2019-10-13, 09:34
Medlem
zxcvb45s avatar
El Camino

Helt klart ett värdigt avslut på serien, jag tycker att det kändes som ett längre avsnitt bara.

7/10

https://www.imdb.com/title/tt9243946...1?ref_=nv_sr_1
Citera
2019-10-13, 11:19
En dödsdömd har rymt

Titeln är ganska självförklarande och i sig en spoiler. En man vid namn Fontaine grips av tysk militär i Lyon 1943 och förs till ett fängelse i väntan på dom. Han försöker fly.

4.5/5
Citera
2019-10-13, 19:15
Le salaire de la peur

När jag ser filmen förstår jag aldrig var de är någonstans. Först tänkte jag att de var i Nordafrika, fast där är det väl inte så många svarta. Men sedan när de kör bil på landsvägen så syns indianliknande människor = alltså är de i Sydamerika. Många olika nationaliteter och språk i filmen. En härlig film med riktiga karlar. Det enda dåliga är det hjärndöda slutet. Hur tänkte de där? Finns det öht Någon som uppskattar det slutet?

5/5
Citera
2019-10-13, 22:49
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Le salaire de la peur

När jag ser filmen förstår jag aldrig var de är någonstans. Först tänkte jag att de var i Nordafrika, fast där är det väl inte så många svarta. Men sedan när de kör bil på landsvägen så syns indianliknande människor = alltså är de i Sydamerika. Många olika nationaliteter och språk i filmen. En härlig film med riktiga karlar. Det enda dåliga är det hjärndöda slutet. Hur tänkte de där? Finns det öht Någon som uppskattar det slutet?

5/5
Jag uppskattar slutet.

Ser att du sett en hel del fina gamla filmer, fina filmval.
Citera
2019-10-13, 23:37
Medlem
Geomeisters avatar
Mary Magdalene
Året var 2018
https://www.imdb.com/title/tt5360996...=nm_flmg_act_6

Jag var väldigt nära på att se omtalade Joker på bio idag, men ångrade mig då jag tänkte en hemmakväll var att föredra. Istället för bio fick det bli denna film, Mary Magdelene, där Joaquin Phoenix har en större roll. Beslutet var inte ett av mina bättre i livet.

Den här filmen känns som The Passion of the Christ möter Silence. Religion i mängder blandat med konstnärligt flum. Fotot i filmen är fint (det är en påkostad historia) och enstaka korta moment i filmen räddade mig. I övrigt är det här en pretentiös tolkning av Jesus och hans lärjungar. Hade det varit en okänd skådespelare som spelat på samma sätt likt alla andra i filmen istället för Joaquin Phoenix hade detta blivit ett sant test. Testet? Att inte stänga av och göra något annat.

Jag är inte religiös, men det finns en drös av dessa påkostade filmer. Blir sånt här automatiskt mycket bättre om man tror på Gud? Annars begriper jag inte hur finansiärer tänker när dom backar filmer som denna. Underhållningsnivån är otroligt låg och mycket av dialogerna är bara konstiga. Hade musiken uteblivet och den konstlade dialogen varit det enda att lyssna på hade den här filmen varit absolut olidlig att titta på. Usla actionfilmer som Freelancers (som jag såg nyligen) känns bra i jämförelse utöver själva produktionen bakom.

Jag gillar Joaquin Phoenix, men det här är tveklöst det sämsta jag sett med honom i.

Betyg?

Citera
2019-10-14, 02:32
Medlem
Geomeisters avatar
Hooligans
Året var 2005
https://www.imdb.com/title/tt0385002...1?ref_=nv_sr_1

Efter Mary Magdalene visste jag att jag behövde se en till film. Kunde absolut inte somna med den dåliga filmen i mitt huvud. Det blev en film jag sett förut - Hooligans eller Green Street Hooligans som den även kallas i hopp om att må bättre. Vilket jag nu gör!

Elijah Wood blev snabbt ett av världens mest kända ansikten med Lord of the Rings, men går det att fortsätta ha en normal karriär efter det? Jag tror han förstod att det skulle bli svårt. Några år efter sista filmen i trilogin hamnar han i denna film. Ungefär så långt ifrån Lord of the Rings man kan komma. Lite modigt av honom ändå!

Det här britternas svar på svenska filmer som Nattbuss 807, Vinterviken, Hata Göteborg och andra tveksamma ungdomsfilmer. Skillnaden är att det här är mer en riktig film och faktiskt mer än bara en "så dålig att den är bra"-film. Absolut inte en film för alla, men betyget på IMDB berättar att det finns fans även för denna.

Meddelandet filmen ger är på ett sätt extremt skevt, men samtidigt lite fint. Lika långt som det är mellan Lord of the Rings och denna film är det mellan mig och denna brittiska kultur. Ändå är jag svag för det. Hela den överdrivna machokulturen med "mate", "having a laugh" och "wanker"-tugget som kommer mer naturligt för många britter än vad det gör att säga "hej" på svenska för en sådan som mig.

Filmen startar faktiskt lite som en av svenska nämnda filmer, men den växer. Nyckelordet är dock underhållning. Är det världsklass på dess action, kameraarbete eller skådespeleri? Det kan jag inte påstå, men det är konstant underhållande.. Vilket i slutet av dagen är varför jag tittar på film först och främst. Det var ganska många år sedan jag såg filmen och då jag även sett liknande filmer blandade jag ihop handlingarna lite. Vilket mest är kul. Hade nog haft en lite sämre upplevelse om jag skulle kommit ihåg exakt allting.

Med ökat filmintresse och mognad sedan sist ser jag nog mer på vissa grejer som "larvigt" än "coolt", men underhållningsvärdet består.

Betyg?

Citera
2019-10-14, 06:56
Bannlyst
Harry Potter And The Goblet Of Fire (2005)

Filmen är bättre än vad jag har ansett tidigare. Jag finner den så vacker.
Harry Potter är makalös hela filmserien. Denna filmen är också mycket bra.

8/10
Citera
2019-10-14, 11:50
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Fractured (2019).

Oerhört förutsägbar thriller. Hade behövt en annan upplösning på storyn; resultatet nu blev att man vet hur det slutar efter typ en halvtimme. Med tanke på att det är oförutsägbarhet den här typen av filmer lever på gör det att den faller rätt platt. Hade resterande komponenter hållt kvalitet hade det kanske kunnat vara halvt sevärt ändå, men det är inte mycket i den här filmen som håller kvalitet. Tyvärr är huvudrollsinnehavaren Sam Worthington, vars gestaltning filmen hänger sitt hopp på, en annan av filmens sämsta aspekter...

Svag 4/10.

Spoiler om slutet.

har du sett frailty med matthew mchanwy och bill paxton? se den men läs inget om den.
Citera
2019-10-14, 13:46
Medlem
Between Two Ferns - "Zach Galifianakis and his oddball crew take a road trip to complete a series of high-profile celebrity interviews."

Kändisspäckat men ändå blir det bara 5/10, dvs fram till eftertexterna då betyget tar ett hopp upp till stadiga 7/10.
Senast redigerad av ompiliompi 2019-10-14 kl. 13:49.
Citera
2019-10-14, 18:06
Medlem
CyberIngmars avatar
The Wife (2017)

En fru ifrågasätter sina livsval när maken vinner Nobelpriset i litteratur och paret med vuxen son åker till Stockholm för mottagning. Glenn Close, Jonathan Pryce, Christian Slater med flera. Relationsdrama med en snutt humor. Glenn Close som nominerades till en Oscar för rollen. Hennes egna dotter spelar en ung Joan.

Det händer inte så mycket i själva filmen ändå är filmen full med händelser. Som svensk är det extra kul att se

*** av ***** 7/2 av 10 tycker jag passar som IMDB användare gett filmen. Det finns en film med Christoph Waltz som har ett liknande tema. Handlingen påminner om Tim Burtons Big Eyes (2014).

Cmore
Citera
2019-10-14, 19:17
Medlem
Geomeisters avatar
Say Anything...
Året var 1989
https://www.imdb.com/title/tt0098258...nm_flmg_act_74

En känd tonårskomedi/romantisk film! Filmens kändaste scen har nog lånats ut ett antal gånger genom åren. Bland annat i Deadpool 2. Den har med musik att göra och det är vad jag gillar mest med denna film. Det är precis min typ av musik genom stora delar av filmen. Musiken känns dock ofta slumpmässigt inlagd för att snart försvinna med fåtal undantag.

Skådespeleriet är det som skiljer denna film ifrån alla andra tonårsfilmer jag sett. Jag vet inte om skådespeleriet känns naturligt eller om dom flesta knappt försöker överhuvudtaget. Tyvärr satt jag halvt uttråkad genom filmen trots att det slängs in oväntade moment som antingen är charmiga eller roliga här och där. Filmens klippning tycker jag inte är mycket att skryta om heller.

John Cusack är ett stort namn, men ingen jag någonsin brytt mig särskilt mycket om. För mig ger han ett instabilt intryck. Han kan skina till, men oftast relativt ointressant att följa. Samma sak gäller majoriteten av karaktärerna här. Folket jag gillar mest är mindre karaktärer som lyser upp enskilda scener. Dock finns det en rad olika karaktärer som en många kommer känna igen, det är lite kul.

Ingen hemsk film på något sätt, men fick varken feelgood-känslan jag brukar få av tonårsfilmer eller 80-tals klassiker. För mig var denna film rätt mycket mellanmjölk. Kan varken rekommendera eller avråda andra att se denna. Bevisligen är den känd och har bra betyg på IMDB så jag kan vara i minoritet med min upplevelse.

Betyg?

Citera
2019-10-14, 19:32
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Between Two Ferns - "Zach Galifianakis and his oddball crew take a road trip to complete a series of high-profile celebrity interviews."

Kändisspäckat men ändå blir det bara 5/10, dvs fram till eftertexterna då betyget tar ett hopp upp till stadiga 7/10.
Rätt onödigt koncept att bygga en berättelse runt intervjuerna.
Det är ju onekligen bara pgd av dom som folk valde att se filmen.
Så det får en att undra om en hel film ens behövdes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in