2018-10-10, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Ja Directors Cut är fri från voice-over.

Jag har en "Final Cut" version på Blu-ray (har inte sett den än). Tydligen är den från 00-talet medan "Director's Cut" är från början av 90-talet.
Citera
2018-10-10, 15:36
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ja Directors Cut är fri från voice-over.
Jag såg inte storheten i Blade Runner första gången jag såg den, för något år sedan, och försökte se om den via Netflix för någon vecka sedan men stängde av den på grund av Fords horribla voice-over.

Jag kollade dock upp det nu och det verkar som att det var regissörens version som jag såg för något år sedan. Kanske därför som jag reagerade så starkt på Fords berättarröst. I vilket fall som helst hade jag helt förträngt att det var regissörens version som jag såg.

Men jag får nog ge den en chans till ändå, förslagsvis innan jag ser Villeneuves Blade Runner 2049.
Citera
2018-10-10, 15:43
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Jag har en "Final Cut" version på Blu-ray (har inte sett den än). Tydligen är den från 00-talet medan "Director's Cut" är från början av 90-talet.

Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Jag såg inte storheten i Blade Runner första gången jag såg den, för något år sedan, och försökte se om den via Netflix för någon vecka sedan men stängde av den på grund av Fords horribla voice-over.

Jag kollade dock upp det nu och det verkar som att det var regissörens version som jag såg för något år sedan. Kanske därför som jag reagerade så starkt på Fords berättarröst. I vilket fall som helst hade jag helt förträngt att det var regissörens version som jag såg.

Men jag får nog ge den en chans till ändå, förslagsvis innan jag ser Villeneuves Blade Runner 2049.

Ah det är givetvis Final Cut jag menar jag sett mest och föredrar, den är i princip DC fast någon minut längre om jag minns rätt nu. Haha ja voice-overn i bioversionen är verkligen en ren dumförklaring av tittaren, inget fördjupande alls. Så se Final Cut igen!

Edit: Bara för att förtydliga, Final Cut är helt enkelt Ridley Scotts senaste version (och slutliga antar jag) av sin egen Directors Cut. FC är alltså den uppdaterade DC kan man säga hehe.
Senast redigerad av Neofyten 2018-10-10 kl. 15:56.
Citera
2018-10-10, 15:58
Medlem
kinky_Ms avatar
Citat:
Haha ja voice-overn i bioversionen är verkligen en ren dumförklaring av tittaren, inget fördjupande alls. Så se Final Cut igen!
Voice-overn i hela filmen är inte viktig men i slutet av bioversionen avslöjas mycket som inte klarläggs i filmen. Fattade du vad den andra origami-figuren visade? Vad var speciellt med bruden som inte ens nämns i filmen? Scott verkar inte ens läst historien.
Tar man bort slutet och all voice-over är det fortfarande en riktigt bra SF-rulle. Kanske den bästa någonsin. Själv rankar jag Aliens och The Thing något högre.
Citera
2018-10-10, 16:10
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinky_M
Voice-overn i hela filmen är inte viktig men i slutet av bioversionen avslöjas mycket som inte klarläggs i filmen. Fattade du vad den andra origami-figuren visade? Vad var speciellt med bruden som inte ens nämns i filmen? Scott verkar inte ens läst historien.
Tar man bort slutet och all voice-over är det fortfarande en riktigt bra SF-rulle. Kanske den bästa någonsin. Själv rankar jag Aliens och The Thing något högre.

Hehe jag har inte heller läst boken men föredrar bara helt enkelt stämningen i Ridley Scotts egen version. Aja det här hör egentligen hemma i Blade Runner-tråden.
Citera
2018-10-10, 16:15
Medlem
kinky_Ms avatar
Citat:
Aja det här hör egentligen hemma i Blade Runner-tråden.
Fan, du har rätt. Jag trodde det var Blade Runner tråden. Moden får väl ta bort mitt inlägg.
Citera
2018-10-10, 16:28
Venom

Överraskande underhållande, men kändes som den saknade några saker för att bli en riktigt grym film. Men gjorde vad den skulle göra och det var att vara underhållande . Tom Hardy gör bra i huvudrollen .

Kändes som det saknades några viktiga scener ( möjligtvis bortklippta). Vissa stunder kändes filmen ruschad men tidvis var den intressant. Vissa scener i klippningen ( spec slut fightscenen ) var lite rörig .

Men överlag en stark 7/10
Citera
2018-10-10, 18:08
Medlem
Zaedrewss avatar
22 July den nya Netflix filmen om Utöya.

Senast redigerad av Zaedrews 2018-10-10 kl. 18:11.
Citera
2018-10-10, 18:30
Medlem
Blue Iguana 2018. Överraskande underhållande. Fick mig fler skratt än i Thursday 1998 och det är inte dåligt. Filmen är som en lyckad parodi på Tarantinos rullar som ju i sin tur hämtat mycket inspiration från bl.a japanska 70 tals rullar, spaghetti westerns osv. Blue Iguana 2018 har inte mycket till handling, men det saknas ej humoristiska scener, lagom med gore, humorn blir aldrig för pervers. Första tio minuterna är sisådär, men sedan blir det betydligt bättre, förutom enstaka scener.
Citera
2018-10-10, 22:20
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Footsteps in the night (1957)

En man hittas mördad i ett billigt hotellrum,, Man har spelat om pengar, och rumshyresgästen är borta. Fallet verkar lite för enkelt.

En illa berättad historia som egentligen var rätt bra, tyckte jag, men den slarvades bort, och det var synd för i rätta händer hade den kunnat bli riktigt bra.
Nu får den ändå 3/5 för en bra historia.
Citera
2018-10-11, 00:13
Medlem
Blue Valentine (2010)

Ett ungt pars uppgång och fall skildras i olika tidsrymder, med bl.a. tillbakablickar. Hur dom träffades och under vilka omständigheter. Vem hon var innan och vem han var innan mötet...

Ryan Gosling är alltid sevärd, det visade sig i All the Good Things och Drive. Här är han också bra, passar i ett relationsdrama likt denna.

Betyg: 3/5
Citera
2018-10-11, 04:34
Medlem
Korders avatar
The Green Inferno (2013).

Förvånansvärt okej med tanke på hur sågad den blivit både här på forumet och annat håll. En typisk Roth-rulle - medvetet överdrivet våldsam, dumma collegekaraktärer och utspridd svart humor. Izzo gör ett habilt jobb, resten av skådisarna är väl inget att hänga i granen. Hade lätt kunnat vara en skitfilm, men överlever sågen mycket tack vare att den inte tar sig själv på allvar. "They got the munchies!", liksom.

5/10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in