Apocalypse Now är inte riktigt en sån "krigsfilm" som du kanske tänker dig.
Dvs om du gillade Platoon, och förväntar dig att Apocalypse Now ska vara likadan så kanske du blir besviken.
Det är alltså ingen riktigt krigsfilm, utan mer en "äventyrsfilm" eller hur man ska kalla det.
Vill du se en film som påminner om Platoon, så se den ryska filmen om afghanistankriget "Nionde kompaniet".
Mm eller kanske Thin Red Line som ligger lite mer åt samma stuk?
Men personligen tycker jag letters from iwo jima är den allra bästa krigsfilmen just nu och skulle lätt rekommendera den över dom två.
Morianerna (1965) Stundtals spännande thriller av den mångfacetterade Arne Mattsson, med en Imponerande rollista utav klassiska skådespelare. Heinz Hopp briljerar som vanligt som psykopat som vill ha ihjäl den styrande patriarken i familjen, vilket iof alla andra i familjen också vill eftersom han är ett riktigt as. Filmen lider tyvärr av att den är segdragen och ngt förvirrande, men helt klart sevärd.
6/10
Den har jag sett för många år sedan, minns den som bra, Arne Mattsson var en hejjare på att göra finfina svenska filmer, har Vaxdockan och Hillman-boxen hemma i hyllan.
Morianerna (1965) Stundtals spännande thriller av den mångfacetterade Arne Mattsson, med en Imponerande rollista utav klassiska skådespelare. Heinz Hopp briljerar som vanligt som psykopat som vill ha ihjäl den styrande patriarken i familjen, vilket iof alla andra i familjen också vill eftersom han är ett riktigt as. Filmen lider tyvärr av att den är segdragen och ngt förvirrande, men helt klart sevärd.
6/10
Om du gillar kombinationen Arne Mattsson & Heinz Hopf kan jag varmt rekommendera Mördaren - en helt vanlig person. Mycket bra film med en imponerande roll-lista.
För att inte tala om det faktum att "the Beast" var verklig och inget påhitt galningen fått för sig.
Jo men själv tyckte jag inte riktigt att det var en ”twist”. Speciellt inte en twist som Shyamalan är mer än kapabel till.
(I jämförelse till att det är en uppföljare som sagt.)
Att ”the beast” inte är på låtsas är lika mycket av en ”twist” som att den unga tjejen är ”mentalt ärrad” i min åsikt.
Det är en vändningspunkt, men inte tillräckligt för en klassisk Shyamalan twist.
I alla fall inte när han tillåter sig själv att göra en ordentligt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!