Walken? Kul! Introt är intressant, men snart blir filmen överdriven, svår att ta till sig och ibland löjlig. Johnny Depp är godkänd, men Christopher Walken gör sin kanske svagaste roll någonsin. Han har en skön dialog. Resten är överdrivet och ibland på gränsen till nivån av B-film.

Det är en relativt kort thriller så någon form av spänningsmoment finns. Sedan finns det en del detaljer här och där som höjer. Närmsta jämförelsen jag kommer på är "Phone Booth", men den filmen är betydligt mer spännande och bättre gjord.

En film vi kan lämna på 1990-talet!

Betyg?
Citera
2019-02-17, 01:26
Medlem
Ralph Wiggums avatar
Citat:
Nick of Time och året var 1995
https://www.imdb.com/title/tt0113972...nm_flmg_act_69

Johnny Depp och Christopher Walken? Kul! Introt är intressant, men snart blir filmen överdriven, svår att ta till sig och ibland löjlig. Johnny Depp är godkänd, men Christopher Walken gör sin kanske svagaste roll någonsin. Han har en skön dialog. Resten är överdrivet och ibland på gränsen till nivån av B-film.

Det är en relativt kort thriller så någon form av spänningsmoment finns. Sedan finns det en del detaljer här och där som höjer. Närmsta jämförelsen jag kommer på är "Phone Booth", men den filmen är betydligt mer spännande och bättre gjord.

En film vi kan lämna på 1990-talet!

Betyg?
Det känns som att tv-serien 24 (säsong 1) är kraftigt inspirerad av denna film.
Citat:
"A man is forced into a situation where he is told to kill a politician to save his kidnapped daughter."
låter ju hyfsat likt
Citat:
"The first half of the season revolves around a mercenary group's efforts to control Jack Bauer by kidnapping his wife and daughter and forcing him to kill Senator Palmer. This culminates in Jack's successful rescue of his family."
Båda utspelar sig dessutom i realtid!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in