Flashback bygger pepparkakshus!
2019-12-08, 20:19
Medlem
Geomeisters avatar
Boat Trip
Året var 2002
https://www.imdb.com/title/tt0285462/?ref_=nv_sr_srsg_0

En lättsam amerikansk komedi i mängden. Cuba Gooding Jr. och andra huvudrollen är helt okej för denna stil av film. Varken bu eller bä. Det som tillför mest humor är dock mindre karaktärer. Speciellt Roger Moore som bjuder mycket på sig själv.

Omslagen i Sverige och USA verkar väldigt olika. Svenska är väldigt sexualiserat med bl.a. Victoria Silvstedt på framsidan (någon som minns henne?). Amerikanska är betydligt mer oskyldigt. Filmen i sig är en blandning. Den är inte lika sexig som den kan ge sken av.

Handlingen är ungefär som alla andra i denna stil. Det är dock relativt mycket humor kring Sverige i filmen. Hur amerikanarna inte kan mer om Sverige tycker jag är lite underligt. Hur många amerikanska filmer har inte något kretsande Sverige? Tycker Sverige nämns i väldigt många filmer.

För sin genre en helt okej film. Inget man måste se, men vill man se någon hjärndöd komedi för att fördriva tid var den faktiskt något bättre än vad jag väntat mig.

Betyg?

Citera
2019-12-08, 23:43
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Bride of the monster (1955)

I ett träsk bor en galen vetskapsman tillsammans med Shrekliknande medarbetare och en måttligt tam bläckfisk.

Pratet om Ed Wood gjorde mig inspirerad, eller nyfiken.

I sanning, ett konststycke hur man misslyckas med allt.
Tack vare det, så får den en liten charmpoäng.

Vi ger 2-/5
Citera
2019-12-09, 02:09
Medlem
TheOriginalJulhunds avatar
Ensam hemma

Klassisk barndomsfavorit som lämpar sig så här års! Jag väljer att bortse från de logiska luckorna och det faktum att filmen är lite orealistisk emellanåt för detta är ju trots allt en familjefilm.

Uncle Buck

Gammal rulle som jag hört mycket gott om men som jag på något vänster lyckats missa. Tycker faktiskt den är både rolig och underhållande.

It's A Wonderful Life

Klassiker med James Stewart som väl knappast behöver någon närmare presentation. Det är en film som står sig!

Ensam hemma 2: Vilse i New York

Ska jag vara ärlig så tycker jag faktiskt att denna är bättre än ettan, även om den nu är än mer orealistisk än sin föregångare.

En andra chans

Bra rulle från den tiden då Nicolas Cage fortfarande var en bra skådis. Jämför man med andra filmer från hans glansdagar så är väl denna kanske inte riktigt lika bra som exempelvis Farväl Las Vegas eller Bringing Out The Dead men den är ändå väldigt bra. Får väl hoppas han tar sig i kragen och får ordning på karriären igen.
Citera
2019-12-09, 11:09
Medlem
Gularutans avatar
Jag såg att angöra en brygga
Den var riktigt rolig.
Det hanlade om en kräftskiva och båtar en missommar.
Citera
2019-12-09, 17:58
Medlem
Geomeisters avatar
Mission to Mars
Året var 2000
https://www.imdb.com/title/tt0183523/?ref_=nv_sr_srsg_0

En rymdfilm av Brian de Palma. Absolut ingen Star Wars historia, men vissa likheter med Star Trek. Känns mycket som en blandning av/andra äldre rymdfilmer med en egen tvist. Tycker mig även se att filmen kan ha influerat några nyare rymdfilmer också.

Ingen dålig lista med roller! Tim Robbins, Don Cheadle, Gary Sinise och Jerry O'Connell m.fl. Något som verkligen höjde filmen för mig var just skådespeleriet och det mänskliga samspelet. Jerry O'Connell var den enda som kändes lite malplacerad.

Betyget på IMDB är rätt mediokert. Varför? Tror mycket har och göra med att delar av filmen är daterad. Vissa effekter och speciellt några scener känns mer som en B-film än något en regissör som Brian de Palma skulle göra. Satt själv och tänkte: Hur tänkte dom här egentligen? Man får dock inte glömma att filmen gjordes under år 2000 då många tekniker var relativt nya och de Palma är en typ av regissör som vill gå ett steg extra.

Den andra anledningen kan vara att filmen är ganska flummig. Jag tror många som ser sådana här filmer är ute efter filmer likt Star Wars (lättsamma äventyr) eller Apollo 13 (mer realistiskt). Trots flera daterade scener gillade jag ändå denna film.

Filmens styrkor utöver skådespeleriet är att visa något annorlunda.. Mer för den som tänker på oändligheten och vad som finns där ute samt Ennio Morricones musik. Gillar du vackra soundtracks rekommenderas denna definitivt!

Filmen var en blandad upplevelse för mig. Lite humor som fungerar, det emotionella slog an och fantasin fick sig en kick mot slutet. Samtidigt har den en del scener som kunde varit oerhört mycket bättre. Både till handling och grafiskt. Svår film att rekommendera trots att jag uppskattade den.

Betyg?

Citera
2019-12-10, 01:49
Medlem
Elementarts avatar
Ternet Ninja 2018: https://www.imdb.com/title/tt7367960/

Dansk-animerad film från samma snubbe som gjorde Torkel i Knipa som kom ut 2004. Utspelar sig i samma värld också. Men tyvärr kommer den inte in närheten av Torkel i Knipa. Märks att detta är en mer seriös film än Torkel i Knipa när det kommer till manus och budget. Jag gillade ändå den förra animerade stilen som alltid kändes lite budget. Lite synd att man lyckades återskapa mycket av den gamla grova humorn. Fick se den på danska också, vet ej om den går att hitta med svenskt tal, men Felix Herngren som gjorde rösterna till Torkel i Knipa gjorde ett grymt jobb. Ternet Ninja känns mycket som en typisk barn/ungdomsfilm, inget speciellt med denna film inte.

Betyg: 2/5 (litet plus för ett kort återseende med många av karaktärerna från Torkel i Knipa).
Citera
2019-12-10, 09:16
Medlem
TheOriginalJulhunds avatar
Nattvardsgästerna

Det här är absolut en av Bergmans bästa filmer, åtminstone av de jag sett. Denna och Det sjunde inseglet är mina favoriter.
Citera
2019-12-10, 12:01
The girl on the second floor

Så dålig! Så löjlig! Fast den började helt okej innan det spårade ur.
Citera
2019-12-10, 19:30
Medlem
Geomeisters avatar
Falling in Love
Året var 1984
https://www.imdb.com/title/tt0087233/?ref_=nv_sr_srsg_0

Meryl Streep, Robert De Niro även Harvey Keitel. Den sistnämnda i en mindre roll. Jag måste dock klargöra att det här INTE är en typisk De Niro film utan snarare en Meryl Streep film. Med andra ord: En riktig tjejfilm.

Titeln berättar handlingen. För att öka realismen tar det ett bra tag innan det man vet kommer hända faktiskt händer. När det väl börjat blir filmen bättre. Det är inget barnförbjudet och skådespeleriet lyfter filmen.

Musiken förgyller filmen. Upptempo pianomusik som jag tror många skulle tycka om. Filmen är även inspelad i New York och ett bra tidsdokument för staden.

Inte min typ av film då den är FÖR tjejig (inget negativt i sig, bara en förklaring), men det är ingen dålig film. Med tanke på De Niros ojämna filmkatalog är den här förmodligen bättre än rätt många av hans filmer.

Betyg?

Citera
2019-12-10, 19:58
Medlem
Såg Dabbe The Posession på Netflix sen alla andra. Riktigt bra men hade mardrömmar efter Väldigt obehagliga filmer och jag är ändå van. :O
Citera
2019-12-11, 07:04
Medlem
Geomeisters avatar
Constantine
Året var 2005
https://www.imdb.com/title/tt0360486/?ref_=nv_sr_srsg_3

Möt John Wick.. Jag menar John Constantine. Det finns likheter till den nuvarande John Wick triologin, men det här är inte samma sak.

Filmen är tydligen baserad på någon DC Comic jag aldrig hört talas om och det känns väldigt långtifrån Stålmannen eller Batman det här. I grunden är det en hjältesaga, gott mot ont. Det var den delen som gjorde att jag orkade se klart filmen. På vägen händer dock mycket slumpmässiga saker. Mycket!

Religion berörs vilket jag inte är något större fanatiker av, men än värre är alla slumpmässiga saker. Karaktärer som bara dyker upp. Det är svårt att ta något på allvar även om filmen lägger in några saker för att förstärka tittarens emotionella anknytning. Spänningen som borde finnas avbryts jämt och ständigt av udda saker som har väldigt lite underhållningsvärde. Ibland kan filmen känns som dom senare två Matrix-filmerna.. Mycket action, men ändå massa konstigheter som inte är stimulerande alls.

Ett av vår tids största frågetecken Shia LaBeouf har en mindre roll. Han är inte med särskilt mycket, men passar inte in alls. Filmen i sig försöker vara allvarlig, men att slänga in honom gör att filmen känns mer som en B-film. Hur tusan har han dykt upp i så många större produktioner? Finns det någon tittare som någonsin efterfrågat Shia LeBeouf i en film?

Det jag gillande med filmen var dessa grafiska stil. Mycket i filmen är snyggt filmat, fina färger och en intressant värld.. Tills CGI-maffian kommer mot slutet och drar ner även denna sida av filmen.

Keanu Reeves och den näst största rollen har faktiskt lite personkemi och vissa scener lyfter filmen, men det håller inte i sig särskilt länge.

Spontant känns det här som någon mix mellan John Wick, The Matrix, The Book of Eli och Blade Runner, men innehåller alldeles för lite av dessa filmers positiva delar. En kollega rekommenderade denna film till mig och IMDB-betyget är rätt bra. Mitt intresse var dock lågt under filmens gång.

Betyg?

Citera
2019-12-11, 07:37
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Constantine
Stormare som Lucifer är ju för skön dock
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera