2015-11-08, 18:03
Bannlyst
American Psycho II: All American Girl. Rachael (Mila Kunis) är en student med ett mål - att bli professor Starkmans (William Shatner) assistent, vilket kan leda till en karriär inom FBI. Rachael är beredd att gå precis hur långt som helst för att få drömmen att bli verklighet, även om det innebär att hon måste mörda sina motståndare.

En uppföljare till American Psycho där historien haltar lite redan från början; filmen inleds med att Rachael mördar Patrick Bateman eftersom Bateman i sin tur redan gett sig på Rachaels barnvakt och att Rachael inledde sin karriär som mördare där. Att Bateman skulle vara seriemördare påstås sen ett par gånger till under filmens gång. Trots denna tabbe lyckas American Psycho II bli en väldigt underhållande film som kanske helst bör klassas som en något mörk komedi. 6/10.
Citera
2015-11-08, 18:43
Medlem
Ambelains avatar
Transformers 4

Av allt att döma en utländsk film.
Skådespelarna talar alla engelska och miljöerna är uppenbart amerikanska.
Bortsett från det handikappet baseras filmen på en underhållande grundtanke. Dvs att den amerikanska militären blivit duperade av fel slags utomjordingar att ge sig på rätt sorts utomjordingar.
Därför tvingas de goda utomjordingarna gömma sig, från både de onda utomjordingarna och från den amerikanska militären.
Det Hade kunnat vara underhållande, men eftersom de konsekvent Överdrev och förlängde i stort sett Varje sk "action-scen" så långt att det bara blev tröttsamt, så förlorade man helt enkelt greppet om Handlingen.
Resultatet blev bara en enda rutschkana av galet löpande och skjutande och tutande osv.
Helt värdelöst - de borde klippt ner filmen med Minst en hel timme för att få den begriplig och tittarvänlig.
Synd, på en film som Hade kunnat vara en helt OK matinéfilm.
Citera
2015-11-08, 18:44
Medlem
HejAntons avatar
Seven Samurai [1954] dir. A. Kurosawa

Spenderat mer eller mindre en heldag med Kurosawas opus och jag är faktiskt lite kluven när det gäller Seven Samurai. Å ena sidan var filmen väldigt underhållande, med många moment som jag faktiskt tyckte väldigt mycket om, men å andra sidan fann jag filmen vara väldigt utdragen i många olika situationer.

Jag har svårt att sätta mina åsikter om filmen i ord så jag ska försöka med att hålla det kort. Seven Samurai är underhållande, men inte heller denna film lyckas få mig att se Kurosawa som mer än bara en duktig regissör i mängden, och jag har ännu inte riktigt hittat något som får mig att se mannen som den mästare han ofta hyllas för.

Jag älskar dock Toshiro Mifune och är totalt fängslad varje gång han är på duken.

7.5
Citera
2015-11-08, 18:49
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mark-Cohen
American Psycho II: All American Girl. Rachael (Mila Kunis) är en student med ett mål - att bli professor Starkmans (William Shatner) assistent, vilket kan leda till en karriär inom FBI. Rachael är beredd att gå precis hur långt som helst för att få drömmen att bli verklighet, även om det innebär att hon måste mörda sina motståndare.

En uppföljare till American Psycho där historien haltar lite redan från början; filmen inleds med att Rachael mördar Patrick Bateman eftersom Bateman i sin tur redan gett sig på Rachaels barnvakt och att Rachael inledde sin karriär som mördare där. Att Bateman skulle vara seriemördare påstås sen ett par gånger till under filmens gång. Trots denna tabbe lyckas American Psycho II bli en väldigt underhållande film som kanske helst bör klassas som en något mörk komedi. 6/10.

Det här är ett lysande exempel på en "uppföljare" som egentligen inte har någonting alls med den första filmen att göra. Man lyckades bara på något vis få rättighet att använda en totalt missvisande titel på sin egentligen helt fristående film.
Citera
2015-11-08, 18:51
Medlem
Ambelains avatar
Chasing Mavericks

En sk surfarfilm.

Handlar om ett surfar-ställe utanför Kaliforniens kust som, typ ingen visste om. Mavericks kallades det.
Det var så unikt geologiskt konstruerat att där bildas enorma Jättevågor, lika stora om på Hawaii.

Filmen handlar om en ung påg som växer upp utan pappa, men blir räddad till livet efter att som barn ha blivit utspolad till havs av en stor våg vid detta Mavericks. Men en hjälte kommer på sin surfbräda och räddar honom. Hjältesurfaren visar sig dessutom bo precis bredvid pojken själv, och han blir därför pojkens stora hjälte och fadersfigur.
När pojken sen fyllt 15 så övertygar han hjälte-grannen att lära honom surfa på detta okända Mavericks, och en lång träningsperiod tar vid. Där får tonåringen nu lära sig allt som behövs för att både besegra dessa Jättevågor och samtidigt lära sig bli en man.

Filmen har fått höga betyg på IMDB, men om man inte är surfare själv kanske man inte vill ge lika höga betyg.
Jag tyckte den var tittbar, men inte det bästa i genren.
Jag tyckte tex att Dogtown var, och Är en betydligt bättre surfarfilm. för att itne tala om Point Break, som ju fortfarande är oöverträffad surfarfilm.
Inte heller når den upp till surfar-dokumentären Riding Giants.
Citera
2015-11-08, 19:01
Medlem
Fjantors avatar
Utvandrarna och Nybyggarna från 1971 har jag och tjejen avverkat idag..
6 timmar med typ ingenting..
Men ruskigt bra filmer..

4/5 blir mitt betyg..
Citera
2015-11-08, 20:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det här är ett lysande exempel på en "uppföljare" som egentligen inte har någonting alls med den första filmen att göra. Man lyckades bara på något vis få rättighet att använda en totalt missvisande titel på sin egentligen helt fristående film.

Att de dessutom så uppenbart missuppfattat första filmen får en ju också att undra över titeln i det här fallet. Bateman mördar ju faktiskt aldrig någon i första filmen, det är bara fantasier. Det kan ju vara så att Bateman, efter det att handlingen avslutats i American Psycho, bestämde sig för att göra fantasierna till verklighet men det tvivlar jag på.
Citera
2015-11-08, 21:16
Medlem
JefCostellos avatar
Frances Ha (2012)

New York-skildringar är ofta trevliga och här får vi följa 27-åriga dansaren Frances (Greta Gerwig) och hennes ganska vardagliga problem - jobb, ekonomi, relationer, bostäder, i en omgivning som mest består av coola (åtminstone enligt dem själva, förmodar jag) övremedelklasshipsters med glassiga yrken. Av någon konstig anledning filmad i svartvitt, vilket inte är till gagn för New York-feelgood-känslan.

Jag gillar inte hipsters och brydde mig inte så mycket om vad som hände, men Gerwig har ändå en viss charm och filmen är någorlunda rolig - det räddar den svaga trean just nu men filmen är bortglömd samma sekund eftertexterna börjar rulla och betyget kan sänkas.

3-/5
Citera
2015-11-08, 22:38
Medlem
HejAntons avatar
Dr. Strangelove - Or How I Learned To Stop Worrying And Love The Bomb [1964] dir. S. Kubrick

Någorlunda underhållande satir som får mig att fnissa över absurditeterna då och då (Mandrakes försök till att ringa presidenten exempelvis) men överlag inte särskilt gripande. Skådespelet är godkänt på flera fronter även om jag tycker Strangelove är mer löjlig än han är rolig.
Det som nästan mest kom att imponera på mig är soldaternas räd på flygbasen och stridsscenerna kring detta. Jag har sett Full Metal Jacket men fann aldrig att den var lika välfilmad som dessa är, och jag har aldrig sett Kubrick som någon som varit duktig på att fånga en strid på film men det gjorde mig nyfiken på Paths Of Glory åtminstone.

6.5
Citera
2015-11-08, 23:08
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
The Gift (2015)
Håller i stora delar med din recension, men är lite snålare betygsmässigt: 7/10. Det går inte att göra annat än att instämma i att trailern är oerhört missvisande.
Citera
2015-11-08, 23:11
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejAnton
Dr. Strangelove - Or How I Learned To Stop Worrying And Love The Bomb [1964] dir. S. Kubrick

Någorlunda underhållande satir som får mig att fnissa över absurditeterna då och då (Mandrakes försök till att ringa presidenten exempelvis) men överlag inte särskilt gripande. Skådespelet är godkänt på flera fronter även om jag tycker Strangelove är mer löjlig än han är rolig.
Det som nästan mest kom att imponera på mig är soldaternas räd på flygbasen och stridsscenerna kring detta. Jag har sett Full Metal Jacket men fann aldrig att den var lika välfilmad som dessa är, och jag har aldrig sett Kubrick som någon som varit duktig på att fånga en strid på film men det gjorde mig nyfiken på Paths Of Glory åtminstone.

6.5

Stanley Kubrick är min favoritregissör. Men tycker Dr. Strangelove är extremt överskattad. Tycker nästan Lolita är bättre faktiskt. Paths of Glory och min favoritkrigsfilm Full Metal Jacket tycker jag är mycket bättre än Dr. Strangelove.
Citera
2015-11-08, 23:30
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Håller i stora delar med din recension, men är lite snålare betygsmässigt: 7/10. Det går inte att göra annat än att instämma i att trailern är oerhört missvisande.

Fast trailern är missvisade i det att filmen i sig är bättre än vad trailern själv bedömer filmen utifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in