Lucia Movie Night:
In the Heart of the Sea (2015)
Året är 1820 och besättningen på en valbåt ger sig ut på en sedvanlig fisketur. Men turen visar sig senare vara allt annat än sedvanlig då en kaskelot ger sig på båten och strandar besättningen ute till havs, hundratals mil hemifrån.
Intressant notis! Jag förutspådde att denna filmen skulle komma på Lucia Movie Night. Däremot trodde jag det var 3D filmen de hade utlovat. Men det blev 2D versionen vi fick se istället.
Nog om det! In the Heart of the Sea är den nya filmen av Ron Howard. En film som egentligen skulle kommit ut förra året. Men som blev framflyttad till i år för att vara med i Oscar säsongen. Vilket inte gör någon större skillnad, för denna filmen kommer inte bli nominerad för bästa film.
Problemet denna filmen lider av är att den är något tråkig faktiskt. Den har intressanta saker, scener och händelser i sig. Actionscenerna är bra gjorda och jag gillade valen. Men faktum är så bygger trailern upp en mer episk film än vad vi egentligen får.
Första problemet för mig ligger i karaktärerna. Vi får aldrig riktigt lära känna personerna ombord skeppet. Problematiken ligger här i att vi har en 20st personer i ett skepp som filmen aldrig hinner glasera över, och det hade den nog aldrig hunnit göra.
Istället blir det bara få dialoger mellan varje karaktär och de största skådespelarna är de som vi ska fokusera på. Vilket gör att när random sjöman #16 dör känner man absolut ingenting, för troligtvis var det hans ända scen.
Men där är aldrig några karakteristiska drag med någon alls. Inte ens Chris Hemsworth som är huvudpersonen är någon vi får lära känna. Det enda vi vet är att han har en fru och ett barn hemma. Men det hjälper inte för att vi ska vilja bry oss om honom.
Jag har svårt att ha sympati för ett gäng personer som jagar och dödar valar för deras olja, för att sedan tycka synd om dem när en större val kommer och stoppar dem. Ledsen, men jag är på valens sida här. Ungefär som att göra en film om asiaterna som skär av hajfenor för att sedan släppa ner dem i vattnet igen, och sedan göra dem till de sympatiska.
Men filmen är också en överlevnadsfilm i förklädnad. För 50% av filmen är dm strandsatta mitt ute i havet i räddningsbåtar. Låter bekant? Det är för att man har sett detta förr i flera filmer, och detta är inte en av de bättre.
För att en sådan film ska fungera måste vi ha sympati och bry oss om karaktärerna, men det gör man inte. Filmen gör heller inget nytt med det så där är inga överraskningar där och man vet redan vilka som kommer överleva och vilka som kommer dö.
Vilket är synd då skådespelarna är bra i filmen. Chris Hemsworth är en charmig kille, men jag känner inget för hans karaktär.
Sedan har vi Tom Holland i filmen. Jag nämner honom för han kommer vara den nya Spider-Man i MCU. Så jag var intresserad av vad han kunde visa här för att övervinna mig mer i rollvalet som min andra favorit superhjälte. Men tyvärr får han ingenting att göra. Hans dialoger är få, och 50% av hans scener är bara han stirrandes i förvirring eller rädsla. Så jag fick inget riktgit stort intryck av honom desvärre.
Actionscenerna är bra gjorda. Varje gång valen är med är filmens höjdpunkt. Effekterna på den är heller inte så dåliga och är något "övertygande".
Men i vissa scener är de är i båten så känner man aldrig den stora skalan om att de är ute på de sju haven. Utan mer att det är en blue screen i bakgrunden. Till och med de stora vida scenerna för att visa havet känns aldrig stora i skalan. Där tycker jag Life of Pi lyckades bättre, och den var om något filmad i en pool med green screen i bakgrunden.
Där är också en konflikt mellan Chris Hemsworth och Benjamin Walker i filmen. Till en början tyckte jag inte om det. Den typiska fighten mellan två bittra män. Men ju mer in i filmen jag kom desto mer värmde jag upp till idén. Man mot man, vilket var en del av filmens tema precis som man mot moder natur. Jag tyckte de båda spelade bra utifrån varandra och deras bitterhet blev till slut en av de mer intressanta sakerna i filmen, trots än kliché.
I sin helhet var detta lite av en besvikelse. Problemet låg i det att karaktärerna inte alls var bra skrivna, viket gjorde att jag inte brydde mig ett skvatt om vad som hände dem. Vilket är synd då det är en hygglig regissör bakom filmen. Men där var absolut ingenting att hämta från karaktärerna och det blev den största nackdelen för filmen.
Dessutom har jag svårt att ha sympati för ett gäng personer som tar och jagar och dödar valar för deras olja. För att senare ha en större val komma in och säga "fuck you människor". Ja jag kommer vara på valens sida i detta dilemmat.
Det gör det heller inte bättre när 50% av filmen är n överlevnadsfilm där karaktärerna befinner sig i roddbåtar mitt ute i vattnet. Det är något jag sett förr och gjorts bättre i andra filmer. Ironiskt nog kom jag och tänka på Unbroken, fast denna filmen är bättre än den.
Filmen känns heller aldrig stor i sin grandiosa skala. I en del scener på skeppet märks det att det är en blue screen i bakgrunden, och när vi väl får de stora havsscenerna känns de aldrig stort. Jag vet inte varför, kanske har det med färgkontrasterna i filmen som inte är så attraktiva som gör det. Något jag inte kan sätta fingret på.
Det bästa med filmen är actionscenerna och varje scen valen är med i. De är filmens höjdpunkt. Samt att skådespelarna trots dåligt skrivna karaktärer är ändå bra. Scenerna och bitterheten mellan Chris Hemsworth och Benjamin Walker var en aspekt av filmen jag också gillade.
Men i det stora hela, något av en besvikelse.
3 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt1390411/?ref_=nv_sr_1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=K-H35Mpj4uk