Blodig, och det är synd att den är så dåligt filmad att man inte ser någonting knappt och jag hade gärna viljat ha filmen i färg. Nu är den helt osebar och bör undvikas till varje pris.
1/10
Den skall vara så. Grynig, utan färg, inget tal osv.
12 years a slave en film om slaveri är aldrig underhållande alltid svår att se igenom Viktiga filmer som berättar en mörk del av amerikansk historia. Fassbender är verkligen bra som tyrannisk slavägare. Ingen film som jag lär se igen.
Jag rekommenderar hell or high water som jag såg för några veckor sen modern västern med Jeff Bridges. Två bröder som rånar banker för att kunna rädda familjens gård från dem cyniska bankens utmätning. Dystopiskt USA, verklighetens USA som sällan skildras av msm. Foto och filmning är underbart
Citat:
Texasbröderna Toby och Tanner återförenas när banken hotar med utmätning av deras föräldrahem. Genom en våg av bankrån tar de tillbaka det de anser rättmätigt tillhör dem. Men snart beslutar sig en ovanligt enveten polis, Marcus, för att sätta dit dem. Detta är Marcus sista uppdrag innan pension och han vill sluta på topp. Bröderna är endast ett rån från att rädda sitt hem och en oundviklig konfrontation närmar sig.
Jag köpte på dvd och såg filmen "Edge of sanity" (1988) med kultskådespelaren Anthony Perkins.
Köpte filmen just för att de var Perkins och vill gärna se att handlarna köper in hans äldre filmer. Han har spelat in några riktigt intressanta filmer. Här skulle han spela dr jekyl/mr hyde karaktär och jack the ripper. De första fem minuterna såg lovade ut, Perkins såg stilig ut och det var en fin miljö. Gv en gammaldags känsla. Snabbt gick filmen dock nedåt. Det är dåliga rollprestationer rakt igenom även från Perkins och filmen ger ingen direkt djupdykning i mr hydes psyke, utan han ser mest att kvinnor skrattar åt han och han kämpar med sina inre demoner.
Han besöker en strippklubb och vi får se han döda prostituterade, om och om igen. När han ska ta kål på dem så ser det väldigt omständigt ut.
Han har en vacker blond fru som oroar sig för han som försöker hjälpa han men nej det vill han inte. Efter ca 30 min satt jag bara o hoppades att filmen skulle ta slut. Filmen ska vara 1 h och 27 minuter lång, men den kändes som om den var 5 h lång. De har slängt in lite naket, både på snygga unga män, som Perkins är med i badet (man badar ju naken då?) och de prostituerade som visar bröst och rumpa. Tror dock det är få som skulle bli attraherade av det här, då det är gjort så plumpt. Lite eotiskt kanske när första kvinnan visar tutten och när de unga männen står nakna och visar snoppen.
Resten är bara ett enda stort gäsp.
Ångrar att jag köpte det här skräpet och kommer antingen slänga den eller ge bort den till någon second hand. En sån här film platsar inte i min fina samling.
Filmen "Edge of sanity" får i betyg av mig 2/10 och det är för att de unga männen var snygga och att Perkins var stilig. Själva filmen suger k-k!
Handlar om tjejen Bliss som bor i en liten by närheten i Austin som började se på ett roller derby match som sedan får henne att börja med den sporten!
Borg
Jag gillade filmen trots att jag inte är intresserad av tennis. Det var så otroligt bra
skådespelare att det var en fröjd att se den rekonstruerade finalen 1980
Mycket tidig Martin Scorsese producerad av Roger Corman. Den senare tycker jag har satt störst prägel för det är mest som en typisk exploitationfilm med lite naket och lite våld.
16-årig rikemansflicka flyr hemifrån och slår sig ihop med fackföreningsmän, skojare och banditer. Hon hamnar i prostitution och bankrånarliga och tycks ha lika roligt hela tiden utom när nån av hennes älskare råkar lika ut förstås.
Påstås baserad på memoarer från flickan i fråga, känns som en otrolig skönmålning av ett kriminellt skitliv i depressionens USA eller en ren skröna. Vet inte om det beror på underlaget eller tolkningen men det känns liksom aldrig på riktigt. Det är en lättsam och glättig historia, inte mycket görs av att skildra fattigdomen och lidandet eller politiken trots att det finns där hela tiden. Det känns bara som en ursäkt för att visa lite action och sex.
Ändå är den ganska småtrevlig att kolla på men inget som direkt stannar i huvudet. Man kan lika gärna se den här som nån annan gammal ytlig gammal exploitationfilm från den tiden om man känner för nåt sånt.
Just like Heaven (2005). Fantasykomedi. David, som levt ensam i flera år efter sin frus död och blivit alltmer isolerad och deprimerad, flyttar in i en ny takvåning. Där börjar han se ett spöke: Elizabeth, en ung, söt kvinna som påstår att det är hennes lägenhet. De kan till och med kommunicera, och kvinnan är både rolig och bitchig och vägrar att inse att hon är död. Men ÄR hon det..?
Spoiler ungefär en tredjedel in i handlingen:
I själva verket ligger hennes kropp i koma på sjukhuset efter en bilolycka. Hjärnaktiviteten avtar och läkarna vill stänga av respiratorn, och systern som är närmaste anhörig låter sig övertalas. Mannen och kvinnan måste hitta ett sätt stoppa detta.
Det här låter som en bisarr filmidé, men faktum är att det var riktigt bra. Filmen är både söt, rolig, romantisk och spännande med många underfundiga småhändelser och bifigurer som man känner igen från verkliga livet. Det är fräscha miljöer och vackra bilder. Reese Witherspoon kommer till sin rätt just i sådana här komiska busflicksroller, liksom Mark Ruffalo kommer till sin rätt som juste, trevlig, lite tilltufsad fulsnygg man.
8/10
Senast redigerad av Merwinna 2017-10-01 kl. 11:47.
Nya tider, nya bekymmer.
En ny sorts kriminella dyker upp i städerna.
Unga tonårsflickor som begår stölder och rån.
Så där lagom spännande, ända till sista monologen.
Där en av flickorna, på sin dödsbägg efter en bilolycka med flyktbilen, berättar något svammligt om hämnd på samhället för att hon tyckte att hon inte passade in.
Den var lång. Den hade Snyderfiltret, den hade Snydereffekterna. Men eftersom det är i stort sett en rak kopia från serien, med ett ganska stort undantag, så funkar det. Men den var på tok för lång. Kan ju inte påstå att jag satt som på nålar under dessa dryga 200 minuter. Fyra timslånga avsnitt hade helt klart varit att föredra.
Sex starka men avdankande vigilante crimebusters av tio möjliga.
Den var lång. Den hade Snyderfiltret, den hade Snydereffekterna. Men eftersom det är i stort sett en rak kopia från serien, med ett ganska stort undantag, så funkar det. Men den var på tok för lång. Kan ju inte påstå att jag satt som på nålar under dessa dryga 200 minuter. Fyra timslånga avsnitt hade helt klart varit att föredra.
Sex starka men avdankande vigilante crimebusters av tio möjliga.
Jag har inte sett den långa Ultimate Cut / Director's Cut-versionen på 215 min (3 h 35 min), den som du verkar ha sett, men originalversionen (den som gick på bio och sedan dvd- och blu-ray-släpptes först) minns jag som väldigt bra. Den är iofs "bara" 162 min (2 h 42 min). Lite mer överkomlig speltid för en lång långfilm.
Den där lååååånga känner jag till, men har faktiskt aldrig övervägt att se. Den känns lite väl overkill och överkurs, utan att jag känner till i detalj vad som tillkommit. Det var längesen jag såg den "officiella" filmen och får nog se om den någon gång, speltiden på den långa versionen har nog skrämt bort mig, då jag fann originalet bra nog. Det är ju trots allt nästan 1 h som skiljer.
Senast redigerad av emma80 2017-10-01 kl. 20:29.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!