2017-03-14, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Har lekt filmhistoriker den senaste timmen och haft mig själv ett Georges Melies marathon. Sett en bunt av hans kortfilmer. De allra tidigaste filmerna som gjordes från 1800 talets slut till 1900 talets början. Mycket av hans filmer består ju av klippningen. Vilket måste ha varit väldigt fascinerande den tiden.

Karln har ett sinne för humor och tycker att det är underhållande och fascinerande att se dessa tidiga filmer. De är mellan 1:00-3:00 min långa de flesta av dem. Man kan ju säga att han gjorde de första äventyrsfilmerna första skräckfilmerna och första komedi filmerna blandad annat. En stycke film historia som finns att bevittna på youtube.

Ja dom där är coola, det är svårt att sätta fingret på vad det är som fungerar men underhållande är det onekligen fortfarande!
Citera
2017-03-14, 22:58
Medlem
Geomeisters avatar
Supremacy (2014): http://www.imdb.com/title/tt2245151/...nm_flmg_act_42

Baserad på verkliga händelser. Vilken resa! Det ska ni veta. Jag ändrade uppfattning om filmen många gånger om. Helt okej? Bra? Dålig? Okej? Hmm, oväntat bra? Överdriven?

När allt var sagt och gjort var jag ändå berörd. Kameran störde jag mig bitvis på och skådespeleriet är varierande ifrån allt och alla. Filmen får ut sin poäng utan att vara för politiskt korrekt. Danny Glover som är "det kända namnet" känns missplacerad först, men slänger ur sig en del sevärt längre fram.

Handlingen går rakt fram, men har några luckor som känns konstigt placerade, men när sista luckan fått vara med gör det känslan i filmen aningen starkare.

Betyg? 3 / 5
Citera
2017-03-15, 00:59
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Ja dom där är coola, det är svårt att sätta fingret på vad det är som fungerar men underhållande är det onekligen fortfarande!

Jag känner att han verkar ha så roligt med det. Testar nya tekniker och vinklar för att göra något då chockerande och underhållande. Som sagt den tiden måste detta ha varit riktigt mind blown men nu ser vi det som experimenterande underhållning.

Detta får mig att uppskatta filmkonsten ännu mer. Att se hur allt började och hur film tekniken formades. Känner nog efter mitt pågående film projekt är slut ska jag göra ett stort stumfilmsprojekt och se ett antal filmer mellan 1900-1920 talet.

Inser att jag har sett på tok för lite filmer från den eran. Se de första sherlock Holmes Tarzan Zorro de tre musketörerna Alice i underlandet dr Jekyll Mr Hyde och andra ikoniska film karaktärer/historier. Samt de tidigaste komedi/slapstick filmerna med chaplin och buster keaton mfl.

Det är så kul att se hur mycket så tidiga filmer påverkat och inspirerat modernare filmer. Ren underhållning är det.

Rekommenderar varenda film nörd att kolla upp honom och hans kortfilmer
Senast redigerad av Captinhero 2017-03-15 kl. 01:15.
Citera
2017-03-15, 01:01
Bannlyst
Cheung foh En Hong Kong film om några snubbar som är livvakter åt en gangsterledare. Tråkig film med ännu tråkigare musik. Många av skådisarna har setts i bättre filmer.

4/10
Citera
2017-03-15, 12:48
Batman 1989 en riktig klassiker som jag älskar. Både Keaton och Nichlson är perfekta i rollerna. Är en nästintill perfekt comicbook film. Men är 2 saker jag stör mig på och de händer i slutscenerna

1 Batman dödar en människa( den svarta mannen som han kastar ner i kyrkan)

2 Batman dödar jokern vilket också var idioti eftersom det var hans nemisis. Fattar inte hur de tänkte där. Nu vet vi hur film serien blev efter denna film. Men de tog ju bort alla möjligheterna för en joker comeback

I allafall grym och underhållande film som får 9/10 utan detta mästerverk så skulle vi kanske inte skulle ha fått de övriga superhjälte filmerna som gjordes efter
Citera
2017-03-15, 13:05
Medlem
mrbooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pethom
Cheung foh En Hong Kong film om några snubbar som är livvakter åt en gangsterledare. Tråkig film med ännu tråkigare musik. Många av skådisarna har setts i bättre filmer.

4/10
Ja du får väl se nån actionkomedi med Chris Tucker istället.

Men vill man se en cool film med stilfull action, sköna karaktärer och subtil humor så är Cheung foh ett bra val.

Klipp med livvakterna in action i ett köpcentrum: https://www.youtube.com/watch?v=vMjRZJeTL0I
Citera
2017-03-15, 22:53
Medlem
Contagion http://www.imdb.com/title/tt1598778/?ref_=nv_sr_5, fortfarande lika bra men jag blir ju helt klart lätt paranoid.
Citera
2017-03-16, 07:41
Medlem
Fjantors avatar
REsident Evil - The final chapter - http://www.imdb.com/title/tt2592614/?ref_=nv_sr_1

Ja vad ska man säga..
Va nog den svagast av alla filmer.
Riktigt jäkla tråkig faktiskt..

Svag 2/5
Citera
2017-03-16, 13:56
Medlem
Ambelains avatar
In the Heat of the Night (1967)
Bla Sidney Piotiers

http://www.imdb.com/title/tt0061811/

Jag hade faktiskt aldrig sett den filmen innan, även om jag ibland hört bra om den.
Så jag bestämde mig för att ta mig en titt.

Och Så Imponerad jag blev.

Ja, jag fastnade faktiskt meddetsamma. Stämningen som förmedlades i introt satte helt enkelt känslan för filmen rakt i igenom, och det utan att något egentligen hände.
Det var Stämning som förmedlades, förtätat stämning, med natt, mörker, blinkande ljus, nattåg som åker förbi genom natten ...

Filmen utspelas i en liten småstad i amerikanska södern, under 60-talets motsättningar.
En svart polis är på genomresa, och väntar bara på nästa tåg på stationen i staden, när han blir haffad av den lokala polisen misstänkt för ett mord som nyss hade skett.
Väl i finkan förklaras det att han i själva verket är polis, med mord som specialitet.

Så han blir övertygad av lokale sheriffen att bistå, vilket han motvilligt åtar sig efter många om och men.

-

Fotot är mycket bra, vilket märktes redan i introt som sagt.
Definitionen och kontrasten är Knivskarp, och det bara förstärker skådespelarnas redan starka prestationer.

-

Många filmer från 60-talet (även senare) har ju ofta överdrivt kraftigt när det handlat om landsbygd, och de boende blir orättvist utmålade som korkade och fåniga, liksom lokala sheriffer blir skildrade som levande karikatyrer och rasistiska stolpskott.
Så inte i denna filmen - utan alla de viktiga rollerna är helt trovärdiga.
Inte överdrivna på fel håll, inte påhittade, inte allt för symboliskt skildrade.
Och detta, lite försiktiga regin, ger en trovärdighet som man inte ser så ofta från den tidens filmer

-

Betyget Måste bli högt.
Så högt det bara går faktiskt.

10 av 10 möjliga.

Detta är en film man måste ha sett.
Citera
2017-03-16, 15:27
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Don't Breathe (2016) | 🌑🌑🌑🌓🌕 |

En trio fattiga snorungar som drömmer om att komma bort från hemstaden försörjer sig genom att göra bostadsinbrott och stjäla allt av värde. En dag hör de talas om deras potentiellt största stöt hittills - ett hus i ett ödsligt bostadsområde sägs innehålla en förmögenhet. Ägaren är dessutom en blind man som bor ensam, hur lätt kan det bli egentligen. Men bara för att han är blind så är han inte försvarslös, något de snabbt och smärtsamt får erfara.

Jag skriver snorungar för det är svårt att känna sympati med inbrottstjuvarna - trots att de är unga, fattiga och bara vill skapa ett bättre liv för sig och sina närmaste som filmen lite tafatt försöker måla upp. Den biten att försöka mänskliggöra tjuvarna hade de kunnat skippa för det är taffligt gjort, och skådespelarna är ändå inte bra nog för att man skulle fastna och bry sig för någon av dem.

Men in kommer Stephen Lang och briljerar. Han gör en fantastisk rollprestation med få ord men påtaglig närvaro. Den lilla detaljen att han är blind gör att hans rörelsemönster är otäckt och skapar en nerv under kurragömmalekarna. Han är blind, men kan sitt hus utan och innan. Så man kan klara sig när han går förbi några centimeter ifrån om man bara håller andan, men är man i källaren och gör ljud ifrån sig som han hör från övervåningen kommer han rusande likt en noshörning mot dig för att undersöka. Påminner om tv-spels skräck i vissa stunder och det är en underbart skrämmande karaktär.

Stämningen byggs effektivt upp och blir riktigt otäck under vissa stunder, som en ondskefull Home Alone (1990) - Stephen Lang kanske egentligen är en vuxen Kevin? - med inslag av The People Under the Stairs (1991). Även om huset inte är lika fantasifullt som i de filmerna inrymmer den ändå flera spännande hemligheter. Kameraarbetet måste berömmas för att lyckas skapa många nervfyllda scener i det trånga huset.

Filmen förvirrar sig lite under finalen där originaliteten går förlorad och klichéerna radas upp, det är tyvärr typiskt för många filmer efter en stämningsfull uppbyggnad, men det är fortfarande en solid och njutbar skräck/thriller-upplevelse som lämnar en nöjd efteråt.
Citera
2017-03-16, 21:44
Medlem
Jag såg Apocalypse Now Redux. Jag tyckte att filmen var fantastiskt välgjord. Fotot är mycket snyggt, skådespel fungerar ypperligt och filmen har inte en tråkig sekund trots sin långa speltid. Mitt problem med denna film är att den är lite för vag för sitt egna bästa. Enligt mig tar den uppenbart ställning mot Vietnamkriget men utöver det är det väldigt svårt att tolka många teman och motiv. Överlag en bra film dock, den ska absolut ses igen efter att jag läst boken som filmen bygger på.
Citera
2017-03-16, 23:07
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Jag såg Apocalypse Now Redux. Jag tyckte att filmen var fantastiskt välgjord. Fotot är mycket snyggt, skådespel fungerar ypperligt och filmen har inte en tråkig sekund trots sin långa speltid. Mitt problem med denna film är att den är lite för vag för sitt egna bästa. Enligt mig tar den uppenbart ställning mot Vietnamkriget men utöver det är det väldigt svårt att tolka många teman och motiv. Överlag en bra film dock, den ska absolut ses igen efter att jag läst boken som filmen bygger på.

Roligt att du gillade den, och visst går tiden fort när man ser den!

Om jag inte minns fel så skrevs filmens manus av flera människor där vissa var krigsmotståndare och andra -förespråkare, så att den eventuellt kan ses som vag i vissa avseenden kan i alla fall delvis ha med det att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in