Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-07, 13:17
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Den har jag inte sett, låter intressant.

Fast då skulle det inte bli många skräckfilmer, om huvudpersonerna inte fick vara lite dumdristiga...
Tyvärr har jag inga skådespelare att söka på heller, för att hitta den, i viss mån, snarlika filmen.
Citera
2017-09-07, 15:18
Medlem
The Founder (2016)
http://www.imdb.com/title/tt4276820/?ref_=nv_sr_1

Handlar om tre personer som gjorde Mcdonalds till en av de största affärskedjorna!

6/10
Citera
2017-09-07, 20:57
Medlem
Frequencies från 2013. Imdb: 6.8
Kan inte rekommendera.
Citera
2017-09-07, 21:52
Medlem
Lone Wolf McQuade (1983)
http://www.imdb.com/title/tt0085862/?ref_=nv_sr_1

Handlar om Texas Ranger som spelas av Chuck Norris som ska leta efter en gäng som har kidnappats hans dotter!

7/10

Christine (1983)
http://www.imdb.com/title/tt0085333/?ref_=nv_sr_3

Klassikerfilm av John Carpenter från en novell av Stephen King som handlar om en mobbad kille som köper bilen Christine från en gård för 250 dollar, det som händer är att förändras ganska rejält, förmodligen från bilen!

9/10
Senast redigerad av Maiden1666 2017-09-07 kl. 22:10.
Citera
2017-09-07, 23:38
Medlem
Arlorks avatar
Den senaste filmen jag sett är The Kingdom från 2007. Jag har sett den en gång tidigare, men man tager vad fantasin haver (väntar på att komma över The War of the Planet of the Apes).

För att sammanfatta filmen kort så tar den sin början med ett terrorattack mot ett gated community för amerikaner i Saudiarabien. När amerikanska myndigheter, i det här fallet FBI, får reda på attacken vill dom åka dit för att deltaga i undersökningen. Efter en del om och men tillåter saudiarabien att ett mindre team får åka dit och bistå dom. Resten av filmen går ut på att jaga terrorister.

Under filmens gång så skapas det ett vänskapsband mellan huvudpersonen från FBI och en saudiarabisk polis. Den aspekten är ändå ganska trevlig, att det finns en nyans och inte en svart-vit linje där USA representerar dom "goda" och saudiaraberna som "onda".

Om jag skulle ge filmen ett betyg skulle den få 6/10, och då är det en högt satt 6:a.
Citera
2017-09-07, 23:53
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Jag är nyfiken gul (1967)

En film som vildsint försöker slå mot klassamhället, och jag vet inte vad.
Frågan är om filmen själv vet.

En film, som av en händelse, började på just den TV kanal som råkade vara på.
Jag hade inte sett den, men väl hört talas om den.

Det var värre än jag trodde, i princip, ingen handling, politiskt larv, som helt och hållet lever på en massa nakenscener, utan dessa hade filmen varit helt bortglömd idag.

1/5
Citera
2017-09-08, 02:05
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Hem från Babylon (1941)

En ingenjör och en köpman möts i Manchuriet, båda insjuknar i tyfus. Köpmanen dör, och ingenjören tar över hans identitet.

Det här lät väl spännande, det tyckte i alla fall jag.
Det var det inte.
Näst intill obegriplig film

Den här hade kommit låååångt ner på min filmlista, om jag haft någon. 1/5
Citera
2017-09-08, 04:23
Medlem
Merwinnas avatar
http://www.imdb.com/title/tt0842604/?ref_=nv_sr_3

Die Nonne und der Kommissar (2006). Tysk TV-film, kriminalkomedi, som blev så populär att den ledde till en hel TV-serie.

En grupp nunnor i Schwartzwald blir indragna i ett mordfall då en av dem, Syster Camilla, hittar en mördad man i deras kyrka. Syster Camilla och Kommissarie Josef Baumert som är ansvarig för utredningen har, för att uttrycka det milt, inte riktigt samma åsikter om hur utredningen bör bedrivas. Så Syster Camilla börjar utreda på egen hand - till både kommissariens och abbedissans förtvivlan. Syster Camilla är en person som är lätt att sympatisera med, hon är ungefär som Lucy i 50-60-talsserien Lucy show - lite förvirrad, fumlar, drumlar, ramlar och ställer till det, men har ett hjärta av guld och tappar aldrig sin positiva livssyn och envishet. Kommissarien däremot är cynisk, härdad och knarrig. Filmen bygger mycket på växelspelet mellan dem.

Lite roligt, lite mysigt, en liten aning spännande mot slutet. Fast jag stör mig på att nunnorna avbildas så felaktigt. I verkligheten måste nunnor arbeta väldigt mycket med sig själva, och de har mycket höga krav på sitt uppträdande och framtoning. De använder naturligtvis inte make-up som i filmen, inte heller har de långa hårlockar hängande fram ur doket (de snaggas regelbundet), de flirtar och flamsar inte med män så att abbedissan måste tillrättavisa dem, de skuttar inte omkring med hoppsasteg på gatan... Mycket orealistiska nunnor alltså. Men OK - det ÄR en komedi och inte en dokumentärfilm.

6/10
Citera
2017-09-08, 20:04
Bannlyst
The Scorpion King (1991)

En väldigt grym film och sevärd. Kort gott bland det bästa jag sett i år.

9/10
Citera
2017-09-08, 22:11
Bannlyst
It (Del 1) Den senaste filmatiseringen på Stephen Kings bok. Trots att filmen var lite väl långsam rakt igenom var den ganska ok. Bill Skarsgårds Pennywise påminner till viss del om Heath Ledgers Jokern, men med snyggare tänder. Filmen följer ungarna på sitt äventyr mot Pennywise vilket gör att den känns mer som en s.k. coming of age film för ungdomar än en skräckis. En scen i slutet på filmen fick mig att tänka på konvolutbilden till LPn Hot Rats med Frank Zappa and The Mothers of Invention.

6/10
Senast redigerad av pethom 2017-09-08 kl. 22:36.
Citera
2017-09-08, 23:23
Medlem
Arlorks avatar
Idag blev det Léon: The Professional från 1994. Har sett den innan så det blir en repris. Men det var länge sedan.

En yngre tjej blir involverad i en slags dotter/far relation med en "cleaner" (lönnmördare) efter att hennes familj blivit mördad. Yrkesmördaren är inte direkt sugen på att ha henne hos sig, men efter ett tag så ingår dom i en sorts symbios där Mathilda (flickan) lär sig Léons yrke. I utbyte är hon en sorts praktisk hjälpreda som dessutom till slut upptäcker en större kunskapsbrist hos Léon och blir oumbärlig.

Mathilda vill hämnas sin familj, och när det framkommer att mordet inte bara var en narkotikadeal utan även en intrig med DEA leder det till en av dom bättre actionscenerna jag sett. Dom sista minuterna när DEA ska göra en räd hos Léon är suveräna och det är ett riktigt bra slut.

Helt klart 8/10.
Citera
2017-09-08, 23:32
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pethom
It (Del 1)

Planeras det en del 2? Filmatiserade man bara halva boken eller vad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in