2016-11-02, 19:04
Medlem
Geomeisters avatar
St. Elmo's Fire (1985): http://www.imdb.com/title/tt0090060/...nm_flmg_act_87

Det här är en amerikansk studentfilm som möter en såpopera i hektiskt tempo.

Många kända ansikten i ung ålder försöker berätta en historia om hur livet är efter studenten. Handlingen försöker vara dramatisk, men med konstant humor och utan uppbyggnad till någonting faller det mesta sig platt. Dialogen känns överkvalificerad av handlingen och passar inte riktigt in i filmens snabba tempo. Skön 80-tals musik slängs in helt opassande här och där.

Karaktärerna är ändå rätt sköna och det händer någonting hela tiden till skillnad från vanliga såpoperor som drar ut på allt tills det inte går längre.

Filmen, tror jag, berättar en historia som rör sig över flera år.. Men det känns aldrig som det. Det känns mer som att hela handlingen är en vecka förutom enstaka kommentarer som att en kille bytt jobb efter varje scen han varit med i.

Dialogen, den sköna (men passande) musiken och att det är kul och se dessa personligheter i samma film gör den ändå relativt sevärd. Inget jag skulle rekommendera direkt, men kul att ha sett ändå.

Betyg? Svag 3 / 5
Citera
2016-11-02, 22:34
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Sherlock Holmes, the woman in green (1945)

Ett antal kvinnor hittas mördade i London, polisen står maktlös, Sherlock Holmes kopplas in på fallet.

Mja, vad ska man säga, å ena sidan är Basil Rathbone enastående som Sherlock, å andra sidan kändes historien väldigt föråldrad.
Givetvis ligger Moriarity och lurar i bakgrunden där ett hypnossällskap (!) visar sig ha en central roll.

2/5
Citera
2016-11-02, 23:37
Medlem
Geomeisters avatar
American Heist (2014): http://www.imdb.com/title/tt2923316/...nm_flmg_act_11

Ännu en film om ett bankrån (hur många finns det nu egentligen?). Atmosfären har dom lyckats med i filmen. Snygga miljöer och gripande musik. Handlingen är mestadels det gamla vanliga / klichéer med några egna saker som inte var så dumma.

Det jag störde mig mest på var konstpauserna i dialogen.. Konstpauser för bankrånare/gangsters/white-trash? Sticker ut direkt!

Adrien Brody gillar jag och jag respekterar att han vill prova på olika typer av filmer, men efter att sett serien The Wire (om gangsterliv m.m.) känns det här nästintill B. Att Adrien Brody och Hayden C ska vara bröder och sen white-trash-bröder? Näe. Funkar inte. Hayden passar bättre för sin roll, men det är helt klart dialogen som drar ner filmen för det mesta.

Överlag balanserar filmen mellan Hollywood och B-film på olika sätt. Som skrivet slängs det in en del snygga detaljer, men helheten lämnar mycket att önska.

Betyg? 2,5 / 5
Citera
2016-11-03, 07:53
Medlem
PsychoChillers avatar
The Conjuring 2 (2016)

Jag vill så gärna ge The Conjuring 2 en tvåa i betyg för skräckmomenten är ändå lite ambitiösa. Det är inte billig hoppa till-skräck. Men det blir tyvärr bottenbetyg för The Conjuring 2 är så jävla dålig. Skådespel, dialog och kulisser är så jävla barnkanalen och det är även det som är menat att skrämma oss:

WTF!?

1/5
Citera
2016-11-03, 15:07
Bannlyst
Titanic (1997)

Älskar allt med Titanic. Mycket trevlig olycksfilm. Tragedi och kärlek. Kärleksfilmer brukar inte vara jättebra, men här är det som bäst.

9/10
Citera
2016-11-03, 17:28
Medlem
Geomeisters avatar
Raid On Entebbe (1976) http://www.imdb.com/title/tt0076594/...nm_flmg_act_25

Ärligt? Fick kämpa för att hålla mig vaken.

Filmen är uppbyggd i tre delar. En där ett flygplag blir taget av terrorister, en där där det handlar om politik och ett avslut med lite krig. Stora problemet för mig var filmens längd... Väldigt lite händer, egentligen, och dom bra skådespelarna har på tok för lite dialoger.

Filmen berör en rätt intressant händelse, men vad gör det om man knappt orkar se klart på hela filmen? En del bra små saker slängs in här och där, men om man inte gillar långa politiska draman är det här inget jag rekommenderar.

Betyg? 2,5 / 5
Citera
2016-11-03, 22:51
Medlem
Situationss avatar
The Act of Killing var inte århundradets feel-good-rulle, och dess pendang, The Look of Silence, är knappast en mer uppmuntrande film.

Det är ta mig fan obegripligt att kräken som personligen slaktade tusentals människor kan - utan den minsta tillstymmelse till skam - sitta och praktiskt taget skryta om sina fullkomligt vedervärdiga handlingar.
Citera
2016-11-03, 22:58
Bannlyst
nyckeln till friheten , välspelad klassiker som lätt kan ses om igen med jämna mellanrum
Citera
2016-11-04, 03:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
The Conjuring 2 (2016)

Jag vill så gärna ge The Conjuring 2 en tvåa i betyg för skräckmomenten är ändå lite ambitiösa. Det är inte billig hoppa till-skräck. Men det blir tyvärr bottenbetyg för The Conjuring 2 är så jävla dålig. Skådespel, dialog och kulisser är så jävla barnkanalen och det är även det som är menat att skrämma oss:

WTF!?

1/5

Håller med. Jag såg ungefär halva av denna men fick ge upp. Gillade inte 1:an heller, eller den där Annabelle (om dockan) av samma filmmakare. Förstår inte hypen, faktiskt. Det är rörigt och ointressant, ingen substans alls.
Citera
2016-11-04, 13:09
Medlem
Merwinnas avatar
http://www.imdb.com/title/tt0492874/?ref_=fn_al_tt_4

Casting the Runes (1979). Kvinnlig TV-producent gör ett program där hon hånar folk som tror på det övernaturliga, och retar upp fel person. Kan man tro att hon kommer att ändra uppfattning innan filmen är slut..?

Denna TV-film (eller snarare "fristående TV-episod") är märkt som komedi och drama på IMDB, men det är fel - det finns inget komiskt här. De rätta kategorierna borde vara skräck, mysterium och drama. Alla som har sett "Night of the Demon" kommer att känna igen huvudidén, men annars är detta en helt annan historia. Nu förstod jag hur det skulle sluta eftersom jag kände igen mönstret s.a.s., men gör man inte det så tror jag att man kan tycka att den är spännande. Lite atmosfärisk är den också. Skulle dock ha gjort sig bättre med bättre specialeffekter och större budget; hyfsade specialeffekter är nästan nödvändiga om man ska filma en sådan här historia.

6/10.
Senast redigerad av Merwinna 2016-11-04 kl. 13:11.
Citera
2016-11-04, 14:30
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Håller med. Jag såg ungefär halva av denna men fick ge upp. Gillade inte 1:an heller, eller den där Annabelle (om dockan) av samma filmmakare. Förstår inte hypen, faktiskt. Det är rörigt och ointressant, ingen substans alls.

Jag tycker oftast att spökfilmer blir för mycket men det var inte problemet med The Conjuring 2, snarare tvärtom. Som jag sa så tycker jag att skräcken var delvis lyckad men filmen hade mått bra av en hemskare antagonist, men jag vet inte om det hade hjälpt upp betyget då filmen saknar all form av rim och reson. Allt från husets planlösning till ungarnas brittiska uttal är ju helt uppåt väggarna. Du sammanfattar det bra i din sista mening.
Citera
2016-11-04, 20:35
Medlem
Merwinnas avatar
http://www.imdb.com/title/tt0286049/

Schalken the Painter (1979). Övernaturlig berättelse om målaren Godfried Schalken (en av de stora holländska mästarna, som alltså funnits på riktigt), en ung kvinna som bodde i Schalkens mästares hushåll när Schalken var lärling, och den mystiske och skrämmande man som en kväll anlände för att begära hennes hand mot en enorm brudpeng...

Mycket bra BBC-produktion, efter en spökhistoria av Sheridan le Fanu. Mer mystiskt än skrämmande. Miljöerna är alldeles fantastiskt välarbetade och påkostade: varje scen ser ut som en tavla från en av de stora mästarna på 1600-talet, med skuggor och dagrar och alla inventarier och klädedräkter och allt perfekt... så långt som jag kan avgöra det. Maskeringen är också väldigt välgjord.

Man får se hur de stora målningarna blev till... hur konstnärerna tog in skitiga modeller från gatan, som pigorna fick tvätta och borsta håret på och klä i dyrbara klänningar - och sedan blev de till gudinnor, drottningar och bibliska gestalter på målarens duk... Alldeles fantastiskt!

9/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in