2017-04-17, 20:26
Medlem
Arlorks avatar
Idag blev det Kong Skull Island. CGI-effekterna var fina, men det spelar ingen större roll. Upptakten är hur amerikanerna upptäcker en ö genom satellit på 70-talet. Några forskare vill ta sig dit och får godkänt p g a att annars kan ryssarna reka först. Dom tar hjälp av soldater från det avslutade Vietnamkriget.

Kong blir sur när dom skjuter på honom så gruppen blir splittrad och dom ska ta sig till evakuering inom 3 dagar. Sedan är det action. Inte mycket av spännande inslag. Den äldre där Jack Black har huvudrollen tycker jag om. Skull Island är inte ens spännande. 2/5
Citera
2017-04-17, 23:27
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Maigret - Dead man (2016)

Rowan Atkinson som Maigret i ett drama där innevånarna på några ensliga gårdar brutalt mördats.

Måste erkänna att jag var nyfiken på hur MrBean (Rowan Atkinson) skulle agera, om han plötsligt skulle börja bära sig åt.
Det gjorde han inte (det hade jag nog heller inte väntat mig, men det hade nog inte skadat).
Rollen som Maigret var nog rätt enkel att spela, någon tråkigare kommisarie har nog aldrig gestaltats, böckerna är dessutom urtråkiga.

Märkligt att man i England, med sin uppsjö av deckartraditioner, väljer att spela in fransk, trist, polis.

Det enda som var bra var de fina, tidstypiska, miljöerna, och en Simca.
2/5
Citera
2017-04-18, 20:33
Medlem
Merwinnas avatar
http://www.imdb.com/title/tt0298130/

The Ring (2002). Såg om denna högrankade skräckfilm om videokassetten som förebådar död för den som ser på innehållet, efter många år. Den gången tyckte jag att detta var en enastående bra film, och jag fick t.o.m. konstiga, förvirrade mardrömmar av den under en längre period! I kväll blev känslosvaret inte lika starkt. Denna gång tyckte jag att det var... en vanlig skräckfilm, kort och gott, utan någon magi inblandad. Men fortfarande en väl genomtänkt, välregisserad, intelligent och suggestiv skräckfilm, med många händelser som för handlingen framåt hela tiden, och högt tempo. Det flyter på hela tiden, inga döda partier här! Rekommenderar den varmt till alla som gillar skräckfilmer överhuvudtaget!

8/10
Citera
2017-04-18, 23:48
Medlem
Herr.Dittlings avatar
O, en sån natt (1937)

Nygifte Åke Söderblom är på brölloppsresa, deras bil havererar, och dom lyckas få varsin skrubb i ett överfyllt hotell, förvecklingarna kan börja.

Ovanligt mycket springande in i mörka rum för att kyssa den som ligger och sover, vilket alltid är någon som inte borde vara i just det rummet.
Underbart samspel mellan Thor Modeen och Julia Caesar, dom är riktigt bra som, oenigt, gift par.

Dock kändes den onödigt lång.
3/5
Citera
2017-04-19, 16:10
Medlem
Geomeisters avatar
Staying Alive (1983): http://www.imdb.com/title/tt0086361/...nm_flmg_act_58

Vem känner inte till Staying Alive? Nu när jag sett den undrar jag: Varför är den här så känd?

Det är en halvdan efterföljare (handlingsmässigt) till Saturday Night Fever ifrån 1977. Egentligen är det bara en vältränad John Travolta som är är fast mellan två tjejer. En som han är dryg emot och en som är dryg emot honom. Han är otrogen mot den trevliga tjejern för att behandlas likadant tillbaka av nästa tjej. Det och att det är dansscener är hela handlingen. Tunt som tunnbröd.

Filmen drivs fram av musik som är bland dom få godkända sakerna med denna film. Dansscenerna har långtifrån samma charm som Saturday Night Fever. Olidigt tråkiga att titta på.

Dom enda karaktärerna jag halvt gillar i denna film är flickvännen John Travolta är otrogen mot och hans mamma. Finns även en rolig scen då han häcklar rytmiska gitarrister.

Jag hade svårt att titta igenom hela filmen, men trodde på grund av sin status att IMDB skulle hylla den till skyarna. Det gör dom faktiskt inte. Inte jag heller. Det här är en känd film ingen behöver se. Lyssna på BeeGees låten med samma namn istället.

Betyg? 2 / 5
Citera
2017-04-19, 16:40
Medlem
hundsatans avatar
Logan (2017) http://www.imdb.com/title/tt3315342/

En något tragisk film om hur ålderdomen påverkar även de bästa av X-männen. Lite långtråkig mellan varven men i huvudsak finns allt med som sej bör i en X-men film, hjältar fiender och lite drama. Antalet döda över medeltalet jämfört med övriga episoder i serien.

7/10
Citera
2017-04-19, 17:38
Medlem
PsychoChillers avatar
Senast hade jag en Pacinokväll. Såg två klassiker och en tidigare osedd.

... and justice for all. (1979).

4/5

Jävligt bra rättegångsdrama och ett B E V I S på att filmer var bättre förr. Den har så många skruvade karaktärer och bisarra situationer att den nästan känns lika fuckad som verkligheten. Det känns äkta. Förr gjordes rättegångsdramer som ... and justice for all. och 12 Angry Men, idag görs det aprövsvettsugkukigt tråkiga rättegångsdramer och Matthew Mackgånnahejhej är med i alla.

Dog Day Afternoon (1975)

5/5

Dog Day Afternoon är Al Pacinos bästa (ärligt talat, till och med Gudfadern kan slänga sig hårt i väggen) och en helt perfekt film. Den handlar om ett bankrån som går snett, varken mer eller mindre, och börjar när rånet tar vid och slutar när rånet är över. Inte en scen är överflödig eller hade kunnat göras bättre. Det är så jävla spännande hela tiden och, eftersom det är en Lumet, samtidigt helt fantastiskt rörande och bombastiskt känslosvallande.
Alla skådisar ger 100 procent och Pacino har aldrig, varken förr eller senare, varit så bra. Jag har läst någon gång att Lumet är bra på att pressa max ur sina skådespelare, och det märks i både minspel och dialog.
När Pacino talar med sin pojkvän över telefon, eller dikterar sitt testamente för en ur gisslan, är det som att sugas in i ett svart hål. Jag bara sitter oförmögen att röra mig och låter denna jävla naturkraft dra in mig.

Sea of Love (1989)

3/5

En okej thriller. John Goodman är rolig.
Citera
2017-04-19, 20:14
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Då filmen var en ren chansning tänkte jag inte så djupt om den, men visst blir det en blandning mellan någon form av realism och mer Clockwork Orange. Någon fantasi. Förstår att det inte attraherar alla.

Gällande andra spoilern kan jag verkligen hålla med. Det blev ett ganska abrupt slut. Den sista dialogen hade kunnat vara betydligt djupare och smartare!
Du har väl sett musikvideon med D12 "Fight Music" som är en ren hyllning till filmen.
https://www.youtube.com/watch?v=7pVf...hannel=D12VEVO
Citera
2017-04-19, 20:50
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Du har väl sett musikvideon med D12 "Fight Music" som är en ren hyllning till filmen.
https://www.youtube.com/watch?v=7pVf...hannel=D12VEVO

Den var länge sedan jag såg, men nu när du säger det ser man det!
Citera
2017-04-19, 21:32
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Dog Day Afternoon är Al Pacinos bästa (ärligt talat, till och med Gudfadern kan slänga sig hårt i väggen)

Står mellan Dog Day Afternoon, Gudfadern, Scarface och Cruising för mig. Håller nog fan sistnämnda som favoriten, helt fantastiskt bra prestation i en så svår/annorlunda roll.
Citera
2017-04-19, 21:59
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FugitiveDuck
Står mellan Dog Day Afternoon, Gudfadern, Scarface och Cruising för mig. Håller nog fan sistnämnda som favoriten, helt fantastiskt bra prestation i en så svår/annorlunda roll.

Cruising är en riktigt bra film med en skönt udda plot. Det jag gillar mest med Cruising är nog att Steve inte hyste en machoskräck för homosexualitet och läderklubbar. Det hade varit en förutsägbar, tråkig och billig konflikt. Men den är klippt på 40 minuter hårdhomosex och det är inte okej.
Citera
2017-04-19, 23:30
Medlem
Geomeisters avatar
Judgement in Berlin (1988): http://www.imdb.com/title/tt0095415/?ref_=nv_sr_1

Efter att genomlidit Staying Alive tog jag några steg till något helt annat, Jugdement in Berlin.

Något händer på ett intetsägande sätt och sedan handlar filmen mer om rättegången kring händelsen. Hade händelsen fått ta lite mer rum och gjorts på ett betydligt bättre sätt hade filmen vunnit mycket. Nu är fokuset på rättsliga händelserna efteråt. Det är ett minst sagt udda fall i Berlin där västberlin, östberlin, ryssland och främst amerika är inblandat.

Martin Sheen gör en bra rolltolkning, det lilla Sean Penn är med görs också bra (åtminstone en scen). Därutöver är det enstaka intressanta rader som sägs. Själva poängen med filmen förstår jag att man vill ta till vita duken, men nästan allt förutom Martin Sheen luktar TV Film. Klippningen är ofta dålig och många scener känns daterade som tusan. Filmen är allmänt grå och det är svårt att hålla intresset uppe. Hade den här varit 2,5 timme istället för cirka 1,5 timme hade det varit tungt att ta sig igenom utan att somna.

Jag har själv varit i Berlin och kände igen flera platser av det lilla som visades, vilket gör filmen liiiite roligare för mig. Är man intresserad av udda juridiska fall kan det vara värt att spana in filmens handling och läsa på mer, men filmen i sig är inget måste.

Betyg? 2,5 / 5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in