2020-07-23, 19:50
Medlem
smoerreboms avatar
12 fördömda män - 6/10
Hade inte åldrats så väl, framförallt humorn. Det är ändå lite roligt att Telly Savalas karaktär tilläts vara så sjuk i huvudet som han var. Jag tycker i så fall att Örnnästet funkade bättre idag.

Den djävulska hämnden The Evil That Men Do 6.5/10
Rolig plot med mkt våldsamma och snaskiga inslag. Det verkar som att samarbetet med J Lee Thompson tog ut svängarna en del.

Messenger of Death 4.5/10
Väldigt märklig story med mormoner som dödar varann och Bronson spelar en journalist som beter sig som om han vore polis.
Citera
2020-07-23, 21:50
Lethal Weapon 2 - https://www.imdb.com/title/tt0097733/?ref_=hm_rvi_tt

They've benn dekaffirnated, säger Murtaugh innan Riggs berömmer hans vackra ansikte.
Detta är filmen där Leo Getz blir introducerad. Leo, förutom att säga OK väldigt ofta, råder starkt mot att beställa i drive-thru:n, ty där blir man lurad.

Dödligt Vapen 1 och 2 är riktigt bra filmer, som jag återkommer till emellanåt. 3an och 4an har jag dålig koll på, för de har inte samma kvalité - kommer faktiskt inte ens ihåg vem som är skurken i 3an, utan det jag minns främst är Leos frostade frisyr och Rene Russos inträde i serien.

2an har även bäst skurkar; de känns genuint ondskefulla och är väldigt sofistikerade. Dock saknar ju 2an en häftig slutscen likt 1an på gräsmattan - även fast själva "finish him"-aktionen är bättre i 2an.

Filmhistoriens bästa radarpar, Roger Murtaugh och Martin Riggs. 4/5
Citera
2020-07-23, 22:02
Medlem
Jag såg Das Boot Extended edition från 1981. Jag har sett den flera gånger med några års mellanrum. Jag blir inte trött på den. Trots sin långa speltid blir man inte oengagerad.

Filmen har spänning, autenticitet, trovärdighet, goda karaktärsskildringar och svart humor.

Betyg: 9/10 flasknosdelfiner.

IMDB-länk nedan:
https://m.imdb.com/title/tt0082096/?ref_=nv_sr_srsg_2
Citera
2020-07-23, 22:23
Medlem
Harrihaffis avatar
Blackbeard, the pirate 1952
Förvånansvärt underhållande Och genomtänkt film. Var mycket underhållen av bland annat kaptenens skratt. En skrattande karaktär räcker rätt långt för mig, men visst innehöll filmen även annat kul. Som klättrande runt hela skepp, listiga planer och vackra klänningar burna av Linda Darnell! Månadens Näst bästa film hittills och den bästa piratfilmen jag sett i år hittills!
Senast redigerad av Harrihaffi 2020-07-23 kl. 22:24. Anledning: Fakta fel
Citera
2020-07-23, 23:13
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Lethal Weapon 2 - https://www.imdb.com/title/tt0097733/?ref_=hm_rvi_tt

They've benn dekaffirnated, säger Murtaugh innan Riggs berömmer hans vackra ansikte.
Detta är filmen där Leo Getz blir introducerad. Leo, förutom att säga OK väldigt ofta, råder starkt mot att beställa i drive-thru:n, ty där blir man lurad.

Dödligt Vapen 1 och 2 är riktigt bra filmer, som jag återkommer till emellanåt. 3an och 4an har jag dålig koll på, för de har inte samma kvalité - kommer faktiskt inte ens ihåg vem som är skurken i 3an, utan det jag minns främst är Leos frostade frisyr och Rene Russos inträde i serien.

2an har även bäst skurkar; de känns genuint ondskefulla och är väldigt sofistikerade. Dock saknar ju 2an en häftig slutscen likt 1an på gräsmattan - även fast själva "finish him"-aktionen är bättre i 2an.

Filmhistoriens bästa radarpar, Roger Murtaugh och Martin Riggs. 4/5
Kan redan höra de utdragna gitarr noterna som spelas under de mer känslofyllda scenerna

Definitivt ett film historiskt polis par. Deras kemi är alltid underhållande att se i de tidigare filmerna.
Visst, trean är inte i samma klass men ligger ändå helt klart närmre 1&2 än 4 när det kommer till kvalité.
Citera
2020-07-23, 23:19
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Moon of the wolf (1972)

På landsbygden i Tennesee hittas ett personer döda, sheriffen förstår snart att en varulv går lös på bygden.

Förfärligt pratig och händelsefattig film.
2-/5

IMDB 5,0 = 2,78/5
Citera
2020-07-24, 08:44
En buffel i tehuset (Mr. Baseball) - https://www.imdb.com/title/tt0104926/?ref_=hm_rvi_tt

Tom Selleck är professionell basebollspelare som har en dipp i karriären och blir flyttad till den japanska ligan, där allt är lite artigare och lite tråkigare. De sitter ner och duschar, de får inte spotta på plan, det är respektlöst att stoppa någons visitkort i bakfickan.. Tom Selleck är lång och ståtlig med ett manligt behårat bröst, men han är som en buffel i ett tehus. Kanske kan två kulturer krocka med säkerhetsbältet på och bli vänner? 3/5
Citera
2020-07-24, 10:08
Medlem
Ambelains avatar
Jag såg en film på Tv igår, "The Rewrite" hette den.

Hugh Grant i huvudrollen som en gammal förbigången manusförfattare som inte längre kunde få några uppdrag och inte kunde följa med i de samhälleliga trenderna.
Så hans agent ger honom ett tips om ett lärarjobb på någt okänt collage i delstaten New York.
Dit åker han, från Los Angeles, för att lära ut hur man skriver manus.

Väl på plats träffar han en ung studentska som raggar upp honom och sover över.
Det får man inte, får han lära sig.

Sen träffar han Marisa Tomei, som är en äldre kvinna som vill gå hans skrivarkurs.

En sur tant som har stor makt på skolan blir arg på Hugh Grant eftersom han uttryckte sig nedlåtande om Jane Austen.

Sen blir det förvecklingar.
Och i slutet av filmen dyker det upp en textremsa som visar vem som varit med i filmen och vad de gjort.

---

Jag har väl inget direkt emot Hugh Grant.
Snarare tvärtom så tycker jag att han har gjort både en och två filmer som är klart sevärda.
Särskilt "About a Boy" gillar jag.
Och "Engelsmannen som gick upp för ett berg och kom ner för en kulle" är ju bara så charmigt engelsk att man inte kan låta bli att gilla den.

Fast denna här filmen, "Rewrite," den tillhörde nog inte riktigt det främsta den farbrorn gjort.
Inte ens särskilt engelsk var den.
Däremot väldigt mycket amerikansk - Hollywood-amerikansk rättare sagt.

Det blir därför närmast omöjligt att känna minsta lilla samhörighet med ens någonting i filmen.
Inte ens Marisa Tomei var så särskilt tilldragande här.

Varför gör man ens såna här filmer ???

Betyget kan inte bli högt.
Snarare lågt.
Citera
2020-07-24, 17:13
Medlem
KingBowsers avatar
Vingar av glas
Ett väldigt bra drama med bra skådespelare. Sara Sommerfeld gör en enastående rolltolkning i min mening. Skönt soundtrack också.
Citera
2020-07-24, 17:27
Bannlyst
Såg 2 filmer på Netflix som jag inte kommer ihåg namnen på. En maffia film med Robert de Niro , en ungefär 1,5-2 timmar lång vapenreklam. Sen filmen om 2 påvar som ni kanske känner till.. med han som spelar kannibal i nån annan film. Reagerade på den svenska flaggan som några i folkmassan utanför Vatikanen visade upp i början av filmen, och abba-referenser mm. Inga filmer jag skulle rekommendera dock, skittråkiga och bara med en massa gamla gubbar
Citera
2020-07-24, 23:45
Medlem
mikeymikeys avatar
Jumanji the next level, ingen superfilm men klart sevärd. Welcome to the jungle är en nivå bättre.
Citera
2020-07-25, 02:55
Terminator Dark Fate - https://imdb.com/title/tt6450804/?ref_=nv_sr_srsg_0

Linda Hamilton och Arnold är tillbaka. Otrolig känsla att se dem tillsammans igen. Filmen är inte lik T2, vilket jag tycker är filmen den står närmast, men den har faktiskt lite av samma känsla. Tycker den onde roboten i denna filmen gör ett bra jobb också, som karaktär vill säga. Var ju en grej som skedde i början av filmen som både var smärtsam att se men också som ett kärt återseende.

4/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in