2018-01-21, 22:50
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Döda poeters sällskap (1989)

Till en internatskola kommer en ny, kontroversiell lärare.

Vad i he.... var det här ?
Elever som sitter i en grotta och läser poesi och spelar saxofon.
Sedan förstör dom läroböcker och hoppar på katedern (precis som man gör i dagens svenska skola).

Det här var riktigt tråkigt, livades inte ens upp av fina gamla bilar.
2---/5 närmare ettan än så här kommer man nog inte.
Citera
2018-01-21, 22:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Döda poeters sällskap (1989)

Till en internatskola kommer en ny, kontroversiell lärare.

Vad i he.... var det här ?
Elever som sitter i en grotta och läser poesi och spelar saxofon.
Sedan förstör dom läroböcker och hoppar på katedern (precis som man gör i dagens svenska skola).

Det här var riktigt tråkigt, livades inte ens upp av fina gamla bilar.
2---/5 närmare ettan än så här kommer man nog inte.

Där tycker vi olika. Detta är en av mina 10:r. En underbar film, som inspirerade mig när jag var ung, och som jag fortfarande ser på med vemod nu när jag inte är ung längre. Alla blivande lärare borde se denna och lära!
Senast redigerad av Merwinna 2018-01-21 kl. 22:57.
Citera
2018-01-22, 00:45
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Där tycker vi olika. Detta är en av mina 10:r. En underbar film, som inspirerade mig när jag var ung, och som jag fortfarande ser på med vemod nu när jag inte är ung längre. Alla blivande lärare borde se denna och lära!
Ja, vi tycker nog väldigt olika.
Jag tycker inte att någon lärare borde se filmen.

Riva upp diciplin, förstöra böcker, hoppa på bänkar
Citera
2018-01-22, 00:56
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Das Testamente des doktor Mabuse (1962)

Nyinspelning av den klassiska filmen från 1933.

Kanske behövdes Fritz Lang för att hålla den stygge doktorn i schack.
En ganska onödig nyinspelning (om man nu kan säga så om en film från 1962).
Det är länge sedan jag såg -33 versionen, så jag vet inte exakt vad man ändrat på.
Ingen tillfällighet att jag tidigare inte hört talas om filmen, den var, sisådär.

Även denna film var engelskdubbad, och man kunde se både Opel Rekord, och Borgward.
3/5
Citera
2018-01-22, 10:52
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är nog mest vi som har en mer "humanistisk" läggning som uppskattar Döda poeters sällskap tror jag ...
Och i synnerhet då man ser filmen i unga år, då ens själ är som mest känslig, då kan den nog sätta outplånliga spår ...

Men, samtidigt går det såklart lätt att se det ... lätt löjliga ... i filmen.
Som att bilda "tuffa hemliga grupper" som handlar om att läsa dikter för varandra i mörka grottor

Det kanske är just därför som filmen är så bra ... Dvs eftersom den kommer undan med löjligheter som detta.
För när man ser den så slås man ju inte av det löjliga, istället blir det till något attraktivt.

Samtidigt så förstår man ju ändå att filmen inte bara ska tolkas rent "bokstavligt"
Utan det är ju en allegori över "konflikten" mellan den ungdomliga själsliga friheten, och vuxenlivets alla krav och förväntningar.

Egentligen är det samma koncept som "En kvinnas doft".
Fast där är det Al Pacino som fungerar som vägvisaren, förebilden och inte Robin Williams.
Citera
2018-01-22, 11:00
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det är nog mest vi som har en mer "humanistisk" läggning som uppskattar Döda poeters sällskap tror jag ...
Och i synnerhet då man ser filmen i unga år, då ens själ är som mest känslig, då kan den nog sätta outplånliga spår ...

Men, samtidigt går det såklart lätt att se det ... lätt löjliga ... i filmen.
Som att bilda "tuffa hemliga grupper" som handlar om att läsa dikter för varandra i mörka grottor

Det kanske är just därför som filmen är så bra ... Dvs eftersom den kommer undan med löjligheter som detta.
För när man ser den så slås man ju inte av det löjliga, istället blir det till något attraktivt.

Samtidigt så förstår man ju ändå att filmen inte bara ska tolkas rent "bokstavligt"
Utan det är ju en allegori över "konflikten" mellan den ungdomliga själsliga friheten, och vuxenlivets alla krav och förväntningar.

Egentligen är det samma koncept som "En kvinnas doft".
Fast där är det Al Pacino som fungerar som vägvisaren, förebilden och inte Robin Williams.

Du har rätt, de två filmerna går även för mig i par! Två storverk!
Citera
2018-01-22, 18:14
Medlem
Geomeisters avatar
Beck Is Back!

Idag har jag tittat på tre av Beck-filmerna med Gösta Ekman (vila i frid), Kjell Bergqvist och Rolf Lassgård. Filmerna är Mannen på balkongen (1993), Polismördaren (1993) och Stockholm Marathon (1994).

Mannen på balkongen: Här är centrala Stockholm en stor del av filmen (större än i de andra två) och det är ljuvligt att se. Istället för att något händer och sedan är det polisjakt har filmen flera större och mindre incidenter. Fokus är inte bara på poliserna utan många olika karaktärer. Det är icke politiskt korrekt, lite humor och en intressant historia med flera olika aspekter. Inte omöjligt en av seriens bästa!

Polismördaren: Börjar bra, men blir för rörig för sitt egna bästa. Speciellt polisen och media får en spark i rumpan (på ett positivt sätt), men ibland pinsamt skådespeleri och överlag mindre engagerande karaktärer än i Mannen på balkongen lämnar en halvdan eftersmak.

Stockholm Marathon: Om jag inte misstar mig är detta en av dom allra kändaste Beck-filmerna. Den mest brutala av dom tre jag sett idag och den mest intensiva dock så tycker jag åter igen att en skådespeleri inte är särskilt bra och det blir lite för mycket halvdant för att nå sin potential. Med det sagt är speciellt starten och slutet riktigt bra.

Betyg?
Citera
2018-01-22, 18:48
Medlem
Kickexs avatar
Three billboards outside ebbing missouri

Mcdonagh är helt klart en favorit när det kommer till regissörer. Och denna gången har han gjort en film som handlar om en mor som tacklar liv hos poliserna då de inte lyckas hitta hennes dotters mördare.

Som hans tidigare filmer så har det samma udda stil i både dialoger och handling. Vilket som är dess charm. Verkligen inte för alla men det faller i min smak.
I denna filmen landade det inte alltid men i alla fall tillräckligt ofta för att ge filmen sevärdighet.
Dessvärre var filmen inte bättre än In Bruges. Känner bara att det behövde klargöras.
Men kanske(?) bättre än seven psychopaths...? Jag tror det men är osäker då jag har sett seven psychopaths flertals gånger så jag väntar tills jag har sett om 3 billboards en gång till i alla fall innan jag fäller en dom.

Men filmen får i vilket fall en stark 7/10
Citera
2018-01-23, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Beck Is Back!

Idag har jag tittat på tre av Beck-filmerna med Gösta Ekman (vila i frid), Kjell Bergqvist och Rolf Lassgård. Filmerna är Mannen på balkongen (1993), Polismördaren (1993) och Stockholm Marathon (1994).

Mannen på balkongen: Här är centrala Stockholm en stor del av filmen (större än i de andra två) och det är ljuvligt att se. Istället för att något händer och sedan är det polisjakt har filmen flera större och mindre incidenter. Fokus är inte bara på poliserna utan många olika karaktärer. Det är icke politiskt korrekt, lite humor och en intressant historia med flera olika aspekter. Inte omöjligt en av seriens bästa!

Polismördaren: Börjar bra, men blir för rörig för sitt egna bästa. Speciellt polisen och media får en spark i rumpan (på ett positivt sätt), men ibland pinsamt skådespeleri och överlag mindre engagerande karaktärer än i Mannen på balkongen lämnar en halvdan eftersmak.

Stockholm Marathon: Om jag inte misstar mig är detta en av dom allra kändaste Beck-filmerna. Den mest brutala av dom tre jag sett idag och den mest intensiva dock så tycker jag åter igen att en skådespeleri inte är särskilt bra och det blir lite för mycket halvdant för att nå sin potential. Med det sagt är speciellt starten och slutet riktigt bra.

Betyg?

Har köpt de två boxarna med samtliga Gösta Ekman Beckfilmer, ska bli riktigt kul att se om dessa, har inte sett ngn av dem på ca 20 år.
Citera
2018-01-23, 11:53
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farssbinder
Har köpt de två boxarna med samtliga Gösta Ekman Beckfilmer, ska bli riktigt kul att se om dessa, har inte sett ngn av dem på ca 20 år.

Det förstår jag. Jag hittade andra boxen (Volym 2) och det var ett bra köp. Ska inte tveka när jag ser Volym 1.
Citera
2018-01-23, 13:38
Bannlyst
James Bond: Dr.No (1962)

Fantastisk Bond-film som har har en bra story och bruden i filmen är superhet anser jag. Det är verkligen en film som häpnar mig. Det är originalet. Från början ansåg jag att filmen var aningen seg, men jag gillar den verkligen nu och det är lagom action, men mycket mer prat. För några som älskar action så är inte detta rätt film, men jag smälter mig in i filmen så bra.

8/10
Citera
2018-01-23, 18:44
Bannlyst
James Bond: From Russia With Love (1963)

En av de bondfilmer jag gillar allra mest. Den är snyggt gjord och jag gillar tågscenen väldigt mycket. Allt med denna bondfilmen är väldigt perfekt! En stark nia.

9/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in