2018-04-03, 22:49
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Hachiko - En vän för livet (2009) http://www.imdb.com/title/tt1028532/

Oj oj oj, nu blev jag minsann känslosam.
Ungefär som när jag såg filmen Red Dog så fick även den här filmen mig i min ensamhet att fälla mer än en tår kan jag ärligt nog säga.
Egentligen ville jag inte se den då jag hört att den ska vara ganska sorglig, och är det ngt som gör mig känslosam så är det när djur är ensamma och far illa.
Kan känna t o m nu när jag sitter och skriver att jag får en klump i halsen faktiskt.

För den som gillar den här typen av film så ska du utan tvekan se den.
Om du dessutom har husdjur sj så kommer du bli extra berörd det kan jag lova.

Mitt betyg blir 5/5
Jag gillade den inte alls, för mycket försök till snyfthistoria.

Dessutom gillar jag inte hundar.
Citera
2018-04-03, 23:04
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Deadline (1971)

Ett flygplan med kemiska stridsmedel störtar utanför skånes kust, ett giftigt dimmoln driver in över land.

Något så ovanligt som en svensk katastroffilm, i dubbel bemärkelse.

Det här var en tid när polisen fortfarande klarade av att köra Valiant och Amazon kombi, man hade även länsbokstäverna kvar.
Tråkigt att man eldade upp en kräksgrön folka, troligen en 65a, sånt ger inga pluspoäng.
1/5
Citera
2018-04-04, 01:42
Medlem
Diabel/The Devil - 1972 av Andrzej Żuławski

Under den preussiska arméns invasion av Polen i slutet av 1700-talet, räddas adelsmannen Jakub från fångenskap utav en främling. Det enda han ber i gengäld är att Jakub tar sig hem. Jakub reser hem och får se samhället samt hela sin familj raserad. Han drivs till vansinne.

En mycket märklig och förvånansvärt våldsam film. Jag fick gå tillbaks ett antal gånger då jag nickade till några gånger (inte p.g.a filmens kvalitet). Ett antal minuter för lång kanske, men annars blev jag väldigt förförd utav de dystra miljöerna och filmens tragiska ton.

Svag 4/5
Citera
2018-04-04, 06:03
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
R.I.P.D. | 2013
http://www.imdb.com/title/tt0790736/...nm_flmg_act_22
Katastrofal film i mitt tycke.
Såg den bara pgd av min förkärlek till Jeff, men den filmen skulle aldrig blivit gjord.
Citera
2018-04-04, 07:01
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Katastrofal film i mitt tycke.
Såg den bara pgd av min förkärlek till Jeff, men den filmen skulle aldrig blivit gjord.

Valde den faktiskt för att jag normalt gillar Ryan Reynolds och att Kevin Bacon var med var också kul.. Men ingen av skådespelarna hjälper i denna. Synd.
Citera
2018-04-04, 07:17
Medlem
michail.bakunins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Hachiko - En vän för livet (2009) http://www.imdb.com/title/tt1028532/

Oj oj oj, nu blev jag minsann känslosam.
Ungefär som när jag såg filmen Red Dog så fick även den här filmen mig i min ensamhet att fälla mer än en tår kan jag ärligt nog säga.
Egentligen ville jag inte se den då jag hört att den ska vara ganska sorglig, och är det ngt som gör mig känslosam så är det när djur är ensamma och far illa.
Kan känna t o m nu när jag sitter och skriver att jag får en klump i halsen faktiskt.

För den som gillar den här typen av film så ska du utan tvekan se den.
Om du dessutom har husdjur sj så kommer du bli extra berörd det kan jag lova.

Mitt betyg blir 5/5

Kan rekommendera Hallströms nya film a dog's purpose.

https://youtu.be/C4y_h9xbyDE
Citera
2018-04-04, 09:17
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Once Were Warriors | Året var 1994
http://www.imdb.com/title/tt0110729/?ref_=fn_al_tt_1

Likt många 80-tal och 90-tals filmer är det ett evigt moraliserande även i denna film. Klichéer slängs in här och där, men denna film tar klichéerna ett steg längre. Vilket ofta gör det löjligt underhållande eller bara oväntat (på ett positivt sätt). Skådespeleriet är en berg och dalbana. Brutala scener blandas med dramatiska, vardagliga och humoristiska.

Man följer en latinsk (?) familj och deras öden. Det finns ingen klockren huvudperson utan alla får vara med på ett bra sätt. Vissa mer än andra. Även om filmen har klara brister satt jag gråtandes som ett litet barn mot slutet. Filmen har sina fel, men också många rätt. Det finns starka scener och trots att klichéerna är där görs ändå små saker här och där som sticker ut.

Betyg?
Jag minns hur starkt den påverkade mig när den först kom ut och jag såg den, då under 90-talet.

Men sedan dess hade jag aldrig sett om den igen, även om jag flera gånger tänkt på den och att jag borde se den igen.
Inte förrän för några månader sedan ... då bestämde jag mig för att nu är det dags.

Men ...
Jag kan inte förstå hur jag kunde bli så imponerad första gången.
Ska jag vara ärlig så tyckte jag nu, denna gången, att den egentligen var ganska så Kass =)

Dels var den ju Fult filmad, med "platt foto" utan djup. Närmast som om kameramannen burit på en vanlig videokamera för hemmabruk eller nåt.

Och karaktärerna (som jag ju ursprungligen blev så tagen av) var nu allt för ytliga, allt för enspåriga och förutsägbara.
Liksom handlingen, som den också kändes allt för tillrättalagd och smått överdriven i sitt effektsökeri.

Hade filmen haft premiär idag så hade den säkert bombat Djupt.
Tidens tand har helt enkelt inte varit snäll mot "Krigarens själ" ...

---

BTW
Det du skriver om "latino" ... det är faktiskt inte så fel som man kan tro.

För den killen som begår övergreppet mot flickan, han Är ju latino på riktigt.
Han bor i Los Angeles och spelar oftast just latino-karaktärer (bla latinogangster i filmen Training Day).
Men, i denna filmen spelar han Maori ...
Kanske det inte fanns någon äkta maori som ville ta den rollen ... ?
Det är ju inte så lite skamligt det som karaktären gjorde i filmen, eller hur.
Citera
2018-04-04, 09:22
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Deadline (1971)

Ett flygplan med kemiska stridsmedel störtar utanför skånes kust, ett giftigt dimmoln driver in över land.

Något så ovanligt som en svensk katastroffilm, i dubbel bemärkelse.

Det här var en tid när polisen fortfarande klarade av att köra Valiant och Amazon kombi, man hade även länsbokstäverna kvar.
Tråkigt att man eldade upp en kräksgrön folka, troligen en 65a, sånt ger inga pluspoäng.
1/5
Den filmen fick vi se på högstadiet i det gamla fina DDR-Sverige. En mycket märklig film regisserad av 68vänster och miljötalibaner.
Citera
2018-04-04, 09:39
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Den filmen fick vi se på högstadiet i det gamla fina DDR-Sverige. En mycket märklig film regisserad av 68vänster och miljötalibaner.
Jo, den var väldigt vänsterorienterad.

Men snälla, DDR Sverige.
Du kan inte, på fullaste allvar, mena att Sverige någonsin har liknat DDR.
Är det inte väldigt konstigt att begreppet kommit nu, nästan trettio år efter att DDR slutade existera.
Då, i det här fallet, 1971 fanns det knappast någon som såg någon likhet.
Citera
2018-04-04, 17:08
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antilife
Diabel/The Devil - 1972 av Andrzej Żuławski

Svag 4/5

Så in i helvete bra och samtidigt märklig film som Zulawski gjorde, håller den nog i ärlighetens namn något snäpp högre än den mer kända Possession faktiskt, något med just Diabel som tilltalar mig mera än en sjuk otrohetshistoria, trots att Possession är svinbra den med.
Citera
2018-04-04, 22:14
Medlem
Herr.Dittlings avatar
En nolla för mycket (1962)

En man jobbandes på ett järnlager får, av misstag, en nolla för mycket i taxeringskalendern, nu tror alla att han är rik.

Ja, livet förändras verkligen när omgivningen tror att han är rik.
Filmen visades med anledning av Lill-Babs tragiska bortgång häromdagen.

Kanske blev jag tagen av stundens allvar, jag vet inte, men visst var det en rätt hygglig svensk myskomedi.

En Pontiac catalina gjorde inte saken sämre, man skymtade även en Hillman minx.
3/5
Citera
2018-04-05, 00:12
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Vårat gäng (1942)

Ungdomarnas klubbhus ska rivas, nu ser det riktigt mörkt ut för gänget på söders höjder.

En nyinflyttad flicka från Örebro kommer med i gänget, och nu ändrar sig allt.
Flickan är ingen mindre än Alice Babs.

Ett härligt tidsdokument över en tid som inte längre finns, och förmodligen inte fanns då heller.(jag må vara äldre, men inte så gammal).
Filmen är väldigt svårvärderad idag, den känns verkligen från en svunnen tid, mycket sångnummer (det hade varit tjänstefel annars med Alice Babs i filmen).

Jag vill trots allt detta ge den 3/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in