2017-08-24, 22:42
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The Brighton strangler (1945). Stryparen i Brighton

En skådespelare i London spelar en pjäs som heter Stryparen i Brighton, vid en tysk bombräd får han en smäll i huvudet, och förvandlas till......Brightonstryparen (rätt gissat)

Engelsk film, som inte är så tramsig som jag kanske presenterade den.

God kvällsunderhållning 3+/5
Citera
2017-08-25, 00:26
Medlem
Herr.Dittlings avatar
No mans woman (1955)

En riktigt söt, men giftig, Marie Windsor stökar till livet för fem personer, så pass så att någon mördar henne.

Ja, vem var det ?

Ganska spännande, men isses vilken lömsk donna, nu vågar man aldrig gifta sig.......äh, det är försent, är redan gift. 3+/5
Citera
2017-08-25, 03:07
Medlem
Merwinnas avatar
http://www.imdb.com/title/tt0490581/?ref_=nv_sr_1

Eine Krone für Isabell (2006). Tysk romantisk komedi. För ovanlighetens skull träffar inte den fattiga flickan en prins som räddar henne från armodet, utan hon, Isabell, blir uppsökt av en eminens från hovet i en lilleputtstat vid Medelhavet (uppenbart baserad på Monaco) som berättar för henne att hon ska bli den nya prinsessan. (Inte furstinnan, trots att hon ska bli regerande monark...) Detta då hon är oäkta dotter till kungen som dog för tre månader sedan, och ingen annan arvinge finns. Kungen hade nämligen en fling med Isabells - nu också avlidna - mor för 26 år sedan, utan att berätta att han var kungen, och sedan blev han lurad eller tvingad på något sätt av sin mor och hovet att ge upp sin kärlek. Så Isabelle har aldrig vetat vem pappan är.

Detta är naturligtvis helt bisarrt, eftersom ett utomäktenskapligt barn aldrig kan ärva tronen, inte i någon europeisk monarki och så har det alltid varit. Så man måste "suspend disbelief" ganska mycket om man ska kunna se den här filmen!

Gör man det så är det dock en ganska söt och lite rolig film. Jag har alltid tyckt att utvecklingsromaner och -filmer är intressanta, det är kul att se hur en ung människa kan lära sig saker, växa och förändras, förhoppningsvis till det bättre. Här gäller det förstås hovprotokoll, bordsskick och att äta med rätt bestick, gå med rak rygg, konversera, dansa wienervals och sådana saker. Humorn ligger såklart i att hon är så totalt olika från prinsessidealet från början: hon är frisörska och har ingen teoretisk utbildning, hennes utlandserfarenhet begränsar sig till partyresor till Mallorca och Ibiza, hon har varken ridit, fäktat eller skjutit med pilbåge - hon har skejtat!

Naturligtvis möter hon kärleken också, och även där finns det komplikationer. Älskar mannen henne eller vill han bara utnyttja henne för väldigt speciella syften?

Tyskarna är inte precis lika mycket uppe i det blå som amerikanarna när de gör sådana här filmer om våra pittoreska och förlegade kungahus, men lite okunnigt och dumt blir det ändå på sina ställen.

5/10
Citera
2017-08-25, 08:03
Medlem
Spud-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Baywatch

Barnfilms-vibbar, men det fanns några riktigt roliga scener som jag garvade högt åt
Zac Efron är riktigt rolig faktiskt...men betyget över lag blir endast:
2/5

Son of the Beach - en serie som gör parodi på gamla serien Baywatch.. Har för mig att den var rätt skoj på sina ställen..
Citera
2017-08-25, 15:08
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The rebel set (1959). Kupp i Chicago

En rånkupp mot en värdetransport iscensätts av ett gäng amatörer.

Kanske borde jag inte ha sett den här filmen, men när jag såg att den hade 2,4 på imdb så blev jag nyfiken på om den verkligen var så dålig.
Den var absolut inte bra, 2,4 var, i mitt tycke, lite snålt.

Tycker nog att den kan vara värd 2/5
Citera
2017-08-25, 18:25
Medlem
Geomeisters avatar
Så som i himmelen | Året var 2004
http://www.imdb.com/title/tt0382330/?ref_=nv_sr_1

En känd musik hoppar av sitt liv som turnerande proffs för att återvända till byn hans familj lämnade som mycket ung. Vill hitta ett lugnt liv och bara vara. Han dras in i en kör som leder till ett helt annat liv än det han tidigare känt till.

Lennart Jäkel spelar som vanligt en ganska hård, men älskvärd norrlänning. Frida Hallgren spelar den snälla, charmiga och älskvärda "tjejen i huset bredvid"-karaktären. Dessa två är karaktärerna som känns mest rätt i denna film för mig. Om du tittar på svenska serier/filmer kommer du känna igen många andra också dessa karaktärer känns dock som en stor berg och dalbana. Egentligen är det inte skådespelarna som gör något fel utan filmen är gjord på ett visst sätt. Mycket svängingar i för många scener i både handling och dialog.

Exempel? I en scen klär sig Frida Hallgrens karaktär Lena av sig helt naken och ska bada. En scen som kan bli hur charmig, kul eller sexig som helst. Vad händer? Med kass dialog får Michael Nyqvists karaktär panik och cyklar därifrån. Trots naket samt idyll blir scenen helt intetsägande. Jag förstår "varför", men det finns så många liknande saker som gör att det inte spelar någon roll. Massa svävande "anledningar" gör inte dåliga scener - Bra.

Starten av filmen är massa snabba blandade scener ifrån huvudkaraktärens barndom, hans nutid och hans anledningar att hoppa av sin karriär. Allt snabbt klippande, ofta överdrivet skådespel och knepiga scener gör att denna egentligen ganska fina och dramatiska film blir konstig.

Så resultatet? En överskattad svensk skitfilm? Nej.. Filmen är inte lika förutsägbar som man skulle kunna tro, den tar upp mycket mänskliga aktioner på ett intressant sätt, religion ges ut på ett tänkvärd sätt, vissa dramatiska scener är rörande och andra scener är skojfriska. Jag gillar inte denna film lika mycket som jag skulle vilja, men godkänd är den allt.

Betyg? 3 / 5
Citera
2017-08-25, 20:31
Medlem
nihilverums avatar
My Cousin Rachel (2017)

Den unge engelsmannen Philip (Sam Claflin) vill hämnas på sin avlidne kusin Ambroses änka Rachel (Rachel Weisz), som han misstänker har mördat Ambrose. När han väl träffar Rachel blir han dock som förblindad av hennes charm och förälskar sig istället i henne. Baserad på en roman av Daphne Du Maurier.

Det finns tydligen minst två andra filmatiseringar (som jag inte har sett) av den här romanen (som jag inte har läst). Den här versionen är i alla fall ganska OK som mystiskt drama betraktat.

Betyget blir 6,5/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Citera
2017-08-25, 22:44
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Parole inc. (1948)

Många tunga skurkar verkar komma ut lite för enkelt på försök.
Det verkar finnas någon som ligger bakom detta.

En federal agent kopplas in på fallet, och går undercover.

Lite rörig, men får till slut ändå godkänt 3/5
Citera
2017-08-25, 23:08
Medlem
Gosifs avatar
Fantastic beasts and where to find them

Såg filmen i början av veckan och den var inte min "cup of tea" direkt. Alldeles för överdrivet mycket effekter, en stel Eddie Redmayne (Newt) som hade svårt att visa känslor, helt tomt på "film-magin" som tidigare fanns och att Colin Farrel var med gjorde inte saken bättre direkt.

Svag 1/5
Citera
2017-08-26, 00:07
Medlem
Merwinnas avatar
http://www.imdb.com/title/tt1198094/?ref_=fn_al_tt_1

Vier Tage Toskana (2008). Tysk TV-film. En familj bestående av en änka i medelåldern och hennes två unga vuxna döttrar, samlas i familjens fritidshus i Toskana. Kanske är det sista gången, då mamman är skuldsatt och kan bli tvungen att sälja fastigheten. Vi får följa de tre kvinnornas kontakter med presumtativa köpare, vänner, grannar, tjänstefolk... och naturligtvis uppvaktande kavaljerer.

Nä, det här var inte särskilt intressant. Huvudhandlingen - detta om huset och skulderna - blev jag aldrig engagerad i. Men det fanns fina ögonblick då filmen tog upp sådant som man själv kan känna igen sig i. T.ex. detta, att man efter några år kanske inte kan se en älskad avliden anhörig framför sig längre, för sin inre syn. Och att man kan ha dåligt samvete för det. Samtidigt som det är naturligt att livet går vidare, att familjen utökas åt det andra hållet när nya barn föds o.s.v.. Men huvudbehållningen är verkligen alla de vackra, idylliska bilderna från Toscana. Man får verkligen lust att åka dit!

5/10
Citera
2017-08-26, 01:08
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Vaxdockan (1962)

En mycket ensam nattvakt tar hem en kvinnlig skyltdocka, som, för honom, sakta kommer till liv.

En oerhört tragisk film. Per Oscarsson otroligt bra som nattvakten, Tor Isedal är också med, och spelar övertygande som alltid.

En film som är både tragisk, hemsk, och gripande 5/5
Frågan är om jag kommer att våga att se om den någon mer gång, jag vet verkligen inte.
Citera
2017-08-26, 02:39
Medlem
Merwinnas avatar
http://www.imdb.com/title/tt0096344/?ref_=nv_sr_1

The Unnamable (1988). Amerikansk skräck i collegemiljö. Ett gäng collegestudenter utmanar varandra till att gå in i ett gammalt hus vid kyrkogården på natten. En gammal legend säger att det finns ett monster där. Jag behöver väl inte sätta inom spoilertaggar, att det sedan blir "tio små negerpojkar" på känt manér?

För mycket blod och gore för min smak, och ibland var det så överdrivet att jag tänkte att filmen kanske var menad som en parodi på en monsterfilm? Men monstret är både välmaskerat och välspelat. Jag tyckte nästan synd om det - vilket kanske var meningen också. Som vanligt finns det olika "typer" bland ungdomarna, och den obligatoriske nerdige killen läser förstås i gamla, stora luntor om magi och hittar...

Det blev faktiskt lite kusligt emellanåt och pulsarna gick upp, men slutet var otillfredsställande.

Det som gjorde mig mest illa berörd var annars inte monstret, utan de eviga statusintrigerna mellan studenterna. Man ska inte dejta den man tycker om, utan någon som har status och som kan hjälpa en upp i hierarkin på campus. Vissa studentföreningar har högre status än andra, och för att få komma med måste man kunna göra sig populär. The Homecoming Queen utses alltid bland flickorna i den mest populära systerskapsföreningen (sorority). Om man vill bli vald hjälper det att ligga med kaptenen för roddarlaget... Hatar, hatar sådant, som tyvärr förekommer i verkligheten också (om antagligen mer extremt i USA än här).

4/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in