2017-08-26, 09:42
Medlem
Geomeisters avatar
La Cucaracha | Året var 1998
Varning: Lite spanska
http://www.imdb.com/title/tt0157913/?ref_=nv_sr_1

Huvudpersonen Eric Roberts (som verkar vara extremt aktiv än idag) gör en åtminstone dialogmässigt pinsam insats. Verkligen. Man ser också tydligt att det ekonomin bakom denna film var begränsad. Filmens realism går också att ifrågasätta. Trots detta var filmen mystiskt underhållande.

Det är väldigt få statister i filmen utan det är mest huvudpersonen som möter enstaka karaktärer och sedan är det relativt långa scener. Detta gillade jag. Det blandas inte in så mycket extra joks i filmen som det ofta görs. En skum början och sedan går filmen vidare av sig själv.

Det går nog att peka på mycket negativt och jag skrattade till av en del extremt dåliga grejer, men intresset var ändå uppe ifrån mig trots att jag även var trött när jag tittade på filmen. Något jag sällan håller idag för dåliga eller mediokra filmer. Inget för den som endast mumsar på klassiska filmer eller den som endast vill ha extremt påkostad filmer bland dagens val. För dig som "har lite skinn på benen" och kan uppskatta b-film är den här inte så dum.

Betyg? 3 / 5
Citera
2017-08-26, 13:59
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
http://www.imdb.com/title/tt0096344/?ref_=nv_sr_1

The Unnamable (1988).

Den här H.P. Lovecraft tolkningen har jag velat se men det har aldrig blivit av, det får bli någon gång i framtiden... Jag ser nu att det tydligen finns en uppföljare, The Unnamable II: The Statement of Randolph Carter (1992) som faktiskt har högre betyg på IMDb, om än ytterst lite men du blir inte sugen på att se den också? Hehe.
Citera
2017-08-26, 14:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Den här H.P. Lovecraft tolkningen har jag velat se men det har aldrig blivit av, det får bli någon gång i framtiden... Jag ser nu att det tydligen finns en uppföljare, The Unnamable II: The Statement of Randolph Carter (1992) som faktiskt har högre betyg på IMDb, om än ytterst lite men du blir inte sugen på att se den också? Hehe.

Känns inte så, nej... Den film jag såg hade dessutom nästan inget att göra med originalberättelsen av Lovecraft, som är mycket otäck, sorglig, tragisk, effektiv och chockartad. Det var därför jag inte ens nämnde Lovecraft i min recension. Så fult att ta en så bra berättelse, och blanda ihop den med en vanlig collegeskräckis, där de unga männen försöker förföra de unga kvinnorna, vilket de hoppas ska gå lättare när de befinner sig i en miljö där kvinnorna blir skrämda och därför söker sig närmare männen... Nä.
Citera
2017-08-26, 14:37
Medlem
All the King's Men (2005)

En nyversion av originalet och Robert Penn Warrens bok om en sydstatspolitiker. Klassisk Hollywood-produktion med många klichéer och filmvärldens alla arketypiska karaktärer. Överdrivet dramatisk och överspel av Sean Penn, vars gester skulle passa teatern bättre. Resten av skådespelar-ensemblen är dock okej, med bl.a. Jude Law och James Gandolfini.

Betyg: 2+/5
Citera
2017-08-26, 14:38
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Känns inte så, nej... Den film jag såg hade dessutom nästan inget att göra med originalberättelsen av Lovecraft, som är mycket otäck, sorglig, tragisk, effektiv och chockartad. Det var därför jag inte ens nämnde Lovecraft i min recension. Så fult att ta en så bra berättelse, och blanda ihop den med en vanlig collegeskräckis, där de unga männen försöker förföra de unga kvinnorna, vilket de hoppas ska gå lättare när de befinner sig i en miljö där kvinnorna blir skrämda och därför söker sig närmare männen... Nä.

Ja det här med att få till H.P. Lovecrafts verk på film, nästan så man tror det är någon form av förbannelse...
Citera
2017-08-26, 15:29
Medlem
Geomeisters avatar
Hacksaw Ridge | Året var 2016
http://www.imdb.com/title/tt2119532/?ref_=nv_sr_1

Filmen är ganska lång och indelad i fyra delar. Först handlar det om huvudpersonens liv innan armén, sedan "lumpen", sedan är det "krig" och det avslutade är vad som gör filmen mer unik.

Filmen balanserar "allvarligt krig" med "vanlig film" på ett rätt bra sätt. Det är inte bara helvetet på jorden och ultra realistiskt. Inte heller är det bara Hollywoodiansk hjältehistoria. Det är ett mellanting. Jag tycker vissa scener gick väl långt och passade inte in i den annars rätt realistiska filmen. Samtidigt gjorde dom vanliga "krigscenerna" bra. Det är kaos och panik, men på ett snyggare sätt än i många andra filmer.

Detta är en historia baserad på en verklig händelse och givetvis är det lite mer inlagt för att det ska kunna gå över till en längre film än standard. Gott så, men med tanke på att det är USA och inte minst Mel Gibson (som gjort världens mest religiösa film, The Passion of the Christ - Någonsin?) är det inte så konstigt att religionen tar en relativt stor del. Som icke-troende drar det i stortsett bara ner. Räcker det inte med att en man är hjältemodig och går mot alla odds. Måste det vara guds vilja också?

Jag som gillar "lumpen" i filmer hade gärna sett mer därifrån, men man får ändå sin beskärda del. Har inga direkta klagomål på första halvan av filmen. Höll en rätt bra standard. Det är mycket att få med i en film och jag hade gärna sett lite mer humor i första halvan, men filmen är allvarlig och mer ett drama än många andra krigsfilmer som bara är krig och innebörden av det så det har väl sin förklaring.

En film som lyckas med mycket, men kunde tonat ner på vissa saker.

Betyg? 3,5 / 5
Citera
2017-08-26, 23:59
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The straw man (1953)

En försäkringsutredare snubblar på ett mordfall.

Det här var en riktigt tråkig film, ingenting hände.
Prat, prat, prat.
1/5
Citera
2017-08-27, 00:01
Medlem
Geomeisters avatar
Antichrist | Året var 2009
Varning: Inget för familjer eller dejting
http://www.imdb.com/title/tt0870984/...nm_flmg_act_45

Nu är det dags för spoiler av episka mått!

Citera
2017-08-27, 00:32
Bannlyst
Romanzo Criminale Ett gäng typer i 70-talets Italien bestämmer sig för att bli Roms banditkungar. Filmen låter oss följa dem till slutet på 80-talet då de har blivit blott ett minne.

4/10
Citera
2017-08-27, 01:39
Medlem
Merwinnas avatar
http://www.imdb.com/title/tt0069715/?ref_=nv_sr_1

And now the screaming starts (1973). 1795 i England. Alla kvinnor som har läst historiska romantiska romaner typ Victoria Holt, känner igen upplägget i denna film: ett mansion house där en adlig familj härskat i många generationer, och nu kommer den nye unge lordens brud till slottet. Hennes främsta uppgift är att föda den nye arvingen. Men det vilar en förbannelse över familjen... och urgamla element som brudens oskuld och droit de seigneur har betydelse här.

Some say no evil thing that walks by night,
In fog or fire, by lake or moorish fen,
Blue meagre hag, or stubborn unlaid ghost
That breaks his magic chains at curfew time,
No goblin, or swart fairy of the mine,
Hath hurtful power o'er true virginity.

Det här var en konstig film på det sättet att det verkar som att två helt olika skolor av filmmakare verkar ha samarbetat. Å ena sidan är det en intelligent, historiskt förankrad film med jättefina och passande exteriörer och interiörer, korrekta detaljer i inredning, klädedräkt o.s.v., romantiskt, mystiskt, fantasieggande och skrämmande på ett gotiskt sätt. D.v.s.: precis som jag vill ha mina skräckfilmer! Men sedan verkar det som om någon har sagt: "vi måste få den unga publiken att vilja se den här också. Vi väljer en titel som låter som en slasher, och så slänger vi in en avhuggen, blodig spökhand i handlingen, så att vi kan ha den på postern!" För titeln och handen hör verkligen inte hit, filmen hade varit en 9:a eller 10:a utan dem.

8/10
Citera
2017-08-27, 02:25
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The 39 steps (1959)

En man blir indragen i en spionhistoria.

En ganska onödig nyinspelning av klassikern från 1935, men nu utan Hitchcock vid rodret.
Ganska vågat kan tyckas, vet inte riktigt varför man gjorde så, och vad tyckte Hitchcock ?
Man fick väl egentligen bara en nyinspelning i färg, i övrigt var det få skillnader.
Men visst är det en spännande historia.

Och visst är det trevligt med alla dessa fina engelska bilar, en läcker Ford Zephyr, och poliser som kör Jaguar och Riley.
3+/5
Citera
2017-08-27, 03:04
Bannlyst
Shrooms (2006)

Filmen var läskig och obehaglig, jag gillade det, det var en kort film, men mycket fick plats på den. Visst var handlingen lite konstig, men jag gillade skräckkänslan i filmen eller snarare obehagskänslan. Kort och gott en bra film.

7/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in