2017-06-25, 01:04
Medlem
Herr.Dittlings avatar
From hell it came (1957)

På en ö i söderhavet bor en stam med infödingar, där finns även en amerikansk läkarstation.
Efter en maktkamp tar den lokale medicinmannen över stammen, men den döde hövdingasonen svor att hämnas.

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Det här var bland det fånigaste jag sett.
En Golemhistoria i söderhavsmiljö skulle man kunna säga.

Jösses Amalia, jag har verkligen inte hjärta att såga den här filmen, den känns liksom hjälplös, och faktum är att jag bitvis skrattade i sommarnatten.
Förmodligen är jag galen, men underhållsvärdet får bli 3/5
Citera
2017-06-25, 10:37
Medlem
chessjamts avatar
Miracolo a Milano (1951)

En liten bebispojke hittas ute på grönsakslandet av en äldre tant. Hon tar till sig barnet och låter det växa upp hos henne och kallar honom för Totó. När hon dör hamnar Totó på ett barnhem. När han är tonåring så släpps han ut i världen och den vänlighet han visar upp mot andra människor är tyvärr enkelriktad. Vad kan han hitta på och vad kommer att hända när han börjar leva med de andra utstötta i samhällets utkant?

Det här var ändå ganska fin och trevlig film av De Sica. När jag ser på huvudkaraktären får jag starka Dostojevskijvibbar av furst Mysjkin i Idioten kombinerat med Aljosja från Bröderna Karamazov; som om man tagit de mest godhjärtade karaktärerna från båda romanerna och fått fram Totó här. Kanske är det jag som läser in för mycket i filmen men annars är det svårt att komma på flera andra absolut snälla och vänliga karaktärer i både film och litteratur. Likt en ängel tar han på sig ansvaret för att lösa konflikter och hjälpa självmordsbenägna från att ta livet av sig i kåkstaden.

Samtidigt som Totó existerar och visar upp en hjärtevärmande medmänsklighet så utmynnar filmen i en klasskampskonflikt som jag tycker blir lite tjatigt i den här typen av filmer. Med fantasyelementet så spårar det ur litegrand, får faktiskt Buñuelvibbar från Viridiana.

Det är svårt att vara cynisk dock när man ser Totó som bara vill väl och önskar att alla kunde samsas. Det blir till slut en stark trea.

Betyg: 3.5/5
Senast redigerad av chessjamt 2017-06-25 kl. 10:52.
Citera
2017-06-25, 11:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maiden1666
Sängknoppar och Kvastskaft (1971)
http://www.imdb.com/title/tt0066817/?ref_=nv_sr_1

Handlar om tre barn som börjar bo ihop men en häxlärling som behöver en sista formell för att bli en fulländlig häxa så det letar upp efter professorn som har hand om kursen eftersom den blev upphört i sista minuten!

Professorn har bara den halva boken så de åker till ön Naboombu för att hitta resten av boken!

7/10

Den är underbar! Jag älskade den som barn. Den hade både humor och magi och livsvisdom, och Angela Lansbury är perfekt i rollen.
Citera
2017-06-25, 11:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Såg själv What happend to baby jane. En film om 2 systrar med ett minst sagt komplicerat förhållande när de är båda 2 avdankade stjärnor och bor tillsammans. Ena är i en rullstol. Ett relationsdrama som visar hur en relation kan dra ut det värsta ur människor. Bette davis och joan crawford spelar huvudrollerna. Måste säga att Bette Davis stjäl showen som baby jane.

8/10

En otäck film, jag finner den speciellt obehaglig som jag känner att par tvillingsystrar i verkligheten som det där påminner väldigt mycket om. Förutom att "mina" systrar aldrig ens har haft några självständiga liv där ute i världen, utan de har vaktat svartsjukt på varandra i hela sina liv. När den ena har haft någon man som har visat något intresse för henne, så har den andra förstört det. Och nu är de 56 år och allting är för sent, nu har de bara varandra livet ut och all sin bitterhet...
Citera
2017-06-25, 12:56
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Guns, girls, and gangsters (1959)

Nyss frigiven från finkan, planerar denne man tidernas rån mot en värdetransport från Las Vegas, allt är uttänkt i minsta detalj.

En otroligt irriterande berättarröst talar om vad som händer.
Men lyckas man leva med den, så får man en ganska välgenomtänkt rånarfilm.
Lee van Cleef är med, innan han skulle bli den onde, fast han är rätt tjaskig här också.

Spännande rånarfilm 4-/5
Citera
2017-06-25, 12:57
Medlem
James Och Jättepersikan (1996)

http://www.imdb.com/title/tt0116683/?ref_=nv_sr_1

Handlar om 6-åriga James som får bo hos sina elaka mostrar efter att hans föräldrar har dött!

En dag så möter han en gammal man som ger han krokodiltungor som han råkar tappa till marken som dagen efter får en stor persika i trädgården!

Han går in den jättepersikan och lära känna nya personer!

Kul och en ganska udda film vilket är typiskt när Tim Burton är med i ett hörn vilket jag gillar!

7/10
Citera
2017-06-25, 14:51
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Scum (1979) | 🌑🌑🌑🌕🌕 |

Tre unga förbrytare anländer till ett ungdomsfängelse som ryktas vara det hårdaste i hela England. Bland dem är Carlin, en naturlig ledare som gärna använder våld för att få fram sin poäng. Men nu har han bestämt sig för att hålla en låg profil, han vet att han är en måltavla efter att ha attackerat en vakt i sitt förra fängelse. Mobbningen, våldet och korruptionen blir dock snart för mycket. När alla - fångar, vakter, till och med högsta ledningen samarbetar för att krossa honom slår han till slut tillbaka och ett levande helvete utbryter.

Oerhört kontroversiell på sin tid och bannlyst i flera år men att se den idag är förstås en annan sak. Den är brutal och våldsam med gott om blod och innehåller till och med en grafisk våldtäktsscen som är jobbig att se, men chockvärdet är ändå inte så stort längre. Vad som upprörde folk mest på den tiden var nog att se ungdomar som gör revolt mot auktoritära vuxna och till viss del den omänskliga behandlingen de utsattes för, för den psykologiska tortyren är väl skildrad med mobbning och rasism uppskruvad till max.

Det är intressant att vakterna är så aktiva i att jävlas med de nyanlända och samarbetar med fångarna för att sätta dit dem - som när en radio placeras hos en nyanländ som måste ta emot den mot hans vilja, två minuter senare dyker vakten upp och säger att den blivit rapporterad stulen och vips så blir det isoleringscell. Det är liksom helt hopplöst vad man än gör.

Kul att se en ung Ray Winstone som en exakt lika hårdkokt karaktär han egentligen spelat genom hela karriären. Men jag gillar mest karaktären Archer som jävlas med systemet på ett intellektuellt sätt - som att vägra bära skor för han är vegetarian, eller vägra delta på söndagsmässan för han är ateist vilket retar den djupt kristna fängelsechefen till vansinne (för att krydda det lite extra påstår sig Archer funnit ett intresse för Mecca). Den nonchalanta revolten är en fin kontrast till Carlin som revolterar med knytnävarna.

En otäckt realistisk och välgjord fängelsefilm som kanske inte är så originell längre men som garanterar en olustig känsla efteråt.
Citera
2017-06-25, 15:11
Medlem
Merwinnas avatar
http://www.imdb.com/title/tt1293829/?ref_=nv_sr_1

Äntligen midsommar! (2009). Ännu en svensk svart komedi som utspelas runt en midsommarfest i skärgården. Misstänker nästan att det finns ett speciellt syfte med de här midsommarfilmerna: att ge alla människor som inte har möjlighet att fira en traditionell midsommar av någon anledning, en känsla av att "dom som har en massa kompisar att fira med i skärgården och partner och segelbåt och allting annat som man ska ha, behöver inte vara så j-vla lyckliga för det".

För här kommer det fram allt möjligt: par som inte passar ihop, människor som älskat varann i hemlighet länge fast de är ihop med någon annan, otrohet, undertryckt homosexualitet, ofrivillig barnlöshet... och en massa fylla, nakenhet, sex, fräckisar, depression och heltokigt beteende förstås. Det är rörigt tycker jag, lösryckta händelser, man hinner tröttna innan filmen är slut.

Gillar för övrigt inte riktigt att sådana här filmer sprids utomlands, för de ger en negativ bild av oss svenskar... och den här filmen lär ha spritts ännu mer än vanligt p.g.a. att filmskaparna lyckats få hit Luke Perry (känd amerikansk skådespelare), till att spela den egentligen enda vettiga personen i hela sällskapet.

GÅR att se i midsommartid, det finns en igenkänningsfaktor här och där... men det är absolut inte en familjefilm!

4/10
Senast redigerad av Merwinna 2017-06-25 kl. 15:26.
Citera
2017-06-25, 15:21
Bannlyst
The Belko Experiment En helt okej film om några anställda i ett kontorskomplex som blir beordrade att döda varandra. Precis likadan som andra filmer med en psykopat som vill styra människor.

Det var lite löjligt att Wendell dödar tre personer med en köttyxa så blodet stänker och bara har två droppar på sin vita skjorta. Men det var kanske medvetet regisserat för att ingen skulle må illa av att se filmen.

4/10

A Cure for Wellness Ett slott i Schweiz används som en kurort för äldre och rika affärspersonligheter. Dit skickas en kille för att hämta hem chefen för ett stort företag. Snart upptäcker han att något är mysko med stället och de anställda på slottet.

Ännu en film som är lika många andra där individer suger ut människors livskraft för att uppehålla sitt eget liv. Denna gång är det inte varelser från en annan planet utan en ny sorts "vampyrer".

3/10
Senast redigerad av pethom 2017-06-25 kl. 15:38.
Citera
2017-06-25, 16:35
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Girls town (1959)

Girls town är en anstalt för vanartiga flickor som drivs av nunnor.
Där hamnar en flicka som heter Silver, och hon är ovanligt bångstyrig.

Vilken soppa, det handlar om mycket på en gång, och ändå ingenting.
Då och då dyker Paul Anka upp och sjunger lite.
Nunnorna körde en Edsel combi, vilket är kul, finns nog inte kvar så många idag.
I övrigt åkte ungdomarna omkring i engelska sportbilar, kanske gjorde man det i Californien på 50-talet.

Det här var varken drama, musikal, komedi, trots att man tappert försökte sig på alla genrena.
2-/5
Citera
2017-06-25, 16:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pethom
The Belko Experiment

4/10

A Cure for Wellness Ett slott i Schweiz används som en kurort för äldre och rika affärspersonligheter. Dit skickas en kille för att hämta hem chefen för ett stort företag. Snart upptäcker han att något är mysko med stället och de anställda på slottet.

Ännu en film som är lika många andra där individer suger ut människors livskraft för att uppehålla sitt eget liv. Denna gång är det inte varelser från en annan planet utan en ny sorts "vampyrer".

3/10

Nu avslöjar du ju mysteriets lösning!
Citera
2017-06-25, 18:23
Medlem
Kickexs avatar
Citizen X

En film om en helgalen mördare som våldtog och dödade en massa barn och ungdomar i 80talets Ryssland.
Och med den vetskapen så får man väl säga att filmen är överraskande tråkig med dryga dialoger.
Men man förstår att filmen ibland gör det med vilje då den vill att man ska känna frustration eftersom det är i Ryssland och på 80 talet, därmed har en massa sociala samt politiska regler.
Dock är det många gånger då filmen inte lägger så mycket uppmärksamhet på det, men även då finner man fortfarande gör saker som man stör sig på.

Men det värsta är utan tvivel den ryska brytningen, det står ut så otroligt mycket att man kan knappt fokusera eller ens bry sig om vad dom pratar om.
Men det gäller inte just denna filmen då jag personligen finner sånt väldigt störande i alla filmer.
Eftersom folk i europeiska länder, som i denna filmen, pratade inte med en engelsk brytning så när dom tar en sådan meningslös ansträngning istället för att prata engelska eller det utländska språket, så tar dom enkel genväg för att få sänkt betyg från mig.

Filmens styrka är väl de groteska detaljer som tas upp runt morden.
För varje gång mördarens metoder beskrivs så vrids det i magen.
Annars så är filmen inget mer än något man kanske slutar upp att titta på när man zappar genom kanalerna.

Erin brockovich
En kvinna som slits mellan jobb och att vara en god mor.
Alltså en annan verklighetsbaserad film.
Och för att hålla det lagom kort så säger jag det som stack ut mest och det var helt klart att filmen var snyggt filmat. Snygga scener gång efter gång (för att ha mycket som tar plats i en sådan klyschig plats som los angeles)
Men utöver det så var det ytterst lite som stack ut i min åsikt.
En stor vikt i denna filmen är såklart att få erin så omtyckt som möjligt för tittaren, och genom hennes position som "underdog" så gav det henne flera enkla poäng från start.
Men trots all fokus på hennes desperation så gräver hennes manipulation för djupa gropar i hennes personlighet vilket som i slutänden gör att man bryr sig mer om sid karaktärerna som knappt hade mer än 10 minuter framför kameran. Därför tappar filmen en hel del underhållning, tillsammans med rätt så cheesy humor.
6/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in