2018-07-15, 10:20
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Jag förstår vad du menar men då hade det kanske blivit för hetsigt.
Förmodligen passat bättre som en miniserie, vilket det säkert finns.

Men jag kände aldrig att filmen var i behov av att visa karaktärsförändring. Jag uppfattade alltid att mannen i grund och botten bara var en god soldat. Hans slogs för sitt land, både före och efter attentatet.
Han ville inte att sitt land skulle brinna ned så han var liksom samma man med samma drivkraft, the game changed, not the player.
Så hans ”vändning” var väl inte direkt något unikt eller värt att djupdyka sig i och det betonas ytterligare när man i flera samtal framöver inser att flera andra har gått i samma tankar.

Sen att kalla någon en hjälte vet jag inte... det är krig liksom.
Dom är soldater. Den jag kallar hjälte, kallar någon annan raka motsatsen.

Personligen tror jag inte på hjältar.
Människor är för komplicerade för att blir stämplade som hjältar.
Jag tror på hjältedåd, but that’s it.

I närmsta och i bästa fall så kan endast en person betraktas som en hjälte i så fall bara vara någon som inte står på en sida.
Den som räddar en unge i ett brinnande hus utan att ha något att förlora genom att skita i att agera t.ex
Men även där så känns det konstigt att summera personen efter en händelse.

Hursomhelst, jag håller på att tappa tråden i denna sena/tidiga timmen, men det jag vet är att oavsett vad man tycker om mannen som nästan sprängde hitler så blev det i slutänden en sevärdig film av det hela.

Det var därför jag sa ”en liten sak”

Det finns många filmer där karaktärerna via olika händelser ändrar sitt beteende/ uppfattning dessa blir mer trovärdiga och brukar bli bättre filmer. Kan rekommendera ökemräven till dig. Fast den kanske är för seg i din smak. Unga vill ju helst ha pang pang o snabba lösningar.
Citera
2018-07-15, 17:26
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Chained for life (1952)

Vi får följa ett, helt unikt, rättsfall, är det något det saknar, så är det motstycke.

Vi tas in bakom varitescenerna, och systrarna Hiltons liv

Film noir stod det, det rycker jag inte, det fattas för många ingredienser för det.
Men vi får se flera utmärkta varitenummer, och så tokig var den inte.
3/5
Citera
2018-07-15, 17:49
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Julia (1977) | 🌑🌑🌑🌓🌕 |

Pjäsförfattaren Lillian lider av skrivkramp och medans hon väntar på att dammarna ska brista drömmer hon sig tillbaka till barndomen och hennes nära vän Julia. Julia befinner sig nu i Europa - ett turbulent Europa åren innan WW2 - och Lillian bestämmer sig för att hälsa på henne. Men Julia är otillgänglig, faktum är att hon är djupt involverad i anti-nazistiska aktiviteter och snart blir även Lillian indragen i ett farligt smugglingsförsök via Berlin.

En skamlös Oscarsflirt som också kammade hem hela 11 nomineringar och vann i 3 kategorier. Baserad på en sann historia som sig bör - författaren Lillian Hellman smög in det här kapitlet i boken Pentimento (1973) och hävdade att hon själv hade smugglat pengar i Europa åt sin vän Julia när kriget var på ingång, något som senare har blivit kraftigt ifrågasatt och troligen hittade Lillian Hellman på hela historien.

Men men, en bra historia är det och en bra film blev det också. Jag gillar den, men det lilla extra saknas. Vänskapen mellan Lillian och Julia är filmens stöttepelare och den är väl etablerad genom trevliga flashbacks till barndomen (med obligatoriska hemska barnskådespelare). Sen utvecklas den till något av en spionthriller som håller hög klass med en nervpirrande lång tågfärd som höjdpunkt.

Skådespelarinsatsen är mästerlig och flera legendarer dyker upp (hej Meryl Streep i sin debut). Den alltid fenomenala Jane Fonda dominerar dock. Jag var seriöst tvungen att spola tillbaka till en scen bara för att se hennes ansiktsuttryck en gång till - hon är så enormt duktig på att förmedla känslor. Vi ser allt från hennes perspektiv vilket jag gillar för det ger en mystik över Julia (Vanessa Redgrave). Är hon verkligen att lita på, trots den gamla vänskapen? Spänningen är där hela tiden och deras samspel är fantastiskt.

Den saknar något som lyfter den som sagt, och slutet är väldigt konstigt abrupt. Helt enkelt ojämn. Men 70-tals tempot är underbart och skådespelet mästerligt och den lyckas både beröra och vara spännande. Lite sådär Oscarssmörig på sina ställen men det är helt okej. Ibland.
Citera
2018-07-15, 23:37
Medlem
Geomeisters avatar
Cowboy | Året var 1958
https://www.imdb.com/title/tt0051496...nm_flmg_act_55

En gammal traditionell western som innehåller mycket för att vara en relativt kort film. Dialogen är bra och mycket är minnesvärt, men dom försökte kanske kasta in för mycket. Det finns saker jag tycker man kunde dragit av 100 % och lagt ner lite extra tid på dom bättre scenerna.

En del filmning är daterad och korta scener (sekunder!) allmänt dåligt gjorda, men filmen är idag sextio år gammal därför har jag överseende med sånt. IDAG ska inte sånt hända då är det bara kassa filmskapare, men DÅ var allt mer begränsat och det kanske ansågs välgjort.

Det jag gillade mest med filmen var att den försökte få in ett mer realistiskt perspektiv (utan att göra det tråkigt) om hur det verkligen var. Spaghetti Westerns där någon rider in och dödar en hel stad utan direkt anledning känns lagom realistiskt. Det här var nog filmen jag sett som speglar verkligheten bäst.

Allt som allt en western som kan vara värd att spana in om man gillar det äldre stuket.

Betyg?
Citera
2018-07-16, 00:23
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Mördaren ljuger inte ensam (2013)

Maria Langdeckare där en serie mord inträffar på en skärgårdsö under en midsommarhelg.

Tyvärr är det ett genomgående tema, att dom här Langdeckarna är ganska röriga.
Men, å andra sidan, har man ansträngt sig för tidsandan, som verkar vara tidigt 60-tal.

3-/5
Citera
2018-07-16, 00:44
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jay.simpson
Slökollade på två usla filmer med Eric Roberts som nyss gått på elvan. Först störde jag mig på hur jävla dålig filmerna är tills jag insåg att filmerna ska vara dålig likt Scharknando.

Stalked by my doctor
Stalked by my doctor: the return

Finns en tredje film från i år

Såg 3:an nyss, dom är verkligen dåliga men underhållande på något vis haha, Roberts passar som psychokirurgen!
Citera
2018-07-16, 15:36
Medlem
bombaccis avatar
Efter Kroatiens nederlag i VM-finalen så behövde jag trösta mig med att titta på nattfilmen på sexan som var

[b][/Cult of chuckyB] (2017).

Det är ännu en av dessa otaliga efterföljare på första filmen från 1988, Childs play.

Hade ganska låga förväntningar på denna film och det fanns mycket som kändes lite fånigt. T ex att det räcker med att slå till en polis för att direkt hamna på psyket, men allt det där är bagateller. Filmen är inte speciellt läskig och Chucky känns inte speciellt läskig. I denna så har han fått fler onda dockor. Den som känns lite läskig är "hjäten" Nica Pierce spelad av Fiona Dourif (dotter till han som spelade ormtunga i sagan om ringen triologin) och hennes mer kända far gör även rösten till Chucky.

Det är en intressant film som tar med från de äldre filmerna och sätter filmen i en ny riktning med en ny hjälte eller skurk (?) i den mänskliga huvudrollen.

Vi har även en söt asiatisk kvinna i en av birollerna, Grace Lynn Kung.

Faktiskt en film jag skulle vilja se om fler gånger, trots att den var lite cheesy ibland.

är själv förvånad över betyget som jag kommer ge den. Cult of Chucky får hela 6/10 i betyg av mig. Känn på den.

https://www.imdb.com/title/tt3280262/

Länk till filmen på imdb där den fick 5.1 i betyg.
Citera
2018-07-17, 17:33
Medlem
PsychoChillers avatar
Maze Runner: The Scorch Trials

Jag är inne i en musikperiod och kollar knappt på film för tillfället, men när uppföljaren till den fantastiska överraskningen The Maze Runner gick på tv var jag helt enkelt tvungen att kolla. Då första filmen, trots allt, var en ganska långsam historia, förväntade jag mig lite mer action och lite mindre karaktärsdrama. Visst blev det så, men jag är ändå helnöjd. Det är driv i storyn, ingen tam genreblandning, inget försök till världsbygge osv osv. Straight up överlevnadsaction. Dessutom är Aidan Gillen och Barry Pepper med! Skitbra film, precis som föregångaren.
Citera
2018-07-18, 00:31
Bannlyst
The Endless Två bröder som tidigare var medlemmar av, vad den äldre brodern kallade, en dödskult bestämmer sig för att åka och hälsa på några år efter att de lämnat och gjort vad s.k. avfällingar ofta gör när de lämnat en organisation. Någon tid efter att de återvänt märker de att något som mest kan förklaras som ett yttre väsen finns omkring dem och gör tillvaron lite märklig.

Det är inte nödvändigt att glo på Resolution innan man glor på The Endless. Men vissa personer från Resolution och liknande händelser återkommer i The Endless så det kan därför vara kul att se den först.

7/10
Senast redigerad av pethom 2018-07-18 kl. 01:06.
Citera
2018-07-18, 13:12
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Rika barn leka bäst (1997)

Svensk film där ett antal kvinnliga anställda på en bank får sparken av besparingsskäl, och får hitta på något annat.

Bygger tydligen på en teaterpjäs, och som sådan var den förmodligen roligare.

På det hela taget blev det ett, nja.
Men Lena B Nilsson är rätt söt.
Får väl bli 2/5
Citera
2018-07-18, 18:45
Medlem
Korders avatar
How It Ends (2018). Överraskande okej rulle med tanke på hur söndersågad den har blivit överallt. Långsam, förebådande thriller om en snubbe som försöker korsa USA till sin fästmö efter att någon form av katastrof drabbat landets västkust (där bruden håller hus) och slagit ut strömmen i hela landet.

Visuellt fin rulle med vackert foto, kassa skådespelarinsatser, tunt och klyschigt manus men intressant premiss och bra pacing. Svag 6/10.
Senast redigerad av Korder 2018-07-18 kl. 18:50.
Citera
2018-07-19, 02:16
Medlem
Herr.Dittlings avatar
From hell to Texas (1958). Dödsjakten

En ung cowboy dödar, av misstag, en rik ranchägares son, nu ska det hämnas, minsann.

Dennis Hopper i en tidig roll.

Med 7,0 på imdb, och en lovande titel så blev jag riktigt besviken.
Det här var en av de tråkigaste westernfilmer jag har sett.
2/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in