2017-07-26, 23:25
Medlem
LeifD2s avatar
Dunkirk.

http://www.imdb.com/title/tt5013056/

Mycket bra och välgjord film. Just som "film-hantverk" håller den mycket hög klass med utsökt foto, ljudläggning och regi.
Citera
2017-07-27, 01:15
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Incident at a corner (1960)

Kanske egentligen ett TV avsnitt regiserat av Hitchcock.

Inte så värst engagerande 2/5
Citera
2017-07-27, 03:00
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Jag såg originalet nyligen och den är bland det absolut bästa jag sett i sin genre. Kan rekommenderas, helt klart. Jag kanske får kolla in remaken jag å, inte sett den nämligen.

Originalet är 100 gånger bättre. Betydligt bättre skådespelare och mer spännande. Remaken är inte mycket att hänga i granen. Ungefär samma sak som med The Thing. Lika dålig remake som Straw Dogs. Sedan var ju filmen från 1971 tillsammans med A Clockwork Orange och Den Sista Färden (Deliverance) filmer som skapade moralpanik på tiden då det begav sig.

Spoliar inte en scen i Straw Dogs originalet men den scenen var kontroversiell för sin tid. Det kan man lugnt säga.
Citera
2017-07-27, 13:43
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The secret place (1956). Rånkuppen. (Den spännande titeln fick filmen på svenska)

David McCallum debuterar i en rånkupp mot en diamanthandlare, som inte går som man tänkt sig.

Inte alls så tokig, det blev många vändningar, och i centrum var hela tiden, den sköna Belinda Lee, som tragiskt gick bort endast 25 år gammal.
3/5
Citera
2017-07-27, 21:58
Medlem
Geomeisters avatar
Jeanne d'Arc | Årgång: 1999
http://www.imdb.com/title/tt0151137/...nm_flmg_act_39

En film som lämnar en mörbultad efteråt likt The Revenant eller The War of the Planet of the Apes. En lång film som lämnar många intryck. Positiva såsom negativa.

Luc Besson står bakom detta verk och den karln kan göra film. Det finns definitivt saker jag gillar med denna film. Både maffia scener, snygga scener, bra dialog och lite humor.

Problemet för mig blir det konstnärliga som bitvis bara blir absurt. Detta återkommer genom hela filmen, men är värst mot slutet. Dustin Hoffman spelar en relativt liten roll i detta absurda och det uppskattade jag, men resten blev för mycket.

Samtidigt lämnar filmen flera tänkbara poänger. Jag har dock svårt för det mesta "Gud"-relaterade i denna film. Jag vet att många är religiösa och att religion speciellt bakåt i tiden varit viktigt, men här blir det för flummigt. Den delen hade dom gärna fått tona ner och satsat på huvudkaraktärens öde på annat sätt.

En rörig helhet. Definitivt en film mer för öppensinnade filmnördar. Gillar en del grejer starkt och ganska mycket skulle jag kunna varit helt utan.

Betyg? Stark 3 / 5
Citera
2017-07-27, 21:58
Medlem
The Simpsons Movie (2007)
http://www.imdb.com/title/tt0462538/?ref_=fn_al_tt_1

The Simpsons familjen är tvungna att sticka ifrån Springfield efter att Homer (som vanligt) gör bort sig efter att slängt grisskit (och annat skit) i dammen!

8/10
Citera
2017-07-28, 00:41
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The Miami story (1954). Gansterstaden (vem tusan hittade på de här fåniga svenska titlarna)

I Miami finns en gansterboss man vill åt, till sin hjälp kallar man in en gammal yrkesgangster.

Och han är inte lite tuff, han tar sig an hela ligan.
Kul at se den avancerade TV övervakningen anno 1954, inte riktigt lika diskret som dagens teknik.

3-/5
Citera
2017-07-28, 17:22
Medlem
Geomeisters avatar
Highlander II: The Quickening | 1991
http://www.imdb.com/title/tt0102034/?ref_=nv_sr_1

There can be only one!!

Den här filmen är svår att ta på allvar. I starten? Mjo. Lite längre fram? Nej.

Filmens handling passar bra på dagens läge (eller en eventuell framtid). Ozonlagret höll år 1999 på att försvinna. Huvudpersonen och en vän byggde ett "skydd" som räddade människan, men isolerade dom samtidigt ifrån det liv vi människor vant oss vid. Nu börjar en grupp människor ana att ozonlagret än intakt igen och ska försöka förstöra "detta skydd"... Men är denna grupp dom goda eller onda? Filmen utspelar sig 2024. Inte SÅ dumdristiskt från dagens verkligen ändå!

Dom riktigt onda i denna film är löjligare än den andra. Huvudpersonens Nemesis är genomond och hur larvig som helst - Samtidigt. Fjantigt, men underhållande.. Det är kan summera denna film rätt bra. Man ser att mycket är påkostat, men mycket måste även varit daterat redan när den kom ut. Den här filmen kom ut samma år som Terminator 2 - En liten jämförelse.

Gillar du 80-talet finns det en stor chans att du kommer tycka denna film är kul. Inte nödvändigtvis särskilt bra, men kul. IMDB har givit det hårda betyget 4,1 / 10. Hmm. Jag ska faktiskt skippa med betyg från och med nu, men jag har sett betydligt sämre filmer som fått bättre betyg.
Citera
2017-07-28, 18:08
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The fat man (1951). Mord i 20:e våningen (observera formuleringen)

En tandläkare hittas mördad, en matälskande, fet, privatdetektiv blir inkopplad.

Tydligen en radiopjäs från början, och kanske borde det har förblivit så

Ännu en lustig detalj med den svenska titeln, tandläkaren fanns på 18e våningen.
Det här var faktiskt rätt trist, även om man bitvis försökte sig på lite komiska inslag 2/5
Citera
2017-07-28, 21:01
Medlem
Såg precis denna http://www.imdb.com/title/tt0087432/?ref_=tt_rec_tt

Riktigt bra vikinga film, lite av en revansch film. Gav en bra bild av vikingarna, man fick se lite lantbruk och sånt vilket jag tycker är härligt och kläderna var inte överdrivna.

Lite kul att det var hakkors i filmen också, det är ju egentligen bara en symbol som betyder lycka till. Men den har blivit lite dramatiserad.
Citera
2017-07-28, 21:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Jeanne d'Arc | Årgång: 1999
http://www.imdb.com/title/tt0151137/...nm_flmg_act_39

En film som lämnar en mörbultad efteråt likt The Revenant eller The War of the Planet of the Apes. En lång film som lämnar många intryck. Positiva såsom negativa.

Luc Besson står bakom detta verk och den karln kan göra film. Det finns definitivt saker jag gillar med denna film. Både maffia scener, snygga scener, bra dialog och lite humor.

Problemet för mig blir det konstnärliga som bitvis bara blir absurt. Detta återkommer genom hela filmen, men är värst mot slutet. Dustin Hoffman spelar en relativt liten roll i detta absurda och det uppskattade jag, men resten blev för mycket.

Samtidigt lämnar filmen flera tänkbara poänger. Jag har dock svårt för det mesta "Gud"-relaterade i denna film. Jag vet att många är religiösa och att religion speciellt bakåt i tiden varit viktigt, men här blir det för flummigt. Den delen hade dom gärna fått tona ner och satsat på huvudkaraktärens öde på annat sätt.

En rörig helhet. Definitivt en film mer för öppensinnade filmnördar. Gillar en del grejer starkt och ganska mycket skulle jag kunna varit helt utan.

Betyg? Stark 3 / 5

Skulle de ha tonat ner religionens betydelse i en film om ett helgon..?

Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Highlander II: The Quickening | 1991
http://www.imdb.com/title/tt0102034/?ref_=nv_sr_1

There can be only one!!

Den här filmen är svår att ta på allvar. I starten? Mjo. Lite längre fram? Nej.

Filmens handling passar bra på dagens läge (eller en eventuell framtid). Ozonlagret höll år 1999 på att försvinna. Huvudpersonen och en vän byggde ett "skydd" som räddade människan, men isolerade dom samtidigt ifrån det liv vi människor vant oss vid. Nu börjar en grupp människor ana att ozonlagret än intakt igen och ska försöka förstöra "detta skydd"... Men är denna grupp dom goda eller onda? Filmen utspelar sig 2024. Inte SÅ dumdristiskt från dagens verkligen ändå!

Dom riktigt onda i denna film är löjligare än den andra. Huvudpersonens Nemesis är genomond och hur larvig som helst - Samtidigt. Fjantigt, men underhållande.. Det är kan summera denna film rätt bra. Man ser att mycket är påkostat, men mycket måste även varit daterat redan när den kom ut. Den här filmen kom ut samma år som Terminator 2 - En liten jämförelse.

Gillar du 80-talet finns det en stor chans att du kommer tycka denna film är kul. Inte nödvändigtvis särskilt bra, men kul. IMDB har givit det hårda betyget 4,1 / 10. Hmm. Jag ska faktiskt skippa med betyg från och med nu, men jag har sett betydligt sämre filmer som fått bättre betyg.

Felet med Highlander II är ju att den inte på något sätt passar in i Highlanderuniversumet - jag menar film I och III och även TV-serien med Adrian Paul. Den befinner sig uppe i rymden någonstans, helt galet.
Citera
2017-07-28, 22:53
Bannlyst
Shot Caller Nikolaj Coster-Waldau spelar en finansman som hamnar i fängelse och ansluter sig till Aryan Brotherhood, el. något likt dem, för att klara sig igenom den tid han sitter inne. Han blir mer och mer inblandad och får ett nytt och mer intressant liv. Gott kraftverk rakt igenom.

6/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in