Citat:
Ursprungligen postat av
Chenille
Jag såg originalet nyligen och den är bland det absolut bästa jag sett i sin genre. Kan rekommenderas, helt klart. Jag kanske får kolla in remaken jag å, inte sett den nämligen.
Då ska jag hålla ögonen öppna!
Senaste filmen:
Who Framed Roger Rabbit | Årgång: 1988
http://www.imdb.com/title/tt0096438/?ref_=nv_sr_4
Hantverket? Mycket bra. I starten visas en tecknad film som senare växlas in till "riktiga filmen". Det fanns fyra olika tecknade filmer som visades vid olika tillfällen. Ambitiöst värre även om själva korta filmerna inte ger mig något idag.
Man skulle kunna tro att ett så extremt projekt (mixa tecknat för barn med en vuxen film) på 80-talet måste vara daterat idag? Men det är det inte. Jag blev själv överaskad hur väl denna "noir"-film får det att fungera med allt tecknat.
DVD-menyerna är snyggt gjorda och känns betydligt mer detaljerade än det mesta jag sett.
Handlingen? Är genomtänkt också. Det här var inte bara någon idé för att "casha in" då den skulle locka barn. Tyvär börjar att gå väl mycket åt "barn-hållet" i sista tredjedelen av filmen vilket fick mig att förlora intresset en del. Likt så många andra filmer måste så mycket som möjligt hända.
Det här är i slutet av dagen en barnfilm. Att 55 åringar tittar på denna och bara ser "tjafs" skulle jag kunna förstå, tänk i ett större perspektiv. Hur den är gjord, när den är gjord och hur bra den ändå ser ut. IMDB ger 7,7 / 10. Trots att hantverket imponerade på mig är jag inte lika positiv.
Betyg?
3 / 5