Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-23, 18:52
  #45049
Medlem
Tvonds avatar
Bright 2017 Netflix film med Will Smith bla. http://www.imdb.com/title/tt5519340/?ref_=nm_flmg_dr_2

En liten udda vinkling på Buddy Cop konceptet , där man blandar Magi, Orcer Människor och Alver

David Ayer står för regin och de märks mycket Action rakt igenom. Bättre än Suicide Squad men långt från Training Day klass men rätt underhållande och skulle kunna tänka mig att se en ev uppföljare betyg 6,5 av 10 Tomtenissar.
Citera
2017-12-23, 19:07
  #45050
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Avatar

Jag har försökt att se denna hypade film nu två gånger, och har somnat varje gång
Men nu gick den på TV...och mitt på dagen dessutom!

Och ===>>> Woooow!!!
Det är faktiskt det enda jag kan komma på!!
Grät lite faktiskt, enorma rysningar i kroppen många gånger...och bara log år hur jävla maffig den är.
Vilken jävla film, vilket epos!!!

Kan man ge filmer högre än 10??

Betyget ===>>> 11/10
Den mäktigaste filmen jag nånsin sett.
Oj, det var inget dåligt betyg, mäktigast filmen du någonsin sett.

Men jag märker att våra åsikter går isär en smula (läs inlägg 37280).
Jag var väl inte riktigt lika begeistrad.
Citera
2017-12-23, 21:05
  #45051
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Christma with the Kranks (2004). Julfritt

Ett par, vars dotter åker till sydamerika över julen, bestämmer sig för att inte fira jul, utan åka på lyxkryssning i Karibien.
Grannarnas reaktion är inte nådig, med närmast maffialiknande metoder försöker man tvinga familjen att fira jul.
Dom verkar inte ha så mycket egna bestyr, utan ägnar massor med tid till att bråka med familjen Krank.
Men.....

Hoppas innerligt att det här inte blir någon julklassiker som visas år efter år.
Tomten körde en folkvagn från 1969, det var väl alltid något, men det räcker inte.
2/5 lite snäll ska man vara, så här till jul.
Citera
2017-12-23, 23:20
  #45052
Medlem
Patrik2108s avatar
Prisoners (2013)
http://www.imdb.com/title/tt1392214/?ref_=adv_li_tt
Finns mycket jag stör mig på i denna film. Den är lite lång och sävlig. Kriminalaren är dålig på att förklara sig för berörda. Han verkar kass helt enkelt. Och så pappan.
Slutet förstår jag mig inte riktigt på heller. Det är pappan igen.
Överlag märkliga ageranden. Även om jag var trött och slumrade till så förklarar det inte att jag inte alls ligger i fas med hur de agerar. En sävlig film med folk som agerar dumt.

4/10
Citera
2017-12-23, 23:39
  #45053
Medlem
skreks avatar
Den vilda flykten (1958)

Efter att ha halvsågat De sju samurajerna bland annat på grund av lättsamhet är jag nu förberedd på att Kurosawa kan innebära klämkäcka äventyr. Och då funkar det bättre. Det här är en mer renodlad äventyrskomedi också, det funkar bättre så än bitar av tjo och tjim inkastat i en egentligen mer dramatisk inramning. Så den här gillade jag skarpt.

Två klantiga bönder som ständigt kivas med varandra har flytt krigsfångenskap och är utblottade. De stöter på en general och en prinsessa som är på väg för att smuggla undan hennes klans guld till säkerhet. De slår följe eftersom de har samma destination. Ungefär så, lite kortfattat och förenklat beskrivet. Det är ett banalt äventyr som inte försöker vara så hemskt mycket annat och det funkar alldeles utmärkt. Lite humor mest kring bönderna som träter, lite action mest kring generalen. En lång resa med strapatser och hinder på vägen.

Tydligen första filmen Kurosawa gjorde i "wide scope" och jäklar vilken skillnad mot De sju samurajerna. Här är varenda bildruta snygg och det är härliga miljöer med dramatiska berg och djupa skogar de färdas genom. Filmen är inte särskilt förutsägbar utan det känns hela tiden som lite vad som helst kan hända och ibland händer inget särskilt under lång tid men eftersom det är snyggt att titta på gör det inget.
Citera
2017-12-24, 00:24
  #45054
Medlem
Guardian Of The Galaxy 2 (2017)

http://www.imdb.com/title/tt3896198/?ref_=nv_sr_1

Peter återförenas med sin pappa Ego där hans vänner åker med till han planet där han berättar allt om planeten och om Peter liv, förutom det så vill Ayesha att hitta dem och döda dem eftersom de snodde batterier från henne så hon anlitar folk för att göra det!

6/10
__________________
Senast redigerad av Maiden1666 2017-12-24 kl. 00:28.
Citera
2017-12-24, 01:48
  #45055
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Prisoners (2013)
http://www.imdb.com/title/tt1392214/?ref_=adv_li_tt
Finns mycket jag stör mig på i denna film. Den är lite lång och sävlig. Kriminalaren är dålig på att förklara sig för berörda. Han verkar kass helt enkelt. Och så pappan.
Slutet förstår jag mig inte riktigt på heller. Det är pappan igen.
Överlag märkliga ageranden. Även om jag var trött och slumrade till så förklarar det inte att jag inte alls ligger i fas med hur de agerar. En sävlig film med folk som agerar dumt.

4/10
Slumrade till.
Ännu en film du således inte sett i sin helhet, men ändå inte tvekar att betygsätta.
Citera
2017-12-24, 07:54
  #45056
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Slumrade till.
Ännu en film du således inte sett i sin helhet, men ändå inte tvekar att betygsätta.
Det där med att slumra till var speciellt för dig. Jag slumrade till i mitten nånstans, spolade lite tillbaka (kan ha missat nån minut), och såg sen färdigt.
Citera
2017-12-24, 08:02
  #45057
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Det där med att slumra till var speciellt för dig. Jag slumrade till i mitten nånstans, spolade lite tillbaka (kan ha missat nån minut), och såg sen färdigt.
Behöver egentligen inte kommenteras, men du har gjort bort dig fullständigt i det här forumet, och fortsätter i samma anda.
Ha nu en God Jul, och sov igenom ett antal filmer, men du behöver inte skriva om det.
Citera
2017-12-24, 23:40
  #45058
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Guldkompassen (2007)

En fantasyfilm där en magisk kompass har en central roll.

Mycket påkostad film med fina effekter, och en hel del tunga skådespelare.
Den har alla ingredienser för att bli en jätteklassiker.
Ändå går man bort sig någonstans, det blir aldrig riktigt spännande.
Kanske är man lite otydlig med vad de olika fraktionerna egentligen vill.
Man förklarar heller aldrig riktigt den här fantasyvärlden, varför den blir lätt obegriplig.

Förmodligen borde man ha läst boken, det har inte jag.
3/5 för visst är den vacker.
Citera
2017-12-25, 12:23
  #45059
Medlem
Geomeisters avatar
The African Queen | Året var 1951
http://www.imdb.com/title/tt0043265/?ref_=nv_sr_1

En film med en bra handling som ständigt går vidare utan att spåra ut. Skådespelarna är bitvis riktigt bra, men tidens tand visar sig speciellt i "romantiska scener" som idag mest blir tafatta eller intetsägande. Tidens oskyldighet gentemot 2017 visar sig på gott och ont. En del oskyldighet är charmig, men annat känns mest konstigt. Dialogen är ofta uppfriskande, men även den lite konstlad på sina platser, tyvärr.

Båda karaktärerna utvecklas. Speciellt Katharine Hepburns.

Filmen utspelas i Afrika och Afrikans naturliv inkluderas på ett riktigt bra sätt. Hade gärna sett ännu mer av det! Soundtracket är sisådär. Musiken är inte dålig i sig, men jag tyckte inte det matchade filmen särskilt väl. Kanske ibland, men hade passat bättre till en genuin krigsfilm (denna har bara element av det).

Filmen är idag, vadå, 67 år gammal. Actionscenerna är ofta daterade och den lägre kvaliteten visar sig. Inte så konstigt, men gör att vissa scener blir ganska ointressanta. Jag kunde ibland mest tänka på nästa steg istället för att uppskatta det som visades. Detta är ingen "dealbreaker", men folk som är vana vid dagens mer välgjorda scener lär inte bli imponerade.

DÅ... På bio under tidig 50-tal kan jag förstå att folk uppskattade denna film till fullo. Jag uppskattade den bitvis riktigt mycket också, men i andra stunder sisådär. Ändå väger det bra upp för det dåliga.

Betyg?
Citera
2017-12-25, 12:34
  #45060
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
The African Queen | Året var 1951
http://www.imdb.com/title/tt0043265/?ref_=nv_sr_1

En film med en bra handling som ständigt går vidare utan att spåra ut. Skådespelarna är bitvis riktigt bra, men tidens tand visar sig speciellt i "romantiska scener" som idag mest blir tafatta eller intetsägande. Tidens oskyldighet gentemot 2017 visar sig på gott och ont. En del oskyldighet är charmig, men annat känns mest konstigt. Dialogen är ofta uppfriskande, men även den lite konstlad på sina platser, tyvärr.

Båda karaktärerna utvecklas. Speciellt Katharine Hepburns.

Filmen utspelas i Afrika och Afrikans naturliv inkluderas på ett riktigt bra sätt. Hade gärna sett ännu mer av det! Soundtracket är sisådär. Musiken är inte dålig i sig, men jag tyckte inte det matchade filmen särskilt väl. Kanske ibland, men hade passat bättre till en genuin krigsfilm (denna har bara element av det).

Filmen är idag, vadå, 67 år gammal. Actionscenerna är ofta daterade och den lägre kvaliteten visar sig. Inte så konstigt, men gör att vissa scener blir ganska ointressanta. Jag kunde ibland mest tänka på nästa steg istället för att uppskatta det som visades. Detta är ingen "dealbreaker", men folk som är vana vid dagens mer välgjorda scener lär inte bli imponerade.

DÅ... På bio under tidig 50-tal kan jag förstå att folk uppskattade denna film till fullo. Jag uppskattade den bitvis riktigt mycket också, men i andra stunder sisådär. Ändå väger det bra upp för det dåliga.

Betyg?

En mycket fin film, men jag tror att den är mer avsedd för kvinnor än för män, vilket kan förklara att du inte uppskattade den fullt ut. Kvinnor bryr sig vanligen inte om actionscenerna så mycket, utan det viktiga är kärlekshistorien. Tror att många gärna unnade Katherine Hepburns medelålders karaktär, som aldrig varit gift - och helt säkert skulle föreställa vara oskuld - utan endast levt för, med och igenom sin bror, en kärlekshistoria innan det blev för sent! Katherine Hepburn spelade förresten i flera filmer på det temat när hon var i den åldern. Den bästa filmen av dessa tycker jag "Summertime" (1955) är.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback