Handlar om 13-åriga pojken Sixten och hans pappa som är rätt så överbeskyddande och är busschaufför!
Sixten vill att han ska träffa en tjej så han och hans kompis Jocke gör allt för att Sixtens pappa ska hitta en tjej så han inte behöver vara så överbeskyddande!
En ganska okej film bara!
5/10
Senast redigerad av Maiden1666 2017-06-20 kl. 01:13.
The Terror (1963). Ung officer (en ung Jack Nicholson) som på något sätt kommit ifrån sin armé under Napoleonkrigen, möter vacker ung flicka, äldre "häxa" och dennas aningen begåvningshandikappade son. För att lösa mysteriet med den unga flickan, som "häxan" påstår inte existerar, men sonen uppenbarligen känner till men inte får prata om för mor, följer han efter henne och ser att hon bor i ett pampigt och skräckinjagande gammalt slott. På slottet härskar Baron von Leppe (en gammal Boris Karloff).
Detta är på många sätt en sådan skräckfilm som jag gillar. Fina kulisser, kuslig stämning, ett mysterium att lösa. Det händer saker hela tiden. Och det är bra skådespelare, även om Jack Nicholson redan där hade något ondskefullt och cyniskt i sina drag, som inte passade i den här filmen där han skulle vara the good guy. Boris Karloff spelar som vanligt otroligt bra, han får fram så mycket bara med sitt minspel.
Men på slutet sjabblades det bort:
Det var helt enkelt för otroligt att baronen var en annan man, "Eric", som tagit baronens plats i 20 år. Som om han inte under alla dessa år hade behövt träffa någon som sett baronen förut... Det håller helt enkelt inte. Vidare fick man aldrig veta varför det stod en barnsäng i baronessans låsta rum. Jag trodde att förklaringen skulle vara att den unga flickan var baronessans dotter - åldern stämde ju. Men så var det inte: flickan var baronessan själv, som spökade - och barnsängen följdes inte upp. Dessutom var det konstigt att baroness-spöket ruttnade bort på slutet. Det gavs ingen förklaring - som vampyrism - till att hennes kropp hållit sig intakt och på något sätt levande i 20 år. Det kändes lite som att de bara ville ha in en otäck scen där.
6/10
Senast redigerad av Merwinna 2017-06-20 kl. 07:30.
En film om ett gäng med barn och barnen gör en bra prestation. Den yngsta flickan är ett charmtroll och det är just charmen som gör denna film minnesvärd. Det finns en del smått kaxig humor också som gör att filmen fungerar för äldre.
Aspekten ifrån barnens ögon är bra gjord, charmig och rätt underhållande. Sedan finns det en aspekt ur vuxet perspektiv som beskrivs på ett konstigt sätt och mest drar ner filmen. Det vuxna är en viktig del av handlingen, men inget vidare att titta på.
Lyckligtvis är själva barndelen betydligt större i filmen. Definitivt en film om du har fransktalande barn (vet inte hur om svenska barn på 12-13 och yngre får ut av att titta på en fransk film trots undertext).
Då det är en fransk film skiljer den sig i detaljer (på ett bra sätt) ifrån svenska eller amerikansk film. Det negativa är dock klippningen. Det finns moment som förklaras lite dåligt och istället för att bygga ut längre scener är det många kortare. Kanske för många scener för en så pass kort film.
Kollade precis på RAKKA (Oats Studios - Volume 1) på Steam.
En kortfilm på 20 min som är riktigt välgjord med bra effekter & bra skådespelare.
För er som är insatta i gaming så kan man säga att filmen är, jag citerar en kommentar. "Mass Effect, Fallout, District 9 and Terminator just had an orgy with Mad Max and 300."
Har ni 20 minuter över så kan ni se den gratis på Steam.
Tyvärr tog det Adam Wests bortgång innan intresset för detta verk dök upp. RIP.
Det här daterat och tramsigt, men även fullt med fantasi. Batmanbilen är cool, Pingvingens ubåt är kul, att dom onda rider på raketer är kul det med, introduktionsscenen är kanske inte snyggt gjord i dagens mått dock minst sagt oväntad, detaljen med politikerna ifrån FN ger filmen lite intelligens, the riddlers gåtor. Bland det som kanske är för tramsigt för dagens publik finns det ändå en del skoj helt enkelt.
Skurkarna känns bättre än Jim Carreys Riddler i framtida filmen, men står sig kort mot många andra. Dock är själva upplägget med skurkarna lite roligare än i många andra av batmans verk.
Den största behållningen måste nog vara Adam West och Burt Wards dialoger. Adam Wests nästan överdrivna Bond-manér tillsammans med Burt Wards oskyldiga "Milda Makaroner!" är lite kul än idag. Föresten. Var Adam West någonsin "nominerad" att bli en James Bond? Utseendet och humorn hade han definitivt.
Ingen höjdare till film, men ändå ett lite kul tidsdokument. Bonus-materialet är sevärt också.
Jag såg om den här klassiska svenska splatterkomedin (som dock har engelskt tal). Edward Tor Swenson (Johan Rudebeck) är en lågmäld filmcensor som haft ansvar för att granska dramafilmer, men när han får i uppgift att istället granska den mycket våldsamma splatterserien Loose Limbs så får alla brutala våldsscener snart honom att tappa greppet om tillvaron.
Bättre specialeffekter än många av de filmer som den här kan ses som en parodi på, och överlag en rolig handling.
En kolonisations färd där problem kryper fram sak och hur ensamt det kan vara själv i rymden även fast det är folk omkring en(sovandes). Kommer skeppet överleva färden?
"The drowning man will always try to drag somebody down with him. It ain't right, but the man is drowning."
Jag blev lite förvånad över att jag själv fattade tycker för denna film, inte bara det Jennifer Lawrence gjorde en mycket bra roll här. Innan tyckte jag hon va helt värdelös och nollad i sitt skådespeleri. Men tiden har visat att hon har mognat som skådespelerska och jag ser i fram mot fler filmer med henne i framtiden.
Var Adam West någonsin "nominerad" att bli en James Bond? Utseendet och humorn hade han definitivt.
Ja han blev väl tillfrågad att spela bond i On Her Majesty's Secret Service tror jag, men tackade nej för han kände att Bond skulle spelas av en brittisk skådespelare, som så många andra som tackat nej till att spela 007, clintan t.ex.
En man blir vittne till ett mord och försvinner, hans fru söker honom med hjälp av en reporter som vill ha en bra löpsedel.
faktum är att reportern vill mer än så, han är faktiskt mördaren, mycket spännande slutscener på ett tivoli, reportern lurar upp frun i bergochdalbanan medans han letar rätt på vittnet, under färden går det upp för frun hur det ligger till. Men som polisen jagar detta vittne, nästan värre än om han varit mördaren, man spärrar hans livsviktiga mediciner i hopp att tvinga fram vittnet
Ja han blev väl tillfrågad att spela bond i On Her Majesty's Secret Service tror jag, men tackade nej för han kände att Bond skulle spelas av en brittisk skådespelare, som så många andra som tackat nej till att spela 007, clintan t.ex.
Kul ändå! Trots att detta var Batman tänkte jag nästan mer på James Bond när han inte hade kostymen på sig. Vet inte hur bra Bond han hade varit, men skulle varit kul att se en film åtminstone!
Handlar om tjurryttaren Luke och pluggaren Sophia möts och lär känna varandra så en dag när de hade varit ut på en dejt så ser Luke en bil som har krokat med en träd där en gammal man sitter där helt livlös så Luke får ut honom ur bilen, han hade också en låda som Sophia tar!
När de tar han till sjukhuset så drar Luke för att han ska fortsätta med sin tjurryttning medan Sophia stannar kvar tills han vaknar där hon stannar kvar som läser hans brev som fanns i lådan som handlar om hans förflutna!
Tyckte att filmen var bra!
7/10
Senast redigerad av Maiden1666 2017-06-21 kl. 00:35.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!