2015-10-22, 03:05
Medlem
kuddenchristos avatar
Jag såg nyligen alla "Tillbaka till framtiden"-filmerna på Bio Roy i Göteborg. Jag tycker att dessa tre filmer är relativt fåniga, men rent tekniskt har de åldrats avsevärt väl. Bild- och ljudmässigt känns de fortfarande fräscha. Fräschare än "The Terminator" som också blev bioaktuell på nytt det här året. Dock är "The Terminator" mycket bättre som film.
Citera
2015-10-22, 10:04
Medlem
Mordum87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuddenchristo
Jag såg nyligen alla "Tillbaka till framtiden"-filmerna på Bio Roy i Göteborg. Jag tycker att dessa tre filmer är relativt fåniga, men rent tekniskt har de åldrats avsevärt väl. Bild- och ljudmässigt känns de fortfarande fräscha. Fräschare än "The Terminator" som också blev bioaktuell på nytt det här året. Dock är "The Terminator" mycket bättre som film.

Fåniga? Och vad är inte The Terminator isf?
Men du är väl sådan som tycker Con Air och Fast and the furious är "sviinbra".
Tillbaka till skolbänken.
Citera
2015-10-22, 12:31
Medlem
toalet031s avatar
There Will Be Blood (2007)

Visste ingenting om filmen innan jag satte på den förutom att den har fått bra kritik (minst sagt nu i efterhand)
Jag tyckte musiken var helt fantatiskt, den liksom satte stämningen direkt. Älskade även hur rå och ärlig den var. Daniel Day-Lewis var helt fantastisk - välförtjänt Oscar. Jag släppte inte blicken en sekund från filmen. Men jag kände även i slutet att det var någonting som saknades, ingen aning vad dock.

Mitt betyg landar på 7.5/10
Citera
2015-10-22, 15:59
Medlem
Autumn (1930 Short Film)
Inte särskilt underhållande, men det var gulligt och gav en höststämning. 2/5.

Back to the Future Part II (1989)
Självklart var man tvungen att se den igår. Klassiker som man sett förut. Men det var ett tag sen, så jag var förvånad att det faktiskt blev några skratt pga hur kräsen jag är. Det bevisar hur bra den är. 4/5.

Halloween Is Grinch Night (1977 Short Film)
Hade aldrig hört talas om att det fanns en halloween special av grinchen. Den var ju långt ifrån jul-grinchen nivå, men det var gullig. Jag vet typ ingenting om dr seuss världen så det var en aning förvirrande dock. 3/5.
Citera
2015-10-22, 17:03
Medlem
Pennsatuckys avatar
Jurassic World (2015)

I går bestämde jag mig för att kolla in Jurassic World som jag bestämt mig för att ge en chans efter att ha älskat originalfilmerna (främst den första). Redan innan jag påbörjade den så var jag oerhört skeptisk och såhär i efterhand så önskar jag faktiskt att jag aldrig hade sett den, något som är ganska ovanligt.

Saker jag störde mig på i filmen, förutom den genomgående usla helheten:
- Aunt Claires peruk.
- Aunt Claires högklackade skor som hon sprang runt på genom hela filmen.
- Aunt Claire överhuvudtaget.
- Slutscenerna där T-rexen helt plötsligt står på helikopterplattan efter att ha skonat velociraptorn som räddat honom.
- Hollywood-kyssen. Ja, ni som sett filmen vet vilken jag talar om. Jag kräktes nästan.

Chris Pryatt var den jag var mest skeptisk för inför filmen men tycker ändå att han kommer ur den med någon slags heder i behåll ändå.

Ger den en oförtjänt fyra eftersom jag gillar franchisen och dinosaurier. Annars hade den nog varit nere på en tvåa eller möjligtvis en trea.

Jag känner så mycket hat kring alla action-filmer som kommer från Hollywood nu för tiden. Det är bara en massa effekter och skräp utan substans. Usch.

Betyg: 4/10
Citera
2015-10-22, 18:46
Medlem
BlackMetals avatar
Tokyo Twilight (1957)

Yasujirô Ozus sista svartvita film lyckas vara lite annorlunda från mycket av det andra han producerade runt den här tiden och det var väldigt kul att se. Man kan fortfarande förvänta sig alla ingredienser men vissa av dessa drar han längre och åt andra håll än vanligt. Det finns nästan alltid en viss sorg och ett mörker i hans filmer men det här är troligtvis den mörkaste jag har sett. Den hoppfullhet som ändå brukar spraka där i bakgrunden är som bortblåst och han låter heller inte några skämt eller gladare stunder komma fram som han brukar kunna få med. Hans vanligtvis tillbakalutade tempo pressar han till att vara ytterligare lite långsammare men det är verkligen till filmens fördel här då filmens klimax blir så mycket mer effektfullt.

Det är lite synd att den här verkar vara såpass bortglömd för även om den kanske inte riktigt når upp till hans titaniska An Autumn Afternoon, Tokyo Story, Late Spring och Floating Weeds så är den absolut inte långt bakom.

4/5
Citera
2015-10-22, 18:47
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toalet031

Visste ingenting om filmen innan jag satte på den förutom att den har fått bra kritik (minst sagt nu i efterhand)
Jag tyckte musiken var helt fantatiskt, den liksom satte stämningen direkt. Älskade även hur rå och ärlig den var. Daniel Day-Lewis var helt fantastisk - välförtjänt Oscar. Jag släppte inte blicken en sekund från filmen. Men jag kände även i slutet att det var någonting som saknades, ingen aning vad dock.

2000-talets bästa film! Otroligt bra!
Citera
2015-10-22, 19:57
Medlem
Gosifs avatar
Påtaglig fara från 94 med bl.a Harrison Ford. En bra film. Letade lite efter filmer som liknar Jagad och tyckte den här passade bra in men ändå inte helt.

3/5!

Citat:
Ursprungligen postat av toalet031

Orkade se igenom hela för en gång skull förra veckan. En superfilm! Bästa på 00-talet.
Citera
2015-10-22, 20:01
Medlem
kuddenchristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordum87
Fåniga? Och vad är inte The Terminator isf?
Men du är väl sådan som tycker Con Air och Fast and the furious är "sviinbra".
Tillbaka till skolbänken.
"The Terminator" känns mer trovärdig och seriös än "Tillbaka till framtiden", trots att båda handlar om tidsresor.

Nej, jag tycker INTE att "Con Air" och "The Fast and the Furious" är svinbra. De två senaste "Fast and Furious"-filmerna är bland den värsta jävla skiten jag sett på bio.
Citera
2015-10-22, 21:43
Bannlyst

De två tonårstjejerna Enid (Thora Birch) och Rebecca (Scarlett Johansson) har precis gått ut high school och funderar över vad de ska göra av sina liv - fortsätta plugga, skaffa ett jobb eller bara skita i allt? En dag besöker de ett café där de i en tidning hittar en kontaktannons som de bestämmer sig för att svara på mest på skoj bara för att se vad som händer. De får kontakt med en telefonsvarare och riggar ett möte på caféet med mannen, Seymour (Steve Buscemi), som satt in annonsen och han dyker upp på avtalad tid men tjejerna ger sig inte till känna. Med tiden lär Enid känna Seymour och de börjar umgås men upptäcker snart att vänskapen blir mer komplicerad än hon först räknat med.

Filmen är baserad på seriealbumet av Daniel Clowes och detta har jag läst en gång. I filmen har de ändrat på väldigt mycket - exempelvis dyker Seymour bara upp i förbigående i seriealbumet men i filmen har han en av huvudrollerna - men jag tycker ändå att filmen är väldigt bra.

8/10.

Clint (Tim Matheson) arbetar som hantverkare och gillar att fiska på fritiden. Han är gift med Joanna (Jennifer Jason Leigh), som bakom hans rygg har en affär med läkaren Cort (William Atherton). Joanna och Cort har dock en plan - de tänker mörda Clint och därefter sälja hans företag så att de kan lämna hålan de bor i för att därefter flytta så att de kan leva ett liv i lyx. Cort ger Joanna ett gift som han tagit ur en exotisk fisk och Joanna får Clint att hälla i sig giftet genom att hälla det i ett glas med vin. Hon ger Clint en ytterst billig begravning och låter inte ens balsamera honom. Ingen vet dock att Clint egentligen inte är död, han är bara medvetslös. Efter begravningen vaknar han och tack vare att kistan är vattenskadad lyckas han ta sig ur graven och bestämmer sig för att hämnas.

Det här är en TV-film men dock en väldigt bra sådan. Väldigt spännande och bra skådespeleri.

7/10.
Citera
2015-10-22, 22:07
Medlem
Doomsday
http://imdb.com/rg/an_share/title/title/tt0483607/

Fick nys om denna pärla genom denna tråd. Mycket bra rulle 4/5.
Citera
2015-10-22, 23:45
Medlem
"Me and Earl and the Dying Girl" (2015)

Älskade denna. Hade redan höga förväntingar, och de nåddes kan man säga. Olivia Cookes karaktär blev man kär i, fyfan vad hon spela bra. 5/5. Årets bästa so far.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in