2015-12-12, 22:32
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Såg precis Kon-Tiki (2012) och fan, jag gillade den skarpt. Synd att de inte satsade mer på den psykologiska biten att vara 6 män på en liten flotta i över 100 dagar men jag är ändå nöjd. Ett härligt och vackert äventyr som vi inte är allt för vana vid från Norden. Haj-scenen var förresten helt jävla fantastisk, oerhört snygg haj och galet manlig scen överlag! Det var tufft.

Gav den en svag 4:a. Positivt överraskad!
Citera
2015-12-12, 22:39
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Denise Richards

https://www.youtube.com/watch?v=wbUpGoOjFWw

Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Såg precis Kon-Tiki (2012) och fan, jag gillade den skarpt. Synd att de inte satsade mer på den psykologiska biten att vara 6 män på en liten flotta i över 100 dagar men jag är ändå nöjd. Ett härligt och vackert äventyr som vi inte är allt för vana vid från Norden. Haj-scenen var förresten helt jävla fantastisk, oerhört snygg haj och galet manlig scen överlag! Det var tufft.

CGI done right! Minst sagt! Grym film.
Citera
2015-12-12, 22:56
Bannlyst
Con Air (1997)
Klockren film på alla vis och jag ser filmen för andra gången, fortfarande imponerad av filmen. Underbar från början till slut.

10/10

Gone In 60 Seconds (2000)

En bra energisk film som är spännande och medryckande, sedan finns det endel humor i filmen som gör att filmen aldrig blir för seg. En riktigt bra lördagsaction. Detta är betydligt bättre än Fast & Furious, och roligare.

8/10
Citera
2015-12-12, 23:02
Medlem
Merwinnas avatar
Final descent, TV-film från 1997. Flygkatastroffilm.

Ett stort passagerarplan krockar med ett litet plan precis när det startar, vilket gör att dess höjdroder fastnar i upp-läge. Det vill säga: planet kan endast stiga. Hur ska de få ner nosen..? Kaptenen är äldre och erfaren, men de andra piloterna skrattar lite åt honom för att han fortfarande kollar saker själv före start, som trycket i däcken och mängden olja. Och att han inte bara vill låta planet flyga på autopilot större delen av tiden, utan att han vill flyga själv och hålla uppe den känslan. Han litar inte riktigt på datorerna. Det är väl ingen spoiler att säga att han kommer att få flyga på sin gamla känsla innan resan är slut..?

Mycket bra och spännande trots att det "bara" är en TV-film, jag satt som på nålar! Det enda som inte är bra är datoranimationerna, men det spelar liten roll mot allt det andra. Historien är intelligent, de tekniska lösningarna låter trovärdiga, och det finns även etiska och mänskliga frågor med här och inte bara teknik.

Ger den 9/10.
Citera
2015-12-13, 00:06
Medlem
MartinStLouiss avatar
Zodiac, vet inte hur många gånger jag har sett den nu. Men jag tycker att den håller lika hög klass fortfarande. En av de bästa filmerna från 2007. Betyg: 4/5.
Citera
2015-12-13, 00:21
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Zodiac, vet inte hur många gånger jag har sett den nu. Men jag tycker att den håller lika hög klass fortfarande. En av de bästa filmerna från 2007. Betyg: 4/5.

Vad är det som gör att du inte ger den en fullpoängare? Den är helt outstanding i mina ögon, Finchers bästa utan tvekan.
Citera
2015-12-13, 01:25
Medlem
NirvanAs avatar
Extinction

Helt okej apocalyptic/zombie/horror film, trodde den skulle va betydligt sämre men den var helt klart sevärd

3/5
Citera
2015-12-13, 08:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake

Fast det förekommer rena felaktigheter i den, och ättlingar till dem på flotten är sura. Det var t.ex. inga sådana konflikter mellan männen i verkligheten, det hade de lagt till för att få mera action. Och det tycker jag är fult.
Citera
2015-12-13, 08:43
Medlem
HeyHeyCrayCrays avatar
Heyhey

Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Riktigt bra gjord men så fruktansvärt tråååååååååk! Hade gärna sett en annan handling utan att vara "verklighetsbaserad".

/Craycray
Citera
2015-12-13, 11:59
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FugitiveDuck
Vad är det som gör att du inte ger den en fullpoängare? Den är helt outstanding i mina ögon, Finchers bästa utan tvekan.
Jag tycker att Seven är bättre. Har dock gett femmor till båda två, pga att jag älskar stämningen i dem.

-----

Mina senast sedda:

Spionernas bro (2015)
Högkvalitativ hollywoodproduktion med betoning på hollywood. Jag kan ju den här dramaturgin och blir inte förvånad alls under filmens gång. Men för att vara gjutet ur hollywoodmallen så håller den toppkvalitet rakt igenom.
4/6

American Beauty (1999)

Jag var villig att ge filmen en femma enda tills det där med påsen. Där bröts förtrollningen och jag blev mer kritisk till det jag såg. Den var dock fortsatt bra och fortsatte på ett intressant sätt att, som någon uttryckte det, bryta ner den amerikanska drömmen. Sevärd film absolut och Kevin Spacey är toppen!
4/6

Återträffen (2013)

Jag satte igång filmen med tanken att det skulle bli en ångestfest som slutar i en fyra i betyg. Första delen av filmen var mycket bra och precis den ångestfest jag räknat med. Därefter får vi en del fylld av metalager, vilket jag uppskattar, men som svajar mer. Något jag har lite svårt för är hur teatralt Odell själv uttrycker sig, även när alla andra låter hyfsat dokumentära. Jag gillar nakenheten i de obekväma porträtten och att inte heller Odells egen karaktär är speciellt sympatisk i något skede av filmen. Skönt med en okonventionell svensk film men inte riktigt värd all den uppmärksamhet den fått. Som konstprojekt kanske den är något alldeles extra, det kan jag inte uttala mig om, men som film är den ingen fullträff.
3/6

The Rum Diary (2011)

Filmen har en kort stund, ca 10-15 minuter, som är riktigt, riktigt bra. Det börjar när huvudpersonerna flyr från en bar och slutar när de kör bil nerför en trappa. Dessförinnan är filmen lite rolig men inte så superintressant, och därefter är den mer och mer oengagerande ju längre den pågår. Tyvärr var det ingen höjdarfilm.
2/6
Citera
2015-12-13, 13:38
Medlem
Lotsos avatar
Lucia Movie Night:

En man som heter Ove (2015)

59-årige Ove är kvarterets vresige ordningsman som flera år tidigare avsattes som ordförande i bostadsrättsföreningen, men det ger han blanka fan i och ser med järnhand över kvarteret. När höggravida Parvaneh med familj flyttar in i radhuset mittemot och backar in i Oves brevlåda blir det upptakten till en komisk och hjärtevärmande historia om tilltufsade katter, oväntad vänskap och kärlek så stark att bara döden ser ut som den enda utvägen. Ove är en man som vet att rätt ska vara rätt och man ska hjälpa sin medmänniska och som med stor träffsäkerhet betraktar sin samtid.

Efter 2013års stora succé, Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann. Var det väl egentligen bara en tidsfråga innan vi skulle få En man som heter Ove. Båda två böckerna har en del gemensamt i sig. Faktum är så har jag i något skede blandat ihop de båda böckerna då omslaget på böckerna och dess fonter liknar varandra, trots att färgerna är två helt olika.
Jag kan heller inte direkt säga det var så stor överraskning att den kom. Hundraåringen blev en succé, så då satsar SF extra på denna filmen också som man förutspår kommer bli minst lika stor.

Filmen är också en positiv överraskning. Men redan när jag hade sett trailern på den ville jag se den. Det verkade som en hygglig komedi, och en fin berättelse. Däremot lider filmen lite utav samma problem som Hundraåringen. I det att filmen känns mer "episk" om man kan säga det så än vad den egentligen är.
Dessutom är det ganska så förutsägbar, och följer många klyschor man sett i filmer förr. Vi har de elaka personerna i vita skjortor. Vi har en bitter äldre man som blivit detta efter hans fru har dött. Men så lär han sig det positiva utav livet när de nya grannarna flyttar in, och han binder ihop med frun som hans egna dotter han inte hade. Det är ganska så förutsägbart, och filmen kör på ett säkert kort rakt igenom.
Men jag antar det är hur filmen väljer att representera dessa klyschorna, och helt ärligt så störde jag mig aldrig på det helt. För jag var investerad i karaktärerna och humorn var så pass rolig att det också gjorde upp för det.

Regissören är Hannes Holm, vilket känns lite tråkigt. Det känns inte som han tar några chanser med filmen. Samt hans regi känns väldigt standard. Något som gjorde att jag uppskattade Hundraåringen var just Felix Herngrens regi. Han har en egen stil och gjord den filmen hans egen (tillsammans med Robert Gustafsson). Här är det väldigt standard, vilket jag tror filmen hade stuckit ut mer om regin var lite mer annorlunda och hade en personlig touch på det.

Skådespelarna sköter sig väldigt bra. Jag var lite orolig till Rolf Lassgård när jag hörde att Johan Rheborg ville spelat rollen, som jag tror hade varit ett bättre val då. Men efter att ha sett filmen övervann Rolf mig och jag tycker han gjorde ett suveränt jobb som den bittra Ove.
Även personerna i granngården var perfekta. Jag älskade hur de hade lyckats fånga det perfekta grannhus känslan och hur det verkligen är ett område där alla känner alla. Vilket också skapar för bra komik mellan Ove och de andra. Dessa bitarna för mig var de bästa.

Filmen skiftar också likt Hundraåringen mellan en äldre Ove och en ung Ove. Där vi får en berättarröst och vi får se Oves liv ungefär. De "unga" scenerna var inte lika intressanta som med Rolf Lassgård. en det lyckades skapa mer djup till karaktären och även en förståelse till varför han är som han är när han är äldre. Kemin mellan Filip Berg som den unge Ove och Ida Engvoll som hans flickvän Sonja är riktigt bra och jag köpte dem var riktigt kära i varandra.
Dramatiken lyckades även filmen med ganska så bra, jag älskade sista bildrutan i filmen som verkligen var fin.

Sist vill jag även påpeka lite av samma problem som denna led av som Hundraåringen. I det att båda två är lite förhastade framåt slutet med att berätta klart sin berättelse i de "unga" dagarna. Här görs det lite bättre, men samtidigt tycker jag båda två kunde knutit ihop säcken lite bättre.

I sin helhet fick jag lite utav samma känslor efter att ha set denna som Hundraåringen. Tyvärr så lider filmen genom att vara väldigt förutsägbar och en hel del klyschor man sett förr i filmer. Det gjorde inte saken bättre när trailern in princip visade hela filmen.
Men mycket tack vare intressanta karaktärer och bra humor gjorde så att klyschorna inte blev så irriterande. Vilket är ett bra jobb i mina ögon. Scenerna när Ove är ung är också bra, fast kanske inte lika komiska. Men det lägger mer djup i karaktären Ove och man får en bättre inblick vem han är som person.
I slutändan blev jag positivt överraskad och är säker denna kommer bli minst lika stor succé som Hundraåringen.

3.5 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt4080728/?ref_=nv_sr_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=nA-YCYfh2oc
Citera
2015-12-13, 14:06
Medlem
Lotsos avatar
Lucia Movie Night:

In the Heart of the Sea (2015)

Året är 1820 och besättningen på en valbåt ger sig ut på en sedvanlig fisketur. Men turen visar sig senare vara allt annat än sedvanlig då en kaskelot ger sig på båten och strandar besättningen ute till havs, hundratals mil hemifrån.

Intressant notis! Jag förutspådde att denna filmen skulle komma på Lucia Movie Night. Däremot trodde jag det var 3D filmen de hade utlovat. Men det blev 2D versionen vi fick se istället.

Nog om det! In the Heart of the Sea är den nya filmen av Ron Howard. En film som egentligen skulle kommit ut förra året. Men som blev framflyttad till i år för att vara med i Oscar säsongen. Vilket inte gör någon större skillnad, för denna filmen kommer inte bli nominerad för bästa film.
Problemet denna filmen lider av är att den är något tråkig faktiskt. Den har intressanta saker, scener och händelser i sig. Actionscenerna är bra gjorda och jag gillade valen. Men faktum är så bygger trailern upp en mer episk film än vad vi egentligen får.

Första problemet för mig ligger i karaktärerna. Vi får aldrig riktigt lära känna personerna ombord skeppet. Problematiken ligger här i att vi har en 20st personer i ett skepp som filmen aldrig hinner glasera över, och det hade den nog aldrig hunnit göra.
Istället blir det bara få dialoger mellan varje karaktär och de största skådespelarna är de som vi ska fokusera på. Vilket gör att när random sjöman #16 dör känner man absolut ingenting, för troligtvis var det hans ända scen.
Men där är aldrig några karakteristiska drag med någon alls. Inte ens Chris Hemsworth som är huvudpersonen är någon vi får lära känna. Det enda vi vet är att han har en fru och ett barn hemma. Men det hjälper inte för att vi ska vilja bry oss om honom.
Jag har svårt att ha sympati för ett gäng personer som jagar och dödar valar för deras olja, för att sedan tycka synd om dem när en större val kommer och stoppar dem. Ledsen, men jag är på valens sida här. Ungefär som att göra en film om asiaterna som skär av hajfenor för att sedan släppa ner dem i vattnet igen, och sedan göra dem till de sympatiska.

Men filmen är också en överlevnadsfilm i förklädnad. För 50% av filmen är dm strandsatta mitt ute i havet i räddningsbåtar. Låter bekant? Det är för att man har sett detta förr i flera filmer, och detta är inte en av de bättre.
För att en sådan film ska fungera måste vi ha sympati och bry oss om karaktärerna, men det gör man inte. Filmen gör heller inget nytt med det så där är inga överraskningar där och man vet redan vilka som kommer överleva och vilka som kommer dö.

Vilket är synd då skådespelarna är bra i filmen. Chris Hemsworth är en charmig kille, men jag känner inget för hans karaktär.
Sedan har vi Tom Holland i filmen. Jag nämner honom för han kommer vara den nya Spider-Man i MCU. Så jag var intresserad av vad han kunde visa här för att övervinna mig mer i rollvalet som min andra favorit superhjälte. Men tyvärr får han ingenting att göra. Hans dialoger är få, och 50% av hans scener är bara han stirrandes i förvirring eller rädsla. Så jag fick inget riktgit stort intryck av honom desvärre.

Actionscenerna är bra gjorda. Varje gång valen är med är filmens höjdpunkt. Effekterna på den är heller inte så dåliga och är något "övertygande".
Men i vissa scener är de är i båten så känner man aldrig den stora skalan om att de är ute på de sju haven. Utan mer att det är en blue screen i bakgrunden. Till och med de stora vida scenerna för att visa havet känns aldrig stora i skalan. Där tycker jag Life of Pi lyckades bättre, och den var om något filmad i en pool med green screen i bakgrunden.

Där är också en konflikt mellan Chris Hemsworth och Benjamin Walker i filmen. Till en början tyckte jag inte om det. Den typiska fighten mellan två bittra män. Men ju mer in i filmen jag kom desto mer värmde jag upp till idén. Man mot man, vilket var en del av filmens tema precis som man mot moder natur. Jag tyckte de båda spelade bra utifrån varandra och deras bitterhet blev till slut en av de mer intressanta sakerna i filmen, trots än kliché.

I sin helhet var detta lite av en besvikelse. Problemet låg i det att karaktärerna inte alls var bra skrivna, viket gjorde att jag inte brydde mig ett skvatt om vad som hände dem. Vilket är synd då det är en hygglig regissör bakom filmen. Men där var absolut ingenting att hämta från karaktärerna och det blev den största nackdelen för filmen.
Dessutom har jag svårt att ha sympati för ett gäng personer som tar och jagar och dödar valar för deras olja. För att senare ha en större val komma in och säga "fuck you människor". Ja jag kommer vara på valens sida i detta dilemmat.
Det gör det heller inte bättre när 50% av filmen är n överlevnadsfilm där karaktärerna befinner sig i roddbåtar mitt ute i vattnet. Det är något jag sett förr och gjorts bättre i andra filmer. Ironiskt nog kom jag och tänka på Unbroken, fast denna filmen är bättre än den.
Filmen känns heller aldrig stor i sin grandiosa skala. I en del scener på skeppet märks det att det är en blue screen i bakgrunden, och när vi väl får de stora havsscenerna känns de aldrig stort. Jag vet inte varför, kanske har det med färgkontrasterna i filmen som inte är så attraktiva som gör det. Något jag inte kan sätta fingret på.
Det bästa med filmen är actionscenerna och varje scen valen är med i. De är filmens höjdpunkt. Samt att skådespelarna trots dåligt skrivna karaktärer är ändå bra. Scenerna och bitterheten mellan Chris Hemsworth och Benjamin Walker var en aspekt av filmen jag också gillade.
Men i det stora hela, något av en besvikelse.

3 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt1390411/?ref_=nv_sr_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=K-H35Mpj4uk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här