2017-12-25, 17:30
Medlem
PsychoChillers avatar
That's My Boy (2012)

Adam Sandler och Andy Samberg spelar far och son med en minst sagt problematisk relation. Sonen har sagt upp kontakten med sin far och är på väg att gifta sig när farsgubben dyker upp med shady motiv. Jag älskar den här filmen. Samberg är som alltid helt briljant, Sandler fånar sig på precis rätt​ sida av gränsen till för mycket och alla birollsinnehavare har bra timing. Dessutom är Vanilla Ice med och han är helt sjuk i huvet. Ja, ni hör ju, det är en jävla kanonrulle och betyget hamnar riktigt nära femman. 4/5.
Citera
2017-12-25, 19:16
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
En mycket fin film, men jag tror att den är mer avsedd för kvinnor än för män, vilket kan förklara att du inte uppskattade den fullt ut. Kvinnor bryr sig vanligen inte om actionscenerna så mycket, utan det viktiga är kärlekshistorien. Tror att många gärna unnade Katherine Hepburns medelålders karaktär, som aldrig varit gift - och helt säkert skulle föreställa vara oskuld - utan endast levt för, med och igenom sin bror, en kärlekshistoria innan det blev för sent! Katherine Hepburn spelade förresten i flera filmer på det temat när hon var i den åldern. Den bästa filmen av dessa tycker jag "Summertime" (1955) är.

Jag brydde mig inte så mycket om actionscernerna i båten (då själva båten var i fara) särskilt mycket heller, men att det var daterat drog ner det mesta i spänningen för mig. Hade samma scener gjorts idag (eller bara tio år senare) skulle nog filmen automatiskt fått lite bättre av mig

Det jag gillade mest med filmen var hur den på ett naturligt sätt ändade inriktning och blev oförutsägbar samtidigt som den faktiskt berättande en hel del. En del dialoger var riktigt bra också! Gällande romansen kan du har absolut ha rätt. Jag har inget emot romans i sig, men det ska vara en riktigt hög nivå för att jag aktivt ska hylla den. Dock är den udda i det perspektivet. Det håller jag med om! Såg även i bonus-materialet att Katherine Hepburn gjorde ganska många filmer på "äldre" dagar som var hyllade. Inte alls omöjligt att jag ser några någon gång. Kanske Summertime!
Citera
2017-12-25, 19:16
Medlem
Jumanji (1995)
http://www.imdb.com/title/tt0113497/?ref_=nv_sr_2

handlar om ett en pojke vid namn Alan Parrish som hittar spelet Jumanji, han tar med sig hem och spelar det med sin tjejkompis Sarah men det visar sig att de hade oväntade krafter, Alan försvinner in i spelet medan Sarah springer ifrån huset och går på terpi för att hon tror att hon är galen!

28 år senare så hittar barnen Judy och Peter spelet på vinden där Alan och hans familj bodde, de spelar spelet och helt omedvetet så lyckades Peter få ut Alan från spelet, de letade efter Sarah så de kan spela klart spelet och få bort alla faror som kommer ifrån spelet!

Bra film, Robin Williams gör som vanligt riktigt bra i sin roll som Alan!

8/10
Citera
2017-12-25, 19:29
Medlem
Geomeisters avatar
15 Minutes | Året var 2001
http://www.imdb.com/title/tt0179626/...nm_flmg_act_52

Här kom den! Första filmen med Robert De Niro jag inte har mycket kärlek för alls. Ser även på DVD-fodralet att Fredrik Virtaninen rekommenderar den med 4 / 5

Det är en actionrulle som försöker vara djupare och smartare än den traditinella filmen. Den lyckas bitvis, men blir samtidigt spretig som tusan. Vi följer två gärningsmän. En extrem och en mer fjantig. Två seperata hjältar, Robert De Niro gör en standard De Niro och andra är bitvis godkänd, men spårar ut som tusan tyvärr. Samtidigt lägger man in vinklar ifrån "ett samtida perspektiv".

Klippningen är halvdant gjord och mycket skulle kunnat gjorts bättre. Den spårar ut för mycket.. Försöker levera mer än vad den klarar av. Denna film, lite avskalad, med rätt regissör och producent hade kunnat bli rätt bra. Den här faller på för mycket. Det finns stunder som är lite råa och smarta, men helheten fungerar inte för mig.

Betyg?
Citera
2017-12-25, 22:09
Medlem
Assassin's creed (2016)
http://www.imdb.com/title/tt2094766/?ref_=nv_sr_2

Efter ha spelet dessa spelen så är det första gången jag ser på den filmen konstigt nog!

Det handlar om en person vid namn Callum Lynch efter ha blivit dömd till döden i fängelset så hamnar han i ett rehabiliteringscenter i Mardid som via en apparat Animus får han att komma till 1492 i Spanien där Assassin och Tempelriddare slåss mot varandra!

Nja tyckte att filmen var ok bara!

4/10
Citera
2017-12-25, 23:54
Medlem
Patrik2108s avatar
Contratiempo (original title) / The Invisible Guest (2016)
http://www.imdb.com/title/tt4857264/?ref_=nm_flmg_act_3

Ett spanskt kriminaldrama i klassisk engelsk stil. För ett ögonblick började jag känna mig uttråkad och sen infann sig misstänksamheten att spanjorer behärskar väl inte denna genre. Men se där tog jag fel, och filmen tar sig. Jag tror stundtals att jag vet vart det är på väg men blir osäker igen. Filmen lyckas verkligen vilseleda mig som man förväntar sig av en film av pusseldeckarkaraktär.

8/10
Citera
2017-12-26, 13:08
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Pretty in pink (1987)

Fattig flicka och rik pojke möts, ska han bjuda henne på skolbalen ?

Någonting säger mig att jag inte tillhör filmens målgrupp.
Jag tyckte verkligen inte om den här filmen, som hela tiden hittar på problem som inte finns.
Jag hittar inget förmildrande.

2/5
Citera
2017-12-26, 13:14
Medlem
Fjantors avatar
Logan Lucky - http://www.imdb.com/title/tt5439796/?ref_=nv_sr_1

Så jäkla skön film..
Handla rom 2 bröder som gör en kupp mot en Nascar tävling i North Carolina..
Solklar 4/5.
Citera
2017-12-26, 17:16
Medlem
Skidlifts avatar
En underbar jävla jul
otroligt dålig, absolut ingen komedi
Citera
2017-12-27, 11:34
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: The Lord of the Rings: The Two Towers (2002) | 🌑🌑🌑🌑🌕 |

Brödraskapet är splittrat men uppdraget att föra Ringen till Mordor och förstöra den kvarstår. Frodo och Sam upptäcker att de blir förföljda av den mystiska Gollum. Aragorn, Legolas och Gimli tar sig till kungariket Rohan som är redo att falla då den stora kung Theoden nu befinner sig under Sarumans mörka inflytande.

Ahh, äntligen tillbaka. Så känns det när kameran sveper över ett kargt berglandskap och vi återser Frodo och Sam. Äntligen tillbaka i ringvärlden, förbannat trevligt här. Lägger man nu undan den där förtjusningen och tittar på filmen som sådan så lider den helt klart av att vara en mellanfilm där de måste krysta fram en öppning och ett slut. Dramaturgin blir inte den bästa.

Den stora introduktionen här är den scizofreniska och sushiälskaren Gollum. En milstolpe inom datoranimering - att få en karaktär byggd på ettor och nollor att kännas så levande och interagera så naturligt med mänskliga karaktärer är inget annat än makalöst. Hans stora ögon förmedlar känslor bättre än någon annan i filmen. Och han är dessutom mästerligt "spelad" av Andy Serkis som märks bäst i scenen där han växlar mellan Gollum och Smeagol som grälar med varandra - en prestation de animerade rakt av.

Nya Zeelands storslagna natur visas upp bäst i den här filmen då vi äntrar Rohan med dess oändligt gröna slätter omgivna av snötäckta berg i bakgrunden. Helt otroligt vackert. Som kontrast är det också den mörkaste filmen med det brutala slaget vid Helm's Deep som klimax. Actionscenerna där är episka, ett av filmhistoriens mest minnesvärda slag. Hade bara Legolas och Gimli gett fan i att töntigt hålla räkningen på hur många de dödat så hade det varit perfekt. Humorn överlag är inte den här trilogins bästa sida.

Jag avskyr fortfarande historien med Arwen som velar om hon ska välja ett dödligt liv tillsammans med Aragorn. Det är bara så otroligt segt, även om relationen till pappa älv är lite rörande.

Gollum och actionscenerna är höjdpunkterna här. Jag stortrivs i Midgård så trots att The Two Towers är något av en transportsträcka med inslag av fantastiska effekter så vill jag fortfarande inte lämna.
Citera
2017-12-27, 20:14
Medlem
skreks avatar
En man som heter Ove (2015)

Vilken extremt typisk svensk film. En arg och otrevlig gubbe är naturligtvis arg för att han mår dåligt innerst inne men så fort han träffar några snälla människor smälter han och blir snäll. Ungefär. Blir lite arg på såna här filmer för de är så typiska och förutsägbara och jag hatar såna där löjliga budskap om carpe diem och skit. Okej, den har åtminstone ett lite skönt och långsamt tempo och är inte direkt dåligt gjord, men fy vilken idiotisk story. När ska Sverige sluta göra såna har casha in pengarna på nån slags "är ju så jävla fin ändå"-känsla som massorna verkar älska att springa på bio och ösa pengar över? Räckte det inte med flera Änglagård och den där jävla Kay Pollack och allt annat?

Sånt här är främsta anledningen till att jag tycker så illa om samtida svensk film. Då och då får man plåga sig lite och ta en titt på nån så man kommer ihåg varför man skyr svensk modern film som pesten.
Citera
2017-12-28, 19:10
Medlem
skreks avatar
The Four Feathers (1939)

Det är slutet av 1800-talet och huvudpersonen vill läsa poesi som barn men pressas av sin far som är general till att följa i släktens fotspår och bli officer. När han som nygift ska skickas för att befria Sudan lämnar han in sin avskedansökan. Hans tre officerskollegor som åker skickar honom vita fjädrar, symbolen för feghet. Då bestämmer han sig för att klä ut sig till stum (och möjligen lätt förståndshandikappad, eller så är det bara dålgt skådespeleri) arab och ta sig från Egypten till fronten i Sudan för att lämna tillbaka fjädrarna eftersom han kommer på att han inte vill vara nån fegis.

Det är nån slags blandning av äventyr och krigsfilm. Jag är lite svag för såna där gamla äventyrsfilmer frånm 50- och 60-talet med massor av stora kulissbyggen, gigantiska fartyg, hundratals statister i tidsendliga kläder och allmän imponerande pampighet. Sånt där som gjordes med kött och blod och inte som nuförtiden när tjockisar sitter och dricker cola och beställer hämtpizza och slappar framför en dator för att skapa ett rejält gammalt fältslag.

Den här filmen är nog lite väl tidigt gjort. Man får ta att det alltid blir lite tjo och tjim som inte åldrats så väl till och med i 60-tals äventyrsfilmer, men här är det rätt konstlat och tillgjort precis hela tiden. Det är ganska fånigt. Storyn är inte trovärdig för 5 öre. Bara som ett exempel så plötsligt är vår hjälte en mästare på att spela arabisk musik på flöjt. Bara att plocka upp och börja spela som om han aldrig gjort annat i sitt liv.

Början i England är för segt, det drar ut på tiden innan han hoppar på båten till Egypten. Väl framme lyfter det lite. Det mesta är faktiskt inspelat i Sudan med autentiska byggnader. Det är ganska fint att titta på. Den största behållningen är en scen när mängder av slavar drar jättestora segelfartyg uppför floden medan de blir piskade. Det var en sån där pampig, storslagen och dramatisk scen som jag vill ha av äventyrsfilmer. Men det var överlag för lite sånt. Inget jag direkt känner för att se om i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in