2017-12-03, 19:23
Shortwave 2016

http://www.imdb.com/title/tt5152640/

Visuellt snygg film, förtjänar verkligen inte det dåliga betyg den har på IMBD.

En del sköna scener, tänker främst på handleden... utan att säga för mycket hehe.
Denna verkar vara förbisedd av många, men helt klart värt att se, musiken är riktigt bra stundtals.

Filmen öppnar med en åskknall vilket sätter filmen i en mysig stämning redan där.
Senast redigerad av DevilsDen 2017-12-03 kl. 19:46.
Citera
2017-12-03, 20:21
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Detroit (2017) | 🌑🌑🌑🌕🌕 |

Kathryn Bigelow tar oss tillbaka till Detroit 1967 då ett av de dödligaste upploppen i USA's historia skakade landet. Skjutningar, plundring och våld - polisen sköt skarpt och pansarvagnar rullade på gatorna. I fokus står händelsen på Algiers motel där en kritiserad polisinsats resulterade i dödsfall och brutal misshandel av de överlevande. Var det legitimt agerat av polisen eller visade rasism återigen sitt fula ansikte?

En måttligt omskakande film som inte helt lyckas med blandningen av alla sina komponenter. Att försöka kontextualisera händelsen i ett historiskt perspektiv - filmen inleder med en genomgång av svartas historia i USA. Varför de fördes över, slaveriet, kampen för frihet etc - kan väl ses som hedersvärt men det tillför faktiskt inte särskilt mycket. Det är sånt man hellre hade sett i en renodlad dokumentär istället för att blanda in det i en spelfilm. Lite klumpigt.

Det är också för många karaktärer som aldrig kommer till liv, hur välspelade de än är. Mot slutet är jag helt förvirrad över vilkens mamma som gråter över vem. Filmen innehåller också åtminstone 25 onödiga minuter - lite av ett signum för Bigelow att inte trimma ihop sina filmer ordentligt. Hon tar sig an dessa stora ämnen på senare tid och ska täcka in allt. Det är frustrerande för vissa delar är mästerliga och andra helt onödiga.

Här är mittenpartiet med motelincidenten påfrestande för tittaren - skoningslöst pågår förhöret/misshandeln med rå intensitet och obehaglig realism i över en timme utan andningspaus. Will Poulter med sina poliskollegor är närmast sadistiska i sina metoder. Där är kärnan i filmen, det som sätter avtryck och upprör, jag älskar att just den biten vågar vara utdragen.

Synd att resten inte kan stödja upp mittenpartiet och göra hela filmen mästerlig. Grymma skådespelarinsatser - dock förstår jag inte varför John Boyega hyllas när allt han gör är att gå runt med sammanbiten min. Den kaotiska och rasistiska tidsandan är väl fångad och det är som vanligt välgjort. Bigelow gör det återigen för svårt för sig dock.
Citera
2017-12-03, 22:33
Medlem
Geomeisters avatar
MASH | Året var 1970
http://www.imdb.com/title/tt0066026/?ref_=nm_knf_t2

En kollega har pratat varmt om denna film och Jag visste inte ens att det fanns en film innan det. Mina tankar gällande MASH går direkt till TV-serien även om det bara är vinjetten som intresserat mig (har inget emot serien alls, aldrig följt den bara). Efter tittat på bonus-materialet erkänner skaparen (eller en av dom) att senare generationer antagligen inte ens vet om att det existerar en film. Serien är baserad på denna. Endast en skådespelare hoppade över till serien.

Något jag tidigt märkte i denna film är hur politisk inkorrekt den är. På ett härligt sätt. Det är inte bara massa fuck, pussy, cock, bitch (även om amerikanska filmhistoriens första "fuck" sägs i denna!) utan det gällande allt möjligt. Väldigt uppfriskande att se år 2017.

Den här filmen är ett "kaos". Det finns ingen direkt tydlig röd tråd utan om jag inte misstolkat det gjordes filmen mest som massa enskilda scener. Senare blev det ett problem att få ihop det till något genuint starkt och då slängdes en smart idé in. Högtalarna (om du ser filmen kommer du förstå). Det skapar ingen 100 % röd tråd, men deras inverkan fungerar delvis och ger filmen en härlig karaktär.

Humorn i denna film är det motsatta till det i många amerikanska sitcoms. När någon säger något som kanske inte ens är roligt. Sedan blir det en paus eller att publiken skrattar. Man får liksom inte avgöra själv om det är kul eller inte även fast man får gott om tid att göra det. Här är det tvärtom. Kommentarer och annat slängs i ett jäkla tempo. Personligen tycker jag inte allt är kul idag och det finns nog skämt som går över mitt huvud (fungerar bättre på folk för den generationen), men samtidigt finns det en hel del skoj och en del scener är helt fantastiska. Både lite råa, roliga och unika.

Det finns huvudpersoner, men även så många mindre personligheter att skulle man inte gilla någon har det antagligen ingen vidare relevans. Det finns många andra som dyker upp. Jag tycker nog filmen förlorade en del framåt sista 1/3-delen för min smak. Det blir fokus på någon amerikansk fotbollsmatch osv. Men den tanken kanske jag är ensam om. Uppbyggnaden av filmen är som sagt inte perfekt den heller, men samtidigt var budgeten limiterad så det har sin inverkan också.

En lågbudget film som lanserades samtidigt som två andra seriösa mer påkostade krigsfilmer. Den här blev nog den mest banbrytande, då den tar upp det extrema i krig och gör det till något annat än vad många andra, bra och dåliga, krigsfilmer gjort genom åren!

Betyg?
Citera
2017-12-04, 06:26
Medlem
InflatableBoppos avatar
A dog's purpose av Lasse Hallström. Gillar man Hachi a dog's tale som även är en film av Hallström gillar man säkert denna från 2017. Filmen uppmärkammades när tmz släppte ett klipp som påstods visa hur en hund plågas. Det visade sig att tmz inte visade hela klippet och skapade ett obefogat drev veckan innan filmen kom upp på bio i USA peta uppmanade till bojkott.

Baserad på en bok med samma namn.
Citera
2017-12-04, 18:49
Medlem
morrunges avatar
Ghost in the Shell (2017)

Långt ifrån lika spännande och mystisk som den animerade från 1995. Denna var omgjord för att bli mer lättförståelig och mer förutsägbar. Men ändå över förväntan! Väldigt snyggt gjord och nice att se på rent visuellt.

6/10
Citera
2017-12-04, 19:23
Medlem
Dr_Dollars avatar
All Inclusive
http://www.imdb.com/title/tt6433886/?ref_=nv_sr_1

Eftersom jag hade en gratisfilm, plus att jag var ledig idag så...vad faan
Till "storyn" då:
Nej, nej och NEJ!!!!

Det enda som var bra med filmen var Liv Mjönes
https://i.pinimg.com/originals/ce/b0...ce9b672779.jpg
Galet läcker...plus att hon var halvnaken ett par gånger

Se den absolut INTE!!!!!!!
Citera
2017-12-04, 23:30
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Jag dräpte (1943)

En svartsjuk kirurg får, av en händelse, sin rival på operationsbordet.
Patienten dör.
Men var det avsiktligt ?

Här har man verkligen sumpat bort alla möjligheter som fanns på ett spännande drama.

2/5 blir det, Anders Henriksson är strålande.
Citera
2017-12-05, 21:58
Medlem
P0Kers avatar
Blinkende Lygter. "Flickering Lights" Med Mads Mikkelsen, action, kriminalare , smått komedi. från år 2000
Väldigt mysig actionrulle, dansk rakt igenom.
Handlar om 4 kompisar som är kriminella och arbetar åt en lite högre upp, de misslyckas med en kupp och startar en restaurang ute i skogen, rekomenderas, 7.5/10
Citera
2017-12-05, 23:05
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Min syster och jag (1950)

En arkitekt snyggar till ett slott medans slottsfrun, Sickan Karlsson, är på resa.
Han blir förtjust i ett fotografi av Sickan.
Då hon återkommer är hon inte alls som arkitekten tänkt sig, men Sickan påstår sig ha en syster som säkert faller honom bättre i smaken.

Rätt hygglig film med en del lustiga förvecklingar 3/5
Citera
2017-12-06, 00:34
Medlem
10,000 dollari per un massacro

Inofficiell Django-film. Rätt standard handling för en spaggevästern. Django jagar en mexikan, blir vän med honom, blir förråd och jagar honom igen. Bra musik, stabil blandning av humor och allvar, action och drama.

4/5
Citera
2017-12-06, 01:37
Medlem
P0Kers avatar
Såg precis Adam's Apples, 2005 med Mads Mikkelsen, en dansk rulle där Mads spelar präst och ska ta hand om en nazist som har som straff att han ska avtjäna tid på kyrkan i några månader där deras tro kommer att testas, filmen innehåller mycket dialoger, den är seriös men har många turnovers med mörk humor men håller ändå måttet som seriös film, filmen ger ett välmående när man träffar dessa udda karaktärer
Jag ger den 8,6 och rekomenderar den starkt till er

http://www.imdb.com/title/tt0418455/?ref_=nv_sr_1
Senast redigerad av P0Ker 2017-12-06 kl. 01:40.
Citera
2017-12-06, 09:51
Medlem
Geomeisters avatar
Interview with the Vampire: The Vampire Chronicles | Året var 1994
http://www.imdb.com/title/tt0110148/?ref_=nv_sr_1

En av dom knepigaste filmerna jag sett på ett bra tag. Den var definitivt inte som jag trodde att den skulle vara, vilket är ett litet plus i sig. Jag trodde det skulle vara en b-film med kända skådespelare, men den är mer ambitiös än så.

Filmen tar ett flertal vändningar. En del genuint konstiga och andra lite mer tankevänkande. Replikerna är ofta teatriska speciellt ifrån vissa skådespelare. Något jag inte uppskattar. Andra har skumma karaktärer, men gör skådespelarmässigt ett bättre jobb. Kirsten Dunst (Spiderman-filmerna) har en minst sagt svår roll för en liten flicka och gör den inte perfekt, men bättre än vad man kan begära.

Tom Cruise ställer mest till med b-films moment och allmänt jobbiga scener. Brad Pitt är tack och lov huvudpersonen och ger filmen mer innehåll. Antonio Banderas blir som Tom Cruise motpol och är lyckligtvis ingen gigantisk karaktär. Christian Slater gillar jag i denna film, men är bara en liten biroll.

Filmen har åldrats bättre än vad man skulle kunna tro, men bara bitvis. Det kommer en del scener som känns genuina, men nästan alltid avsnoppas dessa eller något udda som inte platsar slängs in.

Scenerna när vampyrerna dödar, dricker blod och allt det här är smått obehagliga och matchar inte riktiga övriga filmens ton. Det finns annat t.ex. några nakenscener som är inlagda på ett moget sätt. Det är inte sliskig sex utan mer utmanande på annat sätt. En av filmens bättre detaljer.

Ingen film jag spontant rekommenderar, men IMDB betyget är på 7,6 / 10 så den verkar ganska populär ändå och jag kan delvis förstå varför (den inte fått ett uruselt betyg). Genom filmen tappade jag, speceiellt bitvis, intresset. Men den var inte olidig att titta igenom som vissa filmer kan vara. Saker här och där fick upp intresset lite genom tittandet.

Betyg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in