World for ransom (1954). Men Callahan -hemlig agent
En kärnvapenexpert kidnappas i Singapore, kidnapparna vill sälja honom till högstbjudande stormakt.
Då hade man inte räknat med att privatdeckaren Callahan (Dan Duryea) skulle ge sig in i leken.
Han lyckas inte bara lura ut att forskaren finns i en avlägsen by, han lyckas också panga ner hela kidnapparligan.
Forskaren för under fritagningen, och Callahan återvänder till Singapore.
Ännu en film där Dan Duryea är "snäll" , det fungerar inte. Det gör inte filmen heller, den är riktigt trälig. 2/5
Jag tog till mig det tipset och såg filmen igår. Bra upplägg med sagoberättandet mixat i delvis Hans och Greta. Lekfull och snygg i miljö och foto dessutom.
To Live and Die in LA 1985 - 7/10
Sådär action som målas ut som ett bortglömt i efterhand eftersom det är Friedkin.
Var tredje ggr jag såg den och jag tycker den är sådär. Actionscenerna står sig rätt bra men den här prettostoryn om att Pankow mer och mer blir som Petersen känns nästan banalt. Det är roligt att se filmer som kom innan allt blev PK iaf.
Straw Dogs - 8/10
Ser mkt Peckinpah nu. Tycker den står sig rätt bra som home invasion thriller oxå.
Har påbörjat ett par andra Peckinpah-rullar men inte sett färdigt nån än
Oväntat få röster på IMDB. Varför kan man undra sig. Morgan Freemans debut som regissör, Danny Glover i huvudrollen och stabilt soundtrack av James Horner. Borde vara något relativt många sett!
Det handlar om apartheit i Sydafrika någon gång under 1980-talet. Man följer en familj i en liten stad / by som drabbas av allt kaos som var. De flesta roller spelas av för mig okända varav många kan vara folk ifrån Sydafrika. Överlag godkänt skådespeleri med några kortare inslag som inte riktigt matchar in.
Tycker Morgan Freeman lyckats bra med sin första film och Danny Glover gör en bra roll (inte bara flamsig komik). Inga problem att se igenom denna. Det fanns dock en detalj som kunde förklarats bättre och några av "de onda" passade inte in. De hade passat bättre i en western än i ett mer seriöst drama.
Klart godkänd.
Betyg på IMDB? 6,5 / 10
Mitt betyg: Håller med IMDB.
Garry Miller är en ishockeyspelare som har svårt att ta en plats i laget, och som pressas att ta till en tuffare spelstil, så blir det.
Miller ger vad lagledningen och publiken vill, slagsmål. Snabbt blir han lagets stjärna, och det visar sig också genom att publiken strömmar till arenorna när Miller spelar, han får även ökad lön.
Men i en match gör han en riktigt ful spearing (faktiskt fulare än Carol Vadnais spearing på Kent-Erik Andersson i VM 1977), den gör att spelaren dör dagen därpå.
Nu inleds en rättegång mot Miller, som slutar med att han får villkorlig dom, och förbud att spela ishockey under tre år.
Miller blir missnöjd, då han om tre år kommer att vara för gammal för comeback, och filmen slutar där.
Det här var 1977, Philadelphias bushockey rönte framgångar, men samtidigt pågick debatten om varför grov misshandel kunde tillåtas på en idrottsarena.
Intressant film, som tyvärr har lite för mycket rättegång i sig.
Men 3+/5 är den värd.
Maryl Streep i en tidig roll, kanske rent av hennes första.
Minns filmen väldigt väl då den visades i TV 1977-78 någon gång, har sökt den sedan dess, och hittade den lustigt nog under en spansk titel. och spansktextad.
Österrikiskproducerad film som utspelar sig i Nordamerika. En hämndlysten zombietjej som lever långt ute i skogen träffar där på en kille som kidnappats av en galning och utsatts för hemskheter, även han. Han har bl.a. gjorts blind. Föga förvånande blir de vänner, och det blir något av en resa för dem medan de jagas av polis och andra.
Självklart kom man osökt att tänka på Låt den rätte komma in (2008), som är sjukt mycket bättre. Den här filmen är nästan som en dålig remake.
Lagets stora stjärna anklagas för att ta mutor mot läggmatcher, men är det verkligen så ?
Laget Violetts stora stjärna, Gabby, har en ful ovana att bli utvisad lite då och då för att kunna språka med unga damer som gärna sitter när utvisningsbåset för att den snygga Gabby kommer dit några gånger per match.
Gabby kontaktas av en känd matchfixare, men vägrar ta erbjudandet, men dom har setts ihop och ryktena är igång.
När Gabby gör ett elegant självmål så avgör det saken, han tar mutor, och sparkas ur laget.
Sanningen är att han drabbats av en ögonsjukdom och är på väg att bli blind.
Gabby blir blind, och hankar sig fram.
Hans flickvän Cathleen som aldrig mer ville träffa Gabby söker upp honom.
Man får honom att genomgå en ögonoperation, den lyckas.
Gabby tas emot med öppna armar av sitt gamla lag, och öser in mål serieslutspelet.
Tyvärr får man inget begrepp om hur länge Gabby är blind, dagar,/veckor/år.
Kanske den äldsta ishockeyfilmen som finns, här var ishockeyn på skolgårdsnivå, men hjälmar och sånt hade man inte, det var inte lika farligt på den tiden. 3/5
En allmänt tramsig film. Hade jag tillhört den europeiska PK-eliten så hade jag kanske tyckt bättre om den. Det här känns mest som ett misslyckat försök att göra en parodi på ESC. De borde ha gjort en parodi på något som inte redan är ett stort jävla skämt från början istället.
Under en ishockeymatch händer en olycka och en spelare dör, men alla tror inte att det var en olycka.
Det var ingen olycka, det finns spelare i laget som tar mutor för att spela dåligt.
Brodern till den döda spelaren tar plats i laget under falskt namn, och lyckas ta reda på vilka som låg bakom hans brors död.
Dessutom får han lagdirektörens söta dotter, (Rita Heyworth)
Lite ojämn, hygglig intrig, men lite klumpigt presenterad. 2+/5
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!