2017-09-02, 19:03
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrek
Cecil B. Demented (2000)

En gång i tiden gjorde John Waters riktiga undergroundfilmer med extremt liten budget, fulla av smaklösheter och sjuk humor så vilda och vansinniga att man bara satt och gapade. Hans stora filmstjärna var Divine, en smällfet transvestit-diva som lät sig bli knullad av en gigantisk hummer (på låtsas) och åt hundbajs direkt från källan (inte på låtsas) till exempel.

Sen skärpte han till sig och började göra lite mer polerade men fortfarande rätt knäppa filmer som ändå fick ett visst genomslag i den bredare publiken (Cry-Baby och Hairspray till exempel). Så det finns två distinkta perioder här med Polyester som nån slags mellanfilm.

I den här filmen är Stephen Dorff ledare för en sekt av gerillafilmmakare som i protest mot kommersiell film dyrkar Andy Warhol och andra regissörer från Fassbinder och Almodovar till Kenneth Anger och Hershel Gordon Lewis. De kidnappar en stor filmstjärna spelad av Melanie Griffith och tvingar henne under pistolhot vara med i deras nya film, som spelas in i terrorattacker. De anfaller biografer som visar mainstreamfilm och skäller ut personalen och slår sönder. Det eskalerar mer och mer, handgranater och biljakter och grejer.

Filmen är rätt kul att kolla på för alla referenser till andra filmer, och den allmänt sjuka humorn. Men den tappar genom att vara så polerad i stilen. Hans gamla trashiga stil funkar faktiskt bäst till galenskaperna. Och sen är det inte så att han utvecklats till en särskilt bra regissör heller. Han må vara ett geni när det gäller sjuka idéer och galen humor men stilistiskt liknar det mest en ovanligt påkostad och välgjord amatörfilm. Av hans nyare filmer är det bara Serial Mom jag tycker är riktigt bra.

John Waters är dock alltid roligt att kolla på ändå. Jag gillar att han finns för vem skulle annars placera Melanie Griffith i en film som också innehåller skämt om sexuell njutning genom gnagare inkrupna i röven?

Celibacy for celluloid! Fantastisk film det där.
Citera
2017-09-02, 19:15
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Situations
Der amerikanische Freund tycker jag också är en finfin film, men Paris, Texas är helt klart min Wenders-favorit av de (få) titlar jag hittills har sett av honom. Var det något särskilt med den som inte föll dig i smaken?
Det är väldigt länge sedan jag såg den (kommer troligen inte att se om den).
Citera
2017-09-02, 19:23
Bannlyst
The Jungle Book (2016)

Halvbra, den var mysig och lättsam. Kort och gott.

7/10
Citera
2017-09-02, 21:41
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Med glorian på sned (1957)

Till ett bokförlag kommer ett anonymt manuskript, som ges ut, med oanade konsekvenser som följd.

En liten charmig komedi med Sickan/Hasse Ekman.i bokförlagsmiljö.
Det som gör filmen lite ovanlig, i varje fall med svenska mått, är ett flertal teatraliska drömsekvenser.
Det är dom som nog rädfar betyget till 3-/5
Citera
2017-09-02, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Situations
Efterfrågade ett omdöme i den andra tråden och glömde kolla här först!

Välskriven recension i alla fall, och kul att du gillade den. Vad har du för relation till Wenders utöver den här filmen?

Jag har sett Wrong Move men inget annat av honom, den var riktigt risig. American Friend och Himmel över Berlin har jag tänkt kolla in härnäst sen vet jag inte. Har du sett något bra utöver dessa som du kan rekommendera?

För övrigt är jag nyfiken på om du håller med mig om att Paris, Texas lever lite väl mycket på att slutet är starkt eller tyckte att du den var bra rakt igenom?
Citera
2017-09-02, 21:52
Medlem
Phobiazis avatar
Message From The King (2016)

Detta var en film jag hade stora förhoppningar på. Skådespelarna var ett av de största skälen till att jag kände hype över denna, deras skådespel levde som vanligt upp till förväntningarna! Fotot var även det snyggt och inledningen av filmen var riktigt bra och verkade bygga upp något lovande. Tyvärr föll manuset platt efter ungefär halva filmen och mot slutet var jag så uttråkad att koncentrationen var försvunnen, att jag såg den för 3 timmar sedan och inte direkt minns slutet säger väl allt om hur intressant jag tyckte den var?

Nej det blev en enorm besvikelse, kommer inte köpa eller se den igen.
2/5 - hade det inte varit för skådespelarnas insatser hade det blivit lägsta betyg!
Citera
2017-09-02, 22:13
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Jag har sett Wrong Move men inget annat av honom, den var riktigt risig. American Friend och Himmel över Berlin har jag tänkt kolla in härnäst sen vet jag inte. Har du sett något bra utöver dessa som du kan rekommendera?

För övrigt är jag nyfiken på om du håller med mig om att Paris, Texas lever lite väl mycket på att slutet är starkt eller tyckte att du den var bra rakt igenom?

Njae, den enda Wenders jag sett (med undantag för de tre titlar vi redan nämnt) är Every Thing Will Be Fine och den var ärligt talat inte mycket att hänga i granen.

Paris, Texas tycker jag var bra rakt igenom, och även om slutet är både gripande och väl genomfört, så känner jag ändå att filmen som helhet funkar toppen
Citera
2017-09-03, 09:35
Medlem
Petterrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Nu var det inte mig du frågade, men spana in Im lauf der zeit. Mycket bra film som jag personligen håller högre än Paris, Texas.
Citera
2017-09-03, 22:13
Medlem
Wedding Daze (2006)
http://www.imdb.com/title/tt0484877/...m_flmg_act_29+

Efter att Anderson förlorade sin kvinna ett år innan så svär han att det inte finns den rätta tills han fick för sig att fråga en servitris om hon vill gifta sig med honom!

Rätt så okej film!

5/10
Citera
2017-09-03, 23:42
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Johan Falk - Blodsdiamanter (2015)

En massa diamanter stjäls, Jphan Falk och grabbarna kopplas in i fallet.

En svenskt film med mycket pangande och slagsmål.
Ingår i någon jätteserie med filmer, som mer eller mindre, hänger ihop.
Detta gör att jag är lite osäker på hur alla bitar hängde ihop.

3/5
Citera
2017-09-04, 04:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maiden1666
Wedding Daze (2006)
http://www.imdb.com/title/tt0484877/...m_flmg_act_29+

Efter att Anderson förlorade sin kvinna ett år innan så svär han att det inte finns den rätta tills han fick för sig att fråga en servitris om hon vill gifta sig med honom!

Rätt så okej film!

5/10

Låter som något för mig. Den är på laddning!

Själv har jag sett:

http://www.imdb.com/title/tt0015175/?ref_=nv_sr_2

Die Nibelungen (1924). Tysk stumfilm baserad på den gamla legenden om Siegfried (Sigurd Fafnesbane) som även ligger till grund för Wagners operacykel "Nibelungarnas ring". Det här var väldigt bra! Ett bevis på att CGI inte gör en fantasyfilm bättre. Här är specialeffekterna enkla, men det gör inget, det blir lika magiskt ändå - eller mer. Jag vet inte om den brungula färgen på filmkopian "ska" vara där eller är en följd av ålder, eller något som de som restaurerat filmen har lagt dit, men hur eller hur så är det effektivt. Det ger filmen ett mer uråldrigt intryck s.a.s. = det blir mer tidlöst och magiskt. Musiken är också perfekt vald (denna är förstås ditsatt i nyare tid). Man går verkligen in i den uråldriga sagovärlden när man ser denna, och det tycker t.o.m. jag som egentligen inte är intresserad av Fantasy.

Har dock några synpunkter på skådespelarna: Paul Richter är lite för klen för att spela Siegfried, inte alls lika passande som elitidrottaren Uwe Beyer som spelade honom i 1960-talsversionen. Ska en skådespelare spela en hjälte med bar överkropp, så måste han helt enkelt ha mer pecs och magrutor att visa upp, annars blir det bara fånigt... Men annars är Paul Richter en bra stumfilmsskådespelare, han får fram mycket med ansiktsuttryck, kroppshållning o.s.v..

Maria Marlow är å andra sidan för maskulin i dragen för att spela Kriemhild. Jag trodde först att det var en transa!

Och dvärgen Albrecht har man maskerat till en typisk judekarikatyr. Det känns lite... lågt. Och påminner en om att filmen är gjord i Tyskland på 1920-talet

Det störde mig inte så mycket som jag trodde att det var en stumfilm, man vänjer sig rätt fort med att läsa replikerna emellan scenerna och att förstå vad personerna säger till varandra samt uttrycker med miner, gester, kroppshållning o.s.v. trots att man inte hör något.

9/10
Citera
2017-09-04, 17:50
Medlem
Geomeisters avatar
March or Die | Året var 1977
Varning: Bitvis halvsuddig bildkvalitet (åtminstone på min version)
http://www.imdb.com/title/tt0076175/?ref_=nv_sr_1

Superseriösa Gene Hackman och Max von Sydow tillsammans med 70-talets inofficiella pajas Terence Hill? Hmm. Det fungerar bättre än vad man skulle kunna tro.

Det är en seriös krigsfilm, men Terence Hill gör den charmig, underhållande och kanske väl fjantig på sina ställen. Hur realistisk denna film är vet jag inte direkt. Dom djupare poängerna går hem väldigt bra och det finns flertalet minnesvärda scener. Gene Hackman och Terence Hill spelar mot varandra och gör det ofta väldigt bra. Det finns även musikaliska scener som är långt bättre än vad dom flesta filmer gör med sin musik.

Tyvärr var bilden lite väl suddig på sina platser för mig vilket drog ner helhetsbilden liiite för mig. Ibland känns det som att filmen förlorar fokus vilket gör att helheten inte känns 100 %. Det går mellan starka scener och moment som är lite otydliga.

Tycker du som jag att über realistiska krigsfilmer ofta blir väl tråkiga kan detta vara något för dig. Jag gillade den och den hade potential att bli ännu bättre.

Betyg? Stark 3 / 5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in