2017-09-09, 17:21
Medlem
Geomeisters avatar
Interstellar | Året var 2014
Varning: Låång
http://www.imdb.com/title/tt0816692/?ref_=fn_al_tt_1

För några år sedan kom Gravity, The Martian, Interstellar och säkert fler påkostade rymdfilmer som på räls. Jag har tagit det lugnt med alla dessa och inte förrän idag blev det Interstellars tur.

Den här filmen är delvis gjord på ett sätt jag ogillar. Det är mycket klippande mellan scener, mycket man får fylla i själv (vilket inte i sig är dåligt, men kan vara) och en del grejer jag kanske inte hänger med i 100 %. Trots detta tycker jag filmen finner ett stort emotionellt djup i frågan om människans existens, vad som betyder något samtidigt som den är väldigt nördig (tänk Star Trek) med alla tidshopp, svarta hål, potentiella världar osv.

Hade denna film bara fokuserat på det nördiga hade den säkert kunna bli bra, men förlorat MÅNGA ur den stora biopubliken kanske även inklusive mig. Däremot tycker jag dom blandar det emotionella med det nördiga på ett bra sätt till slut.

Filmen påminner lite om Inception (komplicerad) och 2001: A Space Odyssey (många frågor samt unik skildring av rymden och oförutsägbar).

Gillar du Matthew Mcconaughey och tror detta är någon lättsam film där han är rapp i käften har du fel. Dock är det lite humor i allt också, vilket är välkommet.

Filmen är som skrivet en lång historia (ibland väl rörig eller seg och lämnar många intryck). Alla intryck är inte 100 % för mig, men tillräckligt mycket är för att ge denna ett starkt betyg. Jag fick råd av en vän att vänta med denna tills jag verkligen orkade sätta mig in i en film (inte bara slöglo på en Beck) och det var jag glad att jag gjorde.

Betyg? 4 / 5
Citera
2017-09-09, 22:06
Medlem
knazbarnets avatar
Nocturnal Animals (2016)

Trodde inledningsvis att den skulle vara lite seg, kom dock igång rätt bra och greppade mitt intresse ordentligt vid motorvägs händelsen. Tyvärr var det också peeken och tycker inte resten av filmen tog chansen den hade. Svårförklarat men upplevde att tråden tappades mellan de två historierna och händelseförloppet kändes inte speciellt originellt utan mer ogenomtänkt.

Bra skådespel hela filmen tho och jag gillade den subtila(?) sättet den filmades på.

6/10
Citera
2017-09-09, 22:43
Medlem
Geomeisters avatar
The Karate Kid | Året var 2010
http://www.imdb.com/title/tt1155076/?ref_=nv_sr_2

Den femte Karate Kid. Trots att denna film egentligen inte har något (?) med originalet att göra. Huvudkaraktären flyttar direkt till Kina utan att vilja lära sig kinesiska. Han träffar direkt en vän (som snabbt försvinner i filmen av någon anledning) och snart en söt tjej.

En bekant till den söta tjejen gillar inte att huvudpersonen flirtar och går in 110 % för att förhindra det. Likt Karate Kid 2 då dom åker till Kina går "den onda" in väl hårt av väldigt liten anledning och maximerar "problemet" till max. Inte världens starkaste story-line direkt, men det kan man leva med.

Tyvärr förblir det onda gänget extremt anonymt förutom en och deras onda kung fu lärare är extremt blek gentemot dom överdrivna (men underhållande) i original triologin. Man vill klappa till den riktiga "onda" själv.. Bara för att

Relationerna i filmen känns sisådär. Huvudpersonernas relation känns bleka förutom mot slutet då det äntligen krävs lite skådespeleri. Relationen mellan mamman och sonen är det sämsta i filmen. Det bästa är faktiskt mellan huvudpersonen och "hans tjej". Det är den del som känns minst efterapande till tidigare filmer och där barnen känns mest realistiska.

Det största problemet är åldern på barnen. Detta ska vara ett gäng 12-åringar, men dom slåss som att det ett gäng 20 (+):are. Det blir brutalt i en annars väldigt barnvänlig film. Mixen känns lite sisådär även om slagsmålen antagligen är snyggare gjorda än dom i originalen.

Istället för att göra en kopia av tidigare filmer har denna faktiskt en del unika moment, men dom försöker även föra in klassiska moment i annan stil och det fungerar för det mesta inte. Ofta blir det till en humor som inte fungerar. Det kunde dom skippat totalt då filmen inte direkt är relaterad till originalet förutom via namn.

En film som faktiskt är bättre än vad man kan tro. Inget jag direkt rekommenderar, men fungerar till det jag just gjorde: Slötitta på någon rulle efter den mer krävande Interstellar. Överlag bättre än Karate Kid 3 och The Next Karate Kid.

Betyg? Svag 3 / 5
Citera
2017-09-09, 23:00
Medlem
nihilverums avatar
Risk (2016)

En dokumentär om Julian Assange gjord av Laura Poitras som spelats in under sex år med början runt den tidpunkt då Wikileaks släppte en stor uppsättning amerikanska underrättelsedokument och som följer bland annat händelserna i Sverige då han blev misstänkt för våldtäkt med mera.

Ganska intressant dokumentär som inte helhjärtat tar ställning varken för eller emot Assange utan skildrar honom från flera olika vinklar. Lite abrupt slut dock.

Betyget blir 6,5/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Citera
2017-09-10, 00:55
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Filmen påminner lite om Inception (komplicerad) och 2001: A Space Odyssey (många frågor samt unik skildring av rymden och oförutsägbar).
Vad är det som så många tycker är så komplicerat med inception?
Den frågan finner jag mer komplicerad än själva filmen.

Så att ha den titeln intill 2001 är obegripligt för mig om man snackar om komplicerade filmer.
Visserligen är 2001 inte super komplicerad heller (om man har läst boken, men det är bara filmens dåliga översättning i vissa områden som kan göra en förvirrad lite här och där)

Men att skriva att inception och 2001 spelar i samma liga när det kommer till svåra filmer att förstå så är det imo som att jämföra fast and the furious med Mulholland drive.
Citera
2017-09-10, 01:06
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Men att skriva att inception och 2001 spelar i samma liga när det kommer till svåra filmer att förstå så är det imo som att jämföra fast and the furious med Mulholland drive.
Han skriver att Interstellar påminner lite om Inception för att båda är komplicerade, och lite om 2001: A Space Odyssey för att båda ställer många frågor, skildrar rymden på ett unikt sätt och är oförutsägbara. Vad jag kan se skriver han ingenting om huruvida Inception & 2001: A Space Odyssey är lika eller påminner om varandra.
Citera
2017-09-10, 10:24
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Vad är det som så många tycker är så komplicerat med inception?
Den frågan finner jag mer komplicerad än själva filmen.

Så att ha den titeln intill 2001 är obegripligt för mig om man snackar om komplicerade filmer.
Visserligen är 2001 inte super komplicerad heller (om man har läst boken, men det är bara filmens dåliga översättning i vissa områden som kan göra en förvirrad lite här och där)

Det är som Samizdat skriver. När jag "jämför" med andra filmer är det oftast filmer jag kommer och tänka på medan jag själv såg filmen. Det kan vara alltifrån liknande uppbyggnad, allmänna vibbar, liknande ämnen osv. Inception och 2001 är två väldigt olika filmer. Enda likheten är väl att dom tar steg ifrån typiska Hollywood-produktioner. Det är två tämligen unika filmupplevelser vilket många filmer inte är.

När jag påpekar att dom är komplicerade menar jag jämfört med kioskvältare som Star Wars, Marvel-filmerna, Stallones filmer och annat. Det gäller att hänga med i handlingen och tänka till lite när man ser både Inception och 2001. Det är inte bara "någon dör" och sedan är det hämnd. Det är allt man behöver förstå utan det är lite mer att hålla reda på.
Citera
2017-09-10, 11:10
Medlem
Merwinnas avatar
http://www.imdb.com/title/tt0464088/?ref_=nv_sr_1

Die Liebe eines Priesters (2005). Tysk/österrikisk film som försöker vara Törnfåglarna men inte lyckas. En prästkandidat som ska vigas till (katolsk) präst om bara några veckor, kärar ner sig i en ensam mamma som jobbar på restaurang och pluggar engelska på en handelsskola.

Det här skulle ha kunnat vara en storslagen och vacker (om än ganska fånig) historia, om skådespelarna eller karaktärerna (ibland är det svårt att säga vad som är vad) varit andra. Men Erol Sander, hur snygg han än är , är inte trovärdig som hängiven katolsk präst. Han ger i alla fall mig vibbarna av att vara ytlig, självupptagen och arrogant. Och kvinnan känns inte heller rätt som någon som en katolsk präst skulle vilja offra sitt kall, sin karriär, sitt allt för. Hon är för konstgjord och vulgär med det blekta håret och de hårt plockade och svartfärgade ögonbrynen. Hon är för enfaldig och enkel, det finns inget själsfint där... Synd som sagt på något som hade kunnat vara en väldigt gripande film. Den enda skådespelaren som är riktigt bra är Maximilian Schell som spelar en äldre präst med mycket känsla, allvar, förståelse och kärlek.

4/10
Citera
2017-09-10, 15:57
Medlem
Geomeisters avatar
Paths of Glory | Året var 1957
Information: Svartvit
http://www.imdb.com/title/tt0050825/?ref_=nv_sr_1

Visst känner man igen sonen Michael Douglas i Kirk Douglas och Kirk Douglas gör en bra prestation som den "normala" rösten i denna film. Filmen är väldigt dialogsbaserad och dialogerna är överlag bra. Poängerna som filmen vill ta fram bör nå dom flesta. Gott så.

Däremot känns IMDBs betyg på 8,5 att överdriva rejält. Folk får givetvis tycka så, men samtidigt som dialogen var bra händer inte så mycket annat heller. Jag måste inte ha massa pang-pang, men intresset dalade för mig trots att filmen är ganska kort.

Bra film att visa skolungdomar, men ta gärna IMDBs betyg med lite salt om du inte sett filmen, men planerar att göra det.

Betyg? 3 / 5
Citera
2017-09-10, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Paths of Glory | Året var 1957
Information: Svartvit
http://www.imdb.com/title/tt0050825/?ref_=nv_sr_1

Visst känner man igen sonen Michael Douglas i Kirk Douglas och Kirk Douglas gör en bra prestation som den "normala" rösten i denna film. Filmen är väldigt dialogsbaserad och dialogerna är överlag bra. Poängerna som filmen vill ta fram bör nå dom flesta. Gott så.

Däremot känns IMDBs betyg på 8,5 att överdriva rejält. Folk får givetvis tycka så, men samtidigt som dialogen var bra händer inte så mycket annat heller. Jag måste inte ha massa pang-pang, men intresset dalade för mig trots att filmen är ganska kort.

Bra film att visa skolungdomar, men ta gärna IMDBs betyg med lite salt om du inte sett filmen, men planerar att göra det.

Betyg? 3 / 5

Roligt att se hur Kubrick utvecklas som regissör också. Håller The Killing som hans bästa från hans "svartvita period".
Citera
2017-09-10, 17:33
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Wonder Woman (2017) | 🌑🌑🌑🌕🌕 |

På ön Themyscira, skyddad från omvärlden, lever Amazonerna - krigarkvinnor som skapades av Zeus för att vaka över mänskligheten. Bland dem är Diana som sedan hon var ett barn har tränats till att bli den mäktigaste krigaren av dem alla. En dag knackar omvärlden bryskt på när piloten Steve Trevor kraschlandar och tvingar Diana att rädda hans liv. Genom honom får Amazonerna veta att första världskriget rasar utanför, miljontals människor dör och det finns inget slut i sikte. Övertygad att det är guden Ares som håller på att utplåna mänskligheten lämnar Diana sitt hem för att stoppa honom.

En typisk superhjältefilm som jag normalt sett inte är intresserad av men fin kritik gjorde mig nyfiken. Dessutom ser jag allt som David Thewlis är med i. Men Wonder Woman har ju såklart uppmärksammats mest för att - gud bevare mig jag börjar svettas - en KVINNA spelar huvudrollen. En detalj som jag inte kunde bry mig mindre om när jag ser film men vissa gör tydligen det och då är det glädjande att Wonder Woman blivit en sån succé.

Gal Gadot är perfekt som Wonder Woman, ingen tvekan. Hon gör kulturkrocken väldigt underhållande med sina nyfikna och klumpiga steg ute i den verkliga världen, är totalt hänsynslös när hon blir arg och börjar volta genom luften och stoppar kulor med sina armar men det är också en emotionell resa hon gör som imponerar. Gal Gadot är lysande. Samspelet med talanglösa Chris Pine räddar hon dessutom upp och får det att fungera. Andra karaktärer är det si och så med, Doctor Poison är en katastrof och hjältegänget som senare samlas ihop och drar på äventyr är inte speciellt utvecklade.

Nä, Wonder Woman är egentligen den enda karaktär jag bryr mig om men det räcker för att det ska bli en bra film. Det är bra, enkelt berättat med läckert fotade slagsmål och krigsscener och en hyfsat engagerande historia. Sen är det alldeles för barnvänligt och på gränsen till tramsigt ett par gånger för min smak, superhjältefilmer är så förbannat tillgjorda, men regissören Patty Jenkins ger filmen en stabil grund att stå på som sedan Gal Gadot kan lyfta till en högre nivå.
Citera
2017-09-10, 18:33
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The yesterday mashine (1963)

Ett ungt par får bilproblem och söker hjälp på en ödslig farm, mannes skottskadas, och flickan försvinner spårlöst.

Ja, jösses, vad dom hittar på 2/5
Det är inte ofta jag kommenterar skådespelarinsatser, men det här var verkligen inte bra.

Men jag skulle inte tveka att åka tillbaka till 1963.
Senast redigerad av Herr.Dittling 2017-09-10 kl. 18:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in