2017-03-23, 16:50
Medlem
Geomeisters avatar
Saturday Night Fever (1977): http://www.imdb.com/title/tt0076666/?ref_=nv_sr_1

Känn musiken, baby!

En film som lämnar många avtryck. Många feelgood-scener med polare och olämpliga/dumma/roliga uttryck. Filmen innebär oerhört mycket nonsens och allvar på samma gång.

John Travolta spelar en charmig skitstövel som agerar helt ologiskt i många situationer, men på genom sin charm ändå lyckas landa på sina fötter. Dansen är det viktigaste i hans liv. Familjen är mest störande förutom brodern som ger en mer sansad del till filmen.

Hade denna film gjorts idag med dagens skådisar och klimat hade den floppat totalt. Det är på något vis 70-talets mix mellan oskyldighet, sexuella revolution, charm och uttryck som gör att det är värt att titta vidare. Samma film med Shia Le Beouf idag med diverse PK-moment hade antagligen blivit årets flopp.

Det här är inte en musikal på det sättet att någon vid diverse tillfällen ställer sig och sjunger mitt i filmen. Jag hatar sånt vanligtvis oavsett hur mycket jag älskar film och musik i övrigt. Här drivs filmen vidare med musik. Väldigt mycket BeeGees. Dansen fick dom till riktigt bra tydligen mycket tack vare Travolta som i "sista stund" ändrade scenerna där han var med. Man märker att en del klipp känns mindre genomtänkta och andra tar dom över filmen.. Det går nog snabbt att gissa vilka Travolta är ansvarig för att få fram.

Betyg? Stark 3 / 5
Citera
2017-03-24, 00:02
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Ängeln och den laglöse (1947)

En sårad revolverman tas omhand av en kväkarfamilj, men han är en farlig gäst, då många vill ha tag revolvermannen.

Lite väl trist och förutsägbart.
Inte min favorit.
2/5
Citera
2017-03-24, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Ängeln och den laglöse (1947)

En sårad revolverman tas omhand av en kväkarfamilj, men han är en farlig gäst, då många vill ha tag revolvermannen.

Lite väl trist och förutsägbart.
Inte min favorit.
2/5
Herr dittling i all äran. Ser du bara gamla filmer?

Inget stort fan jag själv men om du skulle rekomendera 2-3 bra filmer som har några år på nacken . Nämn då gärna några.
Citera
2017-03-24, 00:51
Medlem
Gudfadern, första delen.

Klassiker som aldrig går ur tiden.
Citera
2017-03-24, 00:54
Medlem
Vaiana 2016

Gick med lillebrorsan och såg den .

Bra musik , välgjord men inte helt i min smak.

7/10

Lite läskig imellan åt och brorsan ville lämna salongen. Några barn gjorde det och kom tillbaka

Zootopia 2016

Bästa animerade filmen jag sett tror jag, iaf top 3.

Gick med brorsan och han älskade den med.

9/10

Blir kong skull island imorgon.

En film jag är väldigt sugen på att se är "Get out" som har premiär 17 april tror jag. Återkommer med den .
Citera
2017-03-24, 00:57
Citat:
Ursprungligen postat av Gainsallday
Vaiana 2016

Gick med lillebrorsan och såg den .

Bra musik , välgjord men inte helt i min smak.

7/10

Lite läskig imellan åt och brorsan ville lämna salongen. Några barn gjorde det och kom tillbaka

Zootopia 2016

Bästa animerade filmen jag sett tror jag, iaf top 3.

Gick med brorsan och han älskade den med.

9/10

Blir kong skull island imorgon.

En film jag är väldigt sugen på att se är "Get out" som har premiär 17 april tror jag. Återkommer med den .

Kul att man kan tycka så olika. Själv tycker jag tvärtom. Moana var den betydligt bättre filmen. Zootopia är grymt överskattad och på sin höjd en godkänd film.
Citera
2017-03-24, 01:52
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gainsallday
Herr dittling i all äran. Ser du bara gamla filmer?

Inget stort fan jag själv men om du skulle rekomendera 2-3 bra filmer som har några år på nacken . Nämn då gärna några.
Inget stort fan av vad ?

Några år på nacken, 1-10-100 år, nåväl jag gör ett försök, kanske inga oväntade titlar.

Kvinna utan damvete (1943)
sheriffen (1952)
I sista minuten (1959)
12 edsvurna män (1957)
Glödhett (1949)

Och, ja, jag ser nästan bara gamla filmer, eftersom modern film oftast gör mig väldigt besviken.
Citera
2017-03-24, 22:25
Medlem
Tvonds avatar
13 Assassins http://www.imdb.com/title/tt1436045/?ref_=nv_sr_1

Grym rulle och samurajer ftw episk action sista 30 min.

Betyg 8 av 10
Citera
2017-03-25, 06:47
Medlem
Låt den rätte komma in
http://www.imdb.com/title/tt1139797/?ref_=nv_sr_1

Svensk, mycket bra rulle.
Citera
2017-03-25, 08:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Inget stort fan av vad ?

Några år på nacken, 1-10-100 år, nåväl jag gör ett försök, kanske inga oväntade titlar.

Kvinna utan damvete (1943)
sheriffen (1952)
I sista minuten (1959)
12 edsvurna män (1957)
Glödhett (1949)

Och, ja, jag ser nästan bara gamla filmer, eftersom modern film oftast gör mig väldigt besviken.

Ja, de här är väldigt bra, och det finns många fler. Men jag förstår nog inte varför du ens FÖRSÖKER titta på svenska pilsnerfilmer från 30-40-talet..? Med Thor Modén och Hjördis Pettersson..?
Citera
2017-03-25, 09:20
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, de här är väldigt bra, och det finns många fler. Men jag förstår nog inte varför du ens FÖRSÖKER titta på svenska pilsnerfilmer från 30-40-talet..? Med Thor Modén och Hjördis Pettersson..?
De är ju skittramsiga och därför underbara Så töntiga, förutsägbara och oskyldiga. Precis vad jag behöver i dgens grymma värld.
Citera
2017-03-25, 13:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
De är ju skittramsiga och därför underbara Så töntiga, förutsägbara och oskyldiga. Precis vad jag behöver i dgens grymma värld.

Ja, skulle vara därför då. Så använde jag Kalle Ankas serietidningsvärld upp i vuxen ålder, långt efter att jag blivit för gammal för äventyren egentligen. Just för det där trygga, oskyldiga, förutsägbara. Man visste att de alltid skulle klara sig och dricka läskeblask på slutet, typ!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in