In the Heat of the Night (1967)
Bla Sidney Piotiers
http://www.imdb.com/title/tt0061811/
Jag hade faktiskt aldrig sett den filmen innan, även om jag ibland hört bra om den.
Så jag bestämde mig för att ta mig en titt.
Och Så Imponerad jag blev.
Ja, jag fastnade faktiskt meddetsamma. Stämningen som förmedlades i introt satte helt enkelt känslan för filmen rakt i igenom, och det utan att något egentligen hände.
Det var
Stämning som förmedlades,
förtätat stämning, med natt, mörker, blinkande ljus, nattåg som åker förbi genom natten ...
Filmen utspelas i en liten småstad i amerikanska södern, under 60-talets motsättningar.
En svart polis är på genomresa, och väntar bara på nästa tåg på stationen i staden, när han blir haffad av den lokala polisen misstänkt för ett mord som nyss hade skett.
Väl i finkan förklaras det att han i själva verket är polis, med mord som specialitet.
Så han blir övertygad av lokale sheriffen att bistå, vilket han motvilligt åtar sig efter många om och men.
-
Fotot är mycket bra, vilket märktes redan i introt som sagt.
Definitionen och kontrasten är Knivskarp, och det bara förstärker skådespelarnas redan starka prestationer.
-
Många filmer från 60-talet (även senare) har ju ofta överdrivt kraftigt när det handlat om landsbygd, och de boende blir orättvist utmålade som korkade och fåniga, liksom lokala sheriffer blir skildrade som levande karikatyrer och rasistiska stolpskott.
Så inte i denna filmen - utan alla de viktiga rollerna är helt trovärdiga.
Inte överdrivna på fel håll, inte påhittade, inte allt för symboliskt skildrade.
Och detta, lite försiktiga regin, ger en trovärdighet som man inte ser så ofta från den tidens filmer
-
Betyget Måste bli högt.
Så högt det bara går faktiskt.
10 av 10 möjliga.
Detta är en film man måste ha sett.