2016-05-26, 22:25
X-men Apocalypse 2016

En Mutant som sovit/varit instängd i tusentals år och är den första mutanten någonsin vaknar upp och är besviken över världen. Han samlar sina 4 "ryttare" bla storm och Magneto för att förgöra världen och bygga upp den på nytt. Charles och mystiqe mfl försöker stoppa honom.

En riktigt bra uppföljare, vet att den har fått blandade reaktioner men är riktigt nöjd med denna. Är i topp 3 för mig av alla x-men filmer( räknar ej med wolverine eller ngn stand alone film). Riktigt bra skådespelar insatser. Det som var det " sämsta" med filmen var "skurkarna" ( undantag magneto) men angel? och ja andra tjejen kommer jag inte ens ihåg namnet på. Apocolypse var njaa.. kunde gjorts bättre.

Men Charles Mystiqe ( kommer säkert stava fel på några) quicksilver beast nightcrawler var riktigt bra. Sophie turner vill jag se mer av,cyklops vill jag också se mer av. Vill ha en solo film för Quicksilver, hans stora slowmotion scen var lika bra som i den förra filmen.

Historien hade en del konstiga plothål och lite misstag. Men överlag en underhållande och välgjord film. Bra action, bra karaktärer intressant story som gör mig sugen på mer X-men filmer. Tycker de nyaste ( first class , days of future past) och denna har nog varit bland de bästa.

stark 8/10
Citera
2016-05-26, 22:32
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Alice Through the Looking Glass (2016)

Citat:
1.5 av 5!

Jag var också och såg den här idag, men jag tycker att den är OK utifrån vad den försöker vara (dvs matinéäventyr). Det är ju ingen Oscarkandidat på något sätt och inte något man kommer att minnas några detaljer av mer än några dagar, men det är i alla fall ganska snygga psykedeliska miljöer och småroliga karaktärer.

Jag sätter 6/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Citera
2016-05-26, 22:35
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Jag var också och såg den här idag, men jag tycker att den är OK utifrån vad den försöker vara (dvs matinéäventyr). Det är ju ingen Oscarkandidat på något sätt och inte något man kommer att minnas några detaljer av mer än några dagar, men det är i alla fall ganska snygga psykedeliska miljöer och småroliga karaktärer.

Jag sätter 6/10 eller 3/5 på Filmtipset.

Är man förälskad i Disney filmen samt boken som Lewis Carroll skrev är dessa filmerna rent åt helvete. Bara idén att de ger namn åt karaktärerna som Mad Hatter är bara helt fel. Jag önska jag kunde se förbi detta, men det går inte. För filmerna har missat poängen totalt med vad som gjorde första Disney filmen och boken så pass bra och varför vi älskar karaktärerna.
Citera
2016-05-26, 22:47
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Är man förälskad i Disney filmen samt boken som Lewis Carroll skrev är dessa filmerna rent åt helvete. Bara idén att de ger namn åt karaktärerna som Mad Hatter är bara helt fel. Jag önska jag kunde se förbi detta, men det går inte. För filmerna har missat poängen totalt med vad som gjorde första Disney filmen och boken så pass bra och varför vi älskar karaktärerna.

Jag får erkänna att jag inte har läst någon av böckerna. Men då förstår jag lite mer varför du inte gillade filmen. Jag ser att böckerna finns på Project Gutenberg, så kanske tar jag och läser dem vid tillfälle.
Citera
2016-05-26, 22:58
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Jag får erkänna att jag inte har läst någon av böckerna. Men då förstår jag lite mer varför du inte gillade filmen. Jag ser att böckerna finns på Project Gutenberg, så kanske tar jag och läser dem vid tillfälle.

Ska tillägga att jag inte gillade Tim Burtons film heller, samt att båda filmerna inte alls följer böckerna.
Citera
2016-05-27, 08:02
Medlem
emma80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
The Dawn of the Planet of the Apes (2014)

Min bakgrund: Har bara sett originalet ifrån 1968 inte någon av filmerna efteråt. Kommer nog göra det så småningom dock!
KÖP! http://www.discshop.se/filmer/bluray...8_disc/P128263

Samtliga 8 filmer och massor av intressant bonus, 199 kr.

Fri frakt denna vecka dessutom, med rabattkod 17-FRI i kassan.
Citera
2016-05-27, 12:53
Medlem
Freders avatar
Fantastic Planet. Tramsig hippiefilm som ska skapa en tankeställare om hur vi behandlar djur. Den gör dock det på ett mycket klumpigt sätt genom att människor lever som insekter på en planet med mycket större intelligenta varelser. Ingen hänsyn tas till skillnad i intellekt mellan människorna och de stora varelserna. De är i princip bara människor med exakt samma beteende, kultur och familjestruktur bara lite större.
Citera
2016-05-27, 16:07
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Mothra (1961)

Jag har alltid en sådan förväntan när jag ser en kaiju-film. Där finns något mysigt över det kitschiga, 60-talets Japan i kombination med halvrisiga specialeffekter och ett enormt monster. Tyvärr blir jag ofta besviken på filmen som helhet och Mothra var inget undantag. Filmen börjar ganska spännande i klassisk "något mystiskt har upptäckts"-stil och mina förväntningar infriades ungefär till den onde kapitalisten Nelson stal minikvinnorna från ön, sedan blir det bara tråkigt och segdraget. Mothra kommer igång i filmen rätt sent men när hon väl går lös inne i städerna är filmen som bäst. Denna filmen är nästan identisk handlingsmässigt med Mothra vs. Godzilla (1964), förutom då att Godzilla är med och det blir en fajt mellan de två monstrena.

New Kirk City = New York City kändes rätt fantasilöst som namn, men stan representerade massa andra städer i USA också förstod jag när det började vaja palmer. Jag fick bara tag på en engelsk dub samt inga undertexter så kunde inte helt hänga med i all dialog som ibland var för sluddrig. Sånt irriterar och drar inte upp helhetsupplevelsen direkt.

Betyg: 2/5
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2016-05-27 kl. 16:10.
Citera
2016-05-27, 16:37
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Mothra (1961)

Jag har alltid en sådan förväntan när jag ser en kaiju-film. Där finns något mysigt över det kitschiga, 60-talets Japan i kombination med halvrisiga specialeffekter och ett enormt monster. Tyvärr blir jag ofta besviken på filmen som helhet och Mothra var inget undantag. Filmen börjar ganska spännande i klassisk "något mystiskt har upptäckts"-stil och mina förväntningar infriades ungefär till den onde kapitalisten Nelson stal minikvinnorna från ön, sedan blir det bara tråkigt och segdraget. Mothra kommer igång i filmen rätt sent men när hon väl går lös inne i städerna är filmen som bäst. Denna filmen är nästan identisk handlingsmässigt med Mothra vs. Godzilla (1964), förutom då att Godzilla är med och det blir en fajt mellan de två monstrena.

New Kirk City = New York City kändes rätt fantasilöst som namn, men stan representerade massa andra städer i USA också förstod jag när det började vaja palmer. Jag fick bara tag på en engelsk dub samt inga undertexter så kunde inte helt hänga med i all dialog som ibland var för sluddrig. Sånt irriterar och drar inte upp helhetsupplevelsen direkt.

Här är min recension på den som jag skrev för två år sedan när jag såg den i mitt skräckfilms tema:
Citera
2016-05-27, 16:50
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Här är min recension på den som jag skrev för två år sedan när jag såg den i mitt skräckfilms tema:
Ja vi hade ungefär samma perspektiv vad vi gillade/inte gillade men du uppskattade kanske lite mer av filmen som helhet. Som du skriver kunde den med glädje varit 20 minuter kortare, den segade mot slutet som fan. Jag trodde det skulle vara typ högst 10 min kvar så var där över 20 min kvar av speltiden. Snark...
Citera
2016-05-27, 22:34
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Mothra (1961)

Fel betyg. 1/5 ska det vara.
Citera
2016-05-27, 23:20
Medlem
Lotsos avatar
Warcraft (2016)

Det fredliga riket Azeroth står på randen av ett krig och deras invånare hotas av skräckinjagande inkräktare; orker, som är på flykt från sin egen döende värld för att kolonisera en annan. När en portal mellan de två världarna öppnas måste en armé kämpa mot total ödeläggelse, och en annan för att undvika att utrotas. Och mitt i kriget, på varsin sida av slagfältet, kämpar två hjältar för sina familjer, sina folk och sina hem.

Blizzard har under en längre tid, nästan 10år för att vara mer exakt. Hintat på en Warcraft långfilm. Men mycket har sagts, men inte mycket har gjorts under en längre tid. Under en viss period var till och med Sam Raimi involverad, men lämnade projektet på grund av kreativa skillnader mellan honom och företaget.
Så det är med stor väntan som många spelare utav både Warcraft och WoW (World of Warcraft) som denna filmen anländer till oss idag. Jag själv inklusive, då jag själv spelat spelen.
Jag var mer utav en WoW spelare, men hade mina dagar med Warcraft 3. Jag är inte så involverad i 1an och 2an, men känner till grundhistorien till dem. WoW var också en stor del av mitt liv under en period, en period jag idag inte ser så ljust på då jag vad beroende av spelet. Det blev som en drog för mig, som jag idag inte längre är i behov av. Men jag minns mina karaktärer och jag minns storyn.

Så var ska jag dra parallellen, som filmtittare eller som spelare? Med tanke på att det ändå trots allt är en film, så känner jag att bedömningen får kvarstå som en film och inte som en adaption till själva spelet. Vilket den vad jag kunde fiska upp ändå hade en del rätt.
Men jag kan heller inte ignorera sann fakta, och det är med ett brustet hjärta jag måste säga detta till mig själv. Men Warcraft är extremt medelmåttig och bara okej. Den är inte dålig, men den är heller inte bra. Den är... okej...
Men det var inte det vi ville ha. Många trodde detta skulle vara den film som bröt förbannelsen över dåliga filmadaptioner på spel. Men faktum är ås är den förbannelsen fortfarande lagd, då denna inte kommer upp till den nivån jag själv målat upp.

Jag vill verkligen börja med att säga, jag älskar att få se delar i filmen som är i spelet. Jag fick en rejäl nostalgikick utav det. När man fick se dvärgar vid Ironforge kom smilbanden igång rejält.
Filmen lyckas skapa miljöerna och världarna vi spelare är bekanta med, men jag vet också om att den är främst baserad på första spelet, och där av den minimala miljöerna. Men utav det vi fick var det verkligen som att få se spelet komma till liv.

Det visuella är också helt enastående. Där är många som klagat på dataeffekterna i trailern, och detta är något jag kommer försvara till min grav. Filmen är baserad på ett spel där orcerna har ett speciellt utseende, och såsom filmen porträttar orcerna är så de ser ut i spelen.
Detta är en av de få tillfällena där jag anser att CGI är nödvändigt och där är ingen annan väg. Att göra orcerna praktiska hade inte sett rätt ut. Detta är stora, muskulösa orcer med hår överallt, långa vassa tänder etc. Dessutom får du en mer spelkänsla genom att göra orcerna mer likt som det ser ut i till exempel WoW.
Jag kan även övertyga er att detta är effekter som är i samma klass som Djungelboken detta året. Dessa två må ha fallit i sin handling, men gud är det värda en Oscar nominering för bästa visuella effekter.

Jag ska även ge filmen detta. Rent underhållningsmässigt så håller den stabilt från början till slut. Man känner sig aldrig uttråkad, och det bjuds på fräcka actionscener som är bra gjorda. Jag gillar en del av Duncan Jones kameraarbete här också.
Men man måste också se bortom detta, och det är här Warcraft faller och blir den mediokra film som den är.

Många har sagt detta är filmens största nackdel, och det är också sanningen.
"Pacingen" är inte bra alls. Filmens början är alldeles för snabb för att vi ska kunna bry oss om karaktärerna. Det börjar med orcerna, sedan klipper den till människorna, sedan till orcerna, sedan människorna. Den gör detta hela första akten, och vi får inget sammanhang eller någon utveckling eller kännedom för karaktärerna. Vi spenderar 5 minuter på ett ställe där någonting händer, för att senare klippa till nästa ställe där någonting annat händer. Också någonstans på vägen möts de två raserna.
Men när själva konfrontationen händer där Durotan vill förhandla med människorna så bryr vi oss inte. För vi har inte fått någon känsla för någon utav dessa karaktärerna. Man får heller ingen ordentlig anledning till varför Durotan helt plötsligt vill gå emot Gul'dan och slå samman med människorna. Han säger att han inte gillar magin som Gul'dan använder, och det är inte Orc sättet. Men detta kommer liksom från ingenstans och vi får aldrig känslan från det att han går emot honom, när han var okej att följa honom tidigare.

Det känns som att filmen försöker nå fram till sitt slut så fort som möjligt utan att ge någon utveckling åt karaktärerna eller fördjupa sig i konflikten eller handlingen. Detta är ett exempel där filmen mer än gärna hade fått vara 3 timmar lång.Vilket låter mycket, men filmen har redan en viss underhållning till sig, så ingen hade brytt sig över de tre timmarna för man hade varit involverad i filmen.

Så vi har stora problem med "pacingen", men också karaktärerna. Vilket är en stor del för filmen. Manusförfattarna skjuter sig själv i foten genom att göra en del klyschor, som att ha sonen till huvudpersonen säga "Låt mig visa att jag kan kriga". Vi vet redan vad som kommer hända med sonen. Han kan lika gärna ha en röd Star Trek tröja på sig.
Man blir heller inte känslosamt involverad när en karaktär dör, då vi inte fått lära känna dem för att vi ska kunna ha medkänsla. Så istället blir det bara kliché.
Men det är på grund av den dåliga "pacingen" som gör att karaktärerna blir medelmåttiga och underskrivna. Vilket är synd för jag vet en del av dessa karaktärernas historia och bakgrund, men som filmen aldrig fördjupar sig i.

Skådespelarna skötte sig helt okej. Jag var orolig till en början över Travis Fimmel i huvudrollen. Med tanke på att han inte gjort något stort, samt han ser mer ut som en pretty boy, än en seriös skådespelare. Men han överraskade mig mest, och faktum är så gillade jag hans skådespel i filmen och tyckte han gjorde så bra ifrån sig som möjligt, med materialet han hade att jobba med.
Men samtidigt har vi Ben Schnetzer som Khadgar som inte imponerade lika mycket, och gav inte lika mycket inlevelse till karaktären som de andra.

I sin helhet kan jag inte förneka att detta är årets största besvikelse hittills. Det är helt klart detta årets Godzilla. En film som fansen har väntat på i 10år, så borde resultatet varit bättre än det här.
Som en adaption på spelet är det nog en av de mer trogna adaptionerna där ute inom den genren, och när man kollar resultatet på de andra är det inte långt man behöver sträcka sig för att uppnå det.
Det positiva med filmen är att de visuella effekterna är helt enastående på orcerna. Som om spelet har kommit till liv på vita duken. Ett perfekt exempel där CGI används till rätta, och där är inget annat sätt att göra det på. Underhållningen är där, så som en popcorn rulle funkar även filmen för de som icke är insatta i spelen.
Men det går inte att ignorera att "pacingen" inte alls är bra. Filmen förhastar första akten för tok för mycket, och vi hinner inte få tid att fördjupa oss i karaktärerna alls. Där av får man ingen medkänsla eller sympati för någon sida. Filmen skiftar konstant till de olika sidorna, men vi fattar inte tycke för någon alls då filmen inte stannar tillräckligt länge för att fördjupa karaktärerna och deras motiv till varför de gör som de gör. Detta gör i sin tur att karaktärerna inte blir lika välskrivna, och det slutar med att vi inte bryr oss vem som dör eller vem som vinner. Fast de som känner till spelen vet redan hur det kommer sluta.
Jag tror att denna filmen helt enkelt hade behövt vara längre, så den kunde ta sin tid att bygga upp varje sida individuellt och fördjupa sig mer i karaktärerna, och inte bara vara en snabb popcorn rulle som underhåller. Warcraft är mer än bara det. Jag säger inte detta ofta, men kanske är en tv-serie det rätta valet istället?
Jag hoppas innerligt dock att filmen tjänar in tillräckligt med pengar så vi kan se en fortsättning på denna världen, för jag vet vilka fler världar och raser och karaktärer det bjuds på, och det är där Warcraft skiner som bäst.
Men om jag nu bara hade varit en vanlig filmtittare och inte alls varit insatt i denna värld och känt till spelen och vad som komma skall, hade jag inte brytt mig om där kom en uppföljare eller inte.

3 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt0803096/?ref_=nv_sr_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=RhFMIRuHAL4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här