Judgement in Berlin (1988):
http://www.imdb.com/title/tt0095415/?ref_=nv_sr_1
Efter att genomlidit Staying Alive tog jag några steg till något helt annat, Jugdement in Berlin.
Något händer på ett intetsägande sätt och sedan handlar filmen mer om rättegången kring händelsen. Hade händelsen fått ta lite mer rum och gjorts på ett betydligt bättre sätt hade filmen vunnit mycket. Nu är fokuset på rättsliga händelserna efteråt. Det är ett minst sagt udda fall i Berlin där västberlin, östberlin, ryssland och främst amerika är inblandat.
Martin Sheen gör en bra rolltolkning, det lilla Sean Penn är med görs också bra (åtminstone en scen). Därutöver är det enstaka intressanta rader som sägs. Själva poängen med filmen förstår jag att man vill ta till vita duken, men nästan allt förutom Martin Sheen luktar TV Film. Klippningen är ofta dålig och många scener känns daterade som tusan. Filmen är allmänt grå och det är svårt att hålla intresset uppe. Hade den här varit 2,5 timme istället för cirka 1,5 timme hade det varit tungt att ta sig igenom utan att somna.
Jag har själv varit i Berlin och kände igen flera platser av det lilla som visades, vilket gör filmen liiiite roligare för mig. Är man intresserad av udda juridiska fall kan det vara värt att spana in filmens handling och läsa på mer, men filmen i sig är inget måste.
Betyg?
2,5 / 5