MASH | Året var
1970
http://www.imdb.com/title/tt0066026/?ref_=nm_knf_t2
En kollega har pratat varmt om denna film och Jag visste inte ens att det fanns en film innan det. Mina tankar gällande MASH går direkt till TV-serien även om det bara är vinjetten som intresserat mig (har inget emot serien alls, aldrig följt den bara). Efter tittat på bonus-materialet erkänner skaparen (eller en av dom) att senare generationer antagligen inte ens vet om att det existerar en film. Serien är baserad på denna. Endast en skådespelare hoppade över till serien.
Något jag tidigt märkte i denna film är hur politisk inkorrekt den är. På ett härligt sätt. Det är inte bara massa fuck, pussy, cock, bitch (även om amerikanska filmhistoriens första "fuck" sägs i denna!) utan det gällande allt möjligt. Väldigt uppfriskande att se år 2017.
Den här filmen är ett "kaos". Det finns ingen direkt tydlig röd tråd utan om jag inte misstolkat det gjordes filmen mest som massa enskilda scener. Senare blev det ett problem att få ihop det till något genuint starkt och då slängdes en smart idé in. Högtalarna (om du ser filmen kommer du förstå). Det skapar ingen 100 % röd tråd, men deras inverkan fungerar delvis och ger filmen en härlig karaktär.
Humorn i denna film är det motsatta till det i många amerikanska sitcoms. När någon säger något som kanske inte ens är roligt. Sedan blir det en paus eller att publiken skrattar. Man får liksom inte avgöra själv om det är kul eller inte även fast man får gott om tid att göra det. Här är det tvärtom. Kommentarer och annat slängs i ett jäkla tempo. Personligen tycker jag inte allt är kul idag och det finns nog skämt som går över mitt huvud (fungerar bättre på folk för den generationen), men samtidigt finns det en hel del skoj och en del scener är helt fantastiska. Både lite råa, roliga och unika.
Det finns huvudpersoner, men även så många mindre personligheter att skulle man inte gilla någon har det antagligen ingen vidare relevans. Det finns många andra som dyker upp. Jag tycker nog filmen förlorade en del framåt sista 1/3-delen för min smak. Det blir fokus på någon amerikansk fotbollsmatch osv. Men den tanken kanske jag är ensam om. Uppbyggnaden av filmen är som sagt inte perfekt den heller, men samtidigt var budgeten limiterad så det har sin inverkan också.
En lågbudget film som lanserades samtidigt som två andra seriösa mer påkostade krigsfilmer. Den här blev nog den mest banbrytande, då den tar upp det extrema i krig och gör det till något annat än vad många andra, bra och dåliga, krigsfilmer gjort genom åren!
Betyg?